Pagina 1 van 23 1234511 ... Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)

Freelancers & Ondernemers

Zeer veel vragen over vennootschappen, fiscaliteit en dergelijke worden nu gesteld in het Starten als zelfstandige ITer topic. Kunnen we dit niet beter opentrekken naar een topic waarin mensen die willen beginnen ondernemen of freelancer worden binnen een andere sector ook hun vragen kunnen stellen?

Ik heb alvast een vraag om te beginnen.

Stel ik heb een vennootschap waarin momenteel € 400.000 zit. Aan het einde van het jaar wil ik daar graag een aanzienlijk bedrag aan dividenden van uitkeren, maar ik wil dit jaar ook nog een pand kopen ter waarde van € 230.000. Om het simplistisch voor te stellen: moest ik het pand betalen met het geld uit mijn vennootschap, dan kan ik mijn dividenden maar uitkeren op basis van het bedrag dat na die aankoop nog over heb, dus € 170.000. Maar als ik het volledige bedrag voor dat pand ga lenen, kan ik mij dan nog altijd een dividend uitkeren op basis van die € 400.000 minus eventuele aflossingen die reeds gedaan zijn?

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    25 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kelderke Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Zeer veel vragen over vennootschappen, fiscaliteit en dergelijke worden nu gesteld in het Starten als zelfstandige ITer topic. Kunnen we dit niet beter opentrekken naar een topic waarin mensen die willen beginnen ondernemen of freelancer worden binnen een andere sector ook hun vragen kunnen stellen?

Ik heb alvast een vraag om te beginnen.

Stel ik heb een vennootschap waarin momenteel € 400.000 zit. Aan het einde van het jaar wil ik daar graag een aanzienlijk bedrag aan dividenden van uitkeren, maar ik wil dit jaar ook nog een pand kopen ter waarde van € 230.000. Om het simplistisch voor te stellen: moest ik het pand betalen met het geld uit mijn vennootschap, dan kan ik mijn dividenden maar uitkeren op basis van het bedrag dat na die aankoop nog over heb, dus € 170.000. Maar als ik het volledige bedrag voor dat pand ga lenen, kan ik mij dan nog altijd een dividend uitkeren op basis van die € 400.000 minus eventuele aflossingen die reeds gedaan zijn?
    Volgens mij:
    Vastgoed is afschrijfbaar op 30(?) jaar. Bijgevolg gaat er altijd 7666€/jaar in kosten gebracht worden op uw vennootschap, onafhankelijk of je nu dat bedrag in 1x betaalt of via een lening.
    Je kan dus steeds uw totale winst uitkeren als dividend, het probleem is dat uw cashflow niet gaat kunnen volgen wanneer je het volledige bedrag in 1x betaalt. Dan worden die dividenden volgens mij gewoon in de rekening courant gezet waardoor je die kan uitkeren vanaf uw cashflow het terug toelaat.
    @Boekhouders hier: verbeter mij indien nodig.

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Volgens mij:
    Vastgoed is afschrijfbaar op 30(?) jaar. Bijgevolg gaat er altijd 7666€/jaar in kosten gebracht worden op uw vennootschap, onafhankelijk of je nu dat bedrag in 1x betaalt of via een lening.
    Je kan dus steeds uw totale winst uitkeren als dividend, het probleem is dat uw cashflow niet gaat kunnen volgen wanneer je het volledige bedrag in 1x betaalt. Dan worden die dividenden volgens mij gewoon in de rekening courant gezet waardoor je die kan uitkeren vanaf uw cashflow het terug toelaat.
    @Boekhouders hier: verbeter mij indien nodig.
    De afschrijving had ik dus compleet over het hoofd gezien.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    25 Post(s)
    De afschrijving had ik dus compleet over het hoofd gezien.
    Normaal komt het er eigenlijk altijd op neer dat het niet uitmaakt wanneer je iets betaalt. Het enige dat telt is wanneer de kost (=afschrijving) wordt in rekening gebracht. Je loopt tegen de cashflow-muur aan wanneer je te veel in 1x betaalt maar puur boekhoudkundig maakt dat niet uit.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als je het echt als een multinational wil aanpakken, dan leen je geld bij de bank om het dividend uit te betalen.

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Is het niet zo dat de doorsnee zelfstandige zijn woning/deel verhuurt aan zijn vennootschap?

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chauffagist Bekijk bericht
    Is het niet zo dat de doorsnee zelfstandige zijn woning/deel verhuurt aan zijn vennootschap?
    Ik verhuur reeds mijn bureau aan mijn vennootschap. Maar je zit daar ook gelimiteerd qua huurprijs, heeft onder andere te maken met oppervlakte en KI.

Aangezien dat een handelshuur betreft wordt je daar privé ook wel op belast, ik weet niet hoeveel dit is. Maar wanneer de vennootschap die huur niet inbrengt, word je dan ook belast?

