Pagina 1 van 3 123 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

toegepaste informatica stoppen met studeren

Alvast bedankt aan iedereen die de moeite neemt om dit te lezen
    Ik zit nu in mijn tweede jaar toegepaste informatica, gewoon een doorsnee student niet supergoed , niet superslecht.
    Geslaagd voor al mijn vakken hier en daar wel een herexamen nodig gehad.
    Dus al bij al zoals ik zeg een doorsnee student.
    nu door omstandigheden op prive vlak ,is het plots zeer aanlokkelijk geworden om mijn studies stil te leggen en te beginnen werken.
    nu vraag ik me af is dat laatste jaar echt zo een groot verschil voor toekomstige werkgevers ? ik doe al lange tijd studentenjob als full stack developer (hulp van een full time full stack developer) en heb het gevoel dat ik wel klaar ben voor de werkwereld.
    of zijn er misschien manieren om dat laatste jaar te voltooien in combinatie met werken ?
    of is de consensus eerder van maak u studie gewoon af.
    ik zoek hier eigenlijk gewoon raad van mensen die al in het werkveld zitten.
    alvast bedankt

neutrofiel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Laatste jaar eventueel in afstandsonderwijs?

iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Ik ken niet uw prive situatie maar veel werkgevers zullen zeggen dat ze minimum een bachelor nodig hebben, en als je nu stopt dan heb je dus geen bachelor.Als ik zelf iemand zoek zeg ik toch ook tegen HR dat een bachelor het absoluut minimum is, en degenen die komen solliciteren zonder diploma EN zonder relevante werkervaring hebben nooit de job gehad.

Dus afhankelijk van hoe erg uw prive situatie is kan je stoppen, maar dat is dan denk ik alleen als je het financieel nu nodig hebt of een buitenkans hebt gekregen op een extreem goede job.

Het gaat hem niet eens alleen om de kennis dat je gemist hebt, maar ook dat je niet iemand bent die afwerkt waar hij aan begonnen is, iemand bent die zeer opportunistisch is, korte termijn denker, mensen gaan twijfelen of je wel motivatie genoeg hebt, of uw motivator geld is enz enz. Ook weer afhankelijk van de reden waarom je zou stoppen.

Je krijgt vaak al genoeg zever te verwerken op sollicitatiegesprekken, als iemand zijn (Belgisch) bachelor ICT diploma voor u kan neerleggen dan start het gesprek toch al helemaal anders.

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    19 Post(s)
    Wat betekent "zeer aanlokkelijk" concreet? Once in a lifetime aanbod? Gewone werkgever die jou een marktconform pakket biedt om nu al te starten? Een freelance klus die goed verdient?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Wat betekent "zeer aanlokkelijk" concreet? Once in a lifetime aanbod? Gewone werkgever die jou een marktconform pakket biedt om nu al te starten? Een freelance klus die goed verdient?
    een samenspeling van twee factoren ,een marktconform aanbod van een werkgever en mijn vriendin die al werkt die een gezin wil opstarten en op die manier zou ik kunnen stoppen met een student te zijn en effectief een gezin starten

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    19 Post(s)
    Studies voortzetten dan. Diploma halen, volgend jaar ga je ook genoeg werk vinden en voor een gezin te stichten is er massa's tijd.

Ik zou dit enkel overwegen mocht je echt een uitzonderlijke kans krijgen waarvan je verwacht dat het nu of nooit is.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    14 Post(s)
    We zijn met velen hier die een diploma hebben behaald via afstandsonderwijs (Vives). Dat is zeker lastig in combinatie met werken etc maar wél haalbaar.

