iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

nog enkele vragen over examencommissie secundair onderwijs

Ik ben 41 jaar en een schoolverlater (4e BSO).
    Ik heb eens op de site van examencommissie gekeken want ik denk erover misschien toch mijn diploma secundair te gaan halen samen met een beroep.
    Kan iemand eens vertellen wat het verschil is tussen ASO, BSO, TSO en KSO? Ik wil zo min mogelijk wiskunde want dat is echt niets voor mij. Hoe doet men een keuze? Wat is het meeste logisch? In school ging ik al naar BSO omdat ASO moeizaam ging. (dus wss is ASO niets voor mij)
    Alvast bedankt voor any info!

Helene

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Persoonlijk denk ik dat je dan beter kunt kijken bij het tweedekansonderwijs: hier volg je een beroepsopleiding gecombineerd met de aanvullende algemene vorming, wat leidt tot het diploma secundair onderwijs. Een echte beroepsopleiding krijg je niet bij de examencommissie, je legt hier louter examens af. Uiteraard bieden de BSO en TSO diploma's in theorie ook rechtstreeks toegang tot een beroep, maar je mist hier toch de praktische kant (+ het aanbod is beperkt bij de examencommissie).

Als je toch examencommissie wil volgen, kies dan een opleiding dat haalbaar is voor jou. Bekijk goed alle studierichtingen en bijhorende vakfiches, want naast de wiskunde kunnen er nog een hoop andere struikelblokken zijn: veel TSO opleidingen hebben Duits als vak, tegenwoordig zijn er meerdere vakken met taken, BSO opleidingen hebben een portfolio waar je 950 uur praktijkervaring moet aantonen... In mijn tijd was het populair om zonder al te veel na te denken BSO kantoor te kiezen, omdat je hier zonder al te veel moeite (of beter: risico) snel een diploma kon halen, maar nu is dit dus totaal achterhaald.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bedankt! Ja er is veel veranderd he! BSO kantoor was ik aan het zoeken maar ik zie inderdaad dat er veel meer bijkomt nu.
    En ik keek bij de beroepen en zelf bij onthaal en PR moet je dingen zoals biologie kennen, why the heck??? Ik keek even naar de wiskunde vakfiche en het word me al slecht, ik versta er echt niets van en al 25 jaar uit school, pffft zal wel moeilijk worden, vrees ik 😥
    Ik begin langzaam te denken of ik er nog voor zal gaan :/
    Duits heb ik nooit geleerd op school (Frans en Engels integendeel wel) dus dat zal misschien ook moeilijk zijn maar ik ben wel beter in talen dan in wiskunde..
    ik weet het niet echt meer. Misschien toch voor webdesign gaan

Regels voor berichten