Pagina 1 van 2 12 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

“Negatieve overuren”

Werkgever komt met het volgende af:

Omdat ze weten dat er binnenkort (als de corona crisis voorbij is), heel wat nieuwe projecten afkomen hebben ze besloten om ons “financieel tegemoet te komen” en te anticiperen op de extra workload na de crisis.
    Dit willen ze doen door nu elke week 1 dag voor ons in te plannen die zogezegd een recupdag zal zijn die wij binnenkort zullen opbouwen als we overuren gaan doen.

M.a.w. : ze willen dat we nu al recupdagen van de toekomst al gaan opnemen.

Met mijn loon ga ik of ik nu technisch werkloos ben of niet ongeveer evenveel overhouden, of mijn werkgever mij nu betaalt of de staat.

Waarom zou je nu je recupdagen al opnemen (die je nog niets eens hebt) als je evengoed technisch werkloos kan zijn? Financieel is het voor mij heel weinig verschil. Ik maak zelfs verlies: ik moet recupdagen opgeven die ik later in de toekomst zou kunnen nemen.

Ik begrijp dat het geven en nemen is (en wij als werknemer hebben bij ons heel wat moeten geven: voor de grote vakantie moeten er 17 verlofdagen opgenomen worden, bereikbaar zijn of meedoen aan webex meeting tijdens ons recupdag of technische werkloosheid, ...), maar dit gaat er toch gewoon los over?

En het is niet dat mijn werkgever moet klagen, cijfers zijn zelfs tijdens de crisis niet slecht.

Nu is mijn vraag of jullie werkgever met zulke absurde maatregelen naar boven is gekomen?
    En of zoiets überhaupt wel mag en kan?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik denk dat iedereen momenteel wel beseft dat als niemand in Q1/Q2 verlof gaat nemen, en straks als alles terug begint te draaien, iedereen massaal gaat verlof gaat nemen, dat opnieuw alles op zijn gat gaat vallen. Wettelijk gezien kan en mag men zo'n dingen niet vragen, maar het is 1 van de manieren hoe wij zelf (relatief pijnloos) ertoe kunnen bedragen tot onze werkgevers straks niet op de fles gaan.

Bij ons doet men zoiets niet, maar men spoort wel aan om toch nu ook al wat verlof op te nemen. Ik ga bv gewoon mijn geplande weekje verlof in de paasvakantie gewoon nemen. Gewoon een weekje thuis chillen, maar ik vind dat dan ook niet zo erg

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ja, akkoord. Vragen om je verlof nu op te nemen voor een stuk kan ik volledig inkomen.
    Maar dit gaat toch een brug te ver: niet gepresteerde overuren al opnemen.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Achter de crisis zou ik toch graag eens een topic zien van welke werkgevers zo'n praktijken uitgehaald hebben.
    Dit klinkt mij gewoon absurd.

Tonerider's schermafbeelding
    iTrader
    53 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    JPV zal hier wel het correcte antwoord op weten, maar ik heb dit toch nog nooit gehoord. Hoe kan je recup nemen voor een prestatie die nog niet geleverd is. En wat als je nu recup pakt, maar tijdens de werkperiode met overuren ziek thuis zit?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Correct me if I'm wrong, maar er is (in de praktijk) toch ook geen manier om inbreuken op het arbeidsrecht door uw werkgever aan de kaak te stellen zonder dat ge als werknemer uw doodsvonnis tekent...?

moehaa!'s schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    JPV zal hier wel het correcte antwoord op weten, maar ik heb dit toch nog nooit gehoord. Hoe kan je recup nemen voor een prestatie die nog niet geleverd is. En wat als je nu recup pakt, maar tijdens de werkperiode met overuren ziek thuis zit?
    Met ADV dagen kan dat toch ook? Maar dat is duidelijk vastgelegd in je contract. Dit daarentegen...
    In Spanje hebben ze wel iets gelijkaardig doorgevoerd, daar krijg je 2 weken verlof extra maar moet je die uren later terug inhalen.
    "Verbrennt die Hexe,-
    Auf den Scheiterhaufen mit ihr!!!"

Tonerider's schermafbeelding
    iTrader
    53 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door moehaa! Bekijk bericht
    Met ADV dagen kan dat toch ook? Maar dat is duidelijk vastgelegd in je contract. Dit daarentegen...
    In Spanje hebben ze wel iets gelijkaardig doorgevoerd, daar krijg je 2 weken verlof extra maar moet je die uren later terug inhalen.
    ADV is in overleg en wordt vastgelegd en kan ook op voorhand bepaald worden.. Misschien kan het hier als het zo is vastgelegd in het arbeidsreglement. Maar hoe gaat de baas bepalen hoeveel je nu al als recup moet nemen? Hoeveel uur gaan ze in de toekomst moeten overwerken? Dat weet hij toch niet?

moehaa!'s schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    ADV is in overleg en wordt vastgelegd en kan ook op voorhand bepaald worden.. Misschien kan het hier als het zo is vastgelegd in het arbeidsreglement. Maar hoe gaat de baas bepalen hoeveel je nu al als recup moet nemen? Hoeveel uur gaan ze in de toekomst moeten overwerken? Dat weet hij toch niet?
    Ik ben het niet eens met de aanpak hoor. Maar er zijn wel systemen die er op lijken.
    "Verbrennt die Hexe,-
    Auf den Scheiterhaufen mit ihr!!!"

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Mag je of moet je dit?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chento Bekijk bericht
    Mag je of moet je dit?
    Ze hebben het al beslist en maatregelen zijn al genomen om het in orde te brengen, zonder het ook maar eens met ons te bespreken.

Hoe dan ook, ik ga dit niet aanvaarden.

marcel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    het lijkt mij toch ook niet legaal. en wat als die overuren er niet gaan komen?

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Mooie kans gemist on het onderuren te noemen
    *** Also sprach Zarathustra ***

SithCloud's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Legaal. Neen en ik heb ook mijn bedenkingen erbij

Maar bon. Het is dat of binnen x aantal maanden een paar collega's te zien afvloeien.

Your call.

De vakbonden gaan hier - denk ik - geen zinnig antwoord op geven en u aanmanen om dat aan te vechten natuurlijk
    When in trouble, fear or doubt, run in circles, scream and shout

SithCloud's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Dit gaat gewoon iets zijn dat met de "planningmanager" ergens in een excelleke wordt bewaard...

We gaan niet doen alsof dat niet bij veel bedrijven gebeurt hé
    When in trouble, fear or doubt, run in circles, scream and shout

Regels voor berichten