Pagina 1 van 2 12 Laatste
    Tonerider's schermafbeelding
    iTrader
    53 (100%)
    Mentioned
    8 Post(s)
    Dat is een beslissing die niemand voor u kan nemen.
    Laatst gewijzigd door vishnusixclix; 20 augustus 2020 om 20:45 Reden: OP verwijderd op aanvraag
    Smart enough to know I`m not smart enough.

Guazala's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Een school gaat u nooit echte garanties kunnen geven. Als er uren in een andere school in de scholengroep verdwijnen waardoor een vastbenoemde uren moet krijgen, dan ben je als nieuweling de eerste die vliegt. Da's jammer, maar helaas de realiteit. Het risico om ineens met lege handen te staan, ga je dus nooit kunnen uitsluiten als je de stap naar het onderwijs waagt. En dat risico blijft bestaan tot je een vaste benoeming te pakken hebt, wat best lang kan duren.

Anderzijds is het waarschijnlijk makkelijker om nu die stap te zetten dan over 10 jaar. Dus als ge uzelf uw huidige job niet ziet blijven doen tot het einde der dagen en onderwijs echt is wat ge wil, kun je de stap misschien beter nu zetten, nu je wat vrijer in het leven staat, dan op een moment dat je misschien meer (financiële) verplichtingen hebt en die onzekerheid misschien zwaarder weegt. De kans is dan groot dat je de stap nooit meer zet.

Maar zoals hierboven gezegd, of je dat risico wil nemen kan alleen jij zelf beslissen. En dat gaat nooit een makkelijke beslissing zijn. Misschien wat vragen die je jezelf nog kan stellen:
    Hoeveel spijt ga je hebben nadien als je deze kans laat schieten? Hoe hard steekt het commerciële karakter van je huidige job je tegen, zie je jezelf dit tot je pensioen doen? Hoe zeker ben je dat je graag les geeft? Betreft het een full time lesopdracht of ga je extra uren in andere scholen moeten sprokkelen? (En misschien ook eens proberen te checken of het een school is waar je effectief grote kans maakt op vaste benoeming of dat ze een cultuur hebben waar in tijdelijke leerkrachten nogal makkelijk vervangen worden vooraleer ze hun TADD vast hebben.) Hoe zie je jezelf omgaan met die onzekerheid de komende jaren?
    I don't have an attitude problem. You have a perception problem.

Nerath's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Of de uren 'vrij' zijn of niet maakt weinig uit. Afhankelijk van de school kan het dat deze in een vrij grote scholengemeenschap zit. De kans is dus reëel dat ook al is er 'nu' niemand om de uren in te nemen, dat volgend jaar het geval is.
    Deze persoon kan gerust uit een andere school komen binnen diezelfde scholengemeenschap en de directie van je huidige school kan geen idee hebben dat deze het recht op de openstaande positie voor vólgend schooljaar kan opeisen.

De keuze zal dus zijn, kun je de onzekerheid aan, ja dan nee?
    Het is wel zo dat men op dit moment sterk werk aan het maken is van de werkzekerheid omhoog halen, maar het is nog altijd geen simpele taak.

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    Het kost je niets om op gesprek te gaan en de terechte vragen die je wilt stellen - nl. of het échte open uren zijn of een gecamoufleerde vervangingsopdracht met een duur van één jaar - mocht dat wél zo zijn, dan kan idd niemand die keuze voor jou maken zoals Tonerider het zei, voor een veredelde interim lees ik (terecht) uit jouw post dat je het niet zou doen.

Extra inzichten waar je nu misschien geen rekening mee houdt:
    Blijft de directie die je zal aanwerven, evalueren en uiteindelijk zorgen voor je vaste benoeming indien het open uren zijn, nog minstens 2 jaar aan de macht?
    En de belangrijkste vraag: heeft die directie zicht op eventuele "concurrenten" voor diezelfde open uren binnen de scholengemeenschap? Want het wilt niet zeggen omdat het open uren zijn, dat de school daar zomaar iemand in kan aanwerven die dan ook 100% garantie heeft om te blijven. Als er een TADD'er is in een andere school van die scholengemeenschap, dan kan die die uren opeisen.
    Een goede school met een degelijke administratie op niveau van de scholengemeenschap die zal je dat wél weten te zeggen, als ze er eerlijk over willen zijn tenminste. In scholen waar dat minder goed verloopt, kan het gerust zijn dat je ondanks de beste intenties van de directie die je aanwerft, je alsnog moet schuiven voor iemand anders van buiten de school.

