Pagina 32 van 71 Eerste ... 2228293031323334353642 ... Laatste
    Fella's schermafbeelding
    iTrader
    2 (75%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    ja, is een redelijk ingewikkelde berekening. Hoe zou de tewerkstelling plaatsvinden in de praktijk? 3 dagen werken, 2 niet? of op 2 weken tijd 5 dagen werken en 5 niet?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berenod Bekijk bericht
    Heel makkelijk!
    Ten eerste wat betreft hoe uiteindelijk de uitkering economische werkloosheid belast gaat worden, dit is aan je gemiddelde aanslagvoet voor dat jaar, nooit aan 45/50%.
    De logica zijnde dat alles dat je extra, bovenop je normaal loon krijgt inderdaad aan die hoogste schaal waar je reeds inzit belast wordt, maar alles zat je als vervanging voor bestaand loon krijgt uiteindelijk aan de gemiddelde aanslagvoet belast gaat worden. Dit is gewoon een wiskundige eigenschap van hoe we hier (en in de meeste andere landen) belastingen berekenen.
    Als je wil maak ik wel eens een voorbeeldberekening.

Ter info, je kan je gemiddelde aanslagvoet terugvinden op je laatste aanslagbiljet, net onder waar ze schrijven hoeveel je terug trekt of moet bijbetalen.

Ten tweede, voor zij die deeltijds economisch werkloos zijn:
    - voor het deel dat je werkt krijg je uiteraard het gewone loon van je werkgever.
    - Voor het deel dat je werkloos bent gaat men eerst je dagvergoeding berekenen, gebaseerd op je brutoloon, zijnde 70% van je brutoloon geplafonneerd op 2753€ en dan gedeeld door 26 (omdat het werkloosheidssysteem nog steeds gebaseerd is op een 6 dagen werkweek).
    Dus iemand die 2500€ bruto heeft, heeft recht op een dagvergoeding van 70% van 2500€, en dan gedeeld door 26 (=67,3). Hier komt dan ook nog eens dat speciale 5,63€ supplement bij wat dan 72,94€/dag wordt.
    Iemand die 3300€ bruto heeft, daar gaat men dezelfde berekening doen, alleen dan met 2754€. Komt dan uit op 79,78/dag.

Voor een volledige maand heb je recht op 26 dagen, ben je 50% werkloos dan krijg je 13 dagen, werk je nog steeds 4/5, dan ga je 1/5 de van 26 dagen als uitkering krijgen.

Op die uitkering zoals hierboven berekend houdt men dan 26,75% voorheffing in, het uiteindelijke echte netto zal dan afhangen van je gemiddelde aanslagvoet op het einde van het jaar.

Als we even met jouw voorbeeld 3300€ bruto rekenen:
    100% werken komt op ongeveer 2100€ netto (uitgegaan van geen bedrijfswagen, geen maaltijdcheques en geen nettovergoedingen).

Werk je 50% dan ga je een 1050€ trekken van je werkgever, en 13 dagen dagvergoeding van de sociale zekerheid. Dat wordt dan 13 * 79,78€=1037,14€ min de 26,75% voorheffing geeft 750,4€.
    Je totaal maandinkomen gaat dus ongeveer 1800€ zijn.

Je krijgt inderdaad eenmalig die 202€ vergoeding voor de energiefactuur, hoogstwaarschijnlijk ook als je maar deeltijds werkloos bent!

Dus inderdaad, mensen die bijvoorbeeld 4/5de nog werken zouden eenmalig een maand meer netto over kunnen houden dan normaal! Maar die uitbetalingen zijn nog niet gebeurd, dus wat het exact wordt voor de deeltijds werklozen wat betreft die eenmalige vergoeding is nog een beetje koffiedik kijken...

Hopelijk is het met deze wat duidelijker!
    Beide bedankt voor de verdere toelichting/posts, ik snap dat een 100% correcte berekening nogal moeilijk is maar dit geeft mij toch al een beter beeld. Jullie algemene berekening kan voor andere personen die deeltijds werkloos worden ook interessant zijn.

Gemiddelde aanslagvoet (aanslagjaar 2019) was 34.5%. Alleenstaand, geen kinderen etc.

