Pagina 1 van 4 1234 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Doorzetten of opgeven met studeren

Dag allemaal

Ik weet éééécht niet wat doen: ik ben al 3 jaar geleden van het secundair afgestudeerd (ASO, Latijn talen). Ik was super schoolmoe op mijn 18e en zag het niet volledig zitten om nog verder te studeren maar het moest omdat ik anders niets heb aan mijn middelbaar diploma. Daarom besloot ik om nog 3j door te zetten om eindelijk af te studeren aan de hogeschool om daarna EINDELIJK te gaan werken in hetgeen ik graag doe en geld te verdienen.
    Maar na 3j sta ik nog steeds nergens en heb ik niets bereikt. Ik heb in die 3 jaar steeds zitten veranderen van richtingen (lager onderwijs, logopedie, toegepaste taalkunde en office management ) en hogescholen uit extreem veel faalangst, stress en motivatiegebrek, desinteresse, paniek. Ik heb dan mijn studies even beëindigd en besloot om tijdelijk te werken (callcenter). Ik was doodongelukkig toen ik werkte en besefte toen dat al gaan werken geen verstandige beslissing is omdat het 1) stresserend, laag betaald werd en 2)eentonig en saai was terwijl ik van uitdaging hou en ezn deftige job wilde . Nu studeer ik logopedie en audiologie aan de hogeschool (al de 4e poging ondertss) maar ik doe het echt niet graag waardoor ik bijna op niets geslaagd ben dit jaar. Het is veel te zwaar, moeilijk en teveel. Ik weet niet wat doen nu omdat ik niet steeds kan blijven veranderen en mijn motivatie neemt alsmaar af omdat ik het beu ben om achter de boeken te zitten. Maar werken wil ik ook niet aangezien ik geen deftige job zal krijgen. Ik blijf maar sukkelen in het hoger onderwijs en kan me moeilijk pushen. Ik weet niet hoe ik dat doorzettingsvermogen kan kweken of hoe ik me erdoor kan blijven worstelen. Ondertussen staan bijna al mijn vrienden verder in hun leven terwijl ik geen enkele stap vooruit zet.
    Ik wil later geen spijt hebben en denken 'had ik maar..'

Iemand advies of hulp aub?
    Groeten

phate_13's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Begin al eens anders te denken lijkt me. Niets moet. Er zijn genoeg mensen zonder diploma die ook een goede job hebben en/of supercontent zijn met hun leven. Laat je zeker niet wijsmaken dat een diploma "moet". Zeker afhankelijk van het diploma is het slechts een "toegangsticket" dat het makkelijker maakt om ergens aan de slag te gaan. (Behalve bij de overheid, daar is het verplicht dit ticket te hebben.)

Het belangrijkste zal echter zijn voor jezelf eens goed te gaan kijken, wat je zelf wilt, wat je graag doet, waar je goed in bent. Maak voor jezelf eens een lijst op : Waar ben ik goed in. Bekijk dit gerust heel ruim. Alsook een lijst : Wat doe ik graag.

Ook niet teveel blind staren op waar anderen staan in hun leven. Iedereen leeft aan zijn eigen tempo. Kijk wat je zelf wilt.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het ding is dat ik niet weet wat ik wil. En dat is het probleem. Een diploma is een toegangsticket nr een gelukkig leven. Je bent onafhankelijk, hebt meer mogelijkheden op de arbeidsmarkt, financieel heeft het ook veel voordelen omdat je beter wordt betaald We leven in een kennismaatschappij en werkmaatschappij. Vandaar mijn twijfels.

Genius's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Ik ken behoorlijk wat vrienden die dubbel betaald worden als mij omdat ze in de chemie werken met shiften.

Sommige zijn zelfstandig en verdienen nog meer.

Allemaal zonder diploma, ik wil maar zeggen dat het hebben van een hoger diploma niet altijd beter is en je meer geld gaat verdienen.

In sommige sectoren helpt het uiteraard om hogere studies te hebben gedaan.
    The ardent golfer would play Mount Everest if somebody put a flagstick on top

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Met een diploma alleen ben je niet veel. Het is zeker geen toegangsticket naar een gelukkig leven. Je bent er ook niet meer onafhankelijk door.

Het enige wat het je inderdaad geeft, is meer mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Maar dan moet je best eerst weten WELKE mogelijkheden je wilt hebben. Financiëel is het ook zeker geen garantie. Specifiek logopediste bv. is lange uren draaien voor niet zoveel te verdienen. Het is pas als je een eigen praktijk hebt waar andere logopedistes ook in jouw praktijk werken, dat je wat meer kan gaan verdienen.

