Pagina 13 van 73 Eerste ... 3910111213141516172363 ... Laatste
    JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    56 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berenod Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ken niet echt de juiste legale regeltjes of de werkgever nog iets mag vragen te doen, maar ik bijvoorbeeld ben economisch werkloos, en mijn werkgever past het verschil tussen mijn normale netto en de uitkering bij.
    Dit laatste is 100% legaal, en is zelfs vrijgesteld van patronale bijdragen.
    de werkgever mag, voor de dagen dat je economisch werkloos bent, NIETS vragen om nog te doen. Je kan wel deeltijds werkloos zijn, maar da's altijd voor ALLE uren die je op die dag doet.

Jouw situatie is echt héél uitzonderlijk, weinig bedrijven die dat doen (maar afaik zat jij dan ook in een van de bestbetaalde sectoren?)
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Mij nodig? Tag me @JPV

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Ken niet echt de juiste legale regeltjes of de werkgever nog iets mag vragen te doen, maar ik bijvoorbeeld ben economisch werkloos, en mijn werkgever past het verschil tussen mijn normale netto en de uitkering bij.
    Dit laatste is 100% legaal, en is zelfs vrijgesteld van patronale bijdragen.

Hij heeft dan ook gevraagd om "vrijblijvend" me wat met administratie bezig te houden, met dingetjes die normaal wat achteruitgeschoven worden ...
    Je zou ook "deeltijds werkloos" kunnen nemen, maar héél moeilijk in te schatten want weet zelf niet hoeveel tijd ik me effectief nog productief (maar sowieso non-billable) kan bezig houden, begint misschien met één dag/week, maar gaat snel minderen...

Bij mij zal het vooral wat zelfstudie zijn, zit in een redelijk hoogtechnologische snel evoluerende sector, dus mooi moment voor mij om wat nieuwere dingen te testen en eens mee te spelen, dingen waar je door de normale werkdruk niet echt veel tijd aan besteedt omdat ze niet echt betrekking hebben op de core-business, maar eigenlijk misschien wel nuttig kunnen zijn.

Bron: https://www.acerta.be/nl/coronavirus...estelde-vragen
    Dat lijkt me echt wel illegaal. Als er werk is moet je werkgever je loon betalen. Als je voltijds economisch werkloos ben mag je werkgever wel bijpassen omdat de werkloosheidsuitkering niet je volledig loon dekt, maar de dagen dat je werkt is het uiteraard niet de bedoeling dat de staat je een uitkering geeft. Dat zou sociale fraude zijn.

iTrader
    69 (99%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    de werkgever mag, voor de dagen dat je economisch werkloos bent, NIETS vragen om nog te doen. Je kan wel deeltijds werkloos zijn, maar da's altijd voor ALLE uren die je op die dag doet.

Jouw situatie is echt héél uitzonderlijk, weinig bedrijven die dat doen (maar afaik zat jij dan ook in een van de bestbetaalde sectoren?)
    Oei, nee, zeker geen goedbetaalde sector (hvac automatisatie). Maar wel kleine KMO.

Het is ne moelijke hé, mijn werkgever is niet verplicht van mij die bijpassing te betalen, hij doet dat nu wel, en als hij er dan bij vermeldt dat het misschien de goeie moment is om mij wat te verdiepen in nieuwe technologieën die mogelijks nuttig kunnen zijn in de toekomst (zowel voor mezelf als voor de firma)?

Om eerlijk te zijn zou ik dat gewoonweg doen ook zonder dat hij dat vraagt, doe ik in normale tijden ook regelmatig buiten mijn uren hoor, heb nog altijd een job waar ik echt wel interesse in heb!