Het is nog wat koffiedik kijken wat de precieze regeling gaat worden maar ik gok op een 3/5 tewerkstelling (50%, 2/5 of 4/5 behoort natuurlijk ook tot de opties maar er is nog geen beslissing genomen).
    For 90 minutes every fortnight I become the very closest of friends with thousands of strangers.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman De Croo Bekijk bericht
    Het zal wel kloppen, maar ik ken niemand die 6 dagen per week werkt. Dus ik vind het apart dat er zo wordt gerekend, 5 of 7 zou logischer zijn.
    Inderdaad, mijn eerste gedacht is weer 'typisch België die het zo nodeloos complex moet maken'.
    En los van die 6 dagen per week, nog gekker is dat niet elke dag evenveel waard is in een 5-dagen stelsel. De ene dag is 1 dag waard en de andere dag is dan 1,5 dag waard.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Dat is gewoon iets dat nog vna vroeger is, toen een 6daagse werkweek de norm was.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    46 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman De Croo Bekijk bericht
    Het zal wel kloppen, maar ik ken niemand die 6 dagen per week werkt. Dus ik vind het apart dat er zo wordt gerekend, 5 of 7 zou logischer zijn.
    7 zou totaal onlogisch zijn, want dan zou iemand die 7/7 werkt, maar 2 dagen dopt, 2 dagen uitkering krijgen, terwijl iemand die 5 dagen per week werkt niks krijgen... Ik zou vlug 7/7 werken .

Ik denk dat de mensen die 6 dagen per week werken (als voltijdse) vooral in de horeca/verkoop zitten. Heb wel nauwelijks ervaring met die sectoren, kan dus mis zijn.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Mij nodig? Tag me @JPV

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    46 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fella Bekijk bericht
    Beide bedankt voor de verdere toelichting/posts, ik snap dat een 100% correcte berekening nogal moeilijk is maar dit geeft mij toch al een beter beeld. Jullie algemene berekening kan voor andere personen die deeltijds werkloos worden ook interessant zijn.

Gemiddelde aanslagvoet (aanslagjaar 2019) was 34.5%. Alleenstaand, geen kinderen etc.

Het is nog wat koffiedik kijken wat de precieze regeling gaat worden maar ik gok op een 3/5 tewerkstelling (50%, 2/5 of 4/5 behoort natuurlijk ook tot de opties maar er is nog geen beslissing genomen).
    Voor 100% dop zou je op 1.519,79 euro netto komen, daarboven nog eenmalig die 202,68 euro premie. Dit is ook het absoluut maximum.

2,5 dagen dop per week (2 dagen thuis) betekent gemiddeld 562,16 euro (hangt af van de indeling van de maand etc).
    Je loon zou dan zo'n 1536.42 euro zijn voor die maand.

Je nettoloon zal slechts een beetje minder zijn en dankzij die eenmalige energiepremie van de Vlaamse overheid zelfs een stuk meer. In jouw geval zal je achteraf wel nog wat moeten terugbetalen bij je belastingsbrief, omdat je te laag belast wordt voor die toelage tijdelijke werkloosheid en verlies je waarschijnlijk een stuk van je eindejaarspremie. Hoe meer werkloos (dus 50% bvb), hoe groter het verlies.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Mij nodig? Tag me @JPV

iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Je verliest geen stuk van je eindejaarspremie. Dit is wat we doorgekregen hebben:

Periodes van tijdelijke werkloosheid zijn gelijkgesteld voor berekening van Ecocheques, 13de maand, vakantiedagen, anciënniteit en pensioen. Tijdelijke werkloosheid heeft hier dus geen impact op.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Doorgekregen van je werkgever of van een overheidsinstantie?
    Onze werkgever gaat dat verschil zelf bijpassen waardoor wij niets verliezen op dat vlak, maar ik heb begrepen dat dit dus geen wettelijk ding is maar een gunst van de werkgever.

iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Doorgekregen van de werkgever, maar onze werkgever zal zeker niets bijpassen. Zij hebben dit volgens mij doorgekregen van het sociaal secretariaat.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    46 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gines Bekijk bericht
    Je verliest geen stuk van je eindejaarspremie. Dit is wat we doorgekregen hebben:

Periodes van tijdelijke werkloosheid zijn gelijkgesteld voor berekening van Ecocheques, 13de maand, vakantiedagen, anciënniteit en pensioen. Tijdelijke werkloosheid heeft hier dus geen impact op.
    Dat is volledig afhankelijk van de wetten/CAO's die van toepassing zijn op jou (meestal sectorale CAO's).

