Pagina 1 van 2 12 Laatste
    SINANIMA's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Keuze grafische kaart voor toegepaste informatica

Hey

Ik ga volgend jaar toegepaste informatica volgen aan de hogeschool Howest, daarvoor heb ik een nieuw laptop voor nodig. Ik heb al een idee welke laptop dat ik zou willen kopen, maar de laptop die ze aanbevelen heeft een Nvidia GeForce GTX 1660Ti 6GB (GPU) en een scherm van 144Hz. De laptop die ik zou willen kopen heeft een Nvidia GeForce GTX 1650 Ti 4GB en 2 meer cores (AMD R7 4800H). Ik vraag mij nu af of dat voor mijn richting de 1660 TI met 6GB echt nodig is, zal ik problemen krijgen als ik de 1650 TI 4GB neem? Beide hebben 16 GB RAM en 512 GB SSD opslag.
    Zijn er (oud)studenten in een gelijkaardige richting die me zouden kunnen helpen?

Alvast bedankt

link laptop gtx 1660 TI: https://howest.academicshop.eu/obhvalr5highedu.html
    link laptop gtx 1650TI : https://www.megekko.nl/product/2057/...Ryzen-7-laptop

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik zie niet in waarom je een goede grafische kaart zou nodig hebben om TI te studeren.
    Zowel tijdens die studie als tijdens het werkleven nooit de noodzaak voor gehad.

Tenzij dat dat nu met AI anders zit? (In hoever je dat zal zien?)
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Toen ik aan informatica begon, heb ik ook een nieuwe laptop gekocht die aan alle voorwaarden voldeed. Maar veel van mijn studiegenoten hadden een laptop dat daar niet aan voldeed. Zoals hierboven wordt gezegd, is de grafische kaart voor informatica helemaal niet zo belangrijk. Een deftige laptop met genoeg geheugen, goede SSD en processor is veel belangrijker. Voor grafisch ontwerp is dat natuurlijk een andere zaak.

makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    13 Post(s)
    Damned. Vroeger in mijne tijd, kreeg je nog gewoon een PC van de hogeschool waar je studeerde.
    Tegenwoordig zou je al 1400 balletjes moeten betalen uit eigen zak om ne mega super de luxe laptop te kopen?

Die 999€ voor jou laptop is ruim voldoende sé. Betere processor en doet wat het moet doen. Ik heb ne Ryzen 3 gekocht, 400€. Dat is voor de werkvloer zelfs al ruim voldoende.
    (Tenzij je echt zware grafische zaken gaat doen).

(Tot voor kort had ik zelfs nog gewoon ne Pentium (lol), maar die is te traag geworden nadat ik er windows 10 op geplaatst heb. )
    Laatst gewijzigd door makila; 30 augustus 2020 om 16:16

SINANIMA's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Merci voor de antwoorden!
    @daca In mijn richting zien we zo goed als niets over AI peis ik. @WhiteCollar Ik dacht ook al dat een goede gpu niet zo belangrijk is voor toegepaste informatica, maar wel voor richtingen zoals Devine en DAE. @makila Ik ga inderdaad de goedkopere laptop nemen met een betere cpu. Ik heb momenteel een Intel Celeron met 2 cores
    X

michiel6661's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zeker degene met beter CPU nemen, daar zal je veel meer aan hebben. Stel dat je toch ooit een vak zoals AI of machine learning krijgt, dan zal de school hopelijk zelf wat resources ter beschikking stellen.
    Ik ben Michiel, groetjes.

ThekillingGoku's schermafbeelding
    iTrader
    41 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Toegepaste informatica is voornamelijk focus op programmeren lijkt mij.
    Zware GPU geeft geen enkel voordeel hier. Wat ik voornamelijk wil van een PC om te programmeren is veel geheugen.

De basis moet uiteraard ook iets zijn, maar geheugen wil je dus echt wel zoveel mogelijk. IDE's a la Visual Studio zuigen geheugen als water eens de projecten wat beginnen te worden. Databases a la SQL Server nog erger.
    Als je dan ook nog eens van plan bent om op die laptop echt lokaal een SQL Server of iets dergelijks te installeren dan kan je geheugen écht wel bezigen.
    -> Een andere goeie oplossing om niet te veel op de laptop lokaal te installeren is virtualisatie maar natuurlijk ... weeral liefst een hoop geheugen op overschot.

Indertijd had ik bv. een VPC voor Oracle gemaakt. Had em eerst op de laptop lokaal in orde gebracht, toen de prof af kwam met 'sorry, verkeerde versie gegeven'.
    Na uninstall was de Windows om zeep. ---> Ene keer & nooit ni meer dus.

Als je dan nog eens uw browser open staan hebt (always!), jah ... iedereen weet dat die geheugen zuipen als water.

Anyway ... matige CPU (geen i7 of extreme toestanden van doen, echt niet) + veel geheugen brengt u al ergens.

Dan een SSD Boot is altijd een goeie keus. Doet WinOS ineens heel wat vlotter draaien.

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (97%)
    Mentioned
    19 Post(s)
    Gebruiken ze nog altijd geen GPU acceleratie voor compileren?

StevieZonder's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Gebruiken ze nog altijd geen GPU acceleratie voor compileren?
    Dat is als zeggen: 'gebruiken ze nog altijd geen vorken om soep te eten'.

iTrader
    28 (97%)
    Mentioned
    19 Post(s)
    en waarom? er zijn tal van repetitieve berekeningen die GPU's pakken sneller kunnen dan CPU's, is het dan zo vreemd dat die voor compiling ook gebruikt zouden worden ?

iTrader
    0
    Mentioned
    14 Post(s)
    en waarom? er zijn tal van repetitieve berekeningen die GPU's pakken sneller kunnen dan CPU's, is het dan zo vreemd dat die voor compiling ook gebruikt zouden worden ?
    Moet niet denken dat een CPU aan kloksnelheden van 3Ghz (=3 miljard instructies per seconde) best geen enkele repetitieve taak doet omdat die voor GPU zouden zijn.
    GPU gaat hem over miljarden repetitieve dezelfde taken tegelijkertijd uitvoeren. Zoals 1 miljoen programma's tegelijk compileren. Niet 1 programma.

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    16 Post(s)

compiling is voor het grootste deel serieel, gpu is goed in parallelle dingen
    *** Also sprach Zarathustra ***

iTrader
    28 (97%)
    Mentioned
    19 Post(s)
    verklaart veel, ik vond het gewoon straf dat ze tegenwoordig GPU acceleratie voor quasi alles hebben maar dat het geen nut heeft voor te programmeren/compileren.

Die e-shop van howest is ook wel speciaal, als ge digital arts studeert zijt ge verplicht om QWERTY te werken... precies of ge met een azerty layout die studies niet zou kunnen volgen.

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Dat is totaal niet verplicht daar.

iTrader
    28 (97%)
    Mentioned
    19 Post(s)
    Staat in vette letters op de pagina van de toegewezen laptop (ik was is door de modellen aant gaan). Qwerty verplicht.

Regels voor berichten