iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Question Info omtrent Coding schools / Bootcamps / ...

Aangezien ik momenteel op een 'kantelpunt' sta in mijn professionele carrière had ik graag jullie tips/opinions gekregen om door de bomen het bos opnieuw te zien.
    Om een lang verhaal zo kort mogelijk te houden;

Werkervaring
    • 2 jaar Talent Consultant / Recruiter (2018 - 2020)
    • Momenteel 2 maanden aan de slag als IT Recruitment Consultant in een middelgrote IT-consultancy firm

Opleiding
    • Bachelor Voedings- en Dieetkunde (afgestudeerd in 2018)
    • 1ste jaar bachelor Toegepaste Informatica (2018, Afstandonderwijs HoGent) -> geswitcht naar Graduaat Programmeren (HoGent) (2019 - heden)

Het idee was dus om vanaf 2019 via afstandsonderwijs / avondonderwijs gestaag te groeien naar een job in het IT-werkveld (Development, Data Analyst...).
    Sinds mijn nieuwe functie als IT Recruitment Consultant in consultancy zijn m'n ogen echter nog meer opengegaan en is de honger naar een job in de IT-sector enkel maar versterkt.
    Op dit moment voelt een 40u werkweek m.a.w. aan als een soort tijdverspilling, buiten het feit dat ik in contact kom met tal van professionals, van Data Scientist tot DevOps Engineers.
    Deze tijd zou dus ik veel liever zou besteden aan een fulltime opleiding in bv. Software Engineering, Web Dev,... van enkele maanden als kickstart voor m'n volgende challenge.

Hiermee hoop ik alleszins voldoende context gecreëerd te hebben. Na wat opzoekingswerk en brainstorming zit ik nog met enkele cruciale vragen:
    • Wat zijn jullie ervaringen met on- en offline 'Coding Schools' (bv. Le Wagon, Wild Code School, Code Belgium, Thinkful...)? Suggesties ook steeds welkom!
    • Aangezien ik een zeer brede interesse heb vroeg ik me af hoe jullie voor jullie zelf hebben uitgemaakt welk pad je wil bewandelen (bv. Data Analyst/Scientist, .NET Developer, Web Developer...)?

Looking forward naar jullie reactie en ideeën!

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Er zijn ook werkgevers die opeiding voorzien. Zeker als je al aangetoont hebt dat je er voor wil werken zoals met je avondschool. Ik heb zelf zo de overstap gemaakt. Bij mij werd de opleiding verzorgd door switchfully. Die hebben zo 2 opleidingen per jaar, 4 maand full time. Betaald door de toekomstige werkgever.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    opencourse van MIT zeker checken.

Xonk's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Mischien is Switchfully ook een idee?

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Switchfully (oorspronkelijk van Cegeka, maar nu standalone) is wel zeer goed heb ik al gehoord; Die zitten in hetzelfde gebouw als leWagon trouwens, als je daar eens gaat luisteren kan je bij beiden binnengaan.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hey,

Ik zit in dezelfde situatie maar heb nooit echt in een IT-gerelateerde job gewerkt.
    Voor zover ik het heb verstaan als je een job zoekt in de richting van business analyst zou je er in principe geen IT diploma/kennis nodig moeten hebben, hierin werken er verschillende profielen (oude leerkrachten, verkopers enz.. ) maar voorkeur gaat meestal naar economische profielen.

Maar ik heb de indruk dat je meer richting software engineering/developper wilt gaan dan heb je idd wat (basis)kennis nodig. Switchfully is een optie.
    Als afstand geen probleem is kan je ook kijken in Nederland daar bestaan ook veel gelijkaardige programma's.

Ik zou je ook aanraden om wat basis (web)programmeren als zelfstudie te doen en kijken of je het leuk vindt. En laat je ook niet misleiden door de 'mooie' namen. Zo hoorde ik onlangs nog van iemand dat als consultant werkt en begonnen is in big data dat het echt niet voor hem is.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Alvast allen bedankt voor de reacties / ideeën!

Switchfully had ik nog niet van gehoord maar lijkt me inderdaad een interessante optie, net zoals Le Wagon.
    Het tricky gedeelte is vooral dat de marketing van enkele opleidingsinstellingen erg misleidend is. Ik was bv. erg geïnteresseerd in het BeCode verhaal (gratis opleiding van 6 maanden tot Web Dev), maar na wat rond te horen op LinkedIn blijkt dit de meest amateuristische organisatie ooit te zijn met enkel een leuk verhaal naar de buitenwereld toe...
    Qua pricing zitten velen rond de €5.000 dus vandaar dat ik m'n keuze wel wat wil staven. Komt daarbij ook nog eens de tijd die je investeert...

Nog andere toppers onder jullie die feedback of tips hebben?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dit is wat ik gevonden heb voor België:
    coding academy by epitech
    Be Code
    Molengeek
    switchfully
    école19
    voor Nederland:
    Make IT work
    young capital academy

Voor Nederland werd mij verteld dat tussen 5 en 10% v/d kandidaten door alles heen geraken (selectieprocedure, werkgever vinden en opleiding voltooien)

Tags for this Thread

Regels voor berichten