Pagina 1 van 5 12345 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

kiezen voor een lager loon

Ik vroeg mij af of er mensen zijn die:

- bewust voor een lager loon hebben gekozen voor betere werkomstandigheden (dichter, leukere inhoud, beter uren, part time werken,...).

of

- een lager loon zouden overwegen in plaats voor ...

of

- eigenlijk een andere job willen doen waar het loon lager is, maar de mogelijkheid er niet is door bv lening e.d.

zo ja, hoeveel van je loon leverde je in, of zou je inleveren?
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    14 Post(s)
    Ik.

Combinatie burn-out + dochter hebben mij naar een andere sector gedreven (van onderwijs naar administratief bediende).

Ik werk nu ook deeltijds (50%) maar dat zie ik in de eerste plaats als een 5jarig iets, daarna zien we wel en dat zou ik in eender welke job nu doen.

Als ik nu kijk naar het voltijds equivalent van het loon in het onderwijs waarop ik gestopt ben: 2700 bruto.
    Nu bedraagt het voltijds equivalent 2100 euro van mijn job.
    Toen ik solliciteerde had ik nog een sollicitatie lopen voor dezelfde jobinhoud bij een ander bedrijf. Maar een groot bedrijf. Daar zou ik 2400 bruto + maaltijdcheques + 2 extra verlofdagen + goedkope maaltijden in het bedrijfsrestaurant krijgen.

Ik was geneigd voor het financieel beste bod. Was 10km verder dan mijn huidige job maar mijn man zag vooral de nadelen : slechts een nummer zijn, ik zou op een afdeling belanden waarvan tijdens de sollicitatie al werd gewaarschuwd voor de moeilijke karakters van mijn oversten, uurrooster te bespreken maar halve dagen zou moeilijk liggen (wat ik verkoos),...

Dus ik heb voor het financieel minst interessante en meest onzekere gekozen. Want dat was een interim van 4 maanden (zwangerschapsvervanging) met misschien kans op verlenging. Andere bedrijf was een vast contract deeltijds.
    Maar heb het mij nog niet beklaagd! Weinig stress, veel waardering, veel plezier in de werkinhoud, we werken met 6 in het bedrijf dus informele sfeer, mijn rechtstreekse collega is een bijoux,...
    Mijn man heeft zelf al gezegd dat hij jaloers is op mij, ik ga met plezier gaan werken en kom vol energie terug omdat ik er mij duidelijk goed voel!
    Ik werk nu mijn halve dagen op 11km van huis dus lekker dichtbij en kreeg na de vervanging ook een vast contract aangeboden omdat mijn collega en ik elkaar perfect aanvullen!

Voorlopig geen mogelijkheid om meer uren te doen (mij aanhouden was al "luxe" ipv noodzaak) maar is nu ook niet aan de orde en aangezien het bedrijf steeds groeit zijn er wel kansen om over enkele jaren meer uren te krijgen.

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Ik geef morgen zo €300-€400 bruto af om dichter bij huis te werken.

iTrader
    0
    Mentioned
    14 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik geef morgen zo €300-€400 bruto af om dichter bij huis te werken.
    Mijn man heeft (ook voor de dochter) Brussel (105km) ingeruild voor een bedrijf 30km verderop. 100 euro bruto meer maar geen wagen + tankkaart meer.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Natuurlijk! Loon is belangrijk maar Jobtevredenheid en afstand nog belangrijker!

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Mijn vrouw is heel recent van een 4/5 job met 2000 netto en wagen naar een job als leerkracht lager onderwijs 3/5 gegaan aan nog geen 1400 netto, wel op 500m van onze deur. Ik ben ingenieur, maar werk al 2 jaar als chauffagist/loodgieter. Mijn woon-werkverkeer duurt 1 min per dag.

Als ingenieur was het altijd iets, 50uur werken en 40 betaald zijn, part of the job noemen ze dat, je hebt toch een bedrijfswagen.... als je dan gewn 9 to 5 deed bekeken ze je alsof je een luiaard was. Als je in short kwam werken was het ook niet wel en telkens die domme computer waar je allerlei dingen moest invullen, kut emails over nutteloze zaken. Ik heb dan ook nog hele tijd offshore gewerkt, maar met een gezin hou je dat ook niet vol en die multinationals maken je gek met hun vele nutteloze opleidingen zodat je zelf niet meer kan nadenken.

Nu heb ik resultaat en voldoening van mijn werk, waterpas, meter, potlood, beugels hangen, bam die radiator er tegen, die onderblok aansluiten, water steken, klaar. Oeie in de kou en een plas water onder je ketel, maar mevrouw je expansievat is kapot. Rap nieuw vat en prescomano en klant weer tevreden.

Nu werk ik ook meer dan 40u, maar elk uur is betaald. En mijn onbetaalde verplaatsingstijd woon werk is beperkt tot 20min per maand, waar dit bij velen 20uur of meer per maand is...