Klein detail voor doemdenkers zoals mezelf: als ik geld moet inzetten op de eerstkomende besparing binnen het secundair onderwijs, dan zal het een gelijktrekking van de tellers zijn ten nadele van de masterleerkrachten (deels terecht, deels onterecht maar het waarom is een andere discussie), dat is immers een "ballonnetje" dat al meermaals is opgelaten o.a. door het hoofd van het Katholieke onderwijs, en de eersten die de prijs daarvoor in uren en dus ook in inkomen zullen betalen zullen de jongste, niet-benoemde leerkrachten zijn. Zowel bachelors als masters overigens. Nu, voor hetzelfde geld komt die besparing er ook niet of nooit, maar het is er wel één die al tweemaal op tafel gelegen heeft in de laatste vijf jaar.

Bepaalde andere forumleden zullen het misschien niet graag horen, maar met mijn contacten op die school twijfel ik er eigenlijk amper aan dat ik die job zou kunnen krijgen.
    Ik misgun alvast andere mensen hun "geluk" niet, maar het toont wat mij betreft wel alweer aan dat er iets grondig fout zit in het huidige personeelsbeleid in het Vlaams onderwijs. Wat je hier beschrijft kan je goedpraten in een KMO of een klein familiebedrijf, niet in een door de overheid gesubsidieerde instelling, maar dat is een andere discussie die hier niet thuishoort.

Guazala's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven

Ik misgun alvast andere mensen hun "geluk" niet, maar het toont wat mij betreft wel alweer aan dat er iets grondig fout zit in het huidige personeelsbeleid in het Vlaams onderwijs. Wat je hier beschrijft kan je goedpraten in een KMO of een klein familiebedrijf, niet in een door de overheid gesubsidieerde instelling, maar dat is een andere discussie die hier niet thuishoort.
    Ik las dit in dit geval als een positief achtergelaten indruk als interim, stagair leerkracht en oud-leerling. In dat geval lijkt er mij niets mis mee. Als een directie moet kiezen tussen een onbekende en iemand die al een interim heeft gewerkt en waarbij dat voor beide partijen een positieve ervaring was, is dat toch gewoon logisch.
    Als het gaat over het feit dat Nahrtent zijn pa tennis speelt met de directeur is dat natuurlijk een andere zaak. Maar dat kan ik hieruit niet afleiden.
    I don't have an attitude problem. You have a perception problem.

iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Guazala Bekijk bericht
    Ik las dit in dit geval als een positief achtergelaten indruk als interim, stagair leerkracht en oud-leerling. In dat geval lijkt er mij niets mis mee. Als een directie moet kiezen tussen een onbekende en iemand die al een interim heeft gewerkt en waarbij dat voor beide partijen een positieve ervaring was, is dat toch gewoon logisch.
    Als het gaat over het feit dat Nahrtent zijn pa tennis speelt met de directeur is dat natuurlijk een andere zaak. Maar dat kan ik hieruit niet afleiden.
    Dat kan uiteraard, maar daar moet je ook niet te naïef over zijn, want een school heeft bijna elk jaar wel stagiairs en zelfs interims.
    Oud-leerlingen hebben inderdaad vaak een streepje voor, waarom dat terecht is... altijd vreemd gevonden.

Uit "contacten" leid ik inderdaad iets anders af, maar ik ben dan ook een cynisch persoon geworden.

iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nahrtent Bekijk bericht
    Wat bedoel je juist met een "besparing binnen het secundair onderwijs" en "gelijktrekking van de tellers"? Ik ben niet helemaal mee, vrees ik. Gaat dit over pure verlonign per uur, want dat maakt mij eigenlijk niet zo heel veel uit, ik vind het veel belangrijker om mijn dagen te spenderen aan iets dat ik graag doe.
    Niet iedereen heeft de luxe natuurlijk om zich van het financiële aspect niets te moeten aantrekken. Ik moest een voltijdse of bijna voltijdse job hebben in het onderwijs of ik kwam eenvoudigweg niet rond, tenzij de job vlakbij huis zou zijn (een utopie) en ik er mijn wagen voor zou op kunnen geven. Als je financieel niet afhankelijk bent van een voltijds loon, loop je natuurlijk minder risico dat je zwaar getroffen wordt wanneer je uren moet afgeven, maar het risico dat je alles moet afgeven bestaat ook natuurlijk.

