Pagina 7 van 11 Eerste ... 34567891011 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman De Croo Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Door mijn werkzaamheden overschat ik waarschijnlijk de mogelijkheden van automatiseren in andere sectoren, maar het is toch crazy dat duizenden mensen elke maand opnieuw een PDF van hun Telenetabonnement downloaden, uploaden naar een systeem en dan de getallen overtypen? Elke maand opnieuw.
    Er is in dit land nog een grote supermarktketen die facturen van toeleveranciers enkel via de post aanvaardt. Nu met het Corona gedoe vragen die toeleveranciers allemaal of de factuur niet via e-mail kan, maar dat wordt geweigerd "omdat het proces daar niet op voorzien is". Heel wat bediendes moeten dus ook nog verplicht naar het kantoor komen, omdat alles nog via papier verloopt. Hun frank begint nu wel te vallen dat ze daar misschien iets moeten aan doen. Ook al omdat de post nu maar 2x per week komt, en alles niet gelijkmatig meer binnenkomt.

Je zou ervan schrikken hoeveel bedrijven nog met zo'n ouderwetse mentaliteit zitten, omdat het nu eenmaal al decennia goed werkt (in hun ogen).

iamhollywood's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Dat schreeuw ik dagelijks. Zoveel ITers die beweren dat een accountant perfect vervangbaar is door automatisatie. Maar ik heb nog geen enkel programma gezien dat vandaag perfect alleen kan boeken. Er is nog steeds aanzienlijk wat menselijke tussenkomst nodig door 1001 verschillende factuurformaten en een resem uitzonderingen qua fiscale/boekhoudkundige regelgeving.
    Laat staan dat in de nabije toekomst software uit zichzelf jaarrekeningen/aangiftes/adviezen kan aanleveren.

En van Yuki blijf ik liefst zo ver mogelijk weg .

Ideale combo als je zoveel mogelijk uw boekhouding wilt kunnen opvolgen: een boekhouder die supportdocumenten zoals facturen digitaal toevoegt aan zijn boekingen en regelmatig een bijgewerkte boekhouding synchroniseert met Silverfin. Maar ik vrees dat maar weinig boekhouders prioriteit geven aan het volledig bijboeken van freelance vennootschapje ..
    Everybody wants to be hollywood

iTrader
    39 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Mijn boekhouder doet eigenlijk alles op papier.
    Ze hebben vorig jaar even geëxperimenteerd met het uploaden van de facturen, maar echt goed ging dat niet.
    Op zich tevreden van mijn boekhouder, maar vorig jaar 50% meer moeten betalen zonder dat men echt iets meer moest doen (iets meer facturen).
    Zelf scan ik alles echter wel in, stuur door via email of Dropbox.
    Alle cijfers jou ik ook zelf bij in een excel, gewoon om te zien of alles klopt. Enkel heb ik geen idee van categoriën en verworpen kosten etc.
    Dus ik heb weinig zin om meer te betalen als zij hun flow niet kunnen optimaliseren.

Dozzeh's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Momenteel upload ik alles naar BillToBox en dat syncht naar ExactOnline van de boekhouder.

Een switch naar Yuki wordt overwogen, maar hierbij zou je als klant apart met Yuki nog een aparte module moeten activeren (maandelijkse kost) om detail cijfers te kunnen zien?
    Hoe is jullie ervaring met Yuki?

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iamhollywood Bekijk bericht
    En van Yuki blijf ik liefst zo ver mogelijk weg .
    Why? Vanuit perspectief boekhouder of klant? (Jij was boekhouder denk ik?)

Ik ben aant twijfelen tussen 2 boekhouders, en ene gebruikt Yuki, wat ik net als voordeel zag.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dozzeh Bekijk bericht
    Momenteel upload ik alles naar BillToBox en dat syncht naar ExactOnline van de boekhouder.

Een switch naar Yuki wordt overwogen, maar hierbij zou je als klant apart met Yuki nog een aparte module moeten activeren (maandelijkse kost) om detail cijfers te kunnen zien?
    Hoe is jullie ervaring met Yuki?
    Ah serieus is dat betalen? Dat had ik niet zo begrepen. De apps zijn in elk geval gratis. Misschien dat ge wel moet bijbetalen om facturen te kunnen maken?

iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lint Bekijk bericht
    Why? Vanuit perspectief boekhouder of klant? (Jij was boekhouder denk ik?)

