Discussie: VOL VCA

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

VOL VCA

Beste forumleden,

Bij deze wou ik even horen wie er hier een VOL VCA heeft behaald en of dit werkelijk ook een meerwaarde is in de zoektocht naar werk en doorgroeimogelijkheden. Ikzelf heb in het middelbaar een VCA-B behaald, maar ben er niet door op mijn VOL VCA die door mijn huidige opleiding (hbo5 Elektromechanica) werd aangeboden. Ik ben aan het twijfelen deze volgend jaar opnieuw te doen want uiteindelijk kost het ("maar") 85 euro om deel te nemen aan het examen.

VN.'s schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Vaak staat bij een vacature iets dergelijk als;
    • VOL-VCA vereist
    • VOL-VCA pluspunt
    • ....

Je kan dus misschien eens kijken naar huidige vacatures van jobs die je wenst te doen later.

Indien dit niet nodig is voor de job, is mijn ervaring dat dit geen echte 'meerwaarde' is tijdens je carrière. Je zal hier niet meer loon voor krijgen of hoger op de ladder staan Het is eerder een pluspunt tijdens het solliciteren zelf lijkt mij, zodat je een streepje voor hebt op andere kandidaten die dit mogelijks niet hebben. N

Heb dit zelf ook behaald tijdens studeren. Twee jaar geleden is dit komen te vervallen en mijn werkgever gaf aan dat het geen must was om dit te vernieuwen en ik dit zelf mocht kiezen (bij solliciteren was een VOL-VCA een pluspunt)

Indien het 'maar' €85 is en je acht dat dit nuttig is tijdens solliciteren of verdere verloop van je carrière, dan zou ik dit durven doen.
    2x Stanton C.314 | 1x JB-System T2 | Synq SMX-2

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bedankt. Ik heb eens gezocht op LinkedIn en indeed. De vacatures die ik tegenkwam waren vooral à la werfleider, projectleider, enz. Ik snap inderdaad het nut van het certificaat bij zo'n functies, maar ik ben eerder van plan een andere weg op te gaan. (technisch tekenaar, werkvoorbereider,..) Niet dat deze functies niet aan veiligheid moeten denken natuurlijk. Ik denk dat wat je zegt wel waar kan zijn dat het vooral een plus is. Misschien ga ik het opnieuw proberen halen indien de situatie mij ertoe verplicht. Voorlopig heb ik nog een geldig VCA-B van in het middelbaar dus dat is toch al 'iets'.

schumi2003's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zij die een VCA hebben lappen nog het meest van al die regels aan hun laars dus meerwaarde is enkel op papier vrees ik.
    Legends come and go but hero's never die

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb een vol-vca attest en biedt totaal geen meerwaarde. Bij de bedrijven waarvoor je dat soort attesten nodig hebt om binnen te mogen, laten ze je zowiezo altijd aparte veiligheidstesten doen.

Zelden gezien dat werkgevers daarop gaan schiften. Als je het nodig hebt, laten ze je dat examen gewoon afleggen.

iTrader
    69 (99%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door schumi2003 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Zij die een VCA hebben lappen nog het meest van al die regels aan hun laars dus meerwaarde is enkel op papier vrees ik.
    Ik zie de correlatie niet dat mensen met een VCA extra hard de regels aan hun laars gaan lappen hoor.

Meestal hoor ik zulke opmerkingen van mensen die het allemaal maar een sleur vinden en het liever allemaal afgeschaft zien, zijn ook meestal de mensen die vroeg of laat een knal van een werkongeval aan hun been krijgen...
    Laatst gewijzigd door berenod; 30 juni 2020 om 06:03

iTrader
    69 (99%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PLCman Bekijk bericht
    Ik heb een vol-vca attest en biedt totaal geen meerwaarde. Bij de bedrijven waarvoor je dat soort attesten nodig hebt om binnen te mogen, laten ze je zowiezo altijd aparte veiligheidstesten doen.

Zelden gezien dat werkgevers daarop gaan schiften. Als je het nodig hebt, laten ze je dat examen gewoon afleggen.
    Gezond verstand zou moeten primeren natuurlijk, maar, na ettelijke jaren terug iemand een Engelse sleutel uit zijn hand te zien schieten recht op een koperen barenstel dat was afgezekerd met 600A en live was denk ik dat die VCA cursussen geen slecht idee zijn als ze misschien hier en daar toch iets nuttigs laten hangen...

Die bovenstaande persoon zag zwart van het verdampte metaal van die sleutel en is er zo blind als een mol van geworden van die massieve UV flash...