Wat die tellers betreft: nu is het aantal lesuren dat je nodig hebt om een "voltijdse" te hebben in het secundair respectievelijk 22, 21 & 20 naargelang je voornamelijk in de eerste, tweede of derde graad lesgeeft.
    Nu je kan erover gaan discussiëren of dat terecht is of niet: ik zou in de eerste plaats de L.O.-leerkrachten en nog een paar andere vakken eerder naar een hoger getal te brengen wegens weinig tot geen voorbereiding of evaluatielast, dan gewoon de "laffe" maatregel van alles op 22 te zetten. Maar goed dat laatste is 'verteerbaarder' omdat weinig tot geen politici het zouden aandurven de realiteit te erkennen dat een leerkracht wiskunde waardevoller is dan een turnleerkracht en dat nog in wet durven gieten ook, en dan zwijgen we nog van de pushback van vakbonden...

Stel dat men die noemer op 22 zet voor iedereen dan bespaart de Vlaamse overheid ruwweg 150 miljoen euro, want die uren moeten natuurlijk wel blijven gegeven worden maar zullen gegeven worden door leerkrachten die voorheen met 20 of 21 uur genoeg hadden voor een voltijdse, maar die indien ze voltijds willen blijven werken dat extra uur zullen opeisen met iemand met minder voorrang: dat kan een andere vastbenoemde met minder anciënniteit zijn of een TADD'er - maar die gaat op zijn beurt ook weer verder 'kijken' voor uren waar die voorrang op geniet' - en op het einde van de keten staan de tijdelijke leerkrachten...
    door zo'n "besparing" zouden een paar duizend, vnl. jonge leerkrachten hun job verliezen. Maar hey, er is al jaren een lerarentekort...

Bron: o.a. https://www.demorgen.be/nieuws/onder...baar~bd4e7aa3/
    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/01...ijs-1-2874698/

Kort samengevat: als die maatregel zou worden doorgevoerd over 2 jaar vlak voor of zelfs nadat jij een vaste benoeming beet hebt in het vroegst mogelijke scenario, dan kan je nog al je uren kwijtspelen als een gevolg van zo'n politieke beslissing. Het moment dat Lieve Boeven in 2015 voor het eerst over die maatregel sprak was ik nog maar een klein jaar bezig in het onderwijs, ik dacht toen eigenlijk al: zou ik niet beter dan nu stoppen als ik geen gegarandeerd pad heb naar een vaste job... maar ik was toen nog een eerder optimistisch ingesteld persoon.

Ik dacht inderdaad in de eerste plaats aan jouw verhaal toen ik dat zinnetje typte. Ik heb je situatie gevolgd en het zette mij wel aan het denken, vandaar deze thread.
    Nu, in alle bescheidenheid, los van mijn goede contacten met de school en het bestuur ben ik objectief bekeken ook gewoon een geweldige kandidaat voor de functie.
    Als je de contacten hebt met het bestuur gebruik ze dan maar zou ik zeggen. Met de ervaring die ik nu heb, heb ik vooral spijt van de keuze die ik destijds in naïviteit gemaakt heb ondanks dat mensen mij ervoor waarschuwden. Nu goed, ik heb me er ook naar aangepast: ik ben een fundamenteel slechter mens geworden, en ik vind het hoe langer hoe minder erg.

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Mijn mening hierover is als volgt.

Een goedbetaalde en zeer unieke job. Een voorrecht dat je deze kan en mag uitvoeren , ik ga ervan uit omdat je de skills ervoor hebt. Een job die alles heeft, en tevens werkzekerheid biedt.
    Dat opgeven voor een job in het onderwijs, en meerbepaald voor het geven van generiek vak. Een job waar je 0,0 vooruitzichten in hebt en 0,0 zekerheid van de toekomst. En dat daarbij nog eens minder zou betalen.

