Pagina 1 van 27 1234511 ... Laatste

iTrader
    12 (93%)
    Mentioned
    8 Post(s)

Corona: invloed op iedere zelfstandige

Vandaag krijg ik als IT'er al de eerste klanten die vragen om betaaluitstel. Het zijn dus niet alleen de horeca mensen die financiële steun verdienen. De leveranciers van horeca mensen komen ook in problemen. Die hun klanten dan ook niet betalen. Enzovoort... enzovoort... Dit is werkelijk een economische ramp voor iedere zelfstandige. Zij die niet tegen een serieuze stoot kunnen, zullen failliet gaan vrees ik. Weinigen zullen nog hun facturen betalen vrees ik. Survival of the fittest.

3 april is verre van het einde van deze crisis. In de Paasvakantie gaan ze niet iedere Belg loslaten. Integendeel. Ik schat dat dit tot mei - juni zal duren. Met alle gevolgen van dien. Ik vrees dat iedere zelfstandige nu 6 maanden zal moeten proberen overleven.

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Het verschil is natuurlijk dat de horeca alleen maar kan functioneren als zelfstandigen. Het klinkt natuurlijk cool om jezelf zelfstandige te noemen, maar bij de meeste IT'ers die dat zijn, is dat een fiscale truc van de foor waarbij ze de afgelopen jaren veelvuldig voor gekozen hebben, om zo als (schijn)zelfstandige te gaan werken in jobs die ze voordien in loondienst deden, en minder belastingen te betalen. Dan is het natuurlijk ook wél eigen verantwoordelijkheid. Geen populaire mening natuurlijk op een forum gedomineerd door IT'ers, maar f*ck it.

Een financiële steunregeling voor zelfstandigen getroffen door deze crisis zou waterdicht moeten gemaakt worden om te vermijden dat zo'n mensen er gebruik van maken.
    Zelfstandigen zijn overigens niet de enigen die getroffen zijn, genoeg mensen wiens interimcontract nu zal stopgezet worden of die op economische werkloosheid terecht komen, en die hebben vaak véél minder poen kunnen scheppen de afgelopen jaren. Met hoe het Belgische systeem werkt - corrupt als de pest - zullen er weer veel mensen gaan profiteren van die compensaties die het niet nodig hebben, en anderen doorheen de mazen van het net vallen. Jammer, maar helaas.
    Laatst gewijzigd door KnightOfCydonia; 16 maart 2020 om 12:02
    13 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Het verschil is natuurlijk dat de horeca alleen maar kan functioneren als zelfstandigen. Het klinkt natuurlijk cool om jezelf zelfstandige te noemen, maar bij de meeste IT'ers die dat zijn, is dat een fiscale truc van de foor waarbij ze de afgelopen jaren veelvuldig voor gekozen hebben, om zo als (schijn)zelfstandige te gaan werken in jobs die ze voordien in loondienst deden, en minder belastingen te betalen. Dan is het natuurlijk ook wél eigen verantwoordelijkheid. Geen populaire mening natuurlijk op een forum gedomineerd door IT'ers, maar f*ck it.

Een financiële steunregeling voor zelfstandigen getroffen door deze crisis zou waterdicht moeten gemaakt worden om te vermijden dat zo'n mensen er gebruik van maken.
    Zelfstandigen zijn overigens niet de enigen die getroffen zijn, genoeg mensen wiens interimcontract nu zal stopgezet worden of die op economische werkloosheid terecht komen, en die hebben vaak véél minder poen kunnen scheppen de afgelopen jaren. Met hoe het Belgische systeem werkt - corrupt als de pest - zullen er weer veel mensen gaan profiteren van die compensaties die het niet nodig hebben, en anderen doorheen de mazen van het net vallen. Jammer, maar helaas.
    Hier ook nog even aan toevoegen dat ik het heel triesting vind dat ze met zijn allen direct aan de klaagmuur staan nu.

Dit is nu eenmaal het tweesnijdend zwaard van ondernemers. Ze hebben ontelbare mechanismes om hun inkomsten fiscaal te optimaliseren om toch maar zoveel mogelijk in eigen zak te kunnen steken. Als het goed gaat verdienen ze exponentieel meer dan een gewone werknemer. Maar in slechte tijden lopen ze uiteraard meer risico. Spijtig dat er nu dan direct de hulp van de overheid wordt ingeroepen... Waarom werden er geen reserves opgebouwd in goede tijden om dit soort vervelende periodes te overbruggen?

Is het eigenlijk de bedoeling dat die premies die nu uitgereikt gaan worden ook terugbetaald worden aan de overheid?

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)

De enige algemene maatregelen die er nu zijn, zijn maatregelen die louter een uitstel van betaling van een rits belastingen betekenen. Niet echt iets heel ingrijpend, het is ook gewoon het formaliseren van een manier van doen die altijd al bestaan heeft. Als je betalingsmoeilijkheden had was de overheid altijd al een heel welwillende schuldeiser.

Wat niet wil zeggen dat er niet nog maatregelen kunnen komen natuurlijk.