En als je helemaal niet weet wat je wilt (ik bedoelde niet enkel qua job he, ook algemeen). Dan zal niemand hier je kunnen helpen he. :d

Nahrtent's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    't Is dat. Ofwel stelt ge uzelf eindelijk eens de juiste vragen, ofwel betaalt ge iemand om u die vragen te stellen.
    Definieer eerst eens voor uzelf wat een gelukkiger leven voor u inhoudt, en hou u daarna pas bezig met welk toegangsticket ge daarvoor nodig hebt.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik zou u aanraden om eens na te denken over welke job je later wil doen, en niet in termen van "wat wil ik nu studeren". Waar haal je motivatie uit in je leven nu? Ik hoor je alleen maar bezig over geld verdienen etc. maar als je later een job hebt waarin je veel verdient maar geen voldoening uithaalt, zal je nog altijd even ongelukkig zijn als nu. Wat doe je graag? Help je graag mensen? Dan zou verpleegkunde of sociaal werk een mooie optie kunnen zijn. Vergis u niet: welke opleiding je ook doet, het zal altijd moeilijk zijn en je zal altijd moeite moeten doen om een diploma te halen. Een makkelijk diploma halen, bestaat gewoon niet. Heb je tijdens je middelbare studies veel moeten studeren?

Een andere optie zou kunnen zijn om HBO5 te doen, maar aangezien je latijn - talen hebt gedaan, zou je toch wel in staat moeten zijn om een bachelor te halen, mits de nodige inzet. Soms denk ik dat mensen zoals jij toch wel eens een "schop onder hun kont" nodig hebben. Je moet goed beseffen dat je op vlak van onderwijs in een van de beste landen ter wereld bent geboren: je krijgt alle kansen, je kan doen wat je wil (zelfs als je nu zou denken "ik wil burgerlijk ingenieur worden" dan kan je u gewoon inschrijven voor volgend jaar), het is goedkoop, van een degelijk niveau,... dus misschien moet je gewoon eens wakker geschud worden?

Trouwens, hou wel je studiepunten in het oog, want het kan zijn dat dat wat krap begint te worden, als je al zoveel veranderd bent...

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bedankt vr al jullie raad!!

Wat ik graag doe is vooral creatief bezig zijn: schilderen, tekenen, knutselen, al het creatieve en plastische kunsten enzo

Kan er moeilijk een job mee linken buiten leerkracht plastische kunsten. Ben er me ook van bewust dat ee niet veel werk mee te vinden is.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb idd zeer hard moeten werken in het middelbaar. Het was ook zwaar en soms afzien maar was wel ijverig.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Kleuterjuf?

Frado2005's schermafbeelding
    iTrader
    281 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tin_Cricket Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Kleuterjuf?
    Daar leggen ze er ook de straat al mee vrees ik. Heb dat arbeidstraject gezien van iemand. Je bent gewoon goed genoeg om die oude vast benoemde eventjes te vervangen als ze 'depressief' zijn. Na 2 jaren van dergelijke arbeidsonzekerheid zoek je ook iets anders...
    Trakt.tv |USA 08-09-10-11: New York | USA 2011:San Francisco + Los Angeles | USA 2012:Florida + East Coast
    USA 2013:
    Hawaii | 2014:Australia | 2015: Denver-Las Vegas| 2016: Auckland-Christchurch | 2017: Hawaii
    2018: New York | 2019: Denver - San Francisco | Florida

wartaal's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lola99 Bekijk bericht
    Bedankt vr al jullie raad!!

Wat ik graag doe is vooral creatief bezig zijn: schilderen, tekenen, knutselen, al het creatieve en plastische kunsten enzo

Kan er moeilijk een job mee linken buiten leerkracht plastische kunsten. Ben er me ook van bewust dat ee niet veel werk mee te vinden is.
    Grafisch ontwerp, Web design, Fotograaf,...? Zijn zeker mogelijkheden mee.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wartaal Bekijk bericht
    Grafisch ontwerp, Web design, Fotograaf,...? Zijn zeker mogelijkheden mee.

Absoluut, ken iemand die in bijberoep kaartjes ontwerpt. Geboorte, huwelijk, ...
    Was aan het twijfelen om er voltijds mee te beginnen.

Is natuurlijk iets waar je ook hard voor moet werken en veel tijd zal moeten over laten gaan voordat je hiervan effectief kunt leven.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    wel het ding is dat geld ook nu eenmaal belangrijk is want hoe ga ik anders huur, elektriciteit en water betalen.
    en ik wil ook niet super zware fysieke arbeid (supermarkt, schoonmaak, arbeider,..) verrichten zoals in een supermarkt werken enzo. Afzien voor weinig geld. Ik denk dat niemand dat volhoudt. Snapje wat ik bedoel. Ik ga niet content zijn met een loon van 1300-1400 euro. Het is ingewikkeld om uit te leggen.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    wel het ding is dat geld ook nu eenmaal belangrijk is want hoe ga ik anders huur, elektriciteit en water betalen.
    en ik wil ook niet super zware fysieke arbeid (supermarkt, schoonmaak, arbeider,..) verrichten zoals in een supermarkt werken enzo. Afzien voor weinig geld. Ik denk dat niemand dat volhoudt. Snapje wat ik bedoel. Ik ga niet content zijn met een loon van 1300-1400 euro. Het is ingewikkeld om uit te leggen.

eigenlijk zou ik graag op een sociale dienst van een school, ziekenhuis, rusthuis willen werken , eerder bureauwerk of secretariaat. ik weet niet welke job dat precies is en welke studies je daar aan kan linken. maar bijna bij 85% vd vacatures staat dat je minstens een bachelor moet hebben.

Tags for this Thread

Regels voor berichten