iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)

VVPR-bis: ook voor bestaande vennootschappen (vóór hervorming vennootschapsrecht)?

Hallo,

Ik ben ongeveer 3 jaar geleden gestart als zelfstandige met een VOF ("vennootschap onder firma") met 500 euro kapitaal en enkele duizenden euro's als lening (ondertussen terugbetaald) om op te starten.

Vorig jaar is de hervorming van het vennootschapsrecht ingegaan (mei 2019) en nu zou ik eigenlijk willen omschakelen van een VOF naar een BV ("besloten vennootschap"). Maar ik vraag me af of ik nu wel of niet in aanmerking ga komen voor de zgn. "VVPR-bis regeling": dit geeft (op termijn) recht op een goedkoper dividend van 15% RV. In het oude vennootschapsrecht was 1 van de voorwaarden dat je een minimumkapitaal van 18600 euro moest hebben. In het nieuwe vennootschapsrecht is deze kapitaalvereiste afgeschaft.

Volgens de oude wetgeving voldeed ik dus niet aan de VVPR-bis voorwaarden. Of dit nog een rol gaat spelen bij hervorming naar BV in nieuwe vennootschapsrecht is helemaal onduidelijk... Je vindt hier en daar wel artikels op het internet die stellen dat oude vennootschappen nu ook in aanmerking komen voor VVPR-bis (ondanks dat in het verleden niet aan de kapitaalvereiste is voldaan), maar je vindt ook evenveel artikels die stellen dat het twijfelachtig is. Ik heb eens contact opgenomen met notaris, maar die kon het mij niet vertellen. Boekhouder kon er ook geen sluitend antwoord op geven. Ik heb nu eens contact opgenomen met een ander boekhoudkantoor.

Misschien weet iemand hier het antwoord? Want denk dat veel mensen zich dit nog afvragen.

En uiteraard is er een alternatief als je niet in aanmerking komt voor de VVPR-bis regeling: liquidatiereserve. Qua belastingen zelfs ietsje goedkoper dan VVPR-bis regeling, maar je moet wel langer wachten. Ik denk dat als je toch persé in aanmerking wil komen voor VVPR-bis, dat je best een oude vennootschap (niet BVBA) stopzet en een nieuwe opricht, maar wordt zoiets door de fiscus niet aanzien als "fiscaal misbruik"?

Groeten,
    B.

Dozzeh's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het zou compleet onlogisch (ongelijkheid) zijn moesten oudere vennootschappen nu ook niet in aanmerking komen voor de VVPR bis regeling.
    Maar volgens mij heeft de fiscus hier nog geen sluitend antwoord op gegeven, misschien eens proberen de belastingdienst op te bellen? :-)

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    (Geen absolute kenner hier)

Ik denk dat de minimumkapitaal vereiste gewoon weggevallen is gezien er geen minimumkapitaalvereiste is maar dat het bekeken wordt op moment van storting
    - voor de oude 500€ aandelen bestond die regel nog wel dus kan je er niet aan voldoen.
    - Als je een kapitaalsverhoging doorvoert na 1 mei 2019 in je VOF, kan die wel kwalificeren voor VVPR-Bis gezien de minimumkapitaalvereiste weggevallen voor de nieuwe vennootschappen maar je zit dan ook nog met uitgiftepremies.

Wat er gebeurt als je je vennootschap van VOF naar BV verandert, geen idee.

https://www.practicali.be/blog/vvpr-...itkeren-15-RV/

https://eservices.minfin.fgov.be/mym...8-45f19e8b5f23
    Bij deze lijkt het geen probleem te zijn (BVBA naar BV weliswaar)
    o/

_ns_'s schermafbeelding
    iTrader
    107 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Best eerst eens nagaan of het de moeite waard is om je VOF om te zetten in een BV. In sommige gevallen is het eenvoudiger om een nieuwe BV op te richten en je activa/passiva over te dragen vanuit je VOF. Wat voor jou de beste optie is, hangt uiteraard af van je concrete situatie.

Indien je een nieuwe BV opricht, zal je uiteraard kunnen genieten van het VPPR-bis regime.

Zet je je BV om naar een VOF, dan is het antwoord minder eenvoudig.

- dividenden gerelateerd aan nieuwe inbrengen in het eigen vermogen (een "kapitaalverhoging") zullen sowieso in aanmerking komen.

- dividenden gerelateerd aan oude inbrengen in het eigen vermogen (je 500 EUR) zullen vrees ik niet in aanmerking komen. Om te kijken of je in aanmerking komt voor het regime moet je immers kijken naar de toestand op het ogenblik van de inbreng, om na te gaan of de voorwaarden vervuld zijn. Over dit punt zal wel nog wat discussie bestaan, maar ik vermoed dat dit het standpunt van de fiscus zal zijn.

Best eens naar een fiscalist gaan om je te laten bijstaan.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DogFacedGod Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    (Geen absolute kenner hier)

Ik denk dat de minimumkapitaal vereiste gewoon weggevallen is gezien er geen minimumkapitaalvereiste is maar dat het bekeken wordt op moment van storting
    - voor de oude 500€ aandelen bestond die regel nog wel dus kan je er niet aan voldoen.
    - Als je een kapitaalsverhoging doorvoert na 1 mei 2019 in je VOF, kan die wel kwalificeren voor VVPR-Bis gezien de minimumkapitaalvereiste weggevallen voor de nieuwe vennootschappen maar je zit dan ook nog met uitgiftepremies.