Voor wettelijk pensioen is er zeker een gelijkstelling (volledig)
    Voor anciënniteit is er een gelijkstelling als het gaat over opzegtermijnen en wss alle sectorale barema's, andere anciënniteitsberekeningen kunnen in theorie tijdelijke werkloosheid uitsluiten, maar ik zie dat niet vlug gebeuren.
    Voor vakantiedagen is enkel tijdelijke werkloosheid wegens economische redenen momenteel gelijkgesteld, waarschijnlijk zal overmacht wel volgen, maar da's nog niet zeker.
    Bij een 13e maand zal voor de meeste mensen tijdelijke werkloosheid wettelijk niet gelijkgesteld zijn, bvb in PC 200 is dat niet zo, in arbeiderssectoren is het meestal beperkt tot een aantal dagen.
    Ecocheques is nog een diffuser verhaal.

pas op: heel wat sectoren zijn hun CAO's aan het aanpassen om extra gelijkstellingen te geven of aanvullende uitkeringen te verhogen. Kan zijn dat ik dus niet 100% up to date ben op vlak van PC 200.
    Rosa Parks

Mij nodig? Tag me @JPV

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    46 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TNTim Bekijk bericht
    Ik denk dat je niet goed las wat ik schreef, want meestal zijn uw antwoorden niet flagrant fout.

Kinderen van werkende/telewerkende ouders, werkzaam in niet-cruciale sectoren, mogen volgens mij absoluut niet naar de schoolopvang.

"Hou je kind zo veel mogelijk thuis. Het principe is: als je thuis werkt, vang je je kind thuis op."
    "Er zijn 3 groepen van gezonde leerlingen voor wie je school opvang voorziet:
    -Kinderen van wie de ouder(s) een job in een cruciale sector
    -Kinderen in het buitengewoon onderwijs, de onderwijsinternaten, de MPIGO’s en de IPO’s van het gemeenschapsonderwijs.
    -Kinderen in een kwetsbare thuissituatie."
    Bron: https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/c...-ouders#Opvang

De opvang voor kinderen van ouders uit niet-cruciale sectoren werd eruit gehaald. Die moeten hun plan maar trekken.
    Ondertussen even nagegaan, omdat in Wallonië wél nog dit principe gehanteerd wordt.

Vlaanderen gaat in tegen de wet:

Art. 6: Moniteur Belge - Belgisch Staatsblad

Art. 6. De lessen en activiteiten in het kleuter-, lager en secundair onderwijs worden geschorst.
    Opvang wordt echter verzekerd.
    Hogescholen en universiteiten werken enkel via afstandsonderwijs.
    Rosa Parks

Mij nodig? Tag me @JPV

SAR.'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik word zot van het thuis werken, en iedereen zit thuis. Ik ben aan het denken om toch een dagje op kantoor te gaan werken (elke medewerker heeft toegang om het kantoor te openen/af te sluiten), al is het maar om van omgeving te veranderen.

Doen of niet doen?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SAR. Bekijk bericht
    Ik word zot van het thuis werken, en iedereen zit thuis. Ik ben aan het denken om toch een dagje op kantoor te gaan werken (elke medewerker heeft toegang om het kantoor te openen/af te sluiten), al is het maar om van omgeving te veranderen.

Doen of niet doen?

Indien niet in een cruciale sector zou ik het toch niet doen, puur omdat het eigenlijk niet mag...

Kan je je thuis niet afzonderen?
    \0/

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SAR. Bekijk bericht

Doen of niet doen?

Mag het van je werkgever?

Bij ons is het kantoor officieel afgesloten, je moet aanvragen of je nog binnen mag gaan en wanneer. Doe je dit niet, dan verwacht ik wel dat het problemen gaat opleveren met de baas

SAR.'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door damocles Bekijk bericht
    Mag het van je werkgever?

Bij ons is het kantoor officieel afgesloten, je moet aanvragen of je nog binnen mag gaan en wanneer. Doe je dit niet, dan verwacht ik wel dat het problemen gaat opleveren met de baas
    Van de baas mag het zolang we niet met meer dan 3 mensen op kantoor zijn en dat elk in een bureau apart gaat zitten ipv de open space.

SAR.'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vega Bekijk bericht
    Indien niet in een cruciale sector zou ik het toch niet doen, puur omdat het eigenlijk niet mag...

Kan je je thuis niet afzonderen?
    Ik heb thuis geen deftige telewerk plek. De woonkamer waar de eettafel staat (en waar ik vroeger gewoonlijk sporadisch telewerkte) is “te levendig”, ondanks noise cancelling headphone. In een kamer apart heb ik een minibureautje waar ik echt niet goed aan zit...

Regels voor berichten