Stoppen om te gaan werken zou ik nooit doen na 2geslaagde jaren. Dan zou ik het afmaken. Ofwel in dagonderwijs ofwel via afstandsonderwijs (eventueel deeltijds gaan werken op je nieuwe job?).
    Want wat als je over x maanden terug zonder werk valt? Dan heb je geen diploma, nog steeds geen relevante ervaring (daarvoor spreken werkgevers over jaren en niet over maanden) en sta je daar mooi zonder iets... Natuurlijk kan je geluk hebben en direct ander werk vinden, goed opklimmen zonder diploma,... Maar met verloopt dat toch een pak makkelijker....
    Ik ben bvb veranderd van sector. Enkel en alleen omdat ik een bachelor heb, verdien ik 1 euro per uur meer dan mijn collega die al 5j anciënniteit heeft (ik 1j) in de sector en geen hoger diploma. We werken wel volgens barema dus onderhandelen en ervaring in een andere sector is van geen tel bij ons.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door juwez Bekijk bericht
    ik doe al lange tijd studentenjob als full stack developer (hulp van een full time full stack developer) en heb het gevoel dat ik wel klaar ben voor de werkwereld.
    Naar mijn gevoel (als iemand die 5tal jaar in de IT zit) is dit eigenlijk veel belangrijker dan bachelor diploma.
    Dus als je echt wilt werken, ga ik je niet tegenhouden.
    Maar ik zou je wel ten zeerste aanraden om dat laatste jaar in afstandsonderwijs verder te zetten. En "stage" kan je dan doen bij je werkgever.
    Een diploma kan altijd wel van pas komen en je zit er zo dicht bij.

Ik kan mij ook niet echt inbeelden dat het een slechte eigenschap zou zijn dat je al een jaar eerder wilt beginnen met geld verdienen en carrière opbouwen tov een jaar financieel te verliezen.

Ik heb nog niet echt het gevoel gehad dat een bachelor TI op enig vlak meer waard is dan de programmeerskills die iemand heeft (in de IT sector weliswaar en er zijn altijd uitzonderingen die harde eisen stellen bij diploma's).
    Maar je weet nooit wat er in je leven gebeurt en dat diploma kan misschien wel nog een redding worden in de toekomst, wie weet.
    Dus het zou zonde zijn dat je dat laatste jaar verloren laat gaan.

Oldskooler's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Diploma halen, niet zagen :
    -Veel bedrijven kijken er heen. De overheid kijkt er sowieso naar.
    -Als je ooit van plan bent om van functie te veranderen, omdat je IT beu bent, en ze vragen maar een algemene bachelor, maak je nog steeds kans.
    -Als je ooit een oude zak bent, werkloos valt, en er solliciteert 5 man voor dezelfde kakjob die je dan maar wilt aangaan uit noodzaak, jij maakt meer kans mochten de anderen geen diploma hebben.
    -Mensen kijken op u neer als je geen diploma hebt....
    Laatst gewijzigd door Oldskooler; 9 mei 2020 om 19:51

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb mijn studies stop gezet, intussen ben ik 27 werk ik al 6jaar. Hierdoor ben ik op een lagere positie gestart + moet ik me ook meer bewijzen om verdere stappen te zetten in mijn carrière. Nog maar 2 weken terug een sollicitatie gesprek gehad en het topic blijft aanbod komen. Ongeacht uw reden zal het gezien worden als een faling en een gebrek aan discipline dat je de eerste 10 tot 15 jaar van uw carrière zult meeslepen. Je zal vele kansen mislopen als je effectief kiest om te stoppen.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Kunt ge ook niet als werkstudent verder? Bevraagd u eens op uw school hierover?

Verstuurd vanaf mijn Mi A1 met Tapatalk

Hit Hard's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 2613114 Bekijk bericht
    Ongeacht uw reden zal het gezien worden als een faling en een gebrek aan discipline dat je de eerste 10 tot 15 jaar van uw carrière zult meeslepen. Je zal vele kansen mislopen als je effectief kiest om te stoppen.
    Hoewel ik ervaring ook veel belangrijker acht dan een diploma denk ik dat deze quote veel waarheid bevat. Ik zou nog wel een paar goede redenen kunnen bedenken, maar een gezin willen stichten vind ik absoluut geen goede reden. Ik zou geneigd zijn te denken dat ze eerder mensen gaan aannemen die meteen na hun secundair gaan zijn beginnen werken, dan iemand die na zijn secundair geprobeerd heeft om te studeren en dan maar is gaan werken. Hoewel het woord proberen hier volgens de omschrijving niet klopt, gaan potentiele werkgevers het wel zo kunnen zien: je hebt het geprobeerd en het is niet gelukt.

