iTrader
    16 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Werkgever biedt geen fietsvergoeding aan

Voor een job die mij zou interesseren zou ik dagelijks 100km met de fiets pendelen. Zou geen probleem mogen zijn met een dure speed pedelec die ik op anderhalf jaar zou terug verdiend hebben met een fietsvergoeding. Maar ik heb vernomen dat zij geen fietsvergoeding aanbieden, waardoor de aankoop van een dure speed pedelec al minder te rechtvaardigen valt. Iemand heeft mij wel verteld dat je zelf je fietsvergoeding kan aftrekken van de belastingen, klopt dit?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dat klopt.

Het is interessant om je fietskosten voor woon-werkverkeer in te brengen in je belastingaangifte als deze hoger zijn dan het algemeen kostenforfait waar je als werknemer sowieso automatisch recht op hebt (maximum 4.810 euro voor AJ 2020).

Er zijn twee methodes mogelijk om je fietskosten in te brengen:

(1) art. 66 bis WIB92: 24 cent (AJ 2020) per kilometer inbrengen. Als je dagelijks met de fiets gaat en 220 dagen per jaar werkt zit je sowieso boven de algemene forfait: 0.24 €/km * 100 km * 220 = 5.280 € > 4.810 €. Geen verdere bewijsstukken nodig.
    (2) art. 49 WIB92: werkelijke kosten bewijzen: aankoopfactuur speed pedelec (af te schrijven), facturen van onderhoud, specifieke kledij, uitrusting, etc, ... Enkel interessant indien je een extreem dure smaak hebt denk ik.

Bedrag telkens in te vullen in code 1258 (Vak 4)

Methode 1 lijkt me in uw geval het meest interessant, je kan op deze manier enkele honderden euro's meer terugtrekken van je belastingen (ongeveer de helft van het verschil tussen 5.280 € en 4.810 € = ~235 €) dan je zou doen indien je gewoon de algemene kostenforfait zou toepassen. Mooi meegenomen, maar al bij al relatief beperkt in vergelijking met het financiële voordeel van een eventuele fietsvergoeding. Jammer dat je werkgever die niet aanbiedt...

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    91 Post(s)
    je kan 15 cent per kilometer aanrekenen als werkelijke kost. Dan moet je, om dat een beetje interessant te maken, wel al boven het forfait komen. Concreet wil dat zeggen dat je meer dan 32000 km moet rijden met de fiets voor je een euro voordeel zou kunnen doen tegenover de standaard aftrek die bestaat (in de veronderstelling dat je geen enkele andere aftrek hebt).

In de praktijk is het bewijzen van je werkelijke kosten (bvb die fietskilometers) dus meestal geen interessant idee.

mod: moest dus idd 24 cent zijn, my fault. Blijft nog altijd nauwelijks interessant, want nog altijd 20041 km. Dat betekent al 200 dagen met de fiets vooraleer je 1 euro voordeel doet.
    “ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk wel dat ik het kan"
    Mij nodig? Tag me @JPV

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lolitaa Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Jammer dat je werkgever die niet aanbiedt...
    Ik vraag me eigenlijk af of een werkgever daar een maximumlimiet op kan zetten als het in de policy zit van de werkgever.
    Want een werkgever die 15km ver woont, of 50km ... scheelt nogal een hele hap.

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    18 Post(s)
    welk paritair comite? Want er zijn er al waar het verplicht is (met kleine voorwaarde)

Bramstep's schermafbeelding
    iTrader
    50 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Dat klopt.

Het is interessant om je fietskosten voor woon-werkverkeer in te brengen in je belastingaangifte als deze hoger zijn dan het algemeen kostenforfait waar je als werknemer sowieso automatisch recht op hebt (maximum 4.810 euro voor AJ 2020).

Er zijn twee methodes mogelijk om je fietskosten in te brengen:

(1) art. 66 bis WIB92: 24 cent (AJ 2020) per kilometer inbrengen. Als je dagelijks met de fiets gaat en 220 dagen per jaar werkt zit je sowieso boven de algemene forfait: 0.24 €/km * 100 km * 220 = 5.280 € > 4.810 €. Geen verdere bewijsstukken nodig.
    (2) art. 49 WIB92: werkelijke kosten bewijzen: aankoopfactuur speed pedelec (af te schrijven), facturen van onderhoud, specifieke kledij, uitrusting, etc, ... Enkel interessant indien je een extreem dure smaak hebt denk ik.

