Pagina 1 van 5 12345 Laatste

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    21 Post(s)

Werken in het onderwijs

Er staat in Flair zo'n "artikel" over 11 vrouwen die hun loon posten.

Haar nettoloon schommelt rond de 1700€. Ze verdient zo'n 200€ extra door haar flexijob, 15€ per uur voor bijles en 180€ per maand voor poets- en kuiswerk
    En dan verschieten dat er wordt gezegd dat leerkrachten niet veel werk hebben. Als je 3 andere jobs er kan bijnemen...

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven

En dan verschieten dat er wordt gezegd dat leerkrachten niet veel werk hebben. Als je 3 andere jobs er kan bijnemen...
    1700 EUR netto voor een onderwijzeres? Lijkt me toch wel weinig? Even opgezocht, zelfs een kleuteronderwijzeres met een professionele Bachelor begint aan 2.524,37 EUR bruto wat ongeveer 1.800 EUR netto zou moeten zijn.
    \0/

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    21 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vega Bekijk bericht
    1700 EUR netto voor een onderwijzeres? Lijkt me toch wel weinig? Even opgezocht, zelfs een kleuteronderwijzeres met een professionele Bachelor begint aan 2.524,37 EUR bruto wat ongeveer 1.800 EUR netto zou moeten zijn.
    Er staat gewoon bij "leerkracht" en "bachelor". Ook "Als zorgleerkracht zonder vaste benoeming". Dat lijkt mij net een functie die veel harder buiten de werkuren zou moeten lopen.

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Er staat gewoon bij "leerkracht" en "bachelor". Ook "Als zorgleerkracht zonder vaste benoeming". Dat lijkt mij net een functie die veel harder buiten de werkuren zou moeten lopen.
    Zal dan misschien eerder deeltijds of zelfs halftijds zijn, wat zich dan weer vertaalt naar een werkweek van ongeveer 18u indien het bvb. 4/5e zou zijn.
    \0/

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)

Hoeveel flexi-jobbers werken er niet in onderwijs?
    Als je 200€ deelt door 15€/uur dan is dat 13u op maandbasis.

Ik ken paar flexi-jobbers in horeca die dit in 1 week doen.

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Het is dus geen voltijdse functie anders lag dat netto in basis al hoger. Ik heb niet direct een idee wat een zorgleerkracht is, dus ik kan daar ook niet direct iets aan koppelen of dat binnen of buiten de werkuren ligt. Maar ik dacht dat een zorgleerkracht de helpende hand was in de klas om pampers te verversen, mee te helpen gaan naar het toilet, etc... dus eerder toegepast in de kleuterklassen.

En dan is weet ik niet direct welk voorbereidend werk die zouden moeten doen na hun uren. Maar niets houdt u tegen om u om te scholen en zorgleerkracht te worden hé. Dan moet je ook maar 18u tjes werken en kun je gaan flexijobben als poetsman.

gij liever als ik...

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    21 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Het is dus geen voltijdse functie anders lag dat netto in basis al hoger. Ik heb niet direct een idee wat een zorgleerkracht is, dus ik kan daar ook niet direct iets aan koppelen of dat binnen of buiten de werkuren ligt. Maar ik dacht dat een zorgleerkracht de helpende hand was in de klas om pampers te verversen, mee te helpen gaan naar het toilet, etc... dus eerder toegepast in de kleuterklassen.

En dan is weet ik niet direct welk voorbereidend werk die zouden moeten doen na hun uren. Maar niets houdt u tegen om u om te scholen en zorgleerkracht te worden hé. Dan moet je ook maar 18u tjes werken en kun je gaan flexijobben als poetsman.

gij liever als ik...
    Een zorgleerkracht is iemand die de kinderen met "moeilijkheden" begeleid. Dus die taakklassen enzo regelt. Bijgevolg veronderstel ik dat die dus elke les volledig individueel inrichten en geen gebruik kunnen maken van hun bestaande voorbereidingen.

