Pagina 1 van 2 12 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Perfectionisten op het werk

Hallo allemaal,

Ik werk in een klein team en mijn collega's zijn behoorlijk perfectionistisch. Ikzelf ben dit helemaal niet. Door hun ingesteldheid is hun werk natuurlijk net dat tikkeltje vollediger/beter/gedetailleerder dan het mijne. Hoewel ik nog nooit "klachten" gehad heb over de volledigheid of details van mijn eigen werk, voel ik me "minder competent" dan men collega's. Probleem zit uiteraard deels in men hoofd, dat besef ik wel... Maar hoe kan ik hier verder best mee omgaan?

stvw's schermafbeelding
    iTrader
    52 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Laat zien waar jij beter in bent.

Meestal ben jij sneller klaar want die laatste paar percentjes 'vollediger' kosten veel tijd.
    I'd agree with you but then we'd both be wrong

Tonerider's schermafbeelding
    iTrader
    53 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    kijk naar uw loonbrief: krijg je minder omdat je `minder` presteert? Neen, lach dan in uw vuistje omdat die flippo`s 110% geven terwijl uw 100% ook goed is.
    `t is ook veiliger naar burnouts toe: https://ruudmeulenberg.nl/burnout/perfectionisme/
    Smart enough to know I`m not smart enough.

makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door canonls88 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Hallo allemaal,

Ik werk in een klein team en mijn collega's zijn behoorlijk perfectionistisch. Ikzelf ben dit helemaal niet. Door hun ingesteldheid is hun werk natuurlijk net dat tikkeltje vollediger/beter/gedetailleerder dan het mijne. Hoewel ik nog nooit "klachten" gehad heb over de volledigheid of details van mijn eigen werk, voel ik me "minder competent" dan men collega's. Probleem zit uiteraard deels in men hoofd, dat besef ik wel... Maar hoe kan ik hier verder best mee omgaan?
    Onlangs een collega tester gehad en die zijn word documenten waren letterlijk kunstwerken. Screenshot tot op de millimeter identiek. Correcte uitlijning. Mooie titels. Netjes geordend.
    De baas schreeuwde dan: DIT IS de perfektie!

Volgens mij stak die uren werk aan 1 word document vol met testcases die hij had uitgevoerd (als bewijs)!

Maar dan stel ik mij de vraag: Is het netto werk dat hij verrichtte meer dan dat van mij (mijn word documenten (= test evidence) zien eruit als lelijke gedrochten!).
    Want wat is er belangrijker? Alles getest krijgen en de defects vinden? (als tester zéér belangrijk) of kunstwerken afleveren?

Ik weet niet hoe het bij jou zit, en wat je werk juist inhoudt, dus misschien is bovenstaande voor u zever. Maar je moet inderdaad denken aan hetgeen jij wel goed doet/kunt en eigenlijk mag je ook nooit naar een ander kijken. Probeer de positieve zaken te onthouden en u daarop te concentreren.
    Laatst gewijzigd door makila; 10 juli 2020 om 20:32

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
    kijk naar uw loonbrief: krijg je minder omdat je `minder` presteert? Neen, lach dan in uw vuistje omdat die flippo`s 110% geven terwijl uw 100% ook goed is.
    `t is ook veiliger naar burnouts toe: https://ruudmeulenberg.nl/burnout/perfectionisme/
    Ik zou dit statement op niet baremieke functies toch met een korrel zout nemen.

En wat makila zegt is correct, hij vergeet er wel bij te vertellen dat (en ik quote the Peter principle) competence, like beauty and contact lenses is in the eye of the beholder.
    Dus als je een manager hebt die overal loopt te pronken met onnuttige presentaties die zijn team maakt, kan hij best wel eens een verkeerde inschatting maken over rapportjes.

En zoals hier gezegd moet je inderdaad focussen op wat je zelf doet en hoe jij voldoening haalt uit je job: je kan altijd alles relativeren tot je er wel mee kan omgaan of de andere kant bekijken: wat is de reden dat ik dat niet doe en hoe kan ik dat verbeteren:

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zowel mijn zoon als mijn dochter komen uit de Latijn. Mijn zoon is eerder slordig en mijn dochter is perfectionistisch. Mijn zoon is burgelijk ingenieur geworden en mijn dochter bachelor.
    Perfectionistisch zijn kost tijd, zeker omdat je veel dingen gaat over doen tot het 100% perfect is. Omdat dit meestal niet kan in de gekregen tijd, wordt er hier ook meestal in de vrije tijd aan gewerkt; Ik lig liever in het gras met een pint.
    Het gras groeit niet sneller door er aan te trekken

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door makila Bekijk bericht
    Onlangs een collega tester gehad en die zijn word documenten waren letterlijk kunstwerken. Screenshot tot op de millimeter identiek. Correcte uitlijning. Mooie titels. Netjes geordend.
    De baas schreeuwde dan: DIT IS de perfektie!