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    7 Post(s)
    Ik verhuur reeds mijn bureau aan mijn vennootschap. Maar je zit daar ook gelimiteerd qua huurprijs, heeft onder andere te maken met oppervlakte en KI.

Aangezien dat een handelshuur betreft wordt je daar privé ook wel op belast, ik weet niet hoeveel dit is. Maar wanneer de vennootschap die huur niet inbrengt, word je dan ook belast?
    Als de vennootschap het huurt wordt het hoe dan ook als beroepsinkomen belast. De trigger om de huur belastbaar te maken bij de verhuurder is het beroepsgebruik van de huurder dacht ik, niet het feit of hij het al dan niet als kost inbrengt (en een vennootschap die het huurt wil automatisch zeggen dat het beroepsgebruik is).
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Heeft iemand al een offerte moeten maken voor een consultancy opdracht? Zo ja, wat moet hier eigenlijk allemaal in? Moet je daar ook algemene voorwaarden en dergelijke aan toevoegen?

Herman De Croo's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Welk pakket hebben jullie voor tv internet mobiel?
    https://www.orange.be/nl/producten-e...00_00_00_00_TV
    Orange Love Trio Pro lijkt wel erg interessant: 69 exc BTW voor onbeperkt vast internet, digitale tv, en gsm met onbeperkt bellen en 8GB data
    10% korting bij alle hotels op booking.com via deze link

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    25 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman De Croo Bekijk bericht
    Welk pakket hebben jullie voor tv internet mobiel?
    https://www.orange.be/nl/producten-e...00_00_00_00_TV
    Orange Love Trio Pro lijkt wel erg interessant: 69 exc BTW voor onbeperkt vast internet, digitale tv, en gsm met onbeperkt bellen en 8GB data
    Whoppa en Orange Giga.
    Whoppa omdat het goedkoper is dan Fluo (of whatever de naam nu is). En Orange Giga omdat je dan je ongebruikt belkrediet wat terug kan recupereren.

Radiance's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Heeft iemand al een offerte moeten maken voor een consultancy opdracht? Zo ja, wat moet hier eigenlijk allemaal in? Moet je daar ook algemene voorwaarden en dergelijke aan toevoegen?
    Naar mijn gevoel: doe je niet groter voor dan je bent. 3 pagina's kleine lettertjes toevoegen die je van elders gekopieerd hebt is vrij zinloos.
    • Als het puur gaat om een aantal dagen / uren die je gaat opleveren dan kan dat op een half A4'tje, je wil vermelden wat je ruwweg gaat doen (implementatie van xxx), aantal te presteren uren/dagen, begindatum, (vermoedelijke) einddatum, plaats van uitvoer (on-site of remote), eventuele regeling rond onkosten / reiskosten waar van toepassing en je totaalprijs.
    • Als je een welomschreven opdracht uitvoert dan mag het wel wat uitgebreider: wat is het probleem dat je ga oplossen, jow analyze van het probleem en een ruwe omschrijving wat je gaat opleveren, eventueel onder welke deadlines. Deelopdrachten met deadlines waar van toepassing en betaal formaliteiten voor elke deelopdracht.

Vooral voor het laatste geval kan je eens kijken naar Jonathan Stark en zijn visie rond proposals. Ik vond het initieel best wel verhelderend, ga alleen niet te ver zijn methodologie, hij overdrijft wat te ver in het zelfvertrouwen hebben, maar goed dat is wat je mag verwachten van zulke mensen.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

SharkyXTS's schermafbeelding
    iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Radiance Bekijk bericht
    Vooral voor het laatste geval kan je eens kijken naar Jonathan Stark en zijn visie rond proposals. Ik vond het initieel best wel verhelderend, ga alleen niet te ver zijn methodologie, hij overdrijft wat te ver in het zelfvertrouwen hebben, maar goed dat is wat je mag verwachten van zulke mensen.
    Nieuwsbrief van Jonathan Stark kan ik ook wel aanraden: kort en to the point. Ik volg hem ondertussen al twee jaar en hij levert interessante inzichten aan. Het toegepast krijgen is iets anders .

Herman De Croo's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Whoppa en Orange Giga.
    Whoppa omdat het goedkoper is dan Fluo (of whatever de naam nu is). En Orange Giga omdat je dan je ongebruikt belkrediet wat terug kan recupereren.
    Hoe krijg je een factuur voor die herlaadkaarten van Orange Giga?
    10% korting bij alle hotels op booking.com via deze link

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Welke verzekeringen heb je zo allemaal nodig als je overschakelt van bediende naar freelancer?

Ik denk aan:

- Hospitalisatie verzekering
    - Groepsverzekering (pensioensparen?)
    - Aansprakelijkheidsverzekering
    - Verzekering gewaarborgd inkomen

Zijn er nog verzekeringen die ik vergeet?

Regels voor berichten