Pagina 1 van 3 123 Laatste
    Bewbiesss's schermafbeelding
    iTrader
    40 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Bruto naar netto als eenmanszaak

Dag iedereen,

Wanneer ik afstudeer zal ik mogelijks de kans hebben om voor een buitenlandse firma remote aan de slag te gaan en daarom probeer ik nu al eens te berekenen wat dat zou opbrengen als eenmanszaak hier in België. Ik zou moeten opereren als eenmanszaak gezien het feit dat het bedrijf geen entiteit in Europa of België heeft.

Als loon ga ik momenteel uit van ongeveer €65,000 bruto per jaar zonder bonussen. Hier trek een deel kosten af van €15,000 per jaar (ik begrijp dat dit redelijk wat is maar met VAPZ, boekhouder, multimediakosten, leasing wagen, enz.) kom je daar al gauw aan. In elk geval op een brutowinst van €50,000.

Van deze €50,000 gaat 20,5% (+ 3,05% administratiekost) naar sociale bijdragen. Het Netto Belastbaar Inkomen bedraagt vervolgens een €38,000.
    Voor ik de personenbelasting bereken, trek ik eerst €8.660 af gezien dit de belastingvrije som is. Er blijft nog zo'n €29.000 over.

Daarna trek ik de volgende bedragen af volgens de respectievelijke belastingschijven:

0 - 13.440 (25%) € 3.360
    13.440 - 23.720 (40%) € 4.112
    23.720 - 41.060 (45%) € 2.490
    --------------------------------------------------------
    € 14.075 +/-

Hierop moet nog eens gemeentebelasting berekend worden (in mijn geval 8,00% ofwel €1.100).
    Het totaal aan belastingen komt dus op een goede €15.200.

Na aftrek van de belastingen (NBI €29,000 - 15.200) blijft dus nog €13.800 over. Hier tel ik opnieuw de belastingvrije som bij op en ik kom aan €22,600.
    Dit is overeenkomstig van een nettoloon van €1.880 per maand, uiteraard zonder vakantiegeld of 13e maand.

Klopt deze berekening ietwat? Er is momenteel nog geen sprake van wat mijn jaarlijks loon zou zijn maar ik probeer dit nu al even goed te berekenen zodat ik snel kan schakelen met een spreadsheetje als ik een nummer te horen krijg.

iTrader
    69 (99%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Dit lijkt grosso modo inderdaad te kloppen.

Je kosten is natuurlijk iets héél variabel en uiteraard goed opletten dat de fiscus ze wel allemaal accepteert.

En dan voor jezelf de overweging maken of het allemaal wel het risico waard is, want qua loon zit je eigenlijk al een pak onder het wettelijk minimumloon van wat een ongeschoolde arbeider zou verdienen, met uitzondering van de wagen en/of andere voordelen die je eruit haalt.
    Als je 20 dagen vakantie rekent, 13de maand en vakantiegeld, dan is jouw 1880€ het equivalent van 1485€ nettoloon, of een brutoloon van 1510€!

Ook opletten dat er geen "schijnzelfstandigheid" kan vastgesteld worden, want deze constructie ontslaat je werkgever defacto van de Belgische sociale wetgevingen!

Is die werkgever binnen of buiten de EU gelegen?

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    19 Post(s)
    - VAPZ is een kost in privé. Je kan via vennootschap betalen maar dan moet je VAA doorrekenen, wat eigenlijk niet zo handig is. Dus je verrekent dit niet op de juiste plaats.
    - belastingschijven: voor zover ik weet heb je niet EN het belastingsvrij minimum EN daarna nog eens de volledige onderste schijf. Het belastingsvrij minimum moet je zien als een deel IN de onderste schijf waarop je helemaal niet sbetaalt. Je betaalt dus geen 25% op de €13440 bovenop de belastingsvrije som van €8660, maar op het gedeelte van die schijf dat hoger is dan €8660 maw €13440-€8660 = €4780 waarop je 25% betaalt.

