Pagina 1 van 3 123 Laatste
    KaioRaven's schermafbeelding
    iTrader
    44 (96%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Graduaat versus Bachelor Informatica

Dag iedereen,

Na een aantal jaar te werken in de overheid en sociale sector, wil ik een overstap maken naar de IT sector. Dit omdat dit een werkveld is dat me altijd al heeft geboeid en waar ik me in vrije tijd mee bezig kan houden. In het verleden heb ik zowel een bachelor onderwijs als een master taal en letterkunde behaald. Ik ben dus vrij zeker dat als ik me erop toeleg, dat het in orde komt. Omdat ik mijn voltijdse job (en de daarmee gepaarde financiële zekerheid) wil behouden, ben ik aan het kijken naar wat de opties zijn. Twee sprongen eruit:

1. Bachelor toegepaste informatica via afstandsonderwijs (traject 4-5 jaar)
    2. Graduaat Programmeren via avondonderwijs (2-3 jaar). Systeem en netwerkbeheer is ook een optie, maar het zelf ontwikkelen spreekt me meer aan.

Ik zit vooral met de vraag hoe nuttig een volledige bachelor nog zou zijn in mijn situatie? De nodige softskills om degelijk te functioneren op een hoog niveau heb ik al duidelijk verworven en ik mis vooral de basis aan harde vaardigheden die ik, al dan niet via zelfstudie en interne opleidingen, verder kan ontplooien als IT'er. Ik besef ook wel dat levenslang leren uit passie voor het veld de eigenschap bij uitstek is voor een degelijke IT'er.

Echter stel ik mij de vraag hoe de werkgever dit zal zien. Inboeten tegenover mijn huidig loon tot ik mijn sporen heb verdiend is uiteraard te verwachten, maar als ik aan dit avontuur begin en de moeite erin steek, wil ik niet dat ik jaren nadien de rekening gepresenteerd krijg omdat ik besloot om te gaan voor een graduaat in plaats van een bachelor.

Zijn er hier toevallig enkele experten uit het werkveld die mij kunnen zeggen hoe het in de praktijk gaat? Met het tekort zou ik denken de verschillen niet bijster groot kunnen zijn (zeker als je al andere diploma's gehaald hebt), maar niet elke sector is even logische als de andere.

Bewbiesss's schermafbeelding
    iTrader
    42 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb zelf eerst een academische bachelor in een andere richting gedaan, daarna beide graduaatdiploma's behaald en nu ben ik in het laatste jaar van mijn bachelor TI.

Een bachelordiploma vind ik persoonlijk absoluut een meerwaarde tegenover een graduaat. Je verkrijgt op die manier gewoon een veel bredere basiskennis en ervaring met bepaalde technieken - daar kan je niet over discussiëren. Een graduaat programmeren richt zich bijvoorbeeld maar op 1 taal (meestal C#), waar je in een bachelor met meerdere talen in aanraking komt (C#, Java, PHP, etc.).

Wat de werkplek betreft weet ik dat graduaten doorgaans redelijk goed ontvangen worden. De voorkeur voor latere promoties gaat wel meestal eerst naar een bachelor.

Echter denk ik zelf dat jij je inderdaad beter afvraagt of je niet beter een graduaat volgt en dan direct 2 jaar werkervaring kunt vergaren in plaats van het lange traject voor een bachelor te volgen. Zo moet je ook geen 5 jaar wachten tot je de switch kan maken, en dat zal waarschijnlijk ook wel een goede invloed hebben op je motivatie.

Zelf combineer ik de dagopleiding met een job (remote voor bedrijf in de VS) en de werkdruk door beide te combineren mag je absoluut niet onderschatten. Het betekent quasi dat je 's avonds na je werk nog eens lessen mag volgen of aan opdrachten/zelfstudie moet werken. Hopen vrije tijd zal je niet meer hebben, en dat minstens 2 jaar lang. Bij het bachelortraject ligt die druk waarschijnlijk nog hoger.