En dat vetgedrukte stuk, dat is het typische argument dat altijd gebruikt kan worden he . Ik zeg niet dat leerkracht geen zware job is, ik zeg dat ze effectief nog tijd heeft om 3 andere jobs te doen en ik dus niet denk dat ze meer dan 40u per week zal kloppen.
    Om u een een paar (al dan niet absurde) voorbeelden te geven:
    * Er wordt geklaagd op het loon van Besos. Niemand houdt u tegen om een online service te beginnen he.
    * Er wordt geklaagd op de dotatie van de koninklijke familie. Niemand houdt u tegen om met de prinses te trouwen he.
    * Er wordt geklaagd op bedrijfswagens, niemand houdt u tegen om een job met bedrijfswagen te zoeken he.

En zo kan je nog wel even doorgaan.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Een zorgleerkracht is iemand die de kinderen met "moeilijkheden" begeleid. Dus die taakklassen enzo regelt. Bijgevolg veronderstel ik dat die dus elke les volledig individueel inrichten en geen gebruik kunnen maken van hun bestaande voorbereidingen.

En dat vetgedrukte stuk, dat is het typische argument dat altijd gebruikt kan worden he . Ik zeg niet dat leerkracht geen zware job is, ik zeg dat ze effectief nog tijd heeft om 3 andere jobs te doen en ik dus niet denk dat ze meer dan 40u per week zal kloppen.
    * Er wordt geklaagd op het loon van Besos. Niemand houdt u tegen om een online service te beginnen he.
    * Er wordt geklaagd op de dotatie van de koninklijke familie. Niemand houdt u tegen om met de prinses te trouwen he.
    * Er wordt geklaagd op bedrijfswagens, niemand houdt u tegen om een job met bedrijfswagen te zoeken he.

Akkoord, als we geen kritiek meer mogen geven... Dat de kritiek weerlegd wordt is prima, maar zeggen "ga het dan zelf doen" vind ik geen argument.

Ik vind ook dat bepaalde groepen van leerkrachten (om duidelijk te stellen dat niet elke leerkracht het zo gemakkelijk heeft) er serieus baat bij hebben van het huidige systeem. Met 22u per week voor de klas te staan heb je een voltijdse werkweek, er zijn heel veel leerkrachten die nog niet aan 1u lesvoorbereiding per dag raken. Een voorbeeld dat ik nooit zal vergeten was mijn leerkracht wiskunde in het 4e of 5e middelbaar. Had een voltijdse betrekking met 21u en hij verbeterde taken/toetsen tijdens zijn volgende lessen wanneer de klas oefeningen aan het uitwerken was of een toets aan het maken was. Resultaat was dat hij thuis niets hoefde te doen (dit was nog de tijd voor digitalisatie, punten gaan ingeven op PC was toen nog niet, dit zal er vandaag allicht wel bijkomen, pak kwartiertje of 20 mins werk per dag). Dit was van toepassing op vele leerkrachten in het middelbaar.

Op zich vind ik dat nog niet zo problematisch, wat me wél stoort is dat als die groep begint te klagen. Gelukkig zijn velen heel nuchter en beseffen ze dat ze privé-werk een zalige job hebben. Maar een leerkracht die begint te klagen over zijn/haar werk... Krijg ik vaak de wubbe van. Vaak zijn de klachten heus wel terecht, zo ken ik een leerkracht in het 1e/2e jaar lager onderwijs die in haar klas ongeveer 10% van de leerlingen heeft die geen Nederlands kan wanneer ze naar hun eerste schooldag gaan in het eerste leerjaar... Dat is nu eens een goede reden om te klagen sé, ze moet om de twee jaar opnieuw tegelijkertijd een klas van 20-25 kinderen les geven en dan nog 2-3 kinderen de Nederlandse taal machtig maken. En zij geeft dan les in een dorp buiten een centrumstad, ik wil me zelfs niet inbeelden wat leerkrachten in centrumsteden zoals Antwerpen meemaken qua taalachterstand.
    \0/

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)

Kheb het eens opgezocht :d.
    https://www.onderwijskiezer.be/v2/be...hp?beroep=1479

Als ik dat zo lees is lijkt mij dat gewoon op soort bijles. Waarbij het voorbereidend werk vooral zit in de vergadering tussen de klasleerkrachten en haar/hem. Om dan de kinderen ofwel wat meer uitdaging te geven ofwel meer ondersteuning. Het komt mij niet over alsof dat die een volledige les moet gaan geven.