Ik ga er verder van uit dat je je kosten correct hebt ingeschat. Heb je daar ook verzekeringen ingerekend? Ik denk aan beroepsaansprakelijkheid, hospitalisatie, gewaarborgd inkomen, ...

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Topic starter gaat met een eenmanszaak werken, dan is VAPZ weldegelijk een beroepskost. Hiermee verlaagd hij zijn personenbelasting en basis sociale bijdragen, de verrekening gebeurd correct.

De sociale bijdragen van 20,5% worden wel uitgerekend op het netto belastbaar inkomen dus na verrekening van de betaalde sociale bijdragen.

Reken daarom beter met +- 17,5% ipv 20,5%.
    50.000 * 17,5% = 8.750 (ipv 12000 in uw berekening)
    41.250 netto beroepsinkomen * 20,5% = 8.400 + administratiekost

iamhollywood's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Apelords Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Topic starter gaat met een eenmanszaak werken, dan is VAPZ weldegelijk een beroepskost. Hiermee verlaagd hij zijn personenbelasting en basis sociale bijdragen, de verrekening gebeurd correct.

De sociale bijdragen van 20,5% worden wel uitgerekend op het netto belastbaar inkomen dus na verrekening van de betaalde sociale bijdragen.

Reken daarom beter met +- 17,5% ipv 20,5%.
    50.000 * 17,5% = 8.750 (ipv 12000 in uw berekening)
    41.250 netto beroepsinkomen * 20,5% = 8.400 + administratiekost
    Inderdaad, wou het ook net zeggen .
    Everybody wants to be hollywood

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    19 Post(s)
    OK, bedankt voor correctie, blijkbaar niet genoeg op de hoogte van eenmanszaken.

MaximumOfBass's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Het enige wat hier nog niet gezegd is en misschien wel belangrijk: een deel van uw autokosten worden verworpen.
    Bv. uw brandstof kan maar voor x-aantal percentage worden aanvaard als beroepskost. De rest wordt dus gewoon bij uw winst/inkomen geteld.
    Mountainbikes: Commencal Meta AM V4 2015 & YT Tues CF 2017
    PSN: UnderAVoidSky // PSNProfiles // TrueTrophies // 100%: 12 // Platinum: 63

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Maak eens een afspraak bji een boekhouder om te zien of het niet interessanter is een vennootschap te starten.
    Normaal wel.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RadicalAtheist Bekijk bericht
    Maak eens een afspraak bji een boekhouder om te zien of het niet interessanter is een vennootschap te starten.
    Normaal wel.
    Klopt, met een vennootschap kom ik met deze bedragen tussen de 2.500 en 2.800 netto uit.

iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Dat zijn nu niet zo'n grote bedragen om meteen een vennootschap op te richten eh. Een vennootschap heeft ook zijn vaste kosten (jaarrekening, vennootschapsbijdrage, meer compliancewerk door boekhouder, notariskost bij oprichting) en dan moet je nog uzelf iets uitkeren wat dan opnieuw aan de PB onderworpen wordt.
    Persoonlijk zou ik voor 65k omzet nu niet meteen een vennootschap oprichten. De besparing gaat nihil zijn.

Naarmate de inkomsten toenemen en de situatie hem bevalt kan dat nog altijd.

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Mijn boekhouder vertelde me destijds dat je minimum 37 EUR/u moet verdienen eer dergelijke constructies rendabel zijn. Stel dat je 200 uur per maand werkt * 11 maand (laat ons zeggen dat we in totaal 1 maand verlof nemen) dan kom je uit op 81k.
    65k zal dus idd wat nipt worden vrees ik?

Sent from my iPhone using Tapatalk

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Die vaste kosten vallen op zich wel mee;
    meerkost boekhouder eenmanszaak vs vennootschap +- 1500 EUR?
    Vennootschapsbijdrage eerste 3 jaar vrijgesteld, daarna +- 350 EUR
    Oprichting +-2000

Deze kosten zijn rap terugverdiend als je 500,00 EUR per maand netto meer overhoudt.

