iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Post Studeren na hele tijd te werken & BSO

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of hier mensen zijn die recente ervaringen hebben met terug gaan studeren nadat je de schoolbanken al een tijdje achter je liet.
    Het kriebelt al een tijdje om terug te gaan leren. Ik zit echter met heel wat twijfels en onzekerheden (ook al weet ik dat het proberen uiteindelijk de juiste keuze zal zijn).

Ik schets kort even mijn situatie:
    Op school volgde ik BSO organisatie assistent als 7e jaar, daarvoor Verkoop. Om je even in te leven: op maandag had ik een hele dag kookles en een uurtje godsdienst, donderdagvoormiddag was de vaste klus-voormiddag en op vrijdag had ik stage in het Kruidvat en de Spar. Ja, dat was een leuke tijd maar ik weet ook dat dit niet de ideale basis is voor een bachelor opleiding. Op die leeftijd was ik ook nog niet bezig met "later".

Na mijn school ben ik aan de slag gegaan in een supermarkt. Ik zou later wel opnieuw beginnen. Mijn partner en ik kochten een huisje op het platteland en dat was ons leven. Zorgeloos, vertrouwd, veilig...

8 jaar later (nu 2 jaar geleden) was ik beu wat ik deed, ik zou het roer omgooien. Ik starte een HBO5 opleiding (een graduaat), eerst in avondschool, later dagonderwijs. Ik koos voor programmeren omdat ik (dacht) goed met een computer te kunnen werken. Ik heb iets minder dan de helft van deze opleiding succesvol afgewerkt. Corona kwam in het land en toen is het eigenlijk pas misgegaan. Ik vond het leuk om te doen en het leren sprak me wel aan. Alleen informatica op zich had ik me iets sexyer voorgesteld. De meningen hierover waren verdeeld maar het corona onderwijs was naar mijn mening ook van een bedenkelijk niveau). Mijn verloren interesse in informatica had er waarschijnlijk ook mee te maken.

Anyway, ik maakte voor mezelf uit dat een IT job echt niets voor mij is en dat ik meer op zoek ben naar een socialere job.

Daarom dat ik (vanwege de corona had ik er toch veel tijd voor) aan het denken gegaan ben. Ik zou willen starten aan een lerarenopleiding secundair onderwijs. Een echte bachelor deze keer, iets compleet anders.

Anyway, is zoiets haalbaar denken jullie? En is een bachelor te vergelijken met een graduaat. In die graduaat opleiding miste ik een beetje variatie. Het was vooral programmeren & meer programmeren (achteraf gezien logisch als de opleiding "graduaat in het programmeren" heet). Ik ben al naar een rondleiding geweest op Artevelde, daar was even tijd voor vragen en de vrouw (die me wel oprecht leek) zei dat het met mijn BSO voorgeschiedenis niet makkelijk zal zijn. Dat ik goed moet weten waar ik aan begin. Over mijn programmeer verleden heb ik wel niets gezegd omdat de tijd vrij beperkt was.

Ik weet ook niet of ik me slecht moet voelen iets stop te zetten wat ik eigenlijk niet super graag deed (programmeren). Voor mij voelt het niet als een mislukking. Maar goed, anderen kijken daar misschien anders naar.

Even inhoudelijk over de leraren opleiding, ik zou kiezen voor het onderwijsvak PAV omdat ik dit zelf kreeg in het middelbaar. Maar hier moet ik nog eentje bijkiezen. Zijn er suggesties naar haalbare vakken die ook wel van pas komen op de arbeidsmarkt en die hoe moet ik het zeggen, "niet te moeilijk zijn".

Alvast bedankt en thx voor het advies.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    1) Als informatica/programmeren niet je ding is, is het helemaal geen schande om ermee te stoppen. Je zou alleen maar je tijd verdoen aan iets wat je later toch niet meer zou gebruiken.

2) De bachelor gaat veel moeilijker en zwaarder zijn dan je graduaatsopleiding. Je gaat vakken hebben specifiek voor de twee onderwijsvakken die je hebt gekozen maar daarnaast ook nog veel theorie over het onderwijs, omgaan met jongeren,... en praktijk (les geven voor je eigen klas, presentaties,...). Het "voordeel" hier is wel dat, indien je de juiste onderwijsvakken kiest (zie puntje 3), je geen voorkennis nodig hebt. Je bent nu ook al wat ouder, volwassener, dus misschien dat je nu wel de motivatie en de maturiteit hebt om te blokken en je in te zetten. Maar het is inderdaad zeker niet te onderschatten. Je zal echt wel een hoger niveau moeten halen dan BSO of graduaat.

3) De onderwijsvakken die je moet kiezen, zijn best vakken waarbij je geen voorkennis nodig hebt. Dus geen wetenschappen, geen Engels/Frans, geen economie,... ik denk bijvoorbeeld aan informatica, aangezien je toch al wat ervaring hebt hiermee gezien je de helt van de graduaatsopleiding hebt voltooid? Jammer genoeg zijn andere vakken zoals PO, MO, LO,... vakken waarin niet direct werk te vinden is. Eventueel kan je eens kijken naar Nederlands. Maar ik zou zeker eerst wat cursussen proberen inkijken alvorens een vak te kiezen. Velen denken wel eens "MO lijkt mij wel tof" maar verschieten dan dat ze al de theorie en geschiedenis van muziek moeten blokken. Of ze denken "Nederlands kan ik goed" maar beseffen dan dat de meerderheid van de leerstof Nederlands niet bestaat uit hoe je Nederlands moet spreken/schrijven maar uit de geschiedenis van de taal.

Karton's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Je kan al een deftige tekst schrijven, da's al de helft van de strijd. De bachelor lerarenopleiding is inhoudelijk niet zo moeilijk, er zijn relatief veel mensen met een BSO- of TSO-achtergrond in die opleiding. Het probleem zit hem vaak niet in de inhoud van de vakken maar vooral bij de stages. De stages zijn erg zwaar en zijn een groot deel van de opleiding. Als je een "werker" bent zou dat wel moeten lukken. Door de stages weet je ook snel of voor de klas staan je ding is, want lesgeven is echt een vak apart.

TDJ's schermafbeelding
    iTrader
    41 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zolang je niet op zoek bent naar werkzekerheid en je jezelf wil inzetten... doen.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bedankt voor de reacties. Ik schrijf me naar alle waarschijnlijkheid volgende week in en ik zal jullie na het eerste semester een kleine update geven hoe het verlopen is! :-)

Regels voor berichten