Je snapt toch dat je op elk vlak erop achteruitgaat dan. Intellectueel, financieel en rationeel.

Zoals ik het lees zou je al goed gek moeten zijn. Je romantiseert een job in het onderwijs wel heel erg, maar let op dat je niet van een kale kermis terugkomt. Deeltijds werken lijkt mij sowieso al niet echt verstandig. Een vak geven dat je niet kan of ligt lijkt mij ook niet ideaal.
    Laatst gewijzigd door MrKend54l; 3 augustus 2020 om 18:02
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Gelukkig kunnen we steeds op jou rekenen om dingen te lezen die er niet staan.

Nergens heb ik gezegd dat mijn huidige job goedbetaald is. Het tegendeel is waar.
    Ik breng ook bewust andere belangrijke factoren zoals woon-werkverkeer (op mijn huidige job bijna drie uur per dag) niet in rekening, omdat die op dit moment nog niet ter zake doen.
    Als het er echt op aankomt zal ik die wel mee in beschouwing nemen, maak je geen zorgen.

Het gaat mij nu louter om een hypothetische afweging tussen een zeer goede en inderdaad unieke job vs. de job die ik altijd gewild heb, waarbij de ene weliswaar een pak meer zekerheid biedt dan de andere. Voorlopig toch althans, want Corona is a bitch en onze sector heeft ook al zware klappen gekregen.

Bedankt voor de uitleg.
    Dat gaat wel wat lijnrecht in tegen wat Nerath zei, en het lijkt mij een zeer moeilijke maatregel om te verkopen ivm het aantrekkelijker maken van het lerarenberoep.
    Ik meende te verstaan ook beter betaald, maar bon dat is in feite zoals je zegt een optelsom die je moet maken.
    Minder loon maar 5min van thuis is ook iets waard.

Je maakt een sprong in het diepe, dat is altijd wat onwennig. Maar als er al meerdere rode vlaggen aanwezig zijn dan zou ik toch opletten. Je droomt misschien nu van het onderwijs, maar misschien als je er even in meedraait dat het snel keert. Je zou alvast niet de eerste zijn die het onderwijs heel snel de rug toekeert. Het is een job waar je u volledig in kan gooien, maar als je u teveel gooit dan kan het wel eens als een boemerang in uw gezicht terugkomen.

Veel lijkt mij ook af te hangen of het vak dat je gaat geven een hoofdvak is. Of eerder een bijkomstig vak, een vak dat er bijzit voor de diversiteit maar waar het gros geen interesse in heeft.

Ook een vak moeten geven dat u niet ligt lijkt mij moeilijk. En je zal dat moeten doen om toch een full-time job te hebben. Zo parttime dat lijkt wel leuk, maar dat fnuikt volgens mij ook wel uw positie. Ik kan mij vergissen maar een parttimer lijkt mij makkelijker vervangbaar dan een full-time lesgever.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

loqui's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Al blij dat je ook inziet dat onderwijs een onzekere job is, zeker als je geen knelpuntvakken hebt gekozen. Het ding met het onderwijs (dit komt van iemand die werkzaam is in het onderwijs) is dat ze u gelijk wat kunnen beloven op dat sollicitatiegesprek. Optie vast wil niet zeggen dat jij daar vast zal kunnen blijven. Is er tegen dan een TADD'er voor dan is die optie vast voor iemand anders. Een vaste benoeming komt pas jaren later eens je er echt werkt, ik neem aan dat je vertrouwd bent met het TADD-systeem etc. In die tijd kan er heel wat gebeuren. In het ideale scenario waarbij er geen bazenpoeperij gebeurt of er geen familie van een schepen of directie uw "beloofde" job komt afpakken, kan je daar blijven werken. Dan heb je nog steeds het probleem dat het maar een halftijdse job is.

