Pagina 18 van 27 Eerste ... 8141516171819202122 ... Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Het is ook gewoon loon. Het is niet omdat iemand iets zou kunnen doen waardoor ze er tussenuit kunnen muizen dat je het daarom niet moet doen hé?
    Maar ja, het zou optimaal zijn dat dit op niveau europa / wereld gebeurd. Zolang dat niet het geval is, zie ik geen reden waarom dergelijke uitzonderingen er zouden moeten zijn. Loon is loon. Dat moet belast worden als loon.
    Imo zou een ceo effectief met een bedrijf verbonden zijn en niet via een of andere schimmige constructies. Als ceo moet je verdorie staan voor je bedrijf.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    21 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nestorius Bekijk bericht
    Imo zou een ceo effectief met een bedrijf verbonden zijn en niet via een of andere schimmige constructies. Als ceo moet je verdorie staan voor je bedrijf.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
    Dat impliceert dat pakweg de CEO van Telenet een miljoen euro belastingen betaalt. In gevallen als Inbev gaat het over een veelvoud daarvan.

Denk je echt dat er dan nog veel hoofdzetels van zo'n bedrijven in België blijft?
    Laat staan dat je dan nog gaat concurreren met productie in Oost-Europa bvb.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

iTrader
    0
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Dat impliceert dat pakweg de CEO van Telenet een miljoen euro belastingen betaalt. In gevallen als Inbev gaat het over een veelvoud daarvan.

Denk je echt dat er dan nog veel hoofdzetels van zo'n bedrijven in België blijft?
    Laat staan dat je dan nog gaat concurreren met productie in Oost-Europa bvb.

Doet die ceo dan de ganse productie? Sorry maar als je veel verdient word je veel afgehouden. Dit is bij u zo en bij mij dus waarom zou dit niet mogen voor een ceo?

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    21 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nestorius Bekijk bericht
    Doet die ceo dan de ganse productie? Sorry maar als je veel verdient word je veel afgehouden. Dit is bij u zo en bij mij dus waarom zou dit niet mogen voor een ceo?
    Nee, maar de reden dat die grote bedrijven hier nog zitten, is omdat de belastingen hier nog redelijk meevallen. Telenet zou bvb hun kabel kunnen doorverkopen aan hun moederbedrijf en dan terug huren. Bijgevolg is alle vennootschapsbelasting verhuisd naar een minder zwaar belast land.
    Het is heel simpel, wil je bedrijven in België houden, zorg je best dat je hen niet al te zwaar belast, anders vertrekken ze.

Wist je trouwens dat 93% van de belastingen worden betaald door de 50% meest verdienenden. En 45% van de belastingen komt uit de 10% meest verdienenden.

Ik denk dat je liefst hebt dat die groep hun belastingen in België blijft betalen en niet ergens anders...

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Nee, maar de reden dat die grote bedrijven hier nog zitten, is omdat de belastingen hier nog redelijk meevallen. Telenet zou bvb hun kabel kunnen doorverkopen aan hun moederbedrijf en dan terug huren. Bijgevolg is alle vennootschapsbelasting verhuisd naar een minder zwaar belast land.
    Het is heel simpel, wil je bedrijven in België houden, zorg je best dat je hen niet al te zwaar belast, anders vertrekken ze.

Wist je trouwens dat 93% van de belastingen worden betaald door de 50% meest verdienenden. En 45% van de belastingen komt uit de 10% meest verdienenden.

Ik denk dat je liefst hebt dat die groep hun belastingen in België blijft betalen en niet ergens anders...

De belastingen op bedrijven of de belastingen op de bedrijfsresultaten van een bedrijf. Die houd je dan ook best interessant. Niet de belastingen op het loon van een CEO of...
    Want als DAT de overrulende reden was geweest dan was er al lang geen kat nog hier en zaten ze allemaal in dubai.

En dit doe je best zolang als men geen afspraken maakt over volledig Europa om aan eenzelfde tarief te belasten zodanig dat ze solidair zijn naar elkaar en niet met elkaar in concurrentie aangaat...

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    46 Post(s)
    Dat lijkt me nu eens veel te simplistisch bekeken. Het zou wel degelijk nog altijd hier belastbaar zijn, afaik.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Mij nodig? Tag me @JPV

Caracalla's schermafbeelding
    iTrader
    149 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ik denk dat het toch iets te simplistisch bekeken wordt.