Volgens mij stak die uren werk aan 1 word document vol met testcases die hij had uitgevoerd (als bewijs)!

Maar dan stel ik mij de vraag: Is het netto werk dat hij verrichtte meer dan dat van mij (mijn word documenten (= test evidence) zien eruit als lelijke gedrochten!).
    Want wat is er belangrijker? Alles getest krijgen en de defects vinden? (als tester zéér belangrijk) of kunstwerken afleveren?
    Ik ben ook zo ene die afgelikte documenten oplevert. Zelfs liever niets opleveren dan een slordig document. Het is ook een vorm van zelfrespect vind ik. Hoe kan je van uw doelpubliek verwachten dat ze uw document volledig gelezen hebben, als het in eerste instantie al totaal niet uitnodigt om te lezen? Niets zo irritant als iemand die er met de pet naar gegooid heeft, en fullscreen screenshots heeft ingevoegd in plaats van netjes een deelscherm uit te snijden. Het maakt die screenshots ook een pak meer helder en leesbaar.

De denkfout die je hier maakt is dat daar uren meer werk aan zijn. Maar dat klopt niet. Er is een initiële investering van tijd en een leercurve voor bepaalde zaken, zoals het gebruiken en instellen van een goede (!) screenshot tool die automatisch opslaat naar PNG, het kennen van alle hotkeys (desnoods hang je die op een papier naast uw scherm), het juist instellen van Word (marges op Smal zetten om zoveel mogelijk nuttige oppervlakte te creëren voor screenshots). Maar eenmaal je dat allemaal kent, vlieg je daar als een robot door als je bezig bent.

We kunnen de stelling zelfs omdraaien: de mensen die slordige documenten opleveren, doen er doorgaans langer over omdat ze met slechte tools werken die tijdrovend zijn. De meest tenenkrullende voorbeelden zijn diegene die nog Paint openen om daar hun printscreen in te plakken en manueel op te slaan. Dan heb je diegene die tevreden zijn met Snipping Tool, maar ook dat is gewoon brol in mijn ogen.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

cdp1193's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Don't let perfect be the enemy of good.
    All men dream: but not equally. Those who dream by night in the dusty recesses of their minds wake in the day to find that it was vanity: but the dreamers of the day are dangerous men, for they may act their dreams with open eyes, to make it possible.
    Last.fm | RYM

iTrader
    0
    Mentioned
    9 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jackerath Bekijk bericht
    Ik ben ook zo ene die afgelikte documenten oplevert. Zelfs liever niets opleveren dan een slordig document. Het is ook een vorm van zelfrespect vind ik. Hoe kan je van uw doelpubliek verwachten dat ze uw document volledig gelezen hebben, als het in eerste instantie al totaal niet uitnodigt om te lezen? Niets zo irritant als iemand die er met de pet naar gegooid heeft, en fullscreen screenshots heeft ingevoegd in plaats van netjes een deelscherm uit te snijden. Het maakt die screenshots ook een pak meer helder en leesbaar.

De denkfout die je hier maakt is dat daar uren meer werk aan zijn. Maar dat klopt niet. Er is een initiële investering van tijd en een leercurve voor bepaalde zaken, zoals het gebruiken en instellen van een goede (!) screenshot tool die automatisch opslaat naar PNG, het kennen van alle hotkeys (desnoods hang je die op een papier naast uw scherm), het juist instellen van Word (marges op Smal zetten om zoveel mogelijk nuttige oppervlakte te creëren voor screenshots). Maar eenmaal je dat allemaal kent, vlieg je daar als een robot door als je bezig bent.