Effectief administratie gaan doen zou inderdaad wel over de lijn zijn, heeft hij ook niet letterlijk gevraagd hoor, ik zou het gewoon uit mijn eigen doen... "Vrijblijvend" wil nog altijd zeggen, als ge u verveelt moet ge u niet inhouden hé.
    Zijn dan ook dingen die mezelf het leven vergemakkelijken, bijvoorbeeld de map op de server waar de technische fiches staan van het materiaal dat we verkopen eens uitmesten en de fiches van zaken die niet meer in het assortiment zitten er eens uitsmijten bijvoorbeeld.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Oei, nee, zeker geen goedbetaalde sector (hvac automatisatie). Maar wel kleine KMO.

Het is ne moelijke hé, mijn werkgever is niet verplicht van mij die bijpassing te betalen, hij doet dat nu wel, en als hij er dan bij vermeldt dat het misschien de goeie moment is om mij wat te verdiepen in nieuwe technologieën die mogelijks nuttig kunnen zijn in de toekomst (zowel voor mezelf als voor de firma)?

Om eerlijk te zijn zou ik dat gewoonweg doen ook zonder dat hij dat vraagt, doe ik in normale tijden ook regelmatig buiten mijn uren hoor, heb nog altijd een job waar ik echt wel interesse in heb!
    Lijkt me nu helemaal geen moeilijke. Als hij wil/verwacht/suggereert dat je je nu wat bijschoolt omdat er weinig ander werk is, moet hij je toch niet op economische werkloosheid zetten??? Zeker in een hoogtechnologische sector is continue bijleren toch een belangrijk onderdeel van de job?

maarja, kleine KMO...

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Ik werk op een kantoor van ca. 25 mensen, twee zaakvoerders en 23 werknemers (of gelijkaardig). Maandag was een van de collega's 's morgens binnen gekomen en na twee uur toch naar huis gegaan omdat hij niet vond dat we nog konden gaan werken in tijden van Corona en hij niet snapte waarom er van de zaakvoerders uit geen communicatie was over hoe we dit zouden aanpakken.

Dinsdagmiddag voelde iedereen dat er 's avonds strengere maatregelen gingen komen qua verplaatsingen en hebben de zaakvoerders dan beslist dat zij die wilden van thuis uit konden werken maar wel met de kanttekening dat zijzelf nog gewoon naar kantoor zouden komen (beetje laten uitschijnen "om het kantoor sterk te houden" en dus denk ik te zorgen dat meer mensen ook zouden blijven komen). Ter verduidelijking, onze job kan 100% van thuis uit gedaan worden, we beschikken over de nodige telefoonservers/software om van thuis uit te bellen via PC/Tablet/Smartphone alsof we met onze vaste lijn op kantoor bellen, ook werken we vanuit een cloudomgeving en is dat geen probleem, we werken 95% paperless.

Met als resultaat dat toch bijna een derde sinds dinsdag nog naar kantoor gaat om te werken. Op zich geen probleem gezien er minstens 2m afstand is tussen de collega's. Maar toch begrijp ik die drang niet om TOCH naar dat kantoorgebouw te gaan als alle slimme mensen op deze aardbol aan het schreeuwen zijn om uzelf zo goed als mogelijk te isoleren de komende weken... De collega's die toch nog naar kantoor gaan zeggen dat ze:

- Thuis niet zo goed functioneren als op kantoor (1 zegt zelfs dat hij thuis geen klop doet als hij zou moeten thuiswerken);
    - Het niet gezellig vinden om thuis zonder collega's te werken.

Gisteren vroeg de coördinator ook aan iedereen om te laten weten of ze van thuis uit werken volgende week of naar kantoor komen, de vraag op zich vind ik al degoutant... Onze zaakvoerders zouden (als ze de gezondheid van de werknemers het hoogst in het vaandel houden) gewoon moeten melden dat de mensen gewoon thuis blijven en enkel in noodzaak naar kantoor kunnen komen indien er thuis geen mogelijkheid is om telewerk te doen (waarbij thuis geen zelfdiscipline hebben geen excuus is). Op deze manier voelen enkele collega's zich bijna verplicht om naar kantoor te gaan, vind ik zum kotsen...
    \0/

iTrader
    69 (99%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chimay123 Bekijk bericht
    Lijkt me nu helemaal geen moeilijke. Als hij wil/verwacht/suggereert dat je je nu wat bijschoolt omdat er weinig ander werk is, moet hij je toch niet op economische werkloosheid zetten??? Zeker in een hoogtechnologische sector is continue bijleren toch een belangrijk onderdeel van de job?

maarja, kleine KMO...
    't is niet dat er weinig ander werk is, er is gewoonweg géén werk.