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    De enige algemene maatregelen die er nu zijn, zijn maatregelen die louter een uitstel van betaling van een rits belastingen betekenen. Niet echt iets heel ingrijpend, het is ook gewoon het formaliseren van een manier van doen die altijd al bestaan heeft. Als je betalingsmoeilijkheden had was de overheid altijd al een heel welwillende schuldeiser.

Dat lijkt me ook zeker niet onredelijk. Maar zeggen dat de IT-sector dezelfde steun zou moeten verdienen als de horeca sector zoals Fransz doet in zijn openingspost is wat mij betreft meerdere bruggen te ver.
    De horeca krijgt premies omdat ze moeten sluiten maar toch nog doorlopende kosten hebben. IT'ers zijn nu eens allereerst een groep die perfect van thuis uit kan werken (mijn job ligt ook meer richting IT-sector, dus ik kan het ook) en de zelfstandigen in de IT zijn voor het merendeel schijnzelfstandigen, misschien niet volgens de letter van de wet maar wel volgens de geest van de wet.

Als er extra "solidariteit" (lees: belastingen) gevraagd gaan worden om deze crisis het hoofd te bieden, dan hoop ik dat men in dit land eindelijk eerst eens kijkt richting zaken zoals die schijnzelfstandigen in de IT-sector, maar ook andere sectoren.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Ik heb hier nog geen enkele zelfstandige ITer weten posten die klonk alsof hij binnen de paar maanden in de problemen zou geraken. Dus zo een vaart zal het ook wel niet lopen.

En zoals gewoonlijk, dat is toch waarom je zelfstandige wilt worden? Zelf uw vangnet voorzien enzo?
    *** Also sprach Zarathustra ***

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    70 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Fransz is een webdesigner, dus geen IT'er in de zin van de meeste die hier zitten.
    We sit on a throne, waiting for God to bend the knee.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht

Klopt niet he:
    - Men kan economische werkloosheid inroepen (overheid betaalt de werknemer)
    - Men kan beroep doen op overbruggingsrecht waardoor men de zelfstandige activiteit tot 1 jaar lang kan stopzetten en een uitkering ontvangen (overheid betaalt de werkgever)
    - Men kan in bepaalde gevallen vrijstelling krijgen voor het betalen van sociale bijdragen
    - Men kan aanspraak maken op een hinderpremie (overheid geeft cash aan de werkgever)

iTrader
    0
    Mentioned
    12 Post(s)
    Dat lijkt me ook zeker niet onredelijk. Maar zeggen dat de IT-sector dezelfde steun zou moeten verdienen als de horeca sector zoals Fransz doet in zijn openingspost is wat mij betreft meerdere bruggen te ver.
    De horeca krijgt premies omdat ze moeten sluiten maar toch nog doorlopende kosten hebben. IT'ers zijn nu eens allereerst een groep die perfect van thuis uit kan werken (mijn job ligt ook meer richting IT-sector, dus ik kan het ook) en de zelfstandigen in de IT zijn voor het merendeel schijnzelfstandigen, misschien niet volgens de letter van de wet maar wel volgens de geest van de wet.

Als er extra "solidariteit" (lees: belastingen) gevraagd gaan worden om deze crisis het hoofd te bieden, dan hoop ik dat men in dit land eindelijk eerst eens kijkt richting zaken zoals die schijnzelfstandigen in de IT-sector, maar ook andere sectoren.
    Ik erger mij al een heel eind aan al die schijnzelfstandigen. Als ze nu gaan aankloppen voor "steun" dan is dat echt een (nog dikkere) middelvinger naar de maatschappij.

Radiance's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik ben een van die zelfstandige IT'ers (laten we het "schijnzelfstandige" aspect voor een andere discussie houden). Ik heb de laatste jaren de vruchten kunnen plukken van een redelijk belastingsbeleid en een goede economie. Moest ik hetzelfde al kunnen doen als werknemer dan had ik een stuk meer belastingen / sociale zekerheid betaald. Ik hoef dus nu ook geen extra hulp omdat het eens een paar weken of maanden slecht gaat.

Anderzijds, in de talloze discussies en vragen die hier rond het topic gevoerd zijn in de laatste 5 jaren heb ik vaak proberen waarschuwen voor economisch of persoonlijk slechtere tijden terwijl velen schermden met statements als "er kan niks mis gaan, IT'ers zijn altijd nodig". Sjah, dat kan dus wel.

Als je hier geen half jaar tegen kan zie ik maar drie mogelijke redenen:
    • Je bent nog maar net begonnen en hebt nog een reserve kunnen opbouwen, te begrijpen dat het moeilijk is, maar dan kan je nog altijd hetzelfde gaan doen als voordien
    • Je werkt onder de prijs en hebt daarom niet voldoende kunnen "sparen"
    • Je leeft boven je stand, een veelvoorkomend probleem bij zelfstandigen

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    17 Post(s)
    Ik zit in dat eerste geval van Radiance, mijn eerste boekjaar is eind deze maand afgelopen. Ik heb wel al enige buffer om een aantal maand te overbruggen, komt erbij dat ik de voorzienbare tijd nog niet echt stil ga vallen. Normaliter Q2 nagenoeg volgeboekt en Q3-Q4 minstens 60% en waarschijnlijk ook weer 100%.

