Pagina 11 van 27 Eerste ... 78910111213141521 ... Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Eigenlijk komt het erop neer dat je als werknemer een consultancy bedrijf gewoon enorm wordt uitgemolken omdat de mensen "boven u" eigenlijk weinig uitsteken en met de winst gaan lopen.
    Is dat niet voor elke werknemer? De reden waarom ik voor mezelf wil beginnen is identiek. Niet dat mijn baas niks doet, maar in veel gevallen heeft hij weinig toegevoegde waarde, buiten wat materiaal gaan bestellen en dan nog het verkeerde bestellen omdat hij het maar half bekeken heeft. Ik vraag me enkel af of het huidige klimaat gunstig is om nog als zelfstandige stielman te starten...

Faun's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik ben nu een kleine 5 maand bezig als zelfstandige, zo’n crisis is niet echt welkom maar voorlopig mag ik tevreden zijn dat ik nog voldoende werk heb bij mijn huidige klant en het er niet direct naar uit ziet dat dit contract snel zal eindigen.

Ik stoor me wel aan de reacties op zelfstandige IT’ers hier. Wij betalen ook duizenden euro’s belastingen en sociale bijdragen, en ik durf te zeggen dat we er onevenredig weinig tegenover staat als wij een vangnet nodig hebben. Ik verdien wat meer als werknemer maar daar staat dat ik alles zelf lag regelen (wagen, ziekteverzekering, pensioen,..).

Ik word binnen 6 weken vader, gesubsidieerd vaderschaps- of ouderschapsverlof bestaat niet als zelfstandige.

Iedereen heeft opeens medelijden met de horeca, dat sommigen honderduizenden euro’s in het zwart doen per jaar wordt makkelijk vergeven.

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Faun Bekijk bericht
    Ik ben nu een kleine 5 maand bezig als zelfstandige, zo’n crisis is niet echt welkom maar voorlopig mag ik tevreden zijn dat ik nog voldoende werk heb bij mijn huidige klant en het er niet direct naar uit ziet dat dit contract snel zal eindigen.

Ik stoor me wel aan de reacties op zelfstandige IT’ers hier. Wij betalen ook duizenden euro’s belastingen en sociale bijdragen, en ik durf te zeggen dat we er onevenredig weinig tegenover staat als wij een vangnet nodig hebben. Ik verdien wat meer als werknemer maar daar staat dat ik alles zelf lag regelen (wagen, ziekteverzekering, pensioen,..).

Ik word binnen 6 weken vader, gesubsidieerd vaderschaps- of ouderschapsverlof bestaat niet als zelfstandige.

Iedereen heeft opeens medelijden met de horeca, dat sommigen honderduizenden euro’s in het zwart doen per jaar wordt makkelijk vergeven.
    Als een jij 800 netto krijgt, dan gaat de staat daar ongeveer 200 euro sociale bijdragen voor ontvangen, een werknemer die diezelfde 800 euro krijgt zal 400 euro bijdragen aan de sociale zekerheid. Da's een grove inschatting maar da's de grotenorde waarover het gaat. En da's dan nog als je alles als beroepsinkomen laat uitbetalen wat je vrijwel zeker niet zal doen; in de praktijk zal je voor een groot deel dividenden uitkeren waarop je helemaal geen sociale bijdragen betaalt, wat de verhouding met werknemers nog verder scheeftrekt.

Of zelfstandigen voldoende krijgen voor wat ze bijdragen is een andere vraag, maar dat ze een pak minder bijdragen onder het zelfstandigenstatuut dan indien ze hetzelfde zouden doen onder het werknemersstatuut staat vast. Nu hulp van de overheid vragen is aan de overheid vragen om zich al verzekeraar op te stellen maar om verzekerd te zijn is het ook nodig dat er premies betaalt worden, en mensen die meer premies betalen zijn logischerwijs ook beter verzekerd.

