Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Saks Bekijk bericht
Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
In de richting fysica willen veel studenten doctoreren, dat is logisch gezien het een wetenschappelijke richting is. Die concurrentie is hard. Daarnaast is de kans dat je echt in een fysica job terechtkomt niet bijzonder groot of zelfs eerder klein. Redelijk wat fysici komen terecht in bv. de bankwereld of ergens waar ze welliswaar zeer gewaardeerd zijn om hun analytische en abstracte denkvermogen. Maar met fysica ben je dan geenzins meer bezig in je job en dat zag mijn zoon niet zitten. In die zin vind ik dat hij goed heeft nagedacht. Mijn zoon had dit overigens ook uitgebreid besproken met zijn (bijzonder goede) fysica leerkracht. Zij weet waarover ze spreekt, ze heeft gedoctoreerd en daarna nog aan de unief gewerkt. Haar man werkt als sterrenkundige maar dat zijn zeldzame jobs. We hebben ook nog wat kenissen met fysica diploma. En van wat ik van mijn zoon verneem zijn er in burgerlijk nog wel wat studenten die met hun hart fysica wilden studeren maar met hun hoofd burg. kiezen.
Hoewel wat je zegt natuurlijk allemaal klopt, is het wel zo dat als je fysica doet, de kans klein is dat je in een echte fysica-job terecht komt, maar als je burgerlijk kiest, die kans automatisch nul (of toch bijna nul wordt). Ik ken je zoon natuurlijk niet, en hij zal er wel heel goed over nagedacht hebben, maar studenten die in hun hart fysica willen studeren maar met hun hoofd burgerlijk kiezen, gaan volgens mij later spijt hebben of ongelukkig worden, zeker als je altijd je beslissingen neemt met je hoofd. Nu, aan de UGent is er wel een afstudeerrichting toegepaste natuurkunde in de richting burgerlijk, dus dat is wel best of both worlds.