Toch eens de moeite om te bekijken met een boekhouder

iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Die vaste kosten vallen op zich wel mee;
    meerkost boekhouder eenmanszaak vs vennootschap +- 1500 EUR?
    Vennootschapsbijdrage eerste 3 jaar vrijgesteld, daarna +- 350 EUR
    Oprichting +-2000

Deze kosten zijn rap terugverdiend als je 500,00 EUR per maand netto meer overhoudt.

Toch eens de moeite om te bekijken met een boekhouder
    Maar je moet nog altijd uzelf iets uitkeren. Dus je hebt een sociaal secretariaat/boekhouder nodig om voor die uitkering met correcte inhoudingen BV/RSZ te zorgen en je moet sowieso nog langs de PB.
    Dan zit je met PB, venbe en extra vaste kosten van een vennootschap. Al wat je van de vennootschap privé gebruikt wordt een VAA aangerekend.
    Wat schiet er dan nog aan extra ruimte over?
    Met zo'n omzet zou ik eerder wat aan de kostenzijde optimaliseren.

Stel dat het hem niet bevalt (hij is nog maar een schoolverlater) en dan toch ergens vast in dienst gaat (een schoolverlater zal niet snel als freelancer verder kunnen), dan zit hij nog met de liquidatiekosten ook.

Ik ben erkend accountant / belastingconsulent ..

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iamhollywood Bekijk bericht
    Maar je moet nog altijd uzelf iets uitkeren. Dus je hebt een sociaal secretariaat/boekhouder nodig om voor die uitkering met correcte inhoudingen BV/RSZ te zorgen en je moet sowieso nog langs de PB.
    Dan zit je met PB, venbe en extra vaste kosten van een vennootschap. Al wat je van de vennootschap privé gebruikt wordt een VAA aangerekend.
    Wat schiet er dan nog aan extra ruimte over?
    Met zo'n omzet zou ik eerder wat aan de kostenzijde optimaliseren.

Stel dat het hem niet bevalt (hij is nog maar een schoolverlater) en dan toch ergens vast in dienst gaat (een schoolverlater zal niet snel als freelancer verder kunnen), dan zit hij nog met de liquidatiekosten ook.

Ik ben erkend accountant / belastingconsulent ..
    Je bent niet verplicht iets uit te keren, maar bon ik had het gewoon over de constructie op zich... met 50k belastbaar inkomen kan het zeker interessant zijn om een vennootschap op te richten.
    Op een bezoldiging van 1250 + onkostenvergoeding betaal je al geen personenbelasting.

Ik zou liever hebben dat mijn boekhouder privé zaken wegboekt op mijn rekening-courant i.p.v. laat belasten in de PB

iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Je bent niet verplicht iets uit te keren, maar bon ik had het gewoon over de constructie op zich... met 50k belastbaar inkomen kan het zeker interessant zijn om een vennootschap op te richten.
    Op een bezoldiging van 1250 + onkostenvergoeding betaal je al geen personenbelasting.

Ik zou liever hebben dat mijn boekhouder privé zaken wegboekt op mijn rekening-courant i.p.v. laat belasten in de PB
    En van wat ga je leven? Hoe ga je uw huur betalen? Wat met uw VAA's (die gaan al maken dat ge niet teveel loon meer op zichzelf kunt opnemen).

Op uw rekening-courant word je evenzeer belast . Plus die kan het u nog al eens moeilijk maken als je voor financiering/leasing bij de bank moet aankloppen.
    Om nog maar te zwijgen van de alarmbellen die ge bij de computer van de fiscus laat afgaan.
    Geef mij maar een boekhouding met een zo laag mogelijke R/C zaakvoerder .

Regels voor berichten