Als hij nu iedereen doorbetaald om hele dagen alleen maar bij te scholen, dan is hij binnen een paar maanden failliet hé. Of denken jullie 3 april plots terug te kunnen gaan werken?

En inderdaad, in onze sector, gecombineerd met kleine KMO, wordt er inderdaad verwacht dat je (deels) ook privé wat bijschoolt.

'T is te zeggen, het moet niet, er is géén verplichting, en ge gaat nooit uw job kwijt geraken als ge het niet doet, maar als ge gewoon uw 38 uurkes doet dan zit ge tegen uw pensioen nog altijd in dezelfde job, dezelfde functie, met niet veel meer als uw geïndexeerd loon startersloon.

Er zijn velen die daar mee content zijn (is hun absoluut goed recht trouwens), en die elke minuut op de werkvloer beschouwen als een verloren minuut in hun leven, enkel en alleen gedaan omdat het moet om wat centen op uw rekening te zien verschijnen.

Dan steek ik net anders in mekaar hoor!

Wel gulden middenweg hé, een paar uurkes per week extra erin steken dus en er geen werkweken van 50+ uren van maken...

En ja, is een trade-off hé, ga ze nu ook maar zoeken hé, de werkgevers die in moeilijke tijden ervoor zorgen dat hun werknemers 0% loonverlies hebben...
    Laatst gewijzigd door berenod; 21 maart 2020 om 14:13

iTrader
    69 (99%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vega Bekijk bericht
    Ik werk op een kantoor van ca. 25 mensen, twee zaakvoerders en 23 werknemers (of gelijkaardig). Maandag was een van de collega's 's morgens binnen gekomen en na twee uur toch naar huis gegaan omdat hij niet vond dat we nog konden gaan werken in tijden van Corona en hij niet snapte waarom er van de zaakvoerders uit geen communicatie was over hoe we dit zouden aanpakken.

Dinsdagmiddag voelde iedereen dat er 's avonds strengere maatregelen gingen komen qua verplaatsingen en hebben de zaakvoerders dan beslist dat zij die wilden van thuis uit konden werken maar wel met de kanttekening dat zijzelf nog gewoon naar kantoor zouden komen (beetje laten uitschijnen "om het kantoor sterk te houden" en dus denk ik te zorgen dat meer mensen ook zouden blijven komen). Ter verduidelijking, onze job kan 100% van thuis uit gedaan worden, we beschikken over de nodige telefoonservers/software om van thuis uit te bellen via PC/Tablet/Smartphone alsof we met onze vaste lijn op kantoor bellen, ook werken we vanuit een cloudomgeving en is dat geen probleem, we werken 95% paperless.

Met als resultaat dat toch bijna een derde sinds dinsdag nog naar kantoor gaat om te werken. Op zich geen probleem gezien er minstens 2m afstand is tussen de collega's. Maar toch begrijp ik die drang niet om TOCH naar dat kantoorgebouw te gaan als alle slimme mensen op deze aardbol aan het schreeuwen zijn om uzelf zo goed als mogelijk te isoleren de komende weken... De collega's die toch nog naar kantoor gaan zeggen dat ze:

- Thuis niet zo goed functioneren als op kantoor (1 zegt zelfs dat hij thuis geen klop doet als hij zou moeten thuiswerken);