We kunnen de stelling zelfs omdraaien: de mensen die slordige documenten opleveren, doen er doorgaans langer over omdat ze met slechte tools werken die tijdrovend zijn. De meest tenenkrullende voorbeelden zijn diegene die nog Paint openen om daar hun printscreen in te plakken en manueel op te slaan. Dan heb je diegene die tevreden zijn met Snipping Tool, maar ook dat is gewoon brol in mijn ogen.
    +1, maar toch: ik kan sneller een screenshot maken en uitcutten in paint en plakken naar Word, dan dat sommigen hun snipping tools gebruiken. Ik weet dat die snipping tool bestaat maar ik neem niet de moeite omdat dat te gaan uitpluizen als printscreen -> windows key -> mspaint -> control V -> cut -> control C -> control V. Daarbij komt dan nog dat je in paint gemakkelijk teksten uit de screenshot kan wissen die je er liever niet in hebt, of ergens een cirkel kan rond trekken. En nu gaan waarschijnlijk uw tenen ook krullen omdat ik gezegd heb van in paint ergens een cirkel rond te trekken terwijl je dat als een object in Word moet doen : P

Hetzelfde heb ik met notepad. Ja er zal wel een knop in word en excel bestaan om te plakken "zonder opmaak", maar ik copy paste mijn materiaal dus in notepad en dan re-copy-paste in dat naar word, om de opmaak niet mee te kopieren, en dat gebeurt in minder dan 5 seconden. Ben een van de snelste werkers op de vloer, imagine hoe snel ik zou kunnen zijn als ik die tools wel allemaal snel weet te gebruiken :P

perfectionisme
    Perfectionisme is imo de perfecte balans in efficientie. In prijs / kwaliteit dus, in prijs / functionaliteit. Dit kan zijn door de allerbeste kwaliteit te geven, maar dit kan ook zijn door een notepad-bestand dat ergens in een folder staat dat iets uitlegt, en wat u precies 30 seconden geduurd heeft. Ja je kan in plaats van een notepad bestand ook een .pdf maken met allerlei screenshots en met bijhorend Word-document, en daar 15 minuten mee bezig zijn, en elke keer iemand 1 lijn wil toevoegen moet die persoon opnieuw een nieuw screenshot maken en dergelijke, of als de versie verhoogd dan moeten alle screenshots geupdate worden, en op het einde van de rit zegt het document exact even veel maar het ene document kostte in totaal 5 minuten en het andere document 4 uur. Ik challenge mijn collega's daar continue op en er wordt wel eens een lichte uitbrander gegeven indien iemand te ver gaat.
    Laatst gewijzigd door Five-seveN; 11 juli 2020 om 12:19

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik ben allesbehalve perfectionitisch, maar lever ook altijd afgelikte documenten af.

Perfectionisme is nog net iets anders, zeker als men in meetings soms een uur kan discuteren over het al of niet gebruik van een woord.

Ik heb ook een perfectionistische baas gehad, nu baas, hij was de voorzitter van de raad van bestuur van een bedrijf met een 2000-tal werknemers. Toen ik het plan van een nieuw gebouw toonde begon hij te discuteren langs welke kant de deuren moesten opendraaien en waar de schakelaars moesten komen. De keer daarop werd de verwarming in vraag gesteld en de verlichting. Zo geraak je nooit ergens.
    Het gras groeit niet sneller door er aan te trekken

iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    ...
    Ik moet mijn mening deels herzien maar je moet weten: Ik ben tester ..

Ben je (business) analist die functionele en technische analyses schrijft, dan gaan véél mensen uw documenten lezen en dan moet het perfekter dan bijvoorbeeld bij een tester hé. Perfectionisme is belangrijk als tester, maar de defects eruit halen, de deadline halen en tijdig klaar zijn is soms wel belangrijker.
    Als de baas ligt te zweten omdat de deadline over 2 dagen is en zijne/hare perfectionist doet er 4 dagen over om perfekt te zijn, dan is dat te laat en is de baas niet tevreden hé! Als de perfectionist dan niet even de click maakt en halsstarrig zich daaraan houdt toch ..

Als ik testcoordinator of manager ben (die jobs doe ik ook) en ik moet rapporten maken, dan is perfectionionisme zoals javage en jijzelf hierboven aangeeft WEL belangrijker. Als ik een rapport maar half half oplever, dan lever ik dat ook niet op (Dat moet ik inderdaad toegeven, want zo'n rapport is belangrijk als presentatie naar het management toe)

Of perfectionisme het belangrijkste is of niet, hangt van het moment af maar ook van de jobinhoud (en nog andere zaken).