De horeca is hier wel een geval apart in. De horeca draaide goed en heeft zelfs niks fout gedaan maar is op bevel van de overheid moeten sluiten in het belang van de maatschappij, dan is het ook maar logisch dat de maatschappij daar in tussenkomt. Da's niet echt solidariteit of een soort van verzekering maar eerder een schadevergoeding. Da's niet zo'n duidelijk afgelijnde grens uiteraard, het zal bij sommige bedrijven moeilijk vast te stellen zijn of de schade nu rechtstreeks veroorzaakt wordt door de overheid (waar de overheid dan op zijn minst deels verantwoordelijk voor is ) of een indirect gevolg is van de hele Corona crisis (waar de overheid en de maatschappij niet verantwoordelijk voor zijn) maar da's wel het principe achter de vergoedingen voor de horeca.
    Laatst gewijzigd door beryl; 20 maart 2020 om 10:39
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    46 Post(s)
    zie Beryl. De belastingen die je betaalt, die zijn in theorie even groot als een werknemer met hetzelfde inkomen. IN de praktijk lager, doordat je als zelfstandige méér gebruik kan maken van fiscale aftrekken.

Mijn vriendin is een aantal jaar zelfstandig in bijberoep geweest en heeft die jaren samen enkele duizenden euro's verlies gedaan. We hebben dat nochtans niet gemerkt. En ik wil gerust iedereen de boekhouding opsturen, er was geen euro fraude volgens de door de fiscus aanvaarde normen. Dat verlies heeft ons dan nog enkele duizenden euro's opgebracht, hoe vreemd het misschien ook lijkt. Je zou minstens als overheid, om het correct te doen, moeten eisen dat iedere zelfstandige, zeker in hoofdberoep, na verloop van tijd (bvb 3 jaar) moet beslissen om stop te zetten ofwel verder te doen op basis van een minimum belastbaar inkomen. Haal je dat niet, dan kies je er zelf voor om toch belast te worden op bedrag X tenzij je je volledige boekhouding publiek zet, mét facturen, zodat iedereen mee kan controleren dat je niks illegaals doet of profiteert. Het aangegeven belaste inkomen zou plots een héél stuk stijgen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Faun

https://www.liantis.be/nl/zelfstandi...erschapsverlof . Geniet ervan. 10 dagen betaald door de overheid, voor werknemers is dat maar 7 dagen (3 dagen door de werkgever)
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Mij nodig? Tag me @JPV

stungunner's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Als een jij 800 netto krijgt, dan gaat de staat daar ongeveer 200 euro sociale bijdragen voor ontvangen, een werknemer die diezelfde 800 euro krijgt zal 400 euro bijdragen aan de sociale zekerheid. Da's een grove inschatting maar da's de grotenorde waarover het gaat. En da's dan nog als je alles als beroepsinkomen laat uitbetalen wat je vrijwel zeker niet zal doen; in de praktijk zal je voor een groot deel dividenden uitkeren waarom je helemaal geen sociale bijdragen betaalt, wat de verhouding met werknemers nog verder scheeftrekt.

Of zelfstandigen voldoende krijgen voor wat ze bijdragen is een andere vraag, maar dat ze een pak minder bijdragen onder het zelfstandigenstatuut dan indien ze hetzelfde zouden doen onder het werknemersstatuut staat vast. Nu hulp van de overheid vragen is aan de overheid vragen om zich al verzekeraar op te stellen maar om verzekerd te zijn is het ook nodig dat er premies betaalt worden, en mensen die meer premies betalen zijn logischerwijs ook beter verzekerd.

De horeca is hier wel een geval apart in. De horeca draaide goed en heeft zelfs niks fout gedaan, maar is op bevel van de overheid moeten sluiten in het belang van de maatschappij, dan is het ook maar logisch dat de maatschappij daar in tussenkomt. Da's niet echt solidariteit of een soort van verzekering, maar eerder een schadevergoeding. Da's niet zo'n duidelijk afgelijnde grens uiteraard, het zal bij sommige bedrijven moeilijk vast te stellen zijn of de schade nu rechtstreeks veroorzaakt wordt door de overheid (waar de overheid dan op zijn minst deels verantwoordelijk voor is ) of een indirect gevolg is van de hele Corona crisis (waar de overheid en de maatschappij niet verantwoordelijk voor zijn) maar da's wel het principe achter de vergoedingen voor de horeca.
    Maar er is denk ik niemand van de zelfstandigen hier die zegt dat we dezelfde bescherming moeten genieten als elke werknemer hé. Maar hier gaan wel stemmen op om de zelfstandigen helemaal geen hulp te geven, hen eigenlijk aan hun lot over te laten want "daar heb je voor gekozen als zelfstandige" of "dat had je maar moeten incalculeren". Dat is dus bullshit hé, dit zijn geen gewone omstandigheden, de huidige (en laat ons eerlijk zijn, hartverwarmende) solidariteit werkt in alle richtingen, maar naar zelfstandigen zou dat niet mogen?