Belangrijk is ook dat je goed onderzoek doet naar de school. De oude HBO5-opleidingen zijn nog maar dit jaar opgegaan als de graduaatsrichtingen in de hogescholen en de kwaliteit is niet gelijk bij elke school.

Ten slotte, heb je zelf al wat rondgespeeld met verschillende programmeertalen? Dat zou ik toch absoluut eens doen zodat je kan ontdekken of je wel een affiniteit hebt voor softwareontwikkeling. Ik zie al te vaak studenten die beginnen met de opleiding omdat ze graag computeren, maar programmeren is toch wel andere koek.

iTrader
    40 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Vooral het laatste punt van Bewbiesss is zeker belangrijk!
    Op zich kan je programmeren volledig op jezelf leren. Ga naar de bib voor een cursus Java of Python, of zoek online en je weet na een week al of het je ligt of niet.
    In veel bedrijven waar ik gewerkt heb, kijkt men meer naar je daadwerkelijke kennis en ervaring (via portfolio, open source bijdragen en live opdrachten tijdens sollicitatie) dan diploma.

Naast programmeren heb je bvb ook software testing. Ook veel vraag naar. Daar kan je gemakkelijk in rollen en gaandeweg meer technische kennis in opdoen zoals programmeren om test automatisatie te doen. Er zijn ook verschillende consultancy bedrijven die daarin opleiding geven en je bij succesvol afronden direct aan het werk zetten. Dan zit je niet met een traject van enkele jaren, maar van weken tot 2 maanden, en ondertussen betaald!
    Denk daarbij aan Brightest, Axxess, Eurofins, ...

iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Twee of drie jaar voor het graduaat programmeren lijkt mij niet realistisch, dat is voor de dagopleiding.

Ik volg zelf nog de oude HBO5 opleiding dus over het nieuwe traject kan ik niet veel vertellen. Het oude traject was op zijn minst drie jaar en dat konden veel mensen al niet aan. De leerstof is op zich niet zo heel moeilijk maar er kruipt veel tijd en doorzetting in, het slaagpercentage ligt dan ook vrij laag. De nieuwe opleiding, die vorig jaar in september voor de eerste keer gestart is, bevat een stuk meer leerstof en is vier jaar volgens het modeltraject. Dat lijkt mij het absolute minimum in combinatie met een job en dan ga je je handen vol hebben.

iTrader
    42 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LSDsmurf Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Twee of drie jaar voor het graduaat programmeren lijkt mij niet realistisch, dat is voor de dagopleiding.

Ik volg zelf nog de oude HBO5 opleiding dus over het nieuwe traject kan ik niet veel vertellen. Het oude traject was op zijn minst drie jaar en dat konden veel mensen al niet aan. De leerstof is op zich niet zo heel moeilijk maar er kruipt veel tijd en doorzetting in, het slaagpercentage ligt dan ook vrij laag. De nieuwe opleiding, die vorig jaar in september voor de eerste keer gestart is, bevat een stuk meer leerstof en is vier jaar volgens het modeltraject. Dat lijkt mij het absolute minimum in combinatie met een job en dan ga je je handen vol hebben.
    Het avondtraject voor het graduaat programmeren is bij Howest effectief 3 jaar - https://www.howest.be/nl/opleidingen...t/programmeren

iTrader
    44 (96%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    HoGent heeft een traject tussen de twee en vier jaar. Mijn gedacht leek me dat drie inderdaad het gemiddelde zou zijn. https://hogent.be/sites/hogent/asset...%20spreads.pdf

Bij vier jaar begint het voordeel van de graduaat (meer nadruk specifieke vaardigheden in ruil voor een korte traject) toch wel geringer ter worden. Een bachelor zal altijd meer wegen dan een graduaat. Nu het 120 studiepunten zijn versus 180 studiepunten is de weging anders dan ten tijde van de 90 studiepunten HBO5.