Dit terzijde, een VCA-VOL heeft voor een bedrijf dat VCA gecertificeerd is/wil zijn (in sommige zaken een vereiste, bijvoorbeeld om contracten in petrochemische bedrijven binnen te halen) wel degelijk waarde, daar al hun werknemers het correcte VCA attest voor hun functie nodig hebben.

Maar zoals PLCman aanhaalt, geen enkel bedrijf gaat daar het al dan niet aanwerven van iemand laten van afhangen, een VCA-VOL opleing en examen is ik dacht anderhalve of twee dagen, en met KMO-portefeuille's en dergelijke subsidiesystemen is de kost voor de werkgever zeer laag.

Iets grotere KMO's doen de opleidingen zelfs in-huis...

Ik werk ook altijd op constant andere plaatsen, en heb toch al enkele bedrijven gehad waar de externen hun naam door de VCA database gehaald worden, sta je er niet in, kom je niet binnen!
    En dat zijn eigenlijk nooit het type bedrijf waar je een bedrijfseigen korte veiligheidsopleiding/test krijgt bij je eerste binnenkomst (petrochemie meestal)...
    Laatst gewijzigd door berenod; 30 juni 2020 om 06:05

iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Er is weldegelijk een meerwaarde, namelijk dat je uzelf nog wat meer bewust bent van gevaren en het zal de algemene veiligheid ten goede komen.

De ene onthoudt dat boek vrij goed voor jaren, de andere is de dag na zijn examen alles al vergeten. Maar daartussen zit een heel spectrum van dingen die bijblijven. Voor uw carrière zelf zal het weinig uitmaken, voor uw veiligheid meer. Ik ken niemand die op eigen initiatief en eigen kosten dit gedaan heeft “voor de carrière”. Het zou wel het eerste kunnen zijn wat je vraagt aan de werkgever bij de nieuwe job, om uw examen te regelen en betalen.

En het voordeel voor bedrijven is wel dat ze kunnen zeggen dat al hun personeel vca-vol is, ze kunnen dat certificaat ophangen en in hun offertes zetten enzovoort, wat weldegelijk iets uit maakt al is het maar professionalisme en marketing. Een klant weet dan ook dat er geen personeel gaat gestuurd worden dat niet in staat is te slagen voor vca-vol, de klant is dan al wat geruster dat als hij iets met betrekking tot veiligheid uitlegt dat dit de hersenen toch een minimum zal binnendringen.
    Laatst gewijzigd door Five-seveN; 30 juni 2020 om 08:40

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berenod Bekijk bericht
    Gezond verstand zou moeten primeren natuurlijk, maar, na ettelijke jaren terug iemand een Engelse sleutel uit zijn hand te zien schieten recht op een koperen barenstel dat was afgezekerd met 600A en live was denk ik dat die VCA cursussen geen slecht idee zijn als ze misschien hier en daar toch iets nuttigs laten hangen...

Die bovenstaande persoon zag zwart van het verdampte metaal van die sleutel en is er zo blind als een mol van geworden van die massieve UV flash...

Dit terzijde, een VCA-VOL heeft voor een bedrijf dat VCA gecertificeerd is/wil zijn (in sommige zaken een vereiste, bijvoorbeeld om contracten in petrochemische bedrijven binnen te halen) wel degelijk waarde, daar al hun werknemers het correcte VCA attest voor hun functie nodig hebben.

Maar zoals PLCman aanhaalt, geen enkel bedrijf gaat daar het al dan niet aanwerven van iemand laten van afhangen, een VCA-VOL opleing en examen is ik dacht anderhalve of twee dagen, en met KMO-portefeuille's en dergelijke subsidiesystemen is de kost voor de werkgever zeer laag.

Iets grotere KMO's doen de opleidingen zelfs in-huis...

Ik werk ook altijd op constant andere plaatsen, en heb toch al enkele bedrijven gehad waar de externen hun naam door de VCA database gehaald worden, sta je er niet in, kom je niet binnen!
    En dat zijn eigenlijk nooit het type bedrijf waar je een bedrijfseigen korte veiligheidsopleiding/test krijgt bij je eerste binnenkomst (petrochemie meestal)...
    Ik dacht dat een bedrijf x-aantal VCA-VOL personen moet hebben om de iso certificatie te behalen. Zonder dit certificaat kom je als bedrijf niet eens binnen op de scheldelaan om werken uit te voeren.

Die veiligheidsfilmpjes mogen ze van mij wel afschaffen om jaarlijks te herhalen, de eerste keer interessant, maar elk jaar opnieuw hetzelfde ... gisteren ook weer deze kunnen herbekijken op Total en zucht, waste of time.

Tags for this Thread

Regels voor berichten