Pagina 36 van 70 Eerste ... 2632333435363738394046 ... Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    13 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berenod Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ter info, ACLVB is blijkbaar redelijk snel met het uitbetalen van de economische werkloosheid, mijn echtgenote heeft het hare vandaag al binnengekregen.

Wel reeds sinds 18/3 100% economisch werkloos, dus werkgever heeft waarschijnlijk ook zeer snel (dus lang voor het einde van de maand) de ASR scenario 5 ingegeven (waar men ingeeft hoeveel dagen gewerkt/economisch werkloos).

Ikzelf (zelfde vakbond) heb het nog niet ontvangen...Dus zal zeer zeker ook een stuk van de werkgever/sociaal secretariaat afhangen.
    De 24ste hebben zowel sociaal secretariaat als ikzelf het doorgegeven, abvv en gisteren uitbetaald.

iTrader
    66 (99%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Wel enkel de economische werkloosheid, de vergoeding energie alvast nog niet.

En exacte bedrag, correct verrekend op basis van loon en aantal dagen werkloos.

iamhollywood's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Zelf gehoord dat sommige boekhoudkantoren hun werknemers vragen 5 dagen verlof in de maand april op te nemen. Dit terwijl mensen deze periode van het jaar sowieso onbetaald overuren doen om planning rond te krijgen en waar je normaal gezien om deze reden nooit deze periode van het jaar verlof kan aanvragen. Dat is letterlijk vragen verlof te nemen om op die verlofdagen alsnog te werken. Ken zo zelf excollega’s die al ruim wat overuren presteren om zieken hun werk op te vangen, die werken weekenden door om eigen workload + dat van anderen op te vangen en dan worden ze alsnog gevraagd 5 dagen verlof op te nemen. Dat zijn op geen enkel mogelijke wijze te recupereren overuren. Als je dan nog durft te vragen 5 dagen verlof te nemen, dan passeer je als werkgever 3dubbel langs de kassa. Sommigen durven heel deze situatie echt wel uitbuiten...
    Everybody wants to be hollywood

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    46 Post(s)
    Wel enkel de economische werkloosheid, de vergoeding energie alvast nog niet.

En exacte bedrag, correct verrekend op basis van loon en aantal dagen werkloos.
    de vergoeding energie loopt niet via de vakbond, laat dat duidelijk zijn. De Vlaamse overheid neemt dit op zich en ondanks dat wij eigenlijk én de tool én de gegevens hebben om dit uit te betalen, willen ze het zelf doen. Vooropgestelde uitbetalingsdatum is nu 2 weken na het einde van de maand april, voor wie in maart (tussen 20 maart en 31 maart) 1 dag werkloos is geweest...

Zucht.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Mij nodig? Tag me @JPV

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    46 Post(s)
    Ter info, ACLVB is blijkbaar redelijk snel met het uitbetalen van de economische werkloosheid, mijn echtgenote heeft het hare vandaag al binnengekregen.
    Alle vakbonden zijn (relatief gezien) mee met de betalingen , ben hier héél blij om, we doen gegeven de omstandigheden quasi perfect ons werk. Beter dan ik het zelf had verwacht .

Probleem ligt hen bij de sociale secretariaten die nu de drukte moeilijk/niet aankunnen.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Mij nodig? Tag me @JPV

iTrader
    66 (99%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    de vergoeding energie loopt niet via de vakbond, laat dat duidelijk zijn. De Vlaamse overheid neemt dit op zich en ondanks dat wij eigenlijk én de tool én de gegevens hebben om dit uit te betalen, willen ze het zelf doen. Vooropgestelde uitbetalingsdatum is nu 2 weken na het einde van de maand april, voor wie in maart (tussen 20 maart en 31 maart) 1 dag werkloos is geweest...

Zucht.
    Beter laat dan nooit, maar voor de hele lage inkomens die terugvallen naar net over de 1100€/maand (als ze voltijds werken, een stuk minder als ze deeltijds werken) gaat dat eerder te laat zijn...
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    46 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Li1quid Bekijk bericht
    Bij de klant een mail gehad.

20% van het verlof op te nemen voor 1 juni.
    70% voor november.

Voor mij opzich geen probleem, weinig gepland. Maar ik zie wel meer bedrijven hiermee beginnen.

Ze spreken in de mail wel over 'guidlines'.
    op zich vind ik dit nog aanvaardbaar mochten ze dit in een wet gieten, dit is al véél soepelder dan 80% voor 1 september, of wat was het bij die ene persoon. Wel een uitzondering voor mensen die kunnen aantonen dat ze al een reis geboekt hadden.

Al zie ik de algemene noodzaak niet echt. Je kan evengoed wettelijk 1 jaar toelaten om een stuk van het verlof over te dragen naar volgend jaar. (in de praktijk gebeurt dit al, maar wettelijk is dit niet).
    Rosa Parks

Mij nodig? Tag me @JPV

Japser's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Ik ben niet gesyndiceerd en het zal wel nog even duren via de HVW.

Nog niets te zien in mijn online dossier.

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    op zich vind ik dit nog aanvaardbaar mochten ze dit in een wet gieten, dit is al véél soepelder dan 80% voor 1 september, of wat was het bij die ene persoon. Wel een uitzondering voor mensen die kunnen aantonen dat ze al een reis geboekt hadden.

Al zie ik de algemene noodzaak niet echt. Je kan evengoed wettelijk 1 jaar toelaten om een stuk van het verlof over te dragen naar volgend jaar. (in de praktijk gebeurt dit al, maar wettelijk is dit niet).
    Hoe zit dat eigenlijk met verplichting van verlof nemen?

