Discussie: Wat na 7e BSO doen

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Wat na 7e BSO doen

Hallo

Ik heb na mijn 7e BSO een diploma secundair onderwijs verkregen, hiermee zou ik in principe meerdere dingen kunnen gaan doen.
    Maar mijn visie was niet echt bepaald om verder te studeren maarja naar dat het jaar vorderde begonnen meerdere leerlingen te spreken over verder studeren, en vonden ze het vooral zonde dat ik niets verder zou doen. Sommige leerkrachten vonden mij een persoon (indien geïnteresseerd) dat zou kunnen verder studeren. Ik heb er naarmate het jaar vorderde wel interesse in gekregen.

In principe kan ik al ergens gaan werken maarja.

Eerst dacht ik er aan om vanuit BSO een 2 jaarlijkse opleiding te doen 'graduaat in elektromechanische systemen', tijdje terug twijfelde ik er over maar goed dus ik dacht dit te doen. Maar naar de informatie dat ik de laatste tijd vind kan ik eigenlijk i.p.v. deze opleiding te doen beter direct gaan werken. Andere personen zeggen dan weer jij kan beter een 'Bachelor elektromechanica' doen, als ik die infofiche lees en check-up punten ja dan is dat inderdaad allemaal heel interessant maarja die boekjes dat zijn maar middelen om de richting te 'verkopen'.
    Hierna ben ik nog meer gaan twijfelen...
    Daarna lees ik in zo een informatieboekje dat je die richting ook via afstandsonderwijs kan doen, wat mij eigenlijk beter lijkt omdat ik intussen kan gaan werken en deze opleiding 'vertraagd' uit te voeren.

Maarja ik zou graag jullie mening weten, wat deze ook mogen zijn. Maar ik weet dus eigenlijk niet goed wat te doen!
    Mvg

PS: Alle meningen(positief/negatief) zijn welkom maar ik wil wel graag duidelijk onderbouwde meningen.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zelf heb ik een 7e jaar Kantoor gedaan en daarna nog een bachelor + master gehaald. De meeste mensen van mijn klas zijn toen direct beginnen werken maar ondertussen zijn er al enkelingen die opnieuw hebben gekozen om te studeren. Verder studeren is in ieder geval nooit weggegooide tijd. Ik ken niets over de arbeidsmarkt in elektromechanica maar doe gewoon wat je gelukkig maakt zou ik zeggen. Sommige mensen studeren nu eenmaal niet graag. Het hangt eigenlijk af van wat je doelstellingen zijn. Als je wilt doorgroeien binnen een bedrijf, dan zal dat extra diploma meer deuren openen. Wil je enkel je uurtjes kloppen en dan naar huis gaan om te genieten van het leven, dan lijkt me dat diploma overbodig als je al ergens kan beginnen.

Mulan's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    18 Post(s)
    Klinkt voor mij alsof je eigenlijk niet echt zin hebt om ècht volop te gaan studeren. Je hebt het potentieel wel "als het je interesseert"? Sorry, maar elke studierichting heeft leuke vakken en vakken waarvan je geen enkel nut ziet. Maar ook voor die laatste MOET je slagen als je een diploma wil.

Ikzelf heb ook een bachelor via afstandsonderwijs behaald in combinatie met werken. Ik vond het zeker een goede manier maar het vraagt ook HEEL veel planning en discipline. Dan lijkt een graduaat waarbij theorie en praktijk elkaar veel meer afwisselen een keuze die beter bij jou past. Beslis je na 2 maanden dat het toch niets voor jou is, kan je ook nog altijd stoppen he

Maar het is natuurlijk moeilijk beoordelen aan de hand van 1 simpele post.