Als zelfstandige met vennootschap keer je een loon uit. Neem eenvoudige cijfers: ong. 2500 euro nettoloon

- hierop betaal je per kwartaal zo'n 2000 euro bedrijfsvoorheffing en ook zo'n 2000 euro sociale lasten.
    - kosten gemaakt in de vennootschap zijn niet steeds 100% aftrekbaar, dit wil zeggen dat het geld in de vennootschap wordt uitgegeven, maar op het overige percentage wordt het einde van de rit toch belastingen gehoffen, terwijl dit geld wel weg is
    - VAA moet net zo goed betaald zijn, als bij een werknemer, echter betaal je dit brutogedeelte dus ook zelf
    - ik zie hier de discusie firmawagen. Het is niet alsof je die krijgt hé, daar moet je effectief voor gaan werken en die betalen.
    - op het einde van de rit wordt er 25% belastingen op de resterende winst gehoffen. Stel dat je een winst hebt van 50.000 euro, betekent dit ook nog eens 12500 euro vennootschapsbelasting. Plus natuurlijk ook 25% op het niet-aftrekbare gedeelte. Dus bvb als een wagen 65% aftrekbaar is, zal op de resterende 35% ook gewoon 25% gehoffen worden.
    - de voorwaarde om 25% te betalen is dat er reeds 45.000 euro brutoloon uitgekeerd werd, noniet komt hier extra belastingen bij equivalent als deze te betalen op 45.000 euro onder de vorm van een boete.

Pas op, want die winst zit dan nog in je vennootschap. Wil je die dan nog naar je privé omzetten moet je nog eens belastingen betalen.
    - Ofwel onder het stelsel liquididatiereserve. Dan betaal je nog eens 10%, maar moet je het bedrag 5 jaar in de vennootschap laten. Je kunt er dus pas binnen 5 jaar van genieten.
    - Wil je ze direct onder steldel divident, moet je nog eens 30% roerende voorheffing betalen, of dus nog eens 11.500 euro.

Dus de zelfstandige met z'n nettoloon van 2500 euro netto en een winst van 50.000 euro heeft uiteindelijk betaald:
    - 16.000 euro (belastingen op loon)
    - 12.500 euro (vennootschapsbelasting)
    - 11.000 euro (dividentbelasting)
    - plus nog een deel op verworpen uitgaven

Of dus 39.500 euro naar de staat om daar 30.000 (loon) + 26.500 (bonus) van te hebben.
    Dat is toch geen zo'n vreemde verhouding?
    Dat laatste doe je normaal ook niet, want dan zuig je alles leeg en meestal heb je net een vennootschap om in die vennootschap het één en ander uit te bouwen/op te bouwen/...

De reden waarom velen ook zelfstandig worden is omdat je als werknemer het beste betaald bent in je eerste uren, als zelfstandige in je laatste/extra uren.
    Ik denk trouwens dat de meeste IT'ers hier ook gewoon netjes hun belastingen betalen, en dan zijn dat toch mooie sommen op jaarbasis bekeken (gezien hun loon/verdienste/winst) als ik de dagrates hier hoor.
    http://www.belivert.be - zonnepanelen - vraag naar Dieter of PM me!

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    21 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chauffagist Bekijk bericht
    Ik werk nu zelf in loondienst, ik verdien best niet slecht, we hebben die bv uren (9e uur), premies van de bouw, maaltijdcheques, als ik mijn totaal loon, dus ook congé geld en premies en adv en al moet uitvlakken over 12maanden zou ik als zelfstandige pakweg 12 keer 3250 euro moeten uitkeren om het zelfde op mijn privé rekening te zien verschijnen als nu.

De meeste stielmannen die ik ken, keren zichzelf een minimum loon uit. Boodschappen, kledij, gaan eten, op reis gaan, wijn gaan kopen in Frankrijk, allemaal cash, cash van hun zaterdagwerkjes of kleine werkjes 's avonds....geen enkele gaat zich 3250 netto uitkeren....
    Kledij: niet aftrekbaar
    Wijn: enkel deels aftrekbaar als relatiegeschenk
    Reis: enkel aftrekbaar indien aantoonbaar relevant voor vennootschap (congres ofzo)
    Boodschappen: niet aftrekbaar

Niet teveel verhaaltjes geloven

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caracalla Bekijk bericht
    Ik denk dat het toch iets te simplistisch bekeken wordt.

