Discussie: Laptop informatica

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Laptop informatica

Ik ga mijn studies informatica beginnen aan de UGent, maar ik zoek hier nog een laptop voor.
    Zelf zat ik te kijken richting apple, maar iemand die ervaring heeft en kan zeggen of dit een slecht idee is of wel degelijk goed gaat?
    Valt apple aan te raden of toch gaan voor een windows device?
    Indien apple verkozen zou worden, welke macbook? (De air, pro 13 inch of 16 inch?)
    & mensen met ervaring in deze studie, hoe valt het laptop-gebruik mee? zware programmas of? Veel bezig met studeren en voorbereiden + oefeningen maken?
    Thanks!

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bekijk eens welke programmeertalen, IDEs, ... je gaat aangeleerd krijgen. Daaruit kan je afleiden welk OS je daarvoor nodig gaat hebben.

neutrofiel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Maakt niet veel uit, vooral zorgen voor genoeg opslagruimte gezien je misschien eens een linux VM kan nodig hebben. Mac is geen probleem.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door neutrofiel Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Maakt niet veel uit, vooral zorgen voor genoeg opslagruimte gezien je misschien eens een linux VM kan nodig hebben. Mac is geen probleem.
    En RAM. 16gig lijkt me geen overbodige luxe. Plus een goede processor, heb zelf een i7

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    31 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wardie9 Bekijk bericht
    Ik ga mijn studies informatica beginnen aan de UGent, maar ik zoek hier nog een laptop voor.
    Zelf zat ik te kijken richting apple, maar iemand die ervaring heeft en kan zeggen of dit een slecht idee is of wel degelijk goed gaat?
    Valt apple aan te raden of toch gaan voor een windows device?
    Indien apple verkozen zou worden, welke macbook? (De air, pro 13 inch of 16 inch?)
    & mensen met ervaring in deze studie, hoe valt het laptop-gebruik mee? zware programmas of? Veel bezig met studeren en voorbereiden + oefeningen maken?
    Thanks!
    1) Je hebt nooit iOS nodig. Je hebt wel soms Windows nodig en soms Unix. Bijgevolg zou ik sowieso een geen macbook kopen anders ga je continu VM's mogen switchen.
    2) Je belangrijkste requirement gaat RAM-geheugen zijn. Daarna CPU. Grafische kaart doet voor uw studies quasi niet ter zake.
    3) Ik zou vooral gaan voor een lichte laptop met goede batterij, zodat je niet altijd al het gewicht + uw adapter moet meesleuren.

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    14 Post(s)
    De kans dat je een software moet gebruiken die enkel op windows werkt is niet onbestaande, de kans dat je software moet gebruiken die enkel op macOS werkt is onbestaande. Dus om het minst mogelijk problemen te hebben ga voor een windows machine met een ubuntu VM er op of vice versa.
    *** Also sprach Zarathustra ***

neutrofiel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    1) Je hebt nooit iOS nodig. Je hebt wel soms Windows nodig en soms Unix. Bijgevolg zou ik sowieso een geen macbook kopen anders ga je continu VM's mogen switchen.
    2) Je belangrijkste requirement gaat RAM-geheugen zijn. Daarna CPU. Grafische kaart doet voor uw studies quasi niet ter zake.
    3) Ik zou vooral gaan voor een lichte laptop met goede batterij, zodat je niet altijd al het gewicht + uw adapter moet meesleuren.
    Ik heb nooit een VM nodig gehad hoor, de proffen en assistenten gaven telkens instructies voor zowel mac als windows als unix/linux

Ik heb alles gedaan met een MBP met 8GB, i5 en 128 GB SSD. Enkel de SSD was nipt, de rest was adequaat. De UGent heeft ook een goed cytrix systeem om software virtueel te draaien, in uiterste nood (nooit voorgehad) kan je daar ook gebruik van maken.

Je kan ook altijd windows dualbooten naast MacOS, omgekeerd is iets moeilijker.

iTrader
    40 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik zou op dit moment geen Mac kopen, tenzij je echt met geld wil smijten.
    Eind dit jaar komen de ARM CPU modellen uit, het is de vraag hoe lang de Intel modellen nog gaan meegaan.