En wat de horeca betreft, ja, die moesten verplicht sluiten. Maar met de lockdown (light) nu, zetten ze de facto heel wat zelfstandigen (en werknemers uiteraard ook) buitenspel. Dat is nu ook in het belang van de maatschappij. Ik mag niet meer afspreken met of bij klanten, deze mogen niet meer naar onze toonzaal komen, en ik kan niet verkopen via telefoon, mail of videocall. Ik kan wel via die kanalen in contact blijven met potentiële klanten en ze "warm" houden, maar effectief overeenkomsten ondertekenen gaat niet. Dat is een rechtstreeks gevolg van de maatregelen. Wat is dan het verschil tussen mijn situatie en die van een horeca uitbater? Maar dan nog, wat het feit dat ze "goed draaiden en niks verkeerds hebben gedaan" daar dan mee te maken heeft, is mij toch ook wel een raadsel.

Ik kan gewoon niet begrijpen dat er stemmen opgaan om zelfstandigen aan hun lot over te laten en er heel wat over kop te laten gaan, gewoon omdat ze daar voor zouden hebben gekozen? Waar is de solidariteit dan plots naar toe? Die zelfstandigen hebben geen gezin dat ze moeten eten geven, geen woning boven hun hoofd die ze moeten betalen, geen medische zorgen nodig,...? Je zou bijna denken dat het geeneens mensen zijn zeg...

Faun's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht

Geniet ervan. 10 dagen betaald door de overheid, voor werknemers is dat maar 7 dagen (3 dagen door de werkgever)
    Bedankt, deze had ik intussen ook gevonden. Een werknemer krijgt wel zijn volle loon. Ik zo’n 80 euro per dag, beter dan niks natuurlijk.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    En de toeleveranciers van de horeca, die hun klanten zien sluiten wegens verplichting vanuit de overheid. Mogen die dan ook vergoed worden volgens jou Beryl?

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Bedankt, deze had ik intussen ook gevonden. Een werknemer krijgt wel zijn volle loon. Ik zo’n 80 euro per dag, beter dan niks natuurlijk.
    *zucht* Dit is dezelfde reactie als eerder reeds gepasseerd... Eerst zeggen dat er niets voorzien is voor zelfstandigen, wanneer dat dan wel blijkt te zijn "maar het is niet hetzelfde als voor WN'ers"....

Een zelfstandige zou bij het kiezen voor dat statuu op voorhand een document moeten tekenen waar alle pro en alle contra van zowel zelfstandige alsook werknemers op vermeld staan met expliciete bevestiging dat ze niet zullen mekkeren wanneer ze in een situatie zitten die voor de zelfstandige nadeliger is.
    \0/

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Ik was toevallig in verlof nadat ik mijn contract niet verlengd had toen de hele Corona gekte hier losbrak. Omdat ik pas komende maandag start bij een nieuwe klant had ik schrik dat die opstart zou uitgesteld worden door de crisis wat dus zou zeggen dat ik gewoon geen inkomen zou hebben. Gelukkig kan de hele opstart nu remote gebeuren en ga ik van thuis kunnen werken.

Onze kinderen (1,5 en 2,5) kunnen voorlopig nog naar de crèche gaan zodat wij ongestoord van thuis kunnen werken. Maar als die crèche ook zou sluiten dan betekent dat dat wij hier met twee peuters zitten die de hele tijd om aandacht vragen, wat het voor ons dus quasi onmogelijk gaat maken om nog te werken, hopelijk komt het zo ver niet.