Ik ben aant twijfelen tussen 2 boekhouders, en ene gebruikt Yuki, wat ik net als voordeel zag.

Ah serieus is dat betalen? Dat had ik niet zo begrepen. De apps zijn in elk geval gratis. Misschien dat ge wel moet bijbetalen om facturen te kunnen maken?
    Je moet voor een eigen toegang tot elk mogelijk platform (Yuki, EOL, Silverfin) etc een kost betalen. Zij het rechtstreeks, zij het dat uwen boekhouder het doorrekent in uw factuur.

Yuki werkt simpelweg niet. Yuki denkt en boekt voor zichzelf. Maar zoals ik al zei, er zijn teveel uitzonderingen waarop programma’s vastlopen of fouten maken. Vb factuurnummer -> programma neemt klantennummer, klantennummer is altijd hetzelfde dus factuur wordt geblokkeerd en niet verwerkt. In 1 en dezelfde factuur verschillende btwtarieven wat bij heel wat facturen het geval is (telenet, proximus, alle nutsvoorzieningen etc), gegarandeerd neemt hij de verkeerde lijnen. Je moet veel manueel gaan aanpassen maar Yuki boekt zo standvast dat ge elke correctie blijft zien waardoor uw boekhouding op den duur nogal rommelig wordt.
    Heb in een kantoor gewerkt waar ze Yuki met veel show en receptie geïntroduceerd hadden, binnen de 6 maand was het afgevoerd.

Geef mij maar een boekhouder waarbij iemand elke factuur gezien heeft, nauw gelet heeft op de omschrijving en die een deftig rekeningschema aanhoudt. Die gaat bij den afsluit of een tussentijdse situatie in 1 oogopslag vanuit de balans en het grootboek uw aangifte kunnen maken of uw situatie kunnen weergeven/optimaliseren.

Automatisering leidt maar al te vaak tot vereenvoudigde situaties waarbij ge gaat afkappen op pro rata’s etc. Handig voor grote bedrijven waar de materialiteit er vaak niet toe doet. Voor mijn eigen boekhouding zie ik (en een controleur) dat liever niet..
    En dat is zeker jammer dat er zo weinig schot in komt, maar ons fiscaal wetboek hangt nu eenmaal vol uitzonderingen aan elkaar. Zie almaar naar de aftrekbaarheid van de wagen, tot kort uniforme afgeronde percentages (70/80/90 etc), sinds 2020 elke co2 uitstoot een specifiek aftrekpercentage waardoor ge een rommel aan beperkingen krijgt (62%, 77%, 93% etc).

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Je moet voor een eigen toegang tot elk mogelijk platform (Yuki, EOL, Silverfin) etc een kost betalen. Zij het rechtstreeks, zij het dat uwen boekhouder het doorrekent in uw factuur.
    Hmmmm moet ik even nagaan, ik gok dat het bij mijne toekomstige dan in de fee zit.

Yuki werkt simpelweg niet. Yuki denkt en boekt voor zichzelf. Maar zoals ik al zei, er zijn teveel uitzonderingen waarop programma’s vastlopen of fouten maken. Vb factuurnummer -> programma neemt klantennummer, klantennummer is altijd hetzelfde dus factuur wordt geblokkeerd en niet verwerkt. In 1 en dezelfde factuur verschillende btwtarieven wat bij heel wat facturen het geval is (telenet, proximus, alle nutsvoorzieningen etc), gegarandeerd neemt hij de verkeerde lijnen. Je moet veel manueel gaan aanpassen maar Yuki boekt zo standvast dat ge elke correctie blijft zien waardoor uw boekhouding op den duur nogal rommelig wordt.
    Indeed niet zo handig, maar even cru gesteld: dit is (als klant) mijn probleem niet? Ik ga er vanuit dat mijne boekhouder zorgt dat dat goed komt te staan (geautomatiseerd of manueel). Of ga ik te kort door de bocht?

Heb in een kantoor gewerkt waar ze Yuki met veel show en receptie geïntroduceerd hadden, binnen de 6 maand was het afgevoerd.