..
    Je hebt een punt maar in mijn voorbeeld was die collega echt wel trager. Maar ik geloof best dat een goeie perfectionist die weet hoe hij de juiste tools weet te gebruiken zeker ook erg snel kan werken
    Laatst gewijzigd door makila; 11 juli 2020 om 16:48

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Greenshot voor al uw screenshots trouwens!
    *** Also sprach Zarathustra ***

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    +1

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door canonls88 Bekijk bericht
    Maar hoe kan ik hier verder best mee omgaan?
    Ik zou vooral kijken of je kan leren van je collega's. Gebruiken ze tools om de productiviteit te verhogen? Leer van hen en maak een onderscheid tussen nuttige tips, en perfectionistische bezigheidstherapie die niemand gaat merken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Five-seveN Bekijk bericht
    +1, maar toch: ik kan sneller een screenshot maken en uitcutten in paint en plakken naar Word, dan dat sommigen hun snipping tools gebruiken. Ik weet dat die snipping tool bestaat maar ik neem niet de moeite omdat dat te gaan uitpluizen als printscreen -> windows key -> mspaint -> control V -> cut -> control C -> control V. Daarbij komt dan nog dat je in paint gemakkelijk teksten uit de screenshot kan wissen die je er liever niet in hebt, of ergens een cirkel kan rond trekken. En nu gaan waarschijnlijk uw tenen ook krullen omdat ik gezegd heb van in paint ergens een cirkel rond te trekken terwijl je dat als een object in Word moet doen : P
    In tools zoals Greenshot en ShareX zit een ingebouwde editor waarmee je al snel enkele zaken kan doen. Tekst toevoegen, pijlen invoegen, zaken blurren of wissen. Maar echt super zijn die editors niet. Met objecten in Word werk ik eigenlijk bijna niet. De screenshots moeten ook bruikbaar zijn in e-mails, dus heeft grafische bewerking de voorkeur. Ik neem wel steeds een kopie van het originele screenshot voor ik een bewerking doe. Mijn screenshots archief gaat trouwens terug tot 2012. Ook dat is een bron van handig referentiemateriaal, waar je bij een vraag van een klant steeds iets nuttig kan uithalen en in e-mails invoegen. Men apprecieert dit enorm en ik heb al de vraag gekregen of ik hun gedachten kan lezen op afstand, omdat mijn antwoord te snel kwam om dat screenshot te kunnen nemen. Wat ze niet weten is dat het al klaar stond van een vorige keer.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Five-seveN Bekijk bericht
    Hetzelfde heb ik met notepad. Ja er zal wel een knop in word en excel bestaan om te plakken "zonder opmaak", maar ik copy paste mijn materiaal dus in notepad en dan re-copy-paste in dat naar word, om de opmaak niet mee te kopieren, en dat gebeurt in minder dan 5 seconden. Ben een van de snelste werkers op de vloer, imagine hoe snel ik zou kunnen zijn als ik die tools wel allemaal snel weet te gebruiken :P
    Dat is een truc die ik ook toepas. Niet alle applicaties laten toe om te plakken zonder opmaak, dus je hebt inderdaad iets nodig om die ballast weg te halen. Ik hoop trouwens stiekem dat je Notepad++ gebruikt. Het probleem met de gewone notepad is dat het decennia geduurd heeft eer Microsoft daar herkenning voor alle soorten line endings heeft ingebouwd.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Ik zou die nog eens opnieuw moeten herbekijken. Zelf zit ik sinds 2012 op ShareX. Werkt ook portable op PC's zonder adminrechten.

iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Wat men ook wel eens vergeet. Dit klinkt dom en retarded maar dit is gewoon de realiteit:
    Ik werk als consultant regelmatig bij klanten en ik heb al wel eens een klant en die zegt:
    Je werkt op ONZE laptops! Je mag NIET je eigen laptop gebruiken!

En als je dan vraagt om een deftige tool te installeren dan krijg je een berichtje terug: NEEN dat mag NIET! (ONTERECHT wantrouwen tov externen) Soms krijg ik daar het schijt van maar dan denk ik: Ach ja whatever, ..

Je moet natuurlijk ook de tools krijgen anders ...

Eens je de collega's goed kent, vind je altijd wel iemand met admin rechten die het voor jou effe wil plaatsen op ne shared drive, maar soms is het toch wel even knoeien en bij 1x klant lukte het echt niet.
    Laatst gewijzigd door makila; 12 juli 2020 om 14:15

Regels voor berichten