Bedrag telkens in te vullen in code 1258 (Vak 4)

Methode 1 lijkt me in uw geval het meest interessant, je kan op deze manier enkele honderden euro's meer terugtrekken van je belastingen (ongeveer de helft van het verschil tussen 5.280 € en 4.810 € = ~235 €) dan je zou doen indien je gewoon de algemene kostenforfait zou toepassen. Mooi meegenomen, maar al bij al relatief beperkt in vergelijking met het financiële voordeel van een eventuele fietsvergoeding. Jammer dat je werkgever die niet aanbiedt...
    Dit algemeen kostenforfait, moet ik dit ook zelf aanbrengen/invullen of wordt dat automatisch gedaan? Wat zijn de voorwaarden hier juist voor dan om hiervan te kunnen genieten?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Ik vraag me eigenlijk af of een werkgever daar een maximumlimiet op kan zetten als het in de policy zit van de werkgever.
    Want een werkgever die 15km ver woont, of 50km ... scheelt nogal een hele hap.
    Daar kan een limiet over afgesproken worden: bvb in PC 200 10 cent/km met een maximum van 20 km enkele afstand woon-werk, tenzij anders overeengekomen: zie https://www.acerta.be/nl/blog/werkge...-in-het-pc-200

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bramstep Bekijk bericht
    Dit algemeen kostenforfait, moet ik dit ook zelf aanbrengen/invullen of wordt dat automatisch gedaan? Wat zijn de voorwaarden hier juist voor dan om hiervan te kunnen genieten?
    Wordt automatisch toegepast op bezoldiging (en baten), voor zelfstandigen is het niet van toepassing. Je kan het bedrag ervan terugvinden op je aanslagbiljet bij het detail van de berekening van je beroepsinkomen.

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Daar kan een limiet over afgesproken worden: bvb in PC 200 10 cent/km met een maximum van 20 km enkele afstand woon-werk, tenzij anders overeengekomen: zie https://www.acerta.be/nl/blog/werkge...-in-het-pc-200
    De fietsvergoeding kan gecumuleerd worden met de tussenkomst voor het openbaar vervoer voor de woon/werktrajecten. De vergoeding kan echter niet gecumuleerd worden met andere tussenkomsten voor het woon/werktraject.
    Nochtans kan je ook een bedrijfswagen en fietsvergoeding hebben in PC200.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Wordt automatisch toegepast op bezoldiging (en baten), voor zelfstandigen is het niet van toepassing. Je kan het bedrag ervan terugvinden op je aanslagbiljet bij het detail van de berekening van je beroepsinkomen.
    Kleine correctie* ook zelfstandingen hebben sinds inkomstenjaar 2018 een kostenforfait, 30% vd winst met een maximum 4.810 (inkomstenjaar 2019).
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    'anderhalf jaar' -

vergeet niet dat uw speedelec best duur is in onderhoud ... Wreed duur!

iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik werk in PC311 en heb momenteel een bedrijfswagen. Kan ik ook genieten van een fietsvergoeding? Hoe kan ik "bewijzen" dat ik met de fiets kom en niet met de bedrijfswagen?

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    18 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sinvayne Bekijk bericht
    Ik werk in PC311 en heb momenteel een bedrijfswagen. Kan ik ook genieten van een fietsvergoeding? Hoe kan ik "bewijzen" dat ik met de fiets kom en niet met de bedrijfswagen?
    Vraag het aan je werkgever, als je auto heb zijn ze sowieso niet verplicht u fietsvergoeding te geven

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Dat bewijzen is meestal op goed vertrouwen.

iTrader
    0
    Mentioned
    8 Post(s)
    Smartwatch kopen en je ritten via de smartwatch opnemen en op strava plaatsen; kan je nadien altijd bewijzen dat je toen fietste. Zo doe ik het, maar ik vraag wel geen fietsvergoeding aan

Regels voor berichten