Geef mij maar een boekhouder waarbij iemand elke factuur gezien heeft, nauw gelet heeft op de omschrijving en die een deftig rekeningschema aanhoudt. Die gaat bij den afsluit of een tussentijdse situatie in 1 oogopslag vanuit de balans en het grootboek uw aangifte kunnen maken of uw situatie kunnen weergeven/optimaliseren.

Automatisering leidt maar al te vaak tot vereenvoudigde situaties waarbij ge gaat afkappen op pro rata’s etc. Handig voor grote bedrijven waar de materialiteit er vaak niet toe doet. Voor mijn eigen boekhouding zie ik (en een controleur) dat liever niet..
    En dat is zeker jammer dat er zo weinig schot in komt, maar ons fiscaal wetboek hangt nu eenmaal vol uitzonderingen aan elkaar. Zie almaar naar de aftrekbaarheid van de wagen, tot kort uniforme afgeronde percentages (70/80/90 etc), sinds 2020 elke co2 uitstoot een specifiek aftrekpercentage waardoor ge een rommel aan beperkingen krijgt (62%, 77%, 93% etc).
    Mja bemoedigend klinkt het niet, maar nogmaals: heb ik daar (als eindklant) zoveel last van?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman De Croo Bekijk bericht
    Welke flow hebben jullie met de boekhouder voor facturen? Ik ben een beetje verschoten hoe ouderwets het allemaal nog werkt (en dan zit ik al bij een jonge boekhouder). Ik upload zelf alles in Yuki, en de boekhouder verwerkt die documenten dan daarin. Loopt tamelijk goed.

Heb ook kennismakingsgesprek gehad met een boekhouder die "digitaal" werkte, maar dat kwam neer op PDF's in een Dropboxachtige map zetten die zijn dan manueel verwerken in hun softwarepakket.
    Door mijn werkzaamheden overschat ik waarschijnlijk de mogelijkheden van automatiseren in andere sectoren, maar het is toch crazy dat duizenden mensen elke maand opnieuw een PDF van hun Telenetabonnement downloaden, uploaden naar een systeem en dan de getallen overtypen? Elke maand opnieuw.
    Bij mij ook met Yuki. De telenet facturen worden alvast automatisch herkend en ik vind dat de OCR redelijk goed werkt.
    Maar het is geen groot geheim dat er in de boekhoudsector veel te veel apenwerk is en dat wie erin slaagt dat te automatiseren een grote voorsprong zal nemen.
    De Yuki software op zich heeft nog een massa aan onbenut potentieel.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bulbanos Bekijk bericht
    Bij mij ook met Yuki. De telenet facturen worden alvast automatisch herkend en ik vind dat de OCR redelijk goed werkt.
    Maar het is geen groot geheim dat er in de boekhoudsector veel te veel apenwerk is en dat wie erin slaagt dat te automatiseren een grote voorsprong zal nemen.
    De Yuki software op zich heeft nog een massa aan onbenut potentieel.
    Gij zijt klant en geen boekhouder veronderstel ik? Hoe ervaart gij Yuki?

iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Hmmmm moet ik even nagaan, ik gok dat het bij mijne toekomstige dan in de fee zit.

Indeed niet zo handig, maar even cru gesteld: dit is (als klant) mijn probleem niet? Ik ga er vanuit dat mijne boekhouder zorgt dat dat goed komt te staan (geautomatiseerd of manueel). Of ga ik te kort door de bocht?

Mja bemoedigend klinkt het niet, maar nogmaals: heb ik daar (als eindklant) zoveel last van?
    Als uwen boekhouder er met uwe fee niet komt door te veel uren aan gepruts zal hij extra factureren .
    En dat is maar al te vaak de praktijk. Lagere offertes en daarna worden extra’s aangerekend.

Plus, een proper overzichtelijk dossier zal altijd meer ruimte tot optimalisatie geven.

Dozzeh's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Er werd mij verteld dat Yuki bij hun laatste versie de pricing heeft aangepast, waarbij de boekhouder inderdaad nog steeds een bepaalde kost heeft (per factuur, ... ) maar dat je als gebruiker meer detail wilt (bv doorklikken naar detail van de boekhouding ipv overzicht) apart ook nog is een module moest activeren via Yuki zelf. Voor mij is dit een beetje een showstopper, ik betaald graag één duidelijke prijs en als er dan nog aparte zaken bijkomen..