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    8 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JonasRT Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Hallo

Ik heb na mijn 7e BSO een diploma secundair onderwijs verkregen, hiermee zou ik in principe meerdere dingen kunnen gaan doen.
    Maar mijn visie was niet echt bepaald om verder te studeren maarja naar dat het jaar vorderde begonnen meerdere leerlingen te spreken over verder studeren, en vonden ze het vooral zonde dat ik niets verder zou doen. Sommige leerkrachten vonden mij een persoon (indien geïnteresseerd) dat zou kunnen verder studeren. Ik heb er naarmate het jaar vorderde wel interesse in gekregen.

In principe kan ik al ergens gaan werken maarja.

Eerst dacht ik er aan om vanuit BSO een 2 jaarlijkse opleiding te doen 'graduaat in elektromechanische systemen', tijdje terug twijfelde ik er over maar goed dus ik dacht dit te doen. Maar naar de informatie dat ik de laatste tijd vind kan ik eigenlijk i.p.v. deze opleiding te doen beter direct gaan werken. Andere personen zeggen dan weer jij kan beter een 'Bachelor elektromechanica' doen, als ik die infofiche lees en check-up punten ja dan is dat inderdaad allemaal heel interessant maarja die boekjes dat zijn maar middelen om de richting te 'verkopen'.
    Hierna ben ik nog meer gaan twijfelen...
    Daarna lees ik in zo een informatieboekje dat je die richting ook via afstandsonderwijs kan doen, wat mij eigenlijk beter lijkt omdat ik intussen kan gaan werken en deze opleiding 'vertraagd' uit te voeren.

Maarja ik zou graag jullie mening weten, wat deze ook mogen zijn. Maar ik weet dus eigenlijk niet goed wat te doen!
    Mvg

PS: Alle meningen(positief/negatief) zijn welkom maar ik wil wel graag duidelijk onderbouwde meningen.
    Voor mij klinkt het vooral alsof je eigenlijk wou gaan werken maar dan te horen kreeg om het toch eens te proberen om verder te studeren. Leerkrachten geven aan "als het je interesseert" wat voor mij een beetje de bijklank heeft dat het moeilijk is om je voor een hele opleiding te motiveren. Dan denk je aan afstandsonderwijs om beiden te kunnen doen, misschien omdat je liever wil werken.

Persoonlijk zou ik of studeren of werken. Je komt net uit het middelbaar, uit een vooropleiding die niet ideaal is om verder te studeren, dus ik zou het niet aanraden om de extra belasting van afstandsonderwijs te gaan opzoeken. Uiteindelijk is dat werk en studie combineren, met minder vrije tijd tot gevolg. Ongetwijfeld wordt het moeilijk om op je tanden te bijten wanneer zowel je vrienden die verder studeren als je vrienden die werken meer vrije tijd hebben (en die laatsten dat combineren met een inkomen). Ook gaat elke opleiding vakken hebben die je minder interesseren.

Of die specifieke opleiding iets voor jou is kan ik niet zeggen, en ik ken ze ook niet genoeg om te weten of een graduaat een grote meerwaarde heeft. Ik zou denken van wel, en een bachelor zeker, maar ik ben er niet in thuis. Maar ik zou het gewoon niet moeilijker maken dan het is. Een groot deel van de mensen van jouw leeftijd studeren voltijds, daar een job bijnemen raad ik niet aan als je het financieel niet nodig hebt.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Afstandsonderwijs is heel goed voor mensen die al enkele jaren werken, financiële verantwoordelijkheden hebben maar zich willen omscholen. Voor een 18-jarige student is dat echt niet aan te raden. Ofwel begin je met werken, ofwel studeer je nog voort.

Het is waar dat verder studeren een goede optie is. Maar hoe ik je post lees, is dat je zelf wilt gaan werken maar mensen uit je omgeving je zeggen dat je moet verder studeren. En dan zou ik je afraden om verder te studeren. Als je zelf de motivatie niet hebt, zal het zeer moeilijk worden. Beter om een goede job te vinden dat je graag doet.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WhiteCollar Bekijk bericht
    Afstandsonderwijs is heel goed voor mensen die al enkele jaren werken, financiële verantwoordelijkheden hebben maar zich willen omscholen. Voor een 18-jarige student is dat echt niet aan te raden. Ofwel begin je met werken, ofwel studeer je nog voort.

