iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Frontend developer opleiding

Hoi,

omwille van mijn indruk dat hier toch een aantal mensen kennis van zaken hebben, ff een account aangemaakt voor onderstaande vraag.

Ik zou me heel graag laten omscholen tot frontend developer. Ik werk nu als digital marketeer & heb een master die voor IT niet relevant is. Wel heb ik al regelmatig met HTML / CSS gewerkt, en nu wil ik die kennis, alsook mijn kennis van JavaScript, React, Angular & jQuery, heel graag gaan verdiepen zodat ik over een tweetal jaar de overstap kan maken naar frontend development, gezien ik voel dat daar echt wel mijn passie ligt.

Mijn oog viel op de frontend opleiding van Syntra. Nu hoor je over Syntra vaak veel negatiefs maar ik ben uiteraard van plan om naast die opleiding op zelfstandige basis nog andere zaken bij te leren (via o.a. edX en Pluralsight) en een portfolio samen te stellen op GitHub. Toch wil ik nog een extra bevestiging voor de arbeidsmarkt in vorm van een getuigschrift/diploma/certificaat ...

Maar ik vraag me dus af in hoeverre de opleiding van Syntra daartoe kan bijdragen? Ik begrijp dat een bachelor/master in de IT ideaal zou zijn, maar ik zie het eerlijk gezegd niet zitten om nog eens 5 jaar te studeren (ik werk ondertussen ook al een 7tal jaar dusja ). Dat ik een academisch denkniveau heb kan ik sowieso bewijzen, maar daarnaast wil ik vooral laten zien dat ik de belangrijkste frontend talen & frameworks ken, en capabel ben om op zelfstandige basis continu bij te leren.

Naast Syntra viel mijn oog ook nog op de Software Developer micro degree bij Vives (dit zijn eigl allemaal vakken uit de bachelor toegepaste informatica, maar dan enkel de software dev vakken) en op het graduaat programmeren bij Thomas More.

Mij angst bij het graduaat is echter dat ik omwille van mijn fulltime job en bepaalde vaste kosten thuis niet weet hoe haalbaar dit is ivm stages. Ik kan het me de komende 2 jaar niet echt permitteren om 1 à 2 dagen per week onbetaalde stages te lopen.. Wat ik wél zou kunnen doen is een aantal weken na elkaar stage lopen (voor zover dat met mijn verlof en eventueel educatief verlof mogelijk is - ervan uitgaande dat mijn huidige werknemer dat zou willen toekennnen ...). Kortdurig zou ik dit zelfs op vrijwillige basis doen tijdens een opleiding bij Syntra of Vives, maar geen idee of dat in België kan of mag ..

Heeft iemand ervaring met deze opleidingen / stages / arbeidsmarkt? Ik zou echt énorm dankbaar zijn voor jou/jullie input.

Greetings

StevieZonder's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik heb zelf een vijftal jaar geleden in een gelijkaardige situatie gezeten: paar jaar aan de slag als marketing manager in B2B met een bachelor marketing management op zak, maar toch vooral een passie voor alles wat IT was en niet tevreden in mijn toenmalige job en met veel hobbyprojectjes bezig.

Toen had je bijlange nog niet zo veel kwalitatieve kanalen (pluralsight springt er inderdaad uit) en ben ik een cursus PHP gaan volgen bij Cevora. Kwaliteit was ondermaats, ik zou nu zonder twijfelen opteren om op een paar weken zoveel mogelijk relevante cursussen op pluralsight te volgen. Certificaties in specifieke technologieën zijn volgens mij veel meer waard dan een attest van avondonderwijs, al zijn certificaties vermoedelijk iets dunner gezaaid in front-end.