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als uwen boekhouder er met uwe fee niet komt door te veel uren aan gepruts zal hij extra factureren .
    En dat is maar al te vaak de praktijk. Lagere offertes en daarna worden extra’s aangerekend.

Plus, een proper overzichtelijk dossier zal altijd meer ruimte tot optimalisatie geven.
    Afhankelijk van hoe het contract opgesteld is veronderstel ik.
    Als hij gewoon een fixed fee contract met een beschrijving van zijn taken (genre "voeren van de algemene boekhouding, coderen en boeken van transacties, aankoopfacturen, verkoopfacturen, bankstukken, kas-verrichtingen, onkostennota's"), dan moet hij niet komen aankloppen dat het hem meer tijd kost door zijn eigen keuze / geklooi.
    Nota: Zo begreep ik van hem dat ze werkten. Ik heb nog geen contract(voorstel), dus weet niet hoe het beschreven zal staan.

Jij doet toevallig geen boekhouding voor vennootschappen?

iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dozzeh Bekijk bericht
    Er werd mij verteld dat Yuki bij hun laatste versie de pricing heeft aangepast, waarbij de boekhouder inderdaad nog steeds een bepaalde kost heeft (per factuur, ... ) maar dat je als gebruiker meer detail wilt (bv doorklikken naar detail van de boekhouding ipv overzicht) apart ook nog is een module moest activeren via Yuki zelf. Voor mij is dit een beetje een showstopper, ik betaald graag één duidelijke prijs en als er dan nog aparte zaken bijkomen..
    Zou kunnen, gebruik al even Yuki bewust niet meer. Maar meeste leveranciers werken wel op die manier.

Afhankelijk van hoe het contract opgesteld is veronderstel ik.
    Als hij gewoon een fixed fee contract met een beschrijving van zijn taken (genre "voeren van de algemene boekhouding, coderen en boeken van transacties, aankoopfacturen, verkoopfacturen, bankstukken, kas-verrichtingen, onkostennota's"), dan moet hij niet komen aankloppen dat het hem meer tijd kost door zijn eigen keuze / geklooi.
    Nota: Zo begreep ik van hem dat ze werkten. Ik heb nog geen contract(voorstel), dus weet niet hoe het beschreven zal staan.

Jij doet toevallig geen boekhouding voor vennootschappen?
    Het is de bedoeling om naast mijn freelance opdrachten wat boekhouddossiertjes bij te nemen. Maar door gans die coronatoestanden is mijn eedaflegging als IAB accountant uitgesteld . En zolang ik niet officieel mijn eed heb afgelegd durf ik nog geen activiteiten daarin opnemen. Heb daarom ook bewust in mijn KBO inschrijving de code van accountant/belastingsconsulent nog niet opgenomen omdat het een beschermde titel is waar ze nogal moeilijk kunnen rond doen. Al is in tussentijd mijn stagenummer wel nog steeds geldig om al op te starten, maar zet het liefst meteen tegoei op. Al ga ik niet klagen, ik heb mijn bekwaamheidsexamen nog mogen doen en heb bevestiging dat ik geslaagd ben. Velen hun examen is geschrapt met waarschijnlijk pas volgende kans in november.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het is de bedoeling om naast mijn freelance opdrachten wat boekhouddossiertjes bij te nemen. Maar door gans die coronatoestanden is mijn eedaflegging als IAB accountant uitgesteld . En zolang ik niet officieel mijn eed heb afgelegd durf ik nog geen activiteiten daarin opnemen.
    Allright veel geluk dan ermee. Ik zou zeggen, laat hier zeker weten als je eraan begint. Er zit hier misschien wel volk dat klant wil worden (inclusief mezelf als die Yuki effectief zo brol blijkt te zijn ).

iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Allright veel geluk dan ermee. Ik zou zeggen, laat hier zeker weten als je eraan begint. Er zit hier misschien wel volk dat klant wil worden (inclusief mezelf als die Yuki effectief zo brol blijkt te zijn ).
    Hehe komt in orde.
    Het zal hier hoogstwaarschijnlijk exact online worden.

Regels voor berichten