Het vetgedrukte was dan ook om u een beetje te duiden dat jij een analyse maakt op basis van informatie die je niet hebt. Het lijkt gratuite kritiek te zijn op leerkrachten terwjjl voor dat loon ik daarvoor liever zou bedanken. Dan doe ik liever mijn werk...
    Daarom gaat die kritiek dan ook hand in hand met ethiek. Je behandelt dit anders als een minister die nog 2 betalende jobs heeft naast zijn ministerpost.

iTrader
    0
    Mentioned
    14 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Kheb het eens opgezocht :d.
    https://www.onderwijskiezer.be/v2/be...hp?beroep=1479

Als ik dat zo lees is lijkt mij dat gewoon op soort bijles. Waarbij het voorbereidend werk vooral zit in de vergadering tussen de klasleerkrachten en haar/hem. Om dan de kinderen ofwel wat meer uitdaging te geven ofwel meer ondersteuning. Het komt mij niet over alsof dat die een volledige les moet gaan geven.

Het vetgedrukte was dan ook om u een beetje te duiden dat jij een analyse maakt op basis van informatie die je niet hebt. Het lijkt gratuite kritiek te zijn op leerkrachten terwjjl voor dat loon ik daarvoor liever zou bedanken. Dan doe ik liever mijn werk...
    Daarom gaat die kritiek dan ook hand in hand met ethiek. Je behandelt dit anders als een minister die nog 2 betalende jobs heeft naast zijn ministerpost.
    Het pedagogisch niveau (contact clb en externe partners etc) dat is de taak van de zorgcoördinator en die hebben een 36-uren contract, die vallen eerder onder administratief personeel en geven geen les aan kinderen.

Als zorgleerkracht had ik heel uiteenlopende taken, van alle vervangingen intern invullen en schooluitstappen mee begeleiden tot puur administratieve taken als testen afnemen en corrigeren, zorgdossiers bijwerken, punten invullen online en rapporten afprinten zodat de leerkrachten dat niet meer moeten doen,....
    Het gros van de uren ging naar klasondersteuning. Als je geluk hebt, krijg je op voorhand van de klasleerkracht het thema en de kopies van de werkbladen/leerkrachtenhandleiding waarbij je dan een deel van de klas meeneemt naar een ander lokaal (ofwel de slimste ofwel de traagste leerlingen) zodat die op een aangepast tempo de leerstof krijgen aangereikt. Meestal krijg je 's morgens in de lerarenkamer te horen wat je taak die dag is. Heel onvoorspelbaar dus maar wel minder uren voorbereiding etc als vaste klasleerkracht zijn.
    Sommige zijn heel dankbaar voor de zorgleerkracht, andere leerkrachten beschouwen je als "de mindere", had echt collega's die zeiden dat ze er meer aan hadden als ik me 2u per week bezig hield met verbeterwerk dan dat ik les zou geven
    Op sommige scholen was ik ook gewoon "taaljuf" en had ik kleine groepjes kinderen met een andere thuistaal die ik bepaalde woordenschat moest aanbrengen (meestal gelinkt aan het thema dat die week aan taal of aan wereldoriëntatie gelinkt was).

EagleEye's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vega Bekijk bericht
    Akkoord, als we geen kritiek meer mogen geven... Dat de kritiek weerlegd wordt is prima, maar zeggen "ga het dan zelf doen" vind ik geen argument.

