Discussie: Vastgoed studeren

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Vastgoed studeren

Ik zou graag vastgoed willen gaan studeren. Nu is mijn vraag: Is vastgoed een goede studiekeuze of is er al zoveel concurrentie in die sector dat het echt geen goed idee is ?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik denk niet dat dat een richting is eerlijk gezegd. Een vriendin van mij is begonnen aan de simpele voorwaarde: als je verkoopt krijg je 3%

Zij is ondertussen toch al 2 jaar aan het doen...

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Dat is wel een richting hoor, je hebt namelijk een BIV nummer nodig om te mogen verkopen.
    Er zijn wel andere manieren om aan dat BIV nummer te geraken dan de 3jarige bachelor, maar deze is wel de kortste manier dacht ik.

Er is ook wel enorm veel concurrentie, ik ken superveel mensen die makelaar zijn. En daarvan zijn er superveel die hun eigen kantoor begonnen zijn.
    Ik weet niet of het nu aan mijn kennissenkring ligt, maar ik vind het absurd veel.
    Op dit moment lijkt alles super goed te gaan, de vraag naar vastgoed is enorm groot. Maar ik vraag me af wat die allemaal gaan doen als de markt ooit op zijn gat gaat liggen.

Stuyfmans's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Mijn gevoel is dat er tegenwoordig zoveel (beginnende) makelaars zijn dat sommigen bereid zouden zijn tot een commissie van 0,5%.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als je voor eigen naam en rekening wil werken heb je een BIV nummer nodig. Daarvoor moet je een stage lopen die ongeveer 1 jaar duurt. Om toegang tot de stage te krijgen moet je een bachelor diploma hebben. In principe maakt het niet uit welk. Tijdens de stage moet je wel gaten qua kennis opvullen. De meesten doen dit door die stage te combineren met een postgraduaat vastgoed.

Het zal heel moeilijk zijn om je te onderscheiden van andere makelaars. Zeker omdat makelaars ook schaamteloos hun klanten bedriegen, want ja ze zijn vaak toch maar 1 malig klant. Je zal vooral niche sectoren moeten kijken en daar het profiel voor moeten hebben (luxe vastgoed, bedrijfsvastgoed, ... ).

imo denk je best eens na welke kant binnen vastgoed je uitwil. Ik zou dan ook voor een generiekere bachelor kiezen dan specifiek vastgoed. Bachelor netwerkeconomie kun je eens bekijken. Zo heb je een bredere basis en kan je nog een andere kant uit. Deals in het vastgoed worden zelden gemaakt omdat iemand superieure kennis zou hebben in het vastgoed. Dat postgraduaat kun je achteraf gewoon met je BIV stage tegelijk doen.

Mijn gevoel is dat er tegenwoordig zoveel (beginnende) makelaars zijn dat sommigen bereid zouden zijn tot een commissie van 0,5%.
    Dat betwijfel ik toch hoor. Het BIV heeft toch de intentie om erop te waken dat die commissies niet te diep zakken. Ik denk zelfs dat ze specifieke richtlijnen hebben waar je in principe niet onder mag.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Pan's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stuyfmans Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Schande, met 10000 euro voor een woning te verkopen kom je amper uit de kosten.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Binnen de bachelor vastgoed is er ook een afstudeerrichting landmeten, en daar is volgens mij wel redelijk veel vraag naar? Een kennis van mij is alleszins direct mogen starten bij Jan De Nul met dat diploma. Volgens mij kan je met die bachelor vastgoed ook wel meer kanten uit dan enkel makelaar, ik denk bijvoorbeeld als werken bij een projectontwikkelaar? Het beroep van makelaar wordt ook wel vaak wat geromantiseerd zoals bij programma's als Huizenjagers. Een pand tonen aan potenti├źle klanten is eigenlijk maar een klein deel van de job. Als beginnende makelaar ga je vooral veel moeten rondrijden en aanbellen bij mensen om te bedelen of ze hun vastgoed bij jou willen verkopen. Op immoweb staat het vol van eigenaars die hun pand willen verkopen met dan in drukletters "makelaars mogen mij niet contacteren"!

Ik vraag mij ook af (maar ik heb hier zelf geen zicht op) hoe de job van makelaar gaat evolueren aangezien het tegenwoordig vrij gemakkelijk is om zonder makelaar je pand te verkopen/verhuren (immoweb, biddit,...) dit in combinatie met het groot aantal kantoren... lijkt mij dat de concurrentie stevig zal zijn komende jaren.

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Landmeten is wel een volledige bachelor op zich dacht ik. Daar is er idd redelijk wat vraag naar.
    En je hebt daarmee ook al een shortcut naar BIV nummer dacht ik.

Dus wil je wat meer jobzekerheid, lijkt mij dat nog een goede richting en dan nog de laatste trap richting BIV te doen.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WhiteCollar Bekijk bericht
    Ik vraag mij ook af (maar ik heb hier zelf geen zicht op) hoe de job van makelaar gaat evolueren aangezien het tegenwoordig vrij gemakkelijk is om zonder makelaar je pand te verkopen/verhuren (immoweb, biddit,...) dit in combinatie met het groot aantal kantoren... lijkt mij dat de concurrentie stevig zal zijn komende jaren.
    Die evolutie is er al. Je hebt bedrijfjes die alles in orde brengen zo dat je zelf optimaal je eigen woning kan verkopen. Degelijke foto's, degelijk geschreven tekst, zorgen voor alle attesten, etc, etc... Ze doen eigenlijk niets meer dan alle partijen samen te brengen die dat doen en een one stop shop te zijn voor mensen die willen verkopen. Ze zijn ook geen makelaar, dus ook niet verbonden aan (de nadelen van) het BIV. Wel een pak goedkoper dan een makelaar.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik ben op het moment gewoon echt aan het twijfelen tussen vastgoed en ict-elektronica. De beide richtingen interesseren mij ongeveer evenveel. Maar met welke richting heb ik nu het meeste werkzekerheid?

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Louis0023 Bekijk bericht
    Ik ben op het moment gewoon echt aan het twijfelen tussen vastgoed en ict-elektronica. De beide richtingen interesseren mij ongeveer evenveel. Maar met welke richting heb ik nu het meeste werkzekerheid?
    ICT electronica

Regels voor berichten