Als zelfstandige met vennootschap keer je een loon uit. Neem eenvoudige cijfers: ong. 2500 euro nettoloon

- hierop betaal je per kwartaal zo'n 2000 euro bedrijfsvoorheffing en ook zo'n 2000 euro sociale lasten.
    - kosten gemaakt in de vennootschap zijn niet steeds 100% aftrekbaar, dit wil zeggen dat het geld in de vennootschap wordt uitgegeven, maar op het overige percentage wordt het einde van de rit toch belastingen gehoffen, terwijl dit geld wel weg is
    - VAA moet net zo goed betaald zijn, als bij een werknemer, echter betaal je dit brutogedeelte dus ook zelf
    - ik zie hier de discusie firmawagen. Het is niet alsof je die krijgt hé, daar moet je effectief voor gaan werken en die betalen.
    - op het einde van de rit wordt er 25% belastingen op de resterende winst gehoffen. Stel dat je een winst hebt van 50.000 euro, betekent dit ook nog eens 12500 euro vennootschapsbelasting. Plus natuurlijk ook 25% op het niet-aftrekbare gedeelte. Dus bvb als een wagen 65% aftrekbaar is, zal op de resterende 35% ook gewoon 25% gehoffen worden.
    - de voorwaarde om 25% te betalen is dat er reeds 45.000 euro brutoloon uitgekeerd werd, noniet komt hier extra belastingen bij equivalent als deze te betalen op 45.000 euro onder de vorm van een boete.

Pas op, want die winst zit dan nog in je vennootschap. Wil je die dan nog naar je privé omzetten moet je nog eens belastingen betalen.
    - Ofwel onder het stelsel liquididatiereserve. Dan betaal je nog eens 10%, maar moet je het bedrag 5 jaar in de vennootschap laten. Je kunt er dus pas binnen 5 jaar van genieten.
    - Wil je ze direct onder steldel divident, moet je nog eens 30% roerende voorheffing betalen, of dus nog eens 11.500 euro.

Dus de zelfstandige met z'n nettoloon van 2500 euro netto en een winst van 50.000 euro heeft uiteindelijk betaald:
    - 16.000 euro (belastingen op loon)
    - 12.500 euro (vennootschapsbelasting)
    - 11.000 euro (dividentbelasting)
    - plus nog een deel op verworpen uitgaven

Of dus 39.500 euro naar de staat om daar 30.000 (loon) + 26.500 (bonus) van te hebben.
    Dat is toch geen zo'n vreemde verhouding?
    Dat laatste doe je normaal ook niet, want dan zuig je alles leeg en meestal heb je net een vennootschap om in die vennootschap het één en ander uit te bouwen/op te bouwen/...

De reden waarom velen ook zelfstandig worden is omdat je als werknemer het beste betaald bent in je eerste uren, als zelfstandige in je laatste/extra uren.
    Ik denk trouwens dat de meeste IT'ers hier ook gewoon netjes hun belastingen betalen, en dan zijn dat toch mooie sommen op jaarbasis bekeken (gezien hun loon/verdienste/winst) als ik de dagrates hier hoor.
    En een werknemer om 2500€ netto te krijgen (zonder de wagen, maaltijdcheques, etc - daar reken ik de kost gelijkaardig aan die zelfstandige) heeft in totaliteit 81000€ gekost aan zijn werkgever. (geen exacte berekening, dat laat ik vb over aan jpv - wel aanname van 2.7 * nettoloon)
    Terwijl die zelfstandige 30k + 39500€ = 69500. Tov van die 81k€ is dit een 11500€ minder dan de werknemer. Des te hoger het loon des te hoger deze kost. Dus ja...

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    Kledij: niet aftrekbaar
    Wijn: enkel deels aftrekbaar als relatiegeschenk
    Reis: enkel aftrekbaar indien aantoonbaar relevant voor vennootschap (congres ofzo)
    Boodschappen: niet aftrekbaar

Niet teveel verhaaltjes geloven

volgens mij bedoelt hij niet aangegeven inkomsten
    Hence betaald met cash dat ze via avond en zaterdagwerk ontvangen

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    21 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    volgens mij bedoelt hij niet aangegeven inkomsten
    Hence betaald met cash dat ze via avond en zaterdagwerk ontvangen
    Dat kan een werknemer toch even goed? Ik ken 10-tallen werknemers die in het zwart bijklussen?

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Dat kan een werknemer toch even goed? Ik ken 10-tallen werknemers die in het zwart bijklussen?