Het is eigenlijk een gok: voor hetzelfde geld vind je een droomjob bij een bedrijf dat amper belang hecht aan een diploma, en heb je het uiteindelijk nooit nodig. Maar voor het andere geld mis je die droomjob omdat ze iemand met een diploma willen.

Feit is dat je bij een gedeelte van de bedrijven nog voor het sollicitatieproces goed begonnen is al uit de procedure gegooid gaat worden. Bij hoeveel procent van de bedrijven dat gaat zijn weet ik niet, maar ik zou niet verschieten moest het bij meer dan 50% van de bedrijven zo zijn. Vooral bij grotere bedrijven gok ik, en dat is toevallig het gedeelte dat veel full stack developers nodig heeft.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hit Hard Bekijk bericht
    Feit is dat je bij een gedeelte van de bedrijven nog voor het sollicitatieproces goed begonnen is al uit de procedure gegooid gaat worden. Bij hoeveel procent van de bedrijven dat gaat zijn weet ik niet, maar ik zou niet verschieten moest het bij meer dan 50% van de bedrijven zo zijn. Vooral bij grotere bedrijven gok ik, en dat is toevallig het gedeelte dat veel full stack developers nodig heeft.
    Ik zou er van verschieten moest het meer dan 10% zijn die struikelt over het feit dat iemand kan programmeren maar geen diploma heeft.
    We spreken hier over de IT-sector hé, de sector die voor het moment zit te smeken achter deftige programmeurs.
    De toekomst kan altijd anders zijn, maar nu is het gewoon een markt die enorm in het voordeel van de werknemers is.

Trouwens in grote bedrijven ga je veel minder full stack devs tegen komen dan in kleine bedrijven.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hit Hard Bekijk bericht
    Niet echt een probleem aangezien hij al een jobaanbod heeft? En als hij wil veranderen van job kan hij toch gewoon op zen CV zetten dat hij wel het diploma heeft. Al is het maar om niet er uit gesmeten te worden bij de vlugge check van de HR dienst die wss niks/weinig van de business kent. Kan hij nog op gesprek de situatie uitleggen/aantonen in technische tests dat hij net zoveel kan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door juwez Bekijk bericht
    een samenspeling van twee factoren ,een marktconform aanbod van een werkgever en mijn vriendin die al werkt die een gezin wil opstarten en op die manier zou ik kunnen stoppen met een student te zijn en effectief een gezin starten
    Je zegt dat je vriendin al een gezin wil opstarten, niet "wij willen al een gezin opstarten". Stof om over na te denken. Als de doorslaggevende keuze is om het voor je vriendin te doen: doe het niet.

iTrader
    0
    Mentioned
    14 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door taylor Bekijk bericht
    Je zegt dat je vriendin al een gezin wil opstarten, niet "wij willen al een gezin opstarten". Stof om over na te denken. Als de doorslaggevende keuze is om het voor je vriendin te doen: doe het niet.
    Als vrouw zijnde die een GIGANTISCHE kinderwens had als twintiger (zag er met plezier 3 rondlopen in mijn dromen) : helemaal mee eens!
    Als je het enkel voor haar doet, is er bijzonder weinig kans dat jullie over 5j nog samen zijn.
    De kans dat je haar / een mogelijk kind zaken kwalijk gaat nemen (studies niet afgewerkt, een droomjob niet kunnen aannemen omdat het niet uitkomt met de crèche-/schooluren, een promotie gemist omdat je fouten maakt op het werk door het slaaptekort,...) is exponentieel veel groter.

Regels voor berichten