Gisteren vroeg de coördinator ook aan iedereen om te laten weten of ze van thuis uit werken volgende week of naar kantoor komen, de vraag op zich vind ik al degoutant... Onze zaakvoerders zouden (als ze de gezondheid van de werknemers het hoogst in het vaandel houden) gewoon moeten melden dat de mensen gewoon thuis blijven en enkel in noodzaak naar kantoor kunnen komen indien er thuis geen mogelijkheid is om telewerk te doen (waarbij thuis geen zelfdiscipline hebben geen excuus is). Op deze manier voelen enkele collega's zich bijna verplicht om naar kantoor te gaan, vind ik zum kotsen...
    Beetje dubbel.

Ik weet dat het advies is van indien telewerk mogelijk, dit gewoon te doen.

Ik ken ook velen die absoluut volstrekt ongeschikt zijn om telewerk te doen. Niets mis mee, zijn gewoon mensen die anders in mekaar steken!

Ik doe sowieso 80% thuiswerk, maar heb er mij wel echt een routine voor gemaakt, eentje die eigenlijk hetzelfde is dan buitenshuis werken, mijn thuiskantoor is werk, de rest van de woning is privé. Ik kom niet in mijn kantoor voor ik een douche heb genomen en me geschoren heb, net zomin als je op je werk zou verschijnen zonder te douchen en geschoren te zijn (hoop ik toch ).

Zo is het ook veel makkelijker om niet in de val te trappen van te veel beginnen te werken!

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Beetje dubbel.

Ik weet dat het advies is van indien telewerk mogelijk, dit gewoon te doen.

Ik ken ook velen die absoluut volstrekt ongeschikt zijn om telewerk te doen. Niets mis mee, zijn gewoon mensen die anders in mekaar steken!

Ik doe sowieso 80% thuiswerk, maar heb er mij wel echt een routine voor gemaakt, eentje die eigenlijk hetzelfde is dan buitenshuis werken, mijn thuiskantoor is werk, de rest van de woning is privé. Ik kom niet in mijn kantoor voor ik een douche heb genomen en me geschoren heb, net zomin als je op je werk zou verschijnen zonder te douchen en geschoren te zijn (hoop ik toch ).

Zo is het ook veel makkelijker om niet in de val te trappen van te veel beginnen te werken!
    Ik snap wat je bedoelt met dat niet iedereen gemaakt is voor telewerk, echter vind ik dat die mensen moeten beseffen dat dit nu gewoon een uitzonderlijke situatie is en ze maar eens moeten "afzien" om zich thuis eraan te zetten om hun job te doen... Stel je voor dat we met 25 karakters zaten die alleen/thuis niet kunnen functioneren, dan komen we maar met z'n 25'en naar kantoor omdat we dat gemakkelijker vinden.
    \0/

iTrader
    0
    Mentioned
    16 Post(s)
    Voorlopig nog ziek, baas heeft ook gezegd dat ze gerust de laptop wil komen brengen (specifieke software nodig) als ik beter ben om van thuis uit te werken.
    Ik zie het me eerlijk gezegd niet doen met een 2jarig mamaskindje in de buurt.

Al dat thuiswerk is zeker interessant maar als er kinderen thuis rondlopen en je geen aparte bureauruimte hebt, vind ik het geen correcte weergave van de efficiëntie.

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vega Bekijk bericht

Werk jij in een een cruciale sector en essentiële dienstverlening?
    Want als ik het zo hoor is u werkgever verplicht om jullie thuis te laten werken. Je geeft aan dat het geen probleem is voor jullie functies en het perfect kan, dus hij moet jullie thuis laten werken.