Zit ook in ploegen en daar moet minimum bezetting steeds zijn, dus van hun ploeg mag er maar 6 man in van een ploeg van 10. De overige 4 man moet verplicht zijn ADV dagen opnemen. Wanneer al zijn ADV dagen op zijn, dan pas mogen ze "thuiswerk" doen. Thuiswerk wordt bij hun beschouwd als externe opleiding.
    Momenteel hebben ze als ploeg zijnde het eerlijk onder mekaar verdeelt, zodat iedereen evenveel verplicht verlof opneemt. Uiteraard gaat dat moeilijk, want sommige hadden al meer ADV dagen opgenomen als een ander. Momenteel komt het erop neer dat iedereen op deze periode zo'n 7 dagen verplicht verlof heeft moeten invullen.

Kan dat bedrijf dat wel doen, heeft uiteraard veel invloed op de verlofplanning van mijn vader en uiteraard ook van zijn andere collega's. Ben toch verschoten van de aanpak van zijn bedrijf, is 1 van de grootse spelers in de chemie sector.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 3 april 2020 om 15:44

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    46 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
    Hoe zit dat eigenlijk met verplichting van verlof nemen?
    er is verlof en verlof.

ADV is geen verlof in de zin van wettelijk verlof, waar ik hierboven toch altijd van uitga.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer
    Zit ook in ploegen en daar moet minimum bezetting steeds zijn, dus van hun ploeg mag er maar 6 man in van een ploeg van 10. De overige 4 man moet verplicht zijn ADV dag opnemen. Wanneer al zijn ADV dag op zijn, dan pas mogen ze "thuiswerk" doen. Thuiswerk wordt bij hun beschouwd als externe opleiding.
    Momenteel hebben ze als ploeg zijnde het eerlijk onder mekaar verdeelt, zodat iedereen evenveel verplicht verlof opneemt. Uiteraard gaat dat moeilijk, want sommige hadden al meer ADV dagen opgenomen als een ander.

Kan dat bedrijf dat wel doen, heeft uiteraard veel invloed op de verlofplanning van mijn vader en uiteraard ook van zijn andere collega's. Ben toch verschoten van de aanpak van zijn bedrijf, is 1 van de grootse spelers in de chemie sector.
    bij ADV en andere kan een werkgever gemakkelijker regels opleggen. In grote bedrijven steeds in afspraak met de vakbondsafvaardiging, in kleine bedrijven "in overleg met het personeel" (lees: in de praktijk eenzijdig).

maar bij zo'n grote bedrijven met een uitgebreid verlofsysteem tgv shiftploegen, zijn er vaak duidelijke regels daarover, zodat iedereen zijn verlof nog in gelijke mate kunnen opnemen.
    Rosa Parks

Mij nodig? Tag me @JPV

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)

ADV is geen verlof in de zin van wettelijk verlof, waar ik hierboven toch altijd van uitga.
    bij ADV en andere kan een werkgever gemakkelijker regels opleggen. In grote bedrijven steeds in afspraak met de vakbondsafvaardiging, in kleine bedrijven "in overleg met het personeel" (lees: in de praktijk eenzijdig).

maar bij zo'n grote bedrijven met een uitgebreid verlofsysteem tgv shiftploegen, zijn er vaak duidelijke regels daarover, zodat iedereen zijn verlof nog in gelijke mate kunnen opnemen.
    Ik ken nu niet hun bedrijfsCAO van buiten, maar over het algemeen zie je vaak dat er in staat dat de tijdspannen van verlofname dan wordt vergroot. Bv als er een grote shut-down is, waarin weinig verlof kan genomen worden en meerdere overuren kunnen plaats vinden. Dan verlengen ze de verlofopname. Ik heb zelf ook nog even voor dat bedrijf gewerkt en toen hanteerde ze ook die regels.

Daarmee dat ik het nu raar vond dat ze dat nu ineens zo zouden doen. Kan een bedrijf dat zelf beslissen om dat nu zomaar even te doen of moet daar toch eerst rond tafel gezeten worden om dat aan te passen?

nixie's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Kameraad van mij is halverwege maart van job verandert.
    Hij had een bedrijfswagen en heeft die de laatste dag ingeleverd.
    Omdat er geen expertise kan uitgevoerd worden omdat alle garages toe zijn houdt zijn ex werkgever 1500 euro van zijn laatste loon af...
    Lijkt me niet helemaal correct
    PS: ik wissel regelmatig letters van plaats, mijn excuses hiervoor!

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nixie Bekijk bericht
    Omdat er geen expertise kan uitgevoerd worden omdat alle garages toe zijn houdt zijn ex werkgever 1500 euro van zijn laatste loon af...
    Lijkt me niet helemaal correct
    En voor zover ik weet mag dat niet eens via loon afgehouden worden (al schijnt dat vaker te gebeuren), het zou via een factuur moeten zijn die je kameraad dan zelf betaalt.
    Trouwens op wat is die 1500 euro gebaseerd in feite? Een waarborg tot de expertise gebeurd is? Sowieso lijkt het mij niet legaal.

Herman De Croo's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    100% illegaal. Dat loon moet er meteen correct gestort worden.
    10% korting bij alle hotels op booking.com via deze link

iamhollywood's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Deloitte? Vermoedelijk van de uitbetaling van zijn vakantiegeld. Doen ze al jaren, maar was vroeger eerder rond de 500€, tot ze het rapport van careforfleet hebben.

Ik heb 2 weken terug mijn wagen ook bij careforfleet zonder expertise moeten achterlaten (andere big four), maar heb wel volledig mijn loon gekregen.
    Everybody wants to be hollywood

Regels voor berichten