Ik heb mij toen gefocust op het uitdiepen van mijn technische kennis en het opzetten van een sterk online portfolio. Ik kon toen zowat overal waar ik mijn portfolio naar opstuurde ook effectief op gesprek en kon beginnen bij Wijs (nu Duke and Grace) als junior front-end dev zonder enige relevante opleiding, puur op basis van dat portfolio en een technisch gesprek. Dat is wel mooi aan IT natuurlijk: als je de competenties hebt en kan demonstreren, maakt het doorgaans geen hol uit of je een bachelor in IT of in tuinbouw hebt: als ze weten dat je inzetbaar bent, zullen ze hoogstens wat harder proberen onderhandelen op je pakket omdat zij ook weten dat je een minder sterk profiel hebt dan iemand die een master in CS heeft. Daarna ligt de weg open en zijn er niet zo heel veel situaties waarin dat je nog gaat tegenhouden als je de job goed doet.

Ik ben daarna wel wat in back-end development en cloud infrastructure gerold, maar doe nog steeds graag front-end dingen (react native, nuxt). Ben nu al een tijdje freelance en de beslissing om van mijn hobby mijn job te proberen maken, is de beste die ik ooit gemaakt heb. Mijn marketingachtergrond en -ervaring zie ik eerder als een pluspunt: het onderscheidt mij van hardcore devs die weinig of minder voeling hebben met de business context waarin hun applicaties gebruikt worden. Mijn diploma is nu ook compleet irrelevant, ik ben sterk gecertificeerd in een aantal populaire, hooggevraagde technologieën en verdien puur op basis daarvan mijn boterham.

Shaddix's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    9 Post(s)
    Ik ben al iets meer dan 9 jaar actief als FE developer, waarvan 5 bij een agency. Wij hebben hier al wel goeie ervaringen gehad met mensen die de switch maken. Vaak zijn dat mensen met meer motivatie en maturiteit.
    Je gaat wel moeten zorgen dat je er wat uitspringt en goede motivatiebrieven enzo stuurt want er zitten ook wel wat andere gevallen op zo'n opleidingen natuurlijk (geen werk vinden en dan van de VDAB iets nieuws moeten leren), maar eens je voorbij dat eerste contact bent geraakt zijn uw kansen volgens mij niet veel lager dan van iemand die een bachelor opleiding doet.

Voor die stages ga je volgens mij wel een oplossing moeten zoeken. Ik vermoed dat ze bij Syntra er u meer over gaan kunnen vertellen maar volgens mij hoort dat er telkens wel bij. Plus dat helpt uw geloofwaardigheid bij solicitaties ook enorm vooruit, los van dat je een goede kans hebt al een aanbieding te krijgen bij je stagebedrijf als je dat goed deed.
    PSN: Shaddix-be

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Merci voor de reacties, doet echt deugd om te lezen! Heb ondertussen voor de Micro Degree bij Vives gekozen, omdat ik het ook gewoon super boeiende materie vind en mij deze opleiding een mooie, brede basis zal geven. Uiteindelijk duurt ze ook maar een half jaartje langer en ondertussen werk ik gewoon verder aan mijn certificaten op Pluralsight/edX & projecten.
    @StevieZonder ik hoop idd dat de marketingachtergrond uiteindelijk een meerwaarde zal zijn! Nice dat het je gelukt is om de overstap te maken en je nog steeds zo blij bent met je beslissing. Hopelijk kan ik dat over 1-2 jaar ook tegen iemand zeggen die met dezelfde vragen zit.
    @Shaddix volledig akkoord met het feit dat een stage een grote meerwaarde biedt. Uiteraard zijn ze nu allemaal ff met verlof bij Syntra/Vives, maar ik hoop hier tegen begin augustus meer over te weten. Fingers crossed
    Nogmaals merci beiden!

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Met een master zou ik eerder richting netwerken gaan, gaat een grote uitdaging zijn waar veer verantwoordelijkheid wordt verwacht.
    Dat u zich kan inzetten staat al vast met die master. Gaat enkel in uw voordeel spelen bij solliciteren.
    Naar mijn mening zijn er amper echte front-end jobs en zijn meestal kleine kmo's die amper betalen.

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Er zijn echt superveel front-end jobs hoor. Webapplicaties is tegenwoordig al wat de klok slaat.
    Dus het frontend gedeelte wordt steeds vaker losgekoppeld van de backend.

Regels voor berichten