In het verleden heb ik al gekeken of het me ligt. Ik heb mezelf even snel HTML en CSS aangeleerd en beetje rondgespeeld met mijn raspberryPi. Ik zou mezelf uiteraard geen IT'er noemen, maar ik zie de situatie heel nuchter. Ik mis vooral in mijn huidige job de mogelijkheid om zelf dingen te maken. Nu zit ik vooral dingen te verwerken binnen wettelijke kaders. Allemaal okay als job, maar het mist die oompf en vooruitstrevendheid van de IT sector die me motiveert.

Het zou sowieso iets op niveau van afstandsonderwijs/avondschool moeten zijn. Duurtijd maakt weinig uit (ik ben nog maar 30), maar als ik kan mijden om nodeloos te lang te studeren wil ik dat ook doen. Ik wil sowieso, zodra ik voel ik dat ik wat aankan en ergens sta, kijken om de switch te maken en, desnoods halftijds, ergens al aan de slag te gaan in de sector.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KaioRaven Bekijk bericht
    HoGent heeft een traject tussen de twee en vier jaar. Mijn gedacht leek me dat drie inderdaad het gemiddelde zou zijn. https://hogent.be/sites/hogent/asset...%20spreads.pdf

...

Het zou sowieso iets op niveau van afstandsonderwijs/avondschool moeten zijn. Duurtijd maakt weinig uit (ik ben nog maar 30), maar als ik kan mijden om nodeloos te lang te studeren wil ik dat ook doen. Ik wil sowieso, zodra ik voel ik dat ik wat aankan en ergens sta, kijken om de switch te maken en, desnoods halftijds, ergens al aan de slag te gaan in de sector.
    Theoretische duurtijd != effectieve duurtijd.

Afstandsstuderen kan best zwaar zijn.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bewbiesss Bekijk bericht
    Ik heb zelf eerst een academische bachelor in een andere richting gedaan, daarna beide graduaatdiploma's behaald en nu ben ik in het laatste jaar van mijn bachelor TI.

Een bachelordiploma vind ik persoonlijk absoluut een meerwaarde tegenover een graduaat. Je verkrijgt op die manier gewoon een veel bredere basiskennis en ervaring met bepaalde technieken - daar kan je niet over discussiëren. Een graduaat programmeren richt zich bijvoorbeeld maar op 1 taal (meestal C#), waar je in een bachelor met meerdere talen in aanraking komt (C#, Java, PHP, etc.).

Wat de werkplek betreft weet ik dat graduaten doorgaans redelijk goed ontvangen worden. De voorkeur voor latere promoties gaat wel meestal eerst naar een bachelor.

Echter denk ik zelf dat jij je inderdaad beter afvraagt of je niet beter een graduaat volgt en dan direct 2 jaar werkervaring kunt vergaren in plaats van het lange traject voor een bachelor te volgen. Zo moet je ook geen 5 jaar wachten tot je de switch kan maken, en dat zal waarschijnlijk ook wel een goede invloed hebben op je motivatie.

Zelf combineer ik de dagopleiding met een job (remote voor bedrijf in de VS) en de werkdruk door beide te combineren mag je absoluut niet onderschatten. Het betekent quasi dat je 's avonds na je werk nog eens lessen mag volgen of aan opdrachten/zelfstudie moet werken. Hopen vrije tijd zal je niet meer hebben, en dat minstens 2 jaar lang. Bij het bachelortraject ligt die druk waarschijnlijk nog hoger.

Belangrijk is ook dat je goed onderzoek doet naar de school. De oude HBO5-opleidingen zijn nog maar dit jaar opgegaan als de graduaatsrichtingen in de hogescholen en de kwaliteit is niet gelijk bij elke school.

Ten slotte, heb je zelf al wat rondgespeeld met verschillende programmeertalen? Dat zou ik toch absoluut eens doen zodat je kan ontdekken of je wel een affiniteit hebt voor softwareontwikkeling. Ik zie al te vaak studenten die beginnen met de opleiding omdat ze graag computeren, maar programmeren is toch wel andere koek.
    Ik ga grotendeels akkoord met bovenstaande.
    Als je geluk hebt kan je tijdens je studie al een IT job starten, redelijk wat afstandsstudenten lukt dit.