Ik vind ook dat bepaalde groepen van leerkrachten (om duidelijk te stellen dat niet elke leerkracht het zo gemakkelijk heeft) er serieus baat bij hebben van het huidige systeem. Met 22u per week voor de klas te staan heb je een voltijdse werkweek, er zijn heel veel leerkrachten die nog niet aan 1u lesvoorbereiding per dag raken. Een voorbeeld dat ik nooit zal vergeten was mijn leerkracht wiskunde in het 4e of 5e middelbaar. Had een voltijdse betrekking met 21u en hij verbeterde taken/toetsen tijdens zijn volgende lessen wanneer de klas oefeningen aan het uitwerken was of een toets aan het maken was. Resultaat was dat hij thuis niets hoefde te doen (dit was nog de tijd voor digitalisatie, punten gaan ingeven op PC was toen nog niet, dit zal er vandaag allicht wel bijkomen, pak kwartiertje of 20 mins werk per dag). Dit was van toepassing op vele leerkrachten in het middelbaar.

Op zich vind ik dat nog niet zo problematisch, wat me wél stoort is dat als die groep begint te klagen. Gelukkig zijn velen heel nuchter en beseffen ze dat ze privé-werk een zalige job hebben. Maar een leerkracht die begint te klagen over zijn/haar werk... Krijg ik vaak de wubbe van. Vaak zijn de klachten heus wel terecht, zo ken ik een leerkracht in het 1e/2e jaar lager onderwijs die in haar klas ongeveer 10% van de leerlingen heeft die geen Nederlands kan wanneer ze naar hun eerste schooldag gaan in het eerste leerjaar... Dat is nu eens een goede reden om te klagen sé, ze moet om de twee jaar opnieuw tegelijkertijd een klas van 20-25 kinderen les geven en dan nog 2-3 kinderen de Nederlandse taal machtig maken. En zij geeft dan les in een dorp buiten een centrumstad, ik wil me zelfs niet inbeelden wat leerkrachten in centrumsteden zoals Antwerpen meemaken qua taalachterstand.
    Enkele bedenkingen
    - Als je het hebt over jouw eigen leerkracht in het middelbaar, lijkt dat me exact een situatie waar je maar één kant van het verhaal ziet. Jij ziet die leerkracht in de les verbeteren en concludeert dat hij thuis niets moet doen?
    - "Maar een leerkracht die begint te klagen over zijn/haar werk... Krijg ik vaak de wubbe van. Vaak zijn de klachten heus wel terecht" -> What's your point here? Leekrachten klagen terecht over hun werk, maar omdat ze leerkrachten zijn, ergert het je?

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    21 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EagleEye Bekijk bericht
    Enkele bedenkingen
    - Als je het hebt over jouw eigen leerkracht in het middelbaar, lijkt dat me exact een situatie waar je maar één kant van het verhaal ziet. Jij ziet die leerkracht in de les verbeteren en concludeert dat hij thuis niets moet doen?
    - "Maar een leerkracht die begint te klagen over zijn/haar werk... Krijg ik vaak de wubbe van. Vaak zijn de klachten heus wel terecht" -> What's your point here? Leekrachten klagen terecht over hun werk, maar omdat ze leerkrachten zijn, ergert het je?
    Zijn punt is dat niemand het erg vindt als leerkrachten klagen over het feit dat hun job zwaar is. Maar wel als ze bvb vroeger op pensioen willen, of vinden dat ze te weinig verdienen, of vinden klagen dat ze nog zo veel buiten de uren moeten werken, ...

Net zoals ik als IT-er kan klagen over werkdruk, complexiteit, ... Maar niet over verloning.

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EagleEye Bekijk bericht
    Enkele bedenkingen
    - Neen, hij sprak heel open over zijn job en wat hij wel/niet moest doen. Tijdens de lente/zomerdagen verbeterde hij niets tijdens de lesuren maar deed hij dit na zijn lessen op een terrasje (dit was een school putje centrum Antwerpen en dus keus legio naar terrasjes). In de les tijdens opdracht sprak hij dan vrij losjes met de studenten in de klas (dit is een leerkracht die na de laatste les iedereen uitnodigde voor een drink) als het mooi weer was en dus niets verbeterde. Als het slecht weer was sprak hij minder en was hij tijdens de lessen aan het verbeteren wanneer we opdrachten kregen. Gezien in mijn schooltijd de leerkrachten dit geregeld deden neem ik aan dat dit voor een groot deel van die leerkrachten telt.