Faun's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vega Bekijk bericht
    *zucht* Dit is dezelfde reactie als eerder reeds gepasseerd... Eerst zeggen dat er niets voorzien is voor zelfstandigen, wanneer dat dan wel blijkt te zijn "maar het is niet hetzelfde als voor WN'ers"....

Een zelfstandige zou bij het kiezen voor dat statuu op voorhand een document moeten tekenen waar alle pro en alle contra van zowel zelfstandige alsook werknemers op vermeld staan met expliciete bevestiging dat ze niet zullen mekkeren wanneer ze in een situatie zitten die voor de zelfstandige nadeliger is.
    Ik ben zelfstandig geworden wetende dat dit qua sociaal vangnet een veel slechter statuut is dan werknemer.

Maar nu wordt in deze thread precies gedaan of zelfstandigen de parasieten zijn van de maatschappij. Dan mag ik op zijn minst toch wel stellen dat het in de meeste gevallen in vergelijking met werknemers niet veel soeps is.

Ik vraag me trouwens af waarom niet iedereen dan zelfstandige wordt als het allemaal zo rooskleurig is .

nixie's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GADGET Bekijk bericht
    @Nijntje, veruit de intelligentste post van heel de discussie. Ga me niet moeien want zou me niet lukken om mezelf niet te verlagen van niveau.

Maar hier zitten toch ook wel een bende debielen precies.. (I know.. Mislukt)
    Ik spreek me niet uit over het onderwerp dat ter discussie staat gezien ik daar geen kennis van heb, maar...
    Enkel jammer dat hij zijn tegenstander in zin 1 meteen vergelijkt met mentaal gehandicapten...
    Net zoals sommige andere zou het net meer kracht geven aan u standpunt/uitleg als men de scheldwoorden achterwege laat.
    PS: ik wissel regelmatig letters van plaats, mijn excuses hiervoor!

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    46 Post(s)
    Dat is in verhouding méér dan wat een gemiddelde werknemer krijgt. Het is minder dan wat een voltijdse werknemer krijgt, dat klopt. Maar ik wil gerust na de eerste corona-shit op m'n werk (bij wat meer tijd dus) eens de berekening doen wat een werknemer en zelfstandige beide krijgen tegenover het aangegeven belastbaar inkomen en de betaalde sociale zekerheid.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Mij nodig? Tag me @JPV

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stungunner Bekijk bericht
    Ik kan gewoon niet begrijpen dat er stemmen opgaan om zelfstandigen aan hun lot over te laten en er heel wat over kop te laten gaan, gewoon omdat ze daar voor zouden hebben gekozen? Waar is de solidariteit dan plots naar toe? Die zelfstandigen hebben geen gezin dat ze moeten eten geven, geen woning boven hun hoofd die ze moeten betalen, geen medische zorgen nodig,...? Je zou bijna denken dat het geeneens mensen zijn zeg...
    Het basis voor het verschil zit zich in het feit dat (de meeste) zelfstandigen zich altijd verzet hebben tegen het betalen van belastingen. Dat ze meestal de neiging hebben om te zeggen jama daarvoor betalen dat risico loop ik niet, dus dat is nutteloos. Of jama als ik al die belastingen moet betalen voor dergelijke kleine kansen dan kan ik niet concurreren. Ik ben beter in het inschatten van de risico's dan de overheid die toch maar spilziek is.

Koppel daarnaast het feit dat je niet eenzelfde bijdrage levert aan de sociale zekerheid EN het feit dat wanneer het mogelijk is de meeste, niet alle, zelfstandigen kiezen om hun inkomsten fiscaal maximaal te optimaliseren en indien mogelijk zelfs via het maximaliseren van de kosten om toch maar geen winst te moeten declareren want ja daar heeft enkel de overheid iets aan, met name hogere belastingen. Terwijl als je die buffer nu had gehad, had je eventueel geen hulp nodig gehad van diezelfde overheid.
    En ik weet dat ik schreef, de meeste zelfstandigen. De goede moeten boeten voor de slechte, zoals in alles wat geregulariseerd wordt.