Ik begin het nu stilletjes aan goed genoeg te kunnen om op mezelf te beginnen. Ik weet niet of ik nog kan wachten tot mijn baas stopt.....
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chauffagist Bekijk bericht
    Mijn vrouw is heel recent van een 4/5 job met 2000 netto en wagen naar een job als leerkracht lager onderwijs 3/5 gegaan aan nog geen 1400 netto, wel op 500m van onze deur. Ik ben ingenieur, maar werk al 2 jaar als chauffagist/loodgieter. Mijn woon-werkverkeer duurt 1 min per dag.

Als ingenieur was het altijd iets, 50uur werken en 40 betaald zijn, part of the job noemen ze dat, je hebt toch een bedrijfswagen.... als je dan gewn 9 to 5 deed bekeken ze je alsof je een luiaard was. Als je in short kwam werken was het ook niet wel en telkens die domme computer waar je allerlei dingen moest invullen, kut emails over nutteloze zaken. Ik heb dan ook nog hele tijd offshore gewerkt, maar met een gezin hou je dat ook niet vol en die multinationals maken je gek met hun vele nutteloze opleidingen zodat je zelf niet meer kan nadenken.

Nu heb ik resultaat en voldoening van mijn werk, waterpas, meter, potlood, beugels hangen, bam die radiator er tegen, die onderblok aansluiten, water steken, klaar. Oeie in de kou en een plas water onder je ketel, maar mevrouw je expansievat is kapot. Rap nieuw vat en prescomano en klant weer tevreden.

Nu werk ik ook meer dan 40u, maar elk uur is betaald. En mijn onbetaalde verplaatsingstijd woon werk is beperkt tot 20min per maand, waar dit bij velen 20uur of meer per maand is...

Ik begin het nu stilletjes aan goed genoeg te kunnen om op mezelf te beginnen. Ik weet niet of ik nog kan wachten tot mijn baas stopt.....
    Mooi verhaal, zou eigenlijk ergens opgehangen moeten worden om aan mensen te laten zien dat loon/prestige/... niet alles is en in feite je persoonlijk geluk ook niet bepaalt. Te weinig mensen zouden de stap durven zetten van een stressvolle job waar ze te weinig voldoening uit halen naar een serieuze stap terug om bij te leren en na enkele jaren goed zijn in iets dat ze wél graag doen, ook al loont dat mogelijks minder dan wat ze eerst deden.

Persoonlijk ken ik de situatie die TS'er bedoelt niet, echter heb ik wel eens een job met meer verantwoordelijkheid (wat ik op termijn ook wil), beter loon (ca. 25%) en voorwaarden afgeslagen omdat ik zeer tevreden ben bij mijn huidige werkgever en er gelukkig ben. Dan heb ik het niet over niet durven van job te veranderen, ik ben al eens bij mijn huidige werkgever weggegaan om ergens anders te gaan werken (en na een jaar weer terug gegaan). Ik ga 's morgens graag werken en heb nooit een "klote, het is zondag, morgen werken" gevoel. Dat is ook zeer veel waard.
    \0/

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    27 (97%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Hangt ervanaf hoeveel lager en wat het in zen totaliteit omvat.

Ik zou het gerust willen doen als ik erdoor een boel meer tijd over zou hebben. Dat zou mij namelijk de mogelijkheid geven om terug iets na mijn uren te doen om dat verlies te (meer dan) te compenseren op een manier waar ik veel voldoening uit kan halen.
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    46 Post(s)
    Ik heb (al zeg ik het zelf) nu wel een mooi loon (voor wel veel uren onderweg), maar ben er redelijk zeker van dat ik een nog hoger loon zou kunnen verdienen. In die zin sla ik ook mooiere aanbiedingen af, die ik gewoon niet op wil zoeken.

Als ik morgen iets op niveau van mijn diploma zoek en bereid ben om veel te reizen vermoed ik dat ik wel 2-3k extra bruto zou kunnen verdienen. Mijn vriendin zou er echter aan onderdoor gaan mocht ze het huishouden meer op haar moeten nemen dan nu het geval is. Dus ik kies bewust voor mijn gezin en de vele vakantiedagen die bij mijn werk horen om het gezin mee te helpen runnen.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Mij nodig? Tag me @JPV

iTrader
    27 (97%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Met 2-3k bruto extra (ik neem aan per maand? want per jaar is dat echt gerommel in de marge) kunt ge nochtans heel gemakkelijk uw vriendin elke week een huishoudhulp nemen voor 4u of 8u en nog ruim meer overhouden. Met 8u per week kunt ge eigenlijk quasi volledig de was, de strijk en poetsen dekken.

Vakantiedagen das iets anders natuurlijk

iTrader
    0
    Mentioned
    14 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    Met 2-3k bruto extra (ik neem aan per maand? want per jaar is dat echt gerommel in de marge) kunt ge nochtans heel gemakkelijk uw vriendin elke week een huishoudhulp nemen voor 4u of 8u en nog ruim meer overhouden. Met 8u per week kunt ge eigenlijk quasi volledig de was, de strijk en poetsen dekken.