Bachelor is beter op langere termijn, graduaat biedt echter ook veel opportuniteiten gezien de krapte op de arbeidsmarkt.

iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bewbiesss Bekijk bericht
    Het avondtraject voor het graduaat programmeren is bij Howest effectief 3 jaar - https://www.howest.be/nl/opleidingen...t/programmeren
    OK, een jaartje minder dus dan het modeltraject bij HoGent. Maar slaagkansen op drie jaar in combinatie met een job zijn nihil volgens mij. Dat werkplekleren bijvoorbeeld, als dat niet bij je eigen werkgever kan, hoe ga je dat allemaal organiseren...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KaioRaven Bekijk bericht

Bij vier jaar begint het voordeel van de graduaat (meer nadruk specifieke vaardigheden in ruil voor een korte traject) toch wel geringer ter worden. Een bachelor zal altijd meer wegen dan een graduaat. Nu het 120 studiepunten zijn versus 180 studiepunten is de weging anders dan ten tijde van de 90 studiepunten HBO5.
    Het 2-jarige traject is dagonderwijs, het avondonderwijs is 4 jaar. De lessenroosters staan nog niet online maar dan ga je minstens een drietal avonden in de week les hebben plus de taken en projecten.

Mijn ervaring met het oude traject is dat het op het vlak van leerstof niet zo heel moeilijk is, zeker de theorie niet. Voor examens heb ik amper moeten studeren eigenlijk, het niveau voelde vaak lager aan dan middelbaar. Maar in projecten kruipt veel werk. Voor een programmeervak bv was de eindopdracht een applicatie schrijven en daar is buiten de lesuren toch ruim 100u werk in gekropen. Voor de meeste studenten die aan deze opleiding beginnen is de hoeveelheid werk niet haalbaar in combinatie met een job en gezinsleven maar met je achtergrond ben je wel al beter voorbereid.
    Laatst gewijzigd door LSDsmurf; 24 augustus 2020 om 22:23

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Uiteraard heeft een bachelor wel serieus wat meerwaarde tegenover een graduaat, en blijkbaar raden de meesten hier dan ook een bachelor aan. Maar ik vraag mij wel af of TO, aangezien hij toch een master heeft, niet beter een graduaat volgt en dan op basis van zijn master probeert door te groeien? Of gaan werkgevers zeggen dat zijn master niets waard is binnen IT aangezien het totaal niet informatica-gericht is?

Mijn advies aan TO is toch ook de IT wereld wat te ontdekken want als buitenstaander heb je vaak nog het beeld dat het programmeren/netwerken is maar het is zo veel breder... testing, analyse,... misschien dat je als it manager, business analyst, project manager wel al een job binnen IT kunt vinden op basis van je werkervaring die je nu reeds hebt.

iTrader
    42 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    OK, een jaartje minder dus dan het modeltraject bij HoGent. Maar slaagkansen op drie jaar in combinatie met een job zijn nihil volgens mij. Dat werkplekleren bijvoorbeeld, als dat niet bij je eigen werkgever kan, hoe ga je dat allemaal organiseren...
    Het avondtraject bij Howest heeft toch gemiddeld zo'n 20 tal leerlingen waarvan de meesten slagen op het einde van de rit. Wat de meesten doen is tijdens hun 2de of 3de jaar reeds overschakelen naar een job in de sector. De druk is inderdaad groot.

Mijn ervaring met het oude traject is dat het op het vlak van leerstof niet zo heel moeilijk is, zeker de theorie niet. Voor examens heb ik amper moeten studeren eigenlijk, het niveau voelde vaak lager aan dan middelbaar. Maar in projecten kruipt veel werk. Voor een programmeervak bv was de eindopdracht een applicatie schrijven en daar is buiten de lesuren toch ruim 100u werk in gekropen. Voor de meeste studenten die aan deze opleiding beginnen is de hoeveelheid werk niet haalbaar in combinatie met een job en gezinsleven maar met je achtergrond ben je wel al beter voorbereid.
    Persoonlijk vond ik het niveau bij Howest best goed dus zoals ik zei hangt dat uiteraard af van school tot school. Ook de motivatie van de docenten speelt een grote rol volgens mij - bij Howest is er bijvoorbeeld een docent aan de slag in de opleiding Netwerkbeheer die bij de allerbeste Cisco-instructeurs hoort en die gemakkelijk 3x zijn loon in de privé zou verdienen, maar in het onderwijs blijft omdat het zijn passie is.