Wat er gebeurt als je je vennootschap van VOF naar BV verandert, geen idee.

https://www.practicali.be/blog/vvpr-...itkeren-15-RV/

https://eservices.minfin.fgov.be/mym...8-45f19e8b5f23
    Bij deze lijkt het geen probleem te zijn (BVBA naar BV weliswaar)
    Ja, dat ben ik ook in een aantal artikels tegengekomen: inbreng voor 1 mei 2019 komt NIET in aanmerking en inbreng vanaf 1 mei 2019 komt WEL in aanmerking voor VVPR-bis. In mijn geval heb ik alleen geen reden om een kapitaalverhoging te doen op dit moment, want de belaste reserves voorzien genoeg liquiditeit.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door _ns_ Bekijk bericht
    Best eerst eens nagaan of het de moeite waard is om je VOF om te zetten in een BV. In sommige gevallen is het eenvoudiger om een nieuwe BV op te richten en je activa/passiva over te dragen vanuit je VOF. Wat voor jou de beste optie is, hangt uiteraard af van je concrete situatie.

Indien je een nieuwe BV opricht, zal je uiteraard kunnen genieten van het VPPR-bis regime.

Zet je je BV om naar een VOF, dan is het antwoord minder eenvoudig.

- dividenden gerelateerd aan nieuwe inbrengen in het eigen vermogen (een "kapitaalverhoging") zullen sowieso in aanmerking komen.

- dividenden gerelateerd aan oude inbrengen in het eigen vermogen (je 500 EUR) zullen vrees ik niet in aanmerking komen. Om te kijken of je in aanmerking komt voor het regime moet je immers kijken naar de toestand op het ogenblik van de inbreng, om na te gaan of de voorwaarden vervuld zijn. Over dit punt zal wel nog wat discussie bestaan, maar ik vermoed dat dit het standpunt van de fiscus zal zijn.

Best eens naar een fiscalist gaan om je te laten bijstaan.
    Ik zit inderdaad in overweging om een nieuwe BV op te richten in plaats van de oude VOF om te zetten naar BV, want dan ben je uiteraard 100% zeker. Ik vrees alleen dat dit aanzien kan worden als "fiscaal misbruik". Tegelijkertijd waren er ook wel veel mensen die bij afschaffing van de liquidatiebonus hun vennootschap hebben stopgezet en een nieuwe opgericht, zonder gevolgen.

Maar je kan je ook afvragen of het sop de kool waard is, want ik verwacht eerlijk gezegd wel terug een stijging van de vennootschapsbelasting en RV omwille van de coronacrisis. :-)

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door broak Bekijk bericht
    Ja, dat ben ik ook in een aantal artikels tegengekomen: inbreng voor 1 mei 2019 komt NIET in aanmerking en inbreng vanaf 1 mei 2019 komt WEL in aanmerking voor VVPR-bis. In mijn geval heb ik alleen geen reden om een kapitaalverhoging te doen op dit moment, want de belaste reserves voorzien genoeg liquiditeit.
    Dat lijkt me hoe dan ook al oninteressant omdat je bij een dividenduitkering ook nog steeds een deel van het dividend zou uitkeren aan het "oud" kapitaal waarop je dan hogere RV zou moeten betalen. Ik weet niet of er daar wegen rond zijn (oud kapitaal uitsluiten van dividendrecht) maar het zal rap complex worden.

Ik zit inderdaad in overweging om een nieuwe BV op te richten in plaats van de oude VOF om te zetten naar BV, want dan ben je uiteraard 100% zeker. Ik vrees alleen dat dit aanzien kan worden als "fiscaal misbruik". Tegelijkertijd waren er ook wel veel mensen die bij afschaffing van de liquidatiebonus hun vennootschap hebben stopgezet en een nieuwe opgericht, zonder gevolgen.

Maar je kan je ook afvragen of het sop de kool waard is, want ik verwacht eerlijk gezegd wel terug een stijging van de vennootschapsbelasting en RV omwille van de coronacrisis. :-)
    Een nieuwe vennootschap oprichten is op zich geen probleem, het gaat om de voordelen die eraan verbonden zijn (bvb geen voorafbetalingen nodig en geen vennootschapsbijdrage). Maar die hoef je niet per sé opnieuw te claimen.

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)

Bwah fiscaal misbruik. Er zijn nog genoeg andere redenen waarom iemand een BV wilt oprichten om zijn VOF te vervangen (BV oogt 'professioneler', beperkte aansprakelijkheid,...). Ik zou me hier niet veel zorgen maken over fiscaal misbruik.
    o/

_ns_'s schermafbeelding
    iTrader
    107 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik vrees alleen dat dit aanzien kan worden als "fiscaal misbruik". Tegelijkertijd waren er ook wel veel mensen die bij afschaffing van de liquidatiebonus hun vennootschap hebben stopgezet en een nieuwe opgericht, zonder gevolgen.
    Dat lijkt me vergezocht imo. Er zijn inderdaad meer (en belangrijkere) redenen om de overstap te maken naar een BV dan enkel het genot van VVPR bis.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Dat lijkt me hoe dan ook al oninteressant omdat je bij een dividenduitkering ook nog steeds een deel van het dividend zou uitkeren aan het "oud" kapitaal waarop je dan hogere RV zou moeten betalen. Ik weet niet of er daar wegen rond zijn (oud kapitaal uitsluiten van dividendrecht) maar het zal rap complex worden.
    Dat kan in principe door bij de nieuwe inbreng een nieuwe soort aandelen te creëren die dan meer dividendgerechtigd zijn of exclusief dividendgerechtigd zijn (ivm de 'oude' soort aandelen). Maar dergelijke preferente aandelen zijn dan weer uitgesloten van VPPRbis, zodat dit ook geen optie is.

Regels voor berichten