Het is waar dat verder studeren een goede optie is. Maar hoe ik je post lees, is dat je zelf wilt gaan werken maar mensen uit je omgeving je zeggen dat je moet verder studeren. En dan zou ik je afraden om verder te studeren. Als je zelf de motivatie niet hebt, zal het zeer moeilijk worden. Beter om een goede job te vinden dat je graag doet.
    Ik dacht zelfs dat afstandsonderwijs niet mogelijk is als ge 18 zijt en/of niet lang genoeg nen job hebt of zo

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik ben zelf in het 3de middelbaar BSO gaan doen omdat ik echt geen zin meer had om te leren (achteraf wel klein beetje spijt van gehad ).
    Heb nu net mijn Bachelor gehaald, het heeft me wel 4 jaar gekost ipv 3 jaar maar ik heb er eerlijk gezegd ook niet zo heel hard voor geleerd. Door het jaar maakte ik enkel mijn taken, tijdens de examens deed ik wel echt hard mijn best. Ik denk dat ik in 1 examenperiode meer achter mijn boeken heb gezeten dan in mijn hele middelbare school opleiding .
    Het is wel veel aanpassen gezien je op BSO echt helemaal geen wiskunde ofzo krijgt. Als je elektromechanica wilt gaan doen ga je toch ook te maken krijgen met wat formules waar je wat basiskennis wiskunde voor nodig hebt. Het zal dus vaak wel wat extra moeite kosten ten op zichte van de andere studenten.
    Maar zoals ik al zei, het is zeker haalbaar!
    Ik heb er ten slotte ook 3 (4de jaar zat ik niet meer op kot) geweldige jaren mee beleefd, veel mensen leren kennen enzovoort. Op dat vlak zou ik het dus wel aanraden.
    Anderzijds weet ik (nog) niet hoeveel meerwaarde zo een bachelor heeft, ik heb tijdens die 4 jaar ook wel heel vaak gedacht 'was ik maar gaan werken..' .

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    dank alvast voor jullie reactie's

Ik had inderdaad de intentie om na dit jaar te gaan werken, dat klopt. Mijn tekst is inderdaad wel geformuleerd alsof ik er praktisch geen interesse in heb, en dat was misschien wel wat verkeerd ik ben wel degelijk erg geïnteresseerd maarja, ik ging normaal werken en ben door al die dingen opeens heel hard gaan twijfelen.
    ik dacht deze week bevoorbeeld om een cursus wiskunde te volgen (ook zelfstudie waarna je examen kan afleggen, is dit bevoorbeeld een goed idee?)

De reden dat ik wou gaan werken was omdat ik ergens kon gaan werken waar ik wel goed zou zijn een extra motivatie was dat ze effectief op mij zouden vertrouwen, diegene waar ik zou voor werken heeft een burn-out en werkt gewoon nog steeds door. Door daar te werken zou ik die persoon ontlasten en zou hij een beter herstel (=rust) hebben. Ahja dat laatste is best slecht uitgelegd maarja.

De combinatie afstandsonderwijs en werken zou de studie wel een pak lichter maken (= duurt hierdoor wel dubbel zo lang)

Mulan's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    18 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Diatonico Bekijk bericht
    Ik dacht zelfs dat afstandsonderwijs niet mogelijk is als ge 18 zijt en/of niet lang genoeg nen job hebt of zo
    Tuurlijk wel! Ik had mensen in mijn groep die dit deden omdat ze in een topsportStatuut zaten, 2 opleidingen gelijktijdig wilden volgen,... Wél altijd mensen met een veel grotere maturiteit dan de doorsnee 18-jarige. Zelf zou ik het als 18-jarige nooit gekund hebben, vraagt VEEL te veel discipline en planning!

Regels voor berichten