Klopt, een werknemer kan dat ook, maar een werknemer heeft weinig keuze om te zeggen tegen zijn werkgever, betaal mij een minimumloon en de rest in het zwart. Die tijd zijn we toch al voorbij hoop ik...misschien dat dat nog gebeurt hier en daar in de horeca, maar ik denk dat dit er toch ver uit gaat.

Een zelfstandige in vennootschapsvorm kan optimaliseren en zich enkel uitkeren wat hij strict nodig heeft en eventueel een stuk van zijn zwarte leven...

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    21 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chauffagist Bekijk bericht
    Klopt, een werknemer kan dat ook, maar een werknemer heeft weinig keuze om te zeggen tegen zijn werkgever, betaal mij een minimumloon en de rest in het zwart. Die tijd zijn we toch al voorbij hoop ik...misschien dat dat nog gebeurt hier en daar in de horeca, maar ik denk dat dit er toch ver uit gaat.

Een zelfstandige in vennootschapsvorm kan optimaliseren en zich enkel uitkeren wat hij strict nodig heeft en eventueel een stuk van zijn zwarte leven...
    Maar je zegt het zelf, dat gaat over zijn taken 's avonds en int weekend, net zoals bij een werknemer die in het zwart werkt.

Die aannemer kan net legaal optimaliseren en een deel van zijn loon via dividend uit te keren.

En een werknemer die in het weekend in het zwart werkt, doet dat natuurlijk niet via zijn werkgever he. Het is net omdat hij geen vennootschap heeft dat hij zoiets in het zwart doet...

neutrofiel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Maar je zegt het zelf, dat gaat over zijn taken 's avonds en int weekend, net zoals bij een werknemer die in het zwart werkt.

Die aannemer kan net legaal optimaliseren en een deel van zijn loon via dividend uit te keren.

En een werknemer die in het weekend in het zwart werkt, doet dat natuurlijk niet via zijn werkgever he. Het is net omdat hij geen vennootschap heeft dat hij zoiets in het zwart doet...

Waarom zou een zelfstandige alleen 's avonds en in het weekend in het zwart kunnen werken?

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    En hoe maak je dat onderscheid dan? Want er zijn enorm veel bedrijven die voor 80% afhankelijk zijn van 1 klant (zie bvb alle toeleveranciers van Ford die failliet zijn gegaan. Dan ga je ook alle intercompany-mogelijkheden moeten afschaffen, want dat zijn allemaal vennootschappen die maar 1 klant hebben, namelijk hun moeder/zuster-bedrijf.

Of is dat dan op zijn Belgisch een uitzondering zodat het enkel voor freelance IT-ers geldt? Want ik ga ervan uit dat ze dat niet willen toepassen voor pakweg de freelance set-bouwers van de VRT, aangezien die net freelancer zijn zodat ze die geen voltijds loon moeten betalen om maar af en toe te werken?

Ik zie niet direct in hoe ze zoiets gaan invoeren zonder in een soortgelijke discussie te vallen als de "zware beroepen" discussie.
    Het is inderdaad heel alomvattend, de UK tax authorities schatten zelf dat de meerderheid van de contractors belastingen zullen moeten betalen onder het nieuwe systeem en er is ook veel over te doen in de UK, bedrijven zijn er heel hard tegen gekant. Het zijn ongeveer dezelfde parameters die gechecked worden als voor schijnzelfstandigheid, maar de test gaat rapper in het voordeel van de staat uitdraaien. Een belangrijke parameter is bijvoorbeeld of het contract persoonsgebonden is: Mag je naar je opdrachtgever ook een andere IT-er sturen of heeft hij specifiek een contract met jou afgesloten en moet jij het werk doen?

Dit is een link naar een tool van HMRC om de test eens voor jezelf te doen als je nieuwsgierig bent (Je moet de IR35 test kiezen en je bent geen officeholder)
    https://www.gov.uk/guidance/check-em...status-for-tax

edit: Australië heeft trouwens ook al iets gelijkaardig met de "superannuation", de opdrachtgever van bijna elke contractor/freelancer moet een soort sociale bijdrage storten. Ze blijven als zelfstandige gecatalogeerd. De test om te kijken of je superannuation moet inhouden is veel strenger dat de test of iemand schijnzelfstandig is.
    Laatst gewijzigd door beryl; 30 maart 2020 om 11:57

Regels voor berichten