Pagina 1 van 2 12 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Doctoreren in Nederland/België (of werken?)

Dag iedereen,

Ik studeer volgende maand af als master in een wetenschappelijke richting. Gedurende deze master heb ik ontdekt dat het echt mijn ding is en daardoor was ik ook heel erg gemotiveerd om te leren. Bijgevolg zijn mijn punten dan ook tamelijk goed. Ook heb ik dit jaar/semester aan een masterproef mogen werken dat volledig in de lijn van mijn interesses lag.

Mijn promotor heeft ook gemerkt dat ik het onderzoek in mijn masterproef graag (en goed?) heb uitgevoerd en heeft bijgevolg eens gepolst naar mijn ambities om te doctoreren. Los van de vraag of dit voor mijn "carrière" de beste optie is (ik heb namelijk geen ambitie om in de academische wereld te blijven) lijkt het mij wel een unieke kans op persoonlijk vlak. Het onderwerp van mijn doctoraat zou ook in de lijn liggen van mijn masterproef. Alleen is het zo dat mijn promotor in nauw contact staat met een andere professor aan een Nederlandse universiteit die eigenlijk een wereldautoriteit is op dit vlak, en gaat dan ook om een positie als doctoraatsstudent aan die Nederlandse universiteit. Dit doet mij wel wat twijfelen aangezien phd studenten in Nederland veel minder verdienen (ongeveer 1700 netto) en er (naar wat ik gelezen heb) veel meer onderwijstaken aan vast hangen (meer werkdruk?). Ook krijg je daar niet langer het statuut van student maar ben je dus een volwaardige werknemer, wat voordelen maar ook nadelen heeft natuurlijk. Vooral dat lage loon doet mij twijfelen, aangezien ik in de privé met mijn diploma zeker meer zal kunnen verdienen + ik zal ook naar Nederland moeten verhuizen dan waardoor ik niet langer bij mijn ouders kan inwonen.