Je praat over eventjes er een vak bijnemen dat u eigenlijk niet ligt en hopelijk uren die zouden vrij komen. Wees u ervan bewust dat deze uren die vrijkomen niet automatisch voor u zijn. Is er in een andere school uit de scholengemeenschap een leerkracht boventallig door minder leerlingen of gelijk welke reden, dan kan die eerst aanspraak maken op die uren, want die heeft voorrang. Ja, je hebt er zelf gestudeerd op die school, waardoor ze u liever gaan zien komen dan een wildvreemde. Als er echter iemand met een lange arm komt, dan sta je met de gebakken peren en mag je van interim naar interim lopen en zo begint het... Onderwijs is een raar beestje en niet alles verloopt steeds correct. Ik zou dus heel goed afwegen hoe graag je je huidige job nu doet en hoe groot je passie voor het onderwijs is.

Is het echt uw droomjob, dan moet je voor uzelf uitmaken of het het risico waard is, dat kan niemand anders voor u beslissen. Het zou zomaar kunnen dat alles van een leien dakje loopt en je een van de lucky ones bent die zijn weg naar een vaste job in het onderwijs cruiset. Succes in ieder geval!
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    27 Post(s)
    Met stip op één: de notoire grilligheid van het onderwijs als werkgever (mede dankzij het kluwen van stelsels en systemen waar ikzelf totaal niet aan uit geraak en waar schooldirecties ook niet altijd veel over te zeggen hebben).
    Welke grilligheid? Het voordeel van te werken voor de overheid of het onderwijs is net dat je wat stabiliteit krijgt en werkzekerheid hebt, en net geen last hebt van de grilligheid van een privébedrijf (door bijv. een economische recessie). Als je niet graag grilligheid hebt zou ik net zeker kiezen voor die onderwijsfunctie.
    Als ik jou was zou ik er alleszins voor solliciteren, je kan dan nog zien wat je doet als je al een offerte krijgt.

loqui's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Straddle Bekijk bericht
    Welke grilligheid? Het voordeel van te werken voor de overheid of het onderwijs is net dat je wat stabiliteit krijgt en werkzekerheid hebt, en net geen last hebt van de grilligheid van een privébedrijf (door bijv. een economische recessie). Als je niet graag grilligheid hebt zou ik net zeker kiezen voor die onderwijsfunctie.
    Que? Veel mensen werkzaam in het onderwijs zouden u iets anders kunnen vertellen...

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    68 Post(s)
    Van de onderwijskant ken ik niks. Maar als ik het goed lees, is het misschien wel mogelijk om op z'n allerminst te vertrekken met een goeie referentiebrief van je huidige baas, en misschien kun je wel duidelijk maken dat je dit wilt/moet proberen, maar bang bent voor de grilligheid, en dat je graag zou terugkeren als dat nodig zou zijn. Daar zal hij je uiteraard geen garanties voor geven, maar vaak genoeg is zoiets wel bespreekbaar. De deur op een kiertje houden. Eens je relevante ervaring in die sector (of zelfs dat bedrijf) hebt, en iedereen tevreden is van elkaar, heb je al een voetje voor op andere kandidaten.
    PSN: A_Loser_Baby
    Activision: Loser#9680379

Pieterjan94's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Blij zijn met wat ik heb en deze kans laten schieten, of het er toch maar op wagen en het risico nemen?
    100%

Treinen passeren soms maar één keer, of ge gaat u niet altijd meer in de situatie bevinden waarin de jump zo 'eenvoudig' gaat zijn. Als ge vertrekt bij uw huidige werkgever zonder ruzie, dan bestaat de kans nog altijd dat ge er terug aan de slag kunt als ge dan toch van een kale reis zou terugkeren. Al moet ge daar niet van uit gaan. Misschien komt ge na een slechte ervaring in het onderwijs wel in een andere 'droom'job terecht. Het leven is onvoorspelbaar, maar ge gaat het niet weten als ge niet probeert.

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    11 Post(s)
    Vanuit maatschappelijk oogpunt kan ik het enkel aanraden, het onderwijs heeft nood aan capabele en gemotiveerde leerkachten.

Vanuit je eigen standpunt is het een (groot?) risico. Maar je bent nog niet helemaal gesettled gok ik, dus het is nu wel een beter moment om een beetje risico te nemen dan later in de meeste gevallen. Het is inderdaad een schande hoe we als maatschappij leerkrachten in het begin behandelen, maar als je door die zure appel kan doorbijten zit je in een mooie job die je graag doet, dat is wel geld waard.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Regels voor berichten