Dus ja, die risico's zijn onderdeel van zaken doen als zelfstandige. Daarom ook dat onze sociale zekerheid zo is opgebouwd. En dat als JIJ als zelfstandige een gelijkaardige OF BETERE verzekering wilt als degene die onze sociale zekerheid u geeft, dat je u daarvoor moet verzekeren. Wat een kost is in uw bedrijf. Maar wat de meesten niet doen of hebben gedaan... voor welke reden dan ook. Maar je kunt dan niet verwachten dat de overheid dan zegt van geen probleem jonge, hier is geld ook al heb je hiervoor niet bijgedragen. ZO werkt het eenmaal niet.

Heb ik er een probleem mee, persoonlijk, om solidair te zijn. Neen, maar dan wens ik wel dat er eindelijk werk gemaakt wordt van een EERLIJKE en FAIRE sociale zekerheid en dat de afbraak die er 4 jaar geleden is opgestart op de sociale zekerheid wordt teniet gedaan en dat onze sociale zekerheid opnieuw wordt versterkt in plaats van nog verder wordt afgezwakt. En dat gaat nog pijn doen... maar als je solidariteit wenst en eenzelfde bescherming wenst als degene die een werknemer heeft dan moet er ook meer afgedragen worden voor de sociale zekerheid en moeten al die speciale maatregelen weg.
    Maar ik betwijfel dat de werkgevers dit effectief gaan willen... juist omdat het principe achter ondernemen juist is dat er geen solidariteit is tussen bedrijven, dat ze eten of gegeten worden. Ergo concurrentie. concurrentie gaat volledig in tegen dit solidariteitsprincipe... want in dat geval zou niemand onder de prijs van een collega gaan.

Koppel hiernaast het feit dat Europees gezien er een wet is tegen overheidssteun voor bedrijven, dus ik ben niet 100% zeker hoe je dat erdoor krijgt - al zullen de omstandigheden misschien kunnen aangegrepen worden als exceptioneel, maar het blijft iets moeilijks lijkt mij. Het basisprincipe is echter wel dat de overheid NIET intervenieert bij bedrijven om faillissementen te voorkomen. Juist omdat dit marktverstorend werkt. Iets wat meestal niet gewenst is omdat dit juist die markt verstoort. Al lijkt het mij misschien met corona dat het misschien het moment is om een sociale zekerheid te installeren die over volledig Europa hetzelfde is en waarvan dan zowel zelfstandigen ALS werknemers op eenzelfde wijze gebruik kunnen maken. Dat zou al een enorme stap voorruit zijn. Dat gaat echter een pak geld kosten, en de transfer die we creëren van de rijkere landen naar de Oostbloklanden gaat massaal zijn... degene met Wallonië gaat daarmee peanuts lijken. Maar het is de enige manier op lange termijn om onze bedrijven met gelijke wapens te laten strijden binnen Europa. In plaats van continue gehandicapt te zijn in die strijd.

Faun's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Als een jij 800 netto krijgt, dan gaat de staat daar ongeveer 200 euro sociale bijdragen voor ontvangen, een werknemer die diezelfde 800 euro krijgt zal 400 euro bijdragen aan de sociale zekerheid. Da's een grove inschatting maar da's de grotenorde waarover het gaat. En da's dan nog als je alles als beroepsinkomen laat uitbetalen wat je vrijwel zeker niet zal doen; in de praktijk zal je voor een groot deel dividenden uitkeren waarom je helemaal geen sociale bijdragen betaalt, wat de verhouding met werknemers nog verder scheeftrekt.

RSZ voor werknemer is volgens mij nog altijd 13,07% op het brutoloon. Jij telt daar de werkgeversbijdrage RSZ nog eens bij?

Een beetje kort door de bocht om te stellen dat daardoor een werknemer meer betaald, want dat is in feite een extra “belasting” die bij de werkgever ligt en geen deel uitmaakt van het brutoloon.

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Maar nu wordt in deze thread precies gedaan of zelfstandigen de parasieten zijn van de maatschappij.

Een vriend van mij zijn vader is federaal ambtenaar. Die zit nu thuis met 'omstandigheidsverlof', met behoud van zijn volledige loon.

Regels voor berichten