De vraag dat u coördinator stelt is helemaal niet aan de orde. Hij moet net zeggen dat iedereen thuis moet werken, want dat is verplicht.

https://werk.belgie.be/nl/nieuws/upd...lijke-gevolgen

1. Werk ik in een handelszaak of winkel?
    → verplichte sluiting
    → uitzondering voor voedingswinkels, dierenvoedingswinkels, apotheken, krantenwinkels, tankstations en leveranciers van brandstoffen en kapsalons

2. Werk ik in een onderneming van een cruciale sector en essentiële dienstverlening waar de verderzetting van de activiteiten noodzakelijk is ter bescherming van de vitale belangen van de Natie en de behoeften van de bevolking?
    → verderzetting van de activiteiten → telethuiswerk in de mate van het mogelijke (geen verplichting in dit geval)

3. Werk ik in een onderneming die niet onder een van de twee vorige categorieën valt?
    → verplicht telethuiswerk

Het telethuiswerk is met andere woorden verplicht in alle niet-essentiële ondernemingen, ongeacht hun grootte en dit voor alle werknemers van wie de functie zich daartoe leent.

Voor functies die zich niet lenen tot telethuiswerk, moeten ondernemingen de nodige maatregelen nemen om de naleving van de regels over afstand houden te respecteren, in het bijzonder het houden van een afstand van 1,5 m tussen elke persoon. Deze regel is ook van toepassing op het vervoer dat de werkgever organiseert.

De niet-essentiële ondernemingen die deze maatregelen niet kunnen naleven moeten sluiten.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 21 maart 2020 om 14:59

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    56 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
    Want als ik het zo hoort is u werkgever verplicht om jullie thuis te laten werken. Je geeft aan dat het geen probleem is voor jullie werk, dus hij moet jullie thuis laten werken, anders moet hij sluiten.

De vraag dat u coördinator stelt is helemaal niet aan de orde. Hij moet net zeggen dat iedereen thuis moet werken, want dat is verplicht.

klopt. Als inspectie langskomt, is het eenvoudig: sluiting als werkgever niet bijdraait. Al 1 (groot) bedrijf in de praktijk zo zien sluiten.

Een ander bedrijf (met >5000 werknemers) is door ons zo op thuiswerk gezet omdat CEO op vrijdag mail had verstuurd naar alle werknemers dat 100% aanwezig op kantoor verwacht werd.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Mij nodig? Tag me @JPV

jvc's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Deeltijds werk deeltijds werkloos dan? Je kan toch niet werkloos zijn en werken tegelijk?
    Neen fulltime economisch werkloos momenteel. Maarja ze werkt in de sales dus er wordt nog van haar verwacht dat ze klantenrelaties (telefonisch/mail) onderhoudt. Ze voelt haar wel minder verplicht om te werken waardoor de kindjes thuis kunnen bijven.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    56 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jvc Bekijk bericht
    Neen fulltime economisch werkloos momenteel. Maarja ze werkt in de sales dus er wordt nog van haar verwacht dat ze klantenrelaties (telefonisch/mail) onderhoudt. Ze voelt haar wel minder verplicht om te werken waardoor de kindjes thuis kunnen bijven.
    simpelweg fraude dus.
    Rosa Parks

Mij nodig? Tag me @JPV

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
    Want als ik het zo hoor is u werkgever verplicht om jullie thuis te laten werken. Je geeft aan dat het geen probleem is voor jullie functies en het perfect kan, dus hij moet jullie thuis laten werken.

Heb het opgezocht, we vallen niet onder een essentiële onderneming. Het stoort mij op zich niet, maar het trachten pushen van de collega's om toch naar kantoor te komen, en dan nog eens door een coördinator (die vooral zelf ook van thuis uit niet wilt werken)... Soit, ik hoop stiekem dat de coördinator me maandagochtend een berichtje stuurt met de vraag of ik naar kantoor kom
    \0/

xIO3Y's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bij ons werkt ondertussen vrijwel iedereen thuis. Denk dat er nog één iemand op kantoor is om alles in te scannen en naar de verschillende afdelingen door te mailen.
    Heb er op zich geen problemen mee; werk al een jaar een dag in de week thuis. Zit alleen thuis dus word niet gestoord.
    PSN: xIO3Y

Regels voor berichten