Zoals gezegd is 16GB toch wel echt nodig als je nog enkele jaren verder wil.
    Ik heb nu een laptop met 16GB ram en Intellij open met een Docker wordt het toch wel krap eigenlijk.

Macs zijn best duur en als je dan vergelijkt met wat je nu krijgt met AMD Ryzen 4000 CPU's dan moet je niet lang nadenken.
    Bvb: https://tweakers.net/reviews/8046/le...zen-cores.html
    1.200€ voor 16GB, 1TB SSD en supersnel! Ga daar maar eens bij Apple om.

Wil je toch Apple, dan moet je al niet de Air nemen, die wordt teveel gethrottled door onvoldoende koeling.
    13" MBP met 16GB en 512GB SSD zit je al op 2.200€.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    31 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door neutrofiel Bekijk bericht
    Ik heb nooit een VM nodig gehad hoor, de proffen en assistenten gaven telkens instructies voor zowel mac als windows als unix/linux

Ik heb alles gedaan met een MBP met 8GB, i5 en 128 GB SSD. Enkel de SSD was nipt, de rest was adequaat. De UGent heeft ook een goed cytrix systeem om software virtueel te draaien, in uiterste nood (nooit voorgehad) kan je daar ook gebruik van maken.

Je kan ook altijd windows dualbooten naast MacOS, omgekeerd is iets moeilijker.
    Met een Mac kan (of kon) je geen visual studio en dus C# draaien. En Windows mist een hele hoop als het op netwerk/systeem administratie aankomt.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Avilowca's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    System76 verkoopt laptops met zeer goede linux compatibiliteit (ze onderhouden ook Pop!_OS).

Ik denk dat je best af gaat zijn met zo'n systeem. Moest je dan toch een Windows only programma moeten gebruiken dan draai je het maar in VM. Hoewel ik niet denk dat dat ooit zal voorvallen in de pure informatica opleiding. In ieder geval voorzie genoeg RAM. Beter meer RAM als een krachtigere CPU. Tenzij je graag uit eigen interesse grote projecten (linux kernel, firefox, ...) wil gaan compilen heb je eigenlijk heel weinig CPU kracht nodig voor de opleiding zelf.

iTrader
    40 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dit zijn ook wel goede Linux laptops: https://kde.slimbook.es/
    Het enige wat ik minder vind is dat het scherm slechts FHD is, er komt naar het schijnt wel een versie met UHD.

Qua CPU kracht: ik werk nu met Scala, en inderdaad is RAM het belangrijkste, maar CPU (en vooral meer cores) helpen toch ook veel.
    En hoe meer dingen je in parallel open hebt staan of doet (VM, Docker, ...) is iedere extra core wel handig.

michiel6661's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik raad u aan om vooral een goede te kopen op elk vlak, zowel gebruiksgemak, kwaliteit als goede interne componenten. Ik heb tijdens mijn opleiding 2 laptops moeten kopen omdat ik steeds eentje wou die niet te duur was. Mijn 2de is momenteel ook al uit mekaar aan het vallen, gelukkig krijg ik binnekort 1 van het werk.

Mac's zijn duur maar zeker geen slechte optie. Ik zou eventueel naar Dell XPS kijken. Die zijn IMO op bijna elk vlak vrij goed. Je zal zo een laptop immers elke dag moeten meesleuren + gebruiken. Een goede hebben die wat langer meegaat is zeker geen overbodige luxe, ongeacht of die nu wat duurder is of niet.

Zoals hierboven vermeldt, vooral veel RAM en een krachtige CPU is belangrijk voor je opleiding.
    Ik ben Michiel, groetjes.

W!mpix's schermafbeelding
    iTrader
    93 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Met een Mac kan (of kon) je geen visual studio en dus C# draaien. En Windows mist een hele hoop als het op netwerk/systeem administratie aankomt.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
    Tegenwoordig wel mogelijk.

Koop geen Mac voor informatica. Ja, het is doenbaar, maar waarom uzelf het leven moeilijk maken / langzamere laptop kopen... Cf. redenen in posts boven mij.
    Xbox Live en PSN: Acer113 Steam: W!mpix
    3DS (en pokémon) Friendcode: 2337-3116-3417

Tags for this Thread

Regels voor berichten