- Neen, ik heb duidelijk gezegd dat ik er vaak de wubbe van krijg als ze klagen, ook zeg ik dat de klachten vaak wel terecht zijn. Dat de klachten vaak ook NIET terecht zijn is vanzelfsprekend doordat ik er vaak de wubbe van krijg, lijkt me niet zo moeilijk om te begrijpen.

Stel dat ik zeg dat ik vaak bij de Delhaize ga winkelen en 5 minuten later vertel ik dat ik vaak bij de Aldi ga winkelen. Ga jij dan ook mekkeren "hoe? Je ging toch vaak bij de Delhaize winkelen?"?

Zijn punt is dat niemand het erg vindt als leerkrachten klagen over het feit dat hun job zwaar is. Maar wel als ze bvb vroeger op pensioen willen, of vinden dat ze te weinig verdienen, of vinden klagen dat ze nog zo veel buiten de uren moeten werken, ...

Net zoals ik als IT-er kan klagen over werkdruk, complexiteit, ... Maar niet over verloning.
    'T is dat... Of nu ook weer toen er sprake was dat er 1 of 2 weken in de zomer langer les gegeven zou kunnen worden hoorde je meteen honderden leerkrachten online afgeven op de overheid... Vond ik 1 van die dingen om van te spauwen om eerlijk te zijn, de kinderen die gemiddeld 2 maanden leerstof niet gekregen hebben (zelfs met leren op afstand heb je niet ál je leerstof kunnen overbrengen aan leerlingen/studenten) zouden enorm veel baat hebben om nog 1 of 2 weken leerstof bij te krijgen. Maar ho maar! Dit is voor enorm veel leerkrachten schandalig dat dit nog maar overwogen wordt... En dat vind ik doodzonde.
    \0/

ThekillingGoku's schermafbeelding
    iTrader
    41 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Er wordt idd veel geklaagd & gezaagd.
    Nu ... ik zou zelf niet in het onderwijs willen stappen en wat ik hoor/lees in zake 'werkzekerheid' voor beginnende leerkrachten is om te wenen.
    Dit semester/jaar wel voltijds werk, volgend semester/jaar heb je 3 scholen nodig om ne full-time te pakken te krijgen.

Aan de andere kant heb je dan de voordelen bv. de vele dagen verlof (het cliché), waar ik het het met een schamele 20d/jaar moet stellen (waarvan je er mss 12/13 kan kiezen bovenop de collectieve sluiting van eindejaar en de brugdagen).

En ja, er zullen hier velen zijn die puur centengewijs meer zullen over houden dan een leerkracht, maar ieder heeft zo z'n eigen dingen die men wel/niet graag doet.
    Voor mij zou het bv. al onmogelijk zijn om te werken met die 'speciale zorg kinderen'. 'k Zou der crimineel zot van worden. Maar voor sommigen is dit ... hun roeping zeker?
    Ieder z'n ding.

Maar zoals Sander ook al aanhaalt zijn er uiteraard nadelen verbonden aan onze job ook ... de vele verloren (onbetaalde) uren naar Brussel/A'pen/..., de hogere werkdruk die regelmatig gepaard gaat met deadlines etc.
    En zo zou iedereen wel over iets kunnen klagen uiteraard. Natuurlijk in die IT sector is de bedrijfswagen redelijk ingeburgerd dus dat zijn allemaal demonen op wielen.

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    16 Post(s)

Grootste probleem in onderwijs is de vaste benoeming. En als je 100% vastbenoemd zijt kan je enkel in verlofstelsel minder gaan werken precies.. niet gewoon zeggen: vanaf nu werk ik 4/5e wat in privé wel eenvoudig kan

Regels voor berichten