In die projecten kruipt zoals LSDsmurf zegt inderdaad VEEL tijd. Dat je code werkt is eigenlijk het minst belangrijke; je moet aantonen dat je alle technieken onder de knie hebt en mooie, gestructureerde code kunt schrijven. Er zijn er genoeg in mijn richting die de gevraagde applicatie afleveren maar toch dik gebuisd worden omdat het achter de schermen een zooitje is.

iTrader
    42 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WhiteCollar Bekijk bericht
    Uiteraard heeft een bachelor wel serieus wat meerwaarde tegenover een graduaat, en blijkbaar raden de meesten hier dan ook een bachelor aan. Maar ik vraag mij wel af of TO, aangezien hij toch een master heeft, niet beter een graduaat volgt en dan op basis van zijn master probeert door te groeien? Of gaan werkgevers zeggen dat zijn master niets waard is binnen IT aangezien het totaal niet informatica-gericht is?

Mijn advies aan TO is toch ook de IT wereld wat te ontdekken want als buitenstaander heb je vaak nog het beeld dat het programmeren/netwerken is maar het is zo veel breder... testing, analyse,... misschien dat je als it manager, business analyst, project manager wel al een job binnen IT kunt vinden op basis van je werkervaring die je nu reeds hebt.
    Een bachelor Onderwijs en master Taal- & Letterkunde gaan weinig* gewaardeerd worden tenzij hij opnieuw de publieke sector in wil.

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LSDsmurf Bekijk bericht
    Het les volgen is ook al leren hé, bij afstandsonderwijs moet je het 100% zelf doen.
    Ik heb wat vrienden die het gedaan hebben en het is geen walk in the park, maar met goede motivatie zeker haalbaar.
    En gezien de grote vraag naar IT'ers (afgezien van de corona nu misschien) maakt dat je grote kans hebt dat je na een jaar al ergens kan starten als IT'er.

Ik vraag me nu wel af, hoe zit dat met die avondlessen ivm corona? Allemaal remote via de webcam?

iTrader
    42 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Ik vraag me nu wel af, hoe zit dat met die avondlessen ivm corona? Allemaal remote via de webcam?
    Dat gebeurt momenteel inderdaad via Microsoft Teams-videoconferenties.

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WhiteCollar Bekijk bericht

Ik zit nu al 5j in de IT-sector en het is mij nog steeds niet duidelijk wat de waarde van een diploma is buiten je startersloon en dat je misschien makkelijker ergens binnen geraakt.
    Alle promoties en dergelijke die ik heb zien passeren is allemaal puur op skill gebaseerd en niet op welk diploma ze hebben.
    Al zal dat bij bepaalde traditionelere bedrijven misschien nog anders liggen en zeker bij de overheid.

iTrader
    44 (96%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Het les volgen is ook al leren hé, bij afstandsonderwijs moet je het 100% zelf doen.
    Ik heb wat vrienden die het gedaan hebben en het is geen walk in the park, maar met goede motivatie zeker haalbaar.
    En gezien de grote vraag naar IT'ers (afgezien van de corona nu misschien) maakt dat je grote kans hebt dat je na een jaar al ergens kan starten als IT'er.

Is er bij afstandsonderwijs niet meer ondersteuning dan dat? Begrijp me niet verkeerd... niet aanwezig hoeven te zijn en op eigen tempo te kunnen verwerken is uiteraard een zware meerwaarde bij de combinatie werk/studeren, maar een paar uitgewerkte tutorials door de lector of een opgenomen les met de fijnere punten doet ook al veel.

Regels voor berichten