Afhankelijk van hoeveel druk ze zichzelf oplegt omtrent "proper liggen" is dat slechts een fractie hoor
    Ik ben makkelijk 3-4u per dag bezig met boodschappen doen, speelgoed opruimen, koken, vaatwas vullen, vaatwas legen, wassen, was ophangen, was in- en uit de droger doen en strijken en plooien, stofzuigen (want met een hond moet dat wel dagelijks), kind(eren) rondrijden, tassen pakken, lunches maken,...

En "ja, maar je bent toch met 2? Verdeel die last!" zou dan ook niet opgaan voor JPV want die wil zijn vrije tijd dan natuurlijk met kinderen en partner doorbrengen en niet met klussen...

iTrader
    27 (97%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Hier lopen 2 honden en katten rond, dat dagelijks stofzuigen is opgelost door een Roomba. Ene keer zure appel want tis niet goedkoop, maar wel super praktisch.
    Als uw huidshoudhulp van die lijst al de was, de strijk en het poetsen wegneemt is de rest in mijn ogen veel "draaglijker", omdat het toch wat meer creatieve zaken zijn (koken bv) of dingen die verbonden zijn met uw kinderen.
    Boodschappen is nog zo iets, voor 10 EUR komen ze dat leveren.

Ik keur JPV zijn keuze niet af he, maar in dit geval kunt ge met die 3k bruto meer toch wel een heel stuk comfort voor uw partner genereren.

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Hier lopen 2 honden en katten rond, dat dagelijks stofzuigen is opgelost door een Roomba. Ene keer zure appel want tis niet goedkoop, maar wel super praktisch.
    Als uw huidshoudhulp van die lijst al de was, de strijk en het poetsen wegneemt is de rest in mijn ogen veel "draaglijker", omdat het toch wat meer creatieve zaken zijn (koken bv) of dingen die verbonden zijn met uw kinderen.
    Boodschappen is nog zo iets, voor 10 EUR komen ze dat leveren.

Ik keur JPV zijn keuze niet af he, maar in dit geval kunt ge met die 3k bruto meer toch wel een heel stuk comfort voor uw partner genereren.
    Wij doen onze boodschappen ook 90% online en het spaart enorm veel tijd uit, maar niet onderschatten dat je nog steeds je inkopen online moet doen, kan soms toch ook een half uurtje duren om alles netjes klaar te hebben staan.

Daarbij gaat het niet altijd om kosten-baten als je het hebt over werken en meer geld verdienen vs. iets meer thuis te zijn. Tuurlijk kunnen veel mensen van job veranderen, hierdoor een stuk meer verdienen maar wel dagelijks anderhalf uur of zelfs twee uur minder thuis zijn. Het is niet omdat je dan twee dagen per week 8u een poetsvrouw kan laten komen en nog 500 EUR per maand extra over houdt, dat je dit ook moet doen omdat de optelsom logisch is. Als ouders verwacht je wel dat je beide een soort evenwichtige inbreng hebt in de opvoeding van je kinderen. Als 1 partner het gevoel krijgt dat ze het quasi allemaal zelf moeten regelen (met al dan niet een halftijds werkregime en nog een hoop poetshulp/strijkhulp/... erbij), zal deze allicht ook niet gelukkig worden, ook al verdient de andere partner dan 1.000 of 1.500 EUR per maand extra.
    \0/

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    46 Post(s)

We hebben al een huishoudhulp voor 4 uur per week. Als ik extra zou werken, zou vooral de zorgen voor de kinderen op haar vallen en dat besteed ik niet uit aan een nanny omdat dat ook quality time voor mij is. Op woensdag ben ik quasi altijd thuis en breng ik de kinderen naar school/terug van school + doe ik alles van sport/hobby's en het wassen van kinderen (bad). Dat is iets dat voor haar véél quality time voor haarzelf oplevert. En dat is het nut van die vakantiedagen .

Vandaag ben ik bvb om 4u30 opgestaan zodat ik om 18 uur thuis ben en de dochter (9 jaar, deze week 10) nog van de turnles kan ophalen. Spaart voor haar heen en weer geloop met een kind van 6 uit, wat heel wat extra rust oplevert. In een drukkere job kan je dat niet zomaar.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Mij nodig? Tag me @JPV

jack|herrer's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Ik vind het een moeilijke. Het probleem is vooral dat je geen idee hebt als het gras groener is aan de overkant.
    Ik zou zelfs 500+ willen inleveren om op 5-10 minuten van de deur te kunnen werken maar wat dan?

ik mag nu thuiswerken wanneer ik wil, ik mag mijn uren kiezen hoe ik wil. Ik heb geweldige collega's, leuke sfeer. ik werk op 35- 45 min van mijn werk. Ik moet wel regelmatig naar eindhoven/utrecht/amsterdam, maar al de rest kies ik min of meer zelf.
    Hoe zit dat als ik op ga werken? Dat is altijd een grote onbekende factor. Geld is altijd heel duidelijk, maar de belangrijke factoren voor mij zijn altijd een groot vraagteken. Er wordt altijd heel veel gezegd door bedrijven, maar ik vraag me af hoeveel er ook werkelijk klopt.
    Laatst gewijzigd door jack|herrer; 2 maart 2020 om 11:39

Regels voor berichten