Ik panikeer nog niet direct. Kan altijd ook nog wel terugvallen op een interne post moest het echt heel slecht gaan, maar ik heb liever de vrijheid die ik nu heb dus dat zou vrij zuur zijn.

Maar ik kan me wel voorstellen dat als je bvb. websites maakt voor KMO's, je toch ergens ongerust bent. Dat zijn typisch zaken die onmiddellijk uitgesteld worden lijkt me.

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Ik zit in dat eerste geval van Radiance, mijn eerste boekjaar is eind deze maand afgelopen. Ik heb wel al enige buffer om een aantal maand te overbruggen, komt erbij dat ik de voorzienbare tijd nog niet echt stil ga vallen. Normaliter Q2 nagenoeg volgeboekt en Q3-Q4 minstens 60% en waarschijnlijk ook weer 100%.

Ik panikeer nog niet direct. Kan altijd ook nog wel terugvallen op een interne post moest het echt heel slecht gaan, maar ik heb liever de vrijheid die ik nu heb dus dat zou vrij zuur zijn.

Maar ik kan me wel voorstellen dat als je bvb. websites maakt voor KMO's, je toch ergens ongerust bent. Dat zijn typisch zaken die onmiddellijk uitgesteld worden lijkt me.
    Mja ok, maar dat dezelfde die spreekt van zoveel verlof op een jaar, deze auto's, hoe moeten deze tienduizenden euro's geïnvesteerd worden, etc dan na een paar dagen met miserie af te komen aangaande overheidssteun.. meh.

Jij, Sander, Radiance, etc die gaan dat mss voelen als er effectief een 2008 type scenario zou gebeuren. Maar ik vermoed dat jullie allemaal ofwel het soort kennis hebben een interne post altijd mogelijk zal maken of genoeg reserve voorzien hebben
    *** Also sprach Zarathustra ***

Somewhere in the vast nothingness of space
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Blijven werken is veel interessanter dan de premies. Kzie niet in waarom men er misbruik zou van maken, en van welke regeling.

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eddy Kannibaal Bekijk bericht
    Klopt niet he:
    - Men kan economische werkloosheid inroepen (overheid betaalt de werknemer)
    - Men kan beroep doen op overbruggingsrecht waardoor men de zelfstandige activiteit tot 1 jaar lang kan stopzetten en een uitkering ontvangen (overheid betaalt de werkgever)
    - Men kan in bepaalde gevallen vrijstelling krijgen voor het betalen van sociale bijdragen
    - Men kan aanspraak maken op een hinderpremie (overheid geeft cash aan de werkgever)
    Dat zijn maatregelen voor werkgevers (en dus onrechtstreeks werknemers), het zorgt ervoor dat werkgevers niet massaal mensen moeten ontslaan.

Die vrijstelling van sociale bijdragen, is dat een echte definitieve vrijstelling, of een vrijstelling van de betalingen op basis van het huidig kwartaal, maar waarbij die sociale bijdragen wel op einde afgerekend zullen worden? Het lijkt me een beetje onlogisch dat het om een echte volledige vrijstelling zou gaan, want sociale bijdragen betaal je op je inkomen, als je weinig inkomen hebt betaal je weinig bijdragen, en als je veel bijdragen betaalt is dat omdat je niet echt getroffen bent door de epidemie.

Hit Hard's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eddy Kannibaal Bekijk bericht
    Hier ook nog even aan toevoegen dat ik het heel triesting vind dat ze met zijn allen direct aan de klaagmuur staan nu.
    En het rare is dat de enigen die ik hier aan de klaagmuur zie staan geen zelfstandigen zijn. Buiten Franz dan, maar dat is zoals gezegd geen IT'er met maar 1 klant tegelijk, maar iemand die websites maakt. Dus niet zo veel verschillend van bijvoorbeeld een schilder of een dakwerker, al doet hij zijn werk toevallig met een PC.

Ik ben zelf zelfstandige IT'er, en mijn contract loopt eind deze maand af. Komende tijd iets nieuw vinden zal niet simpel zijn, maar daar heb ik inderdaad een buffer voor. Voor mij hoeft er dus ook geen steun te komen. Ik kan mij intussen nog wat bijscholen, of misschien websites gaan maken.

Voor andere zelfstandigen misschien wel, er zijn er genoeg die minder goed rondkomen, en zo'n periode kan voor hen wel problematisch worden. Of Franz bij die groep hoort betwijfel ik eerlijk gezegd ook wel een beetje, als de nood echt hoog is kan hij misschien nog een garage verkopen voor 50.000 of zo. Dat zijn pensioenplannen daarmee een knauw krijgen dat is dan maar zo, shit happens.

Regels voor berichten