iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Van functioneel analist naar developer?

Hallo,

Heeft iemand (die je kent) ooit al de switch gemaakt van analist naar developer? Is het een domme keuze? Wat zijn zoal de verschillen qua loon en doorgroeimogelijkheden?

Ik ben nu functioneel analist geworden na mijn it-studies, met project manager als doel in het achterhoofd. Helaas zit ik in de praktijk het merendeel van de dagen me lichtjes te vervelen met wat te testen en user stories uit te schrijven. Ik heb ook deze functie gekozen omdat ik het idee had dat developers 8u per dag met hun hoofdtelefoon voor hun pc zaten en ikzelf graag veel menselijk contact heb. In realiteit zit ik nu dus als analist 99% van de tijd voor mijn pc.

Als ik naar code kijk begrijp ik ik alles goed dus ik denk dat ik er wel veel inzicht in heb en het uiteindelijk goed zou doen als developer. Toch ik zou het menselijk contact en de business-kant missen als ik de switch maakte.

Advies?

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    9 Post(s)
    Hoe kan je als analist 99% van je tijd achter je scherm zitten? Je moet toch praten met business, eventueel gebruikers, met ontwikkelaars en architecten, ...? Hoe heb je anders voeling met wat je moet analyseren?

Dat terzijde, als je liever schakelt, doe dat dan... Loon maakt daarbij toch weinig uit? Ligt allemaal in dezelfde grootte-orde en afhankelijk van je traject kan je op beide manieren serieus doorgroeien. Maar als je niet tevreden bent is dat toch een grote drijfveer dan loon?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Hoe kan je als analist 99% van je tijd achter je scherm zitten? Je moet toch praten met business, eventueel gebruikers, met ontwikkelaars en architecten, ...? Hoe heb je anders voeling met wat je moet analyseren?

Dat terzijde, als je liever schakelt, doe dat dan... Loon maakt daarbij toch weinig uit? Ligt allemaal in dezelfde grootte-orde en afhankelijk van je traject kan je op beide manieren serieus doorgroeien. Maar als je niet tevreden bent is dat toch een grote drijfveer dan loon?
    Oke ik overdreef, ik praat inderdaad wel ontwikkelaars en architecten. Maar user stories zijn vaak in grote lijnen al gedefinieerd door functioneel architecten of product owners. Hierdoor zit ik dus het merendeel stories verder uit te schrijven of functionaliteiten te testen.

Het probleem is dat ik niet weet of ik wil schakelen. Ik zou het stom vinden om nu te switchen naar development en dat dan beu te zijn na enkele maanden om dan te beseffen dat FA me beter lag.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dj1234 Bekijk bericht
    Oke ik overdreef, ik praat inderdaad wel ontwikkelaars en architecten. Maar user stories zijn vaak in grote lijnen al gedefinieerd door functioneel architecten of product owners. Hierdoor zit ik dus het merendeel stories verder uit te schrijven of functionaliteiten te testen.

Het probleem is dat ik niet weet of ik wil schakelen. Ik zou het stom vinden om nu te switchen naar development en dat dan beu te zijn na enkele maanden om dan te beseffen dat FA me beter lag.
    Dus je bent meer geïnteresseerd in wat de IT architect / de business analyst doet?

Je kan ook op je tanden bijten en in die richting groeien als je vrij zeker bent dat je die richting uit wil. Als developer moet je gaan programmeren wat de FA geanalyseerd heeft, dus dan heb je nog minder in de pap te brokken -- mag je 99% van je tijd achter je pc vloeken op bugs en technical debt.

Of je kan naar een kleiner bedrijf gaan waar de kans groter is dat je analist-programmeur bent, wat je een breder spectrum van het dev proces geeft. Maar daar zijn ook weer nadelen aan verbonden.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik zou vooral op lange termijn denken. Waar wil je over 5 à 10 jaar staan? Misschien dat je functie als FA nu wat minder je ding is, maar misschien kan je over 5 jaar met je ervaring solliciteren voor een meer uitgebreide job? De ene FA is de andere niet, bij sommige bedrijven is dat takenpakket helemaal anders dan bij andere bedrijven.

Uit je verhaal blijkt niet dat je echt het programmeren of de technische kant mist, maar eerder dat de job die je nu doet (nog) niet echt is wat je verwacht had. Ik weet niet hoelang je nu al werkt, maar als je nog maar enkele maanden bent gestart dan is het misschien eerder logisch dat ze de echt belangrijke zaken nog niet aan jou overlaten? Met je ervaring als FA kan je ook wel solliciteren voor een functie als business analyst.

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Ik snap je volledig.

Ik ben ook FA, en sinds begin dit jaar is er bij ons in het team ook een Product Owner bijgekomen die eigenlijk alles al voorkauwt zodanig dat er op werkvlak voor mij enkel nog wat kruimels overblijven. Daarom ben ik ook actief bezig met het zoeken naar een nieuwe opdracht.

Hoe oud ben je en hoeveel jaar ervaring heb je? Als je nog maar 25 jaar ofzo bent zou ik zeker de stap naar developer overwegen, probeer wel een doordachte keuze te maken als je kiest voor een bepaalde technologie. Je kan ook altijd zelf proberen om richting product owner te gaan, of je kan veranderen van project/job in de hoop dat de rol van functioneel analist daar wel nog interessant is.

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    9 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Diatonico Bekijk bericht
    Of je kan naar een kleiner bedrijf gaan waar de kans groter is dat je analist-programmeur bent, wat je een breder spectrum van het dev proces geeft. Maar daar zijn ook weer nadelen aan verbonden.
    Hoef je niet noodzakelijk naar kleinere bedrijven voor te gaan. Genoeg grotere bedrijven die met kleinere agile teams werken waar je beide taken kan gaan doen. T-profiel-gewijs.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Hoef je niet noodzakelijk naar kleinere bedrijven voor te gaan. Genoeg grotere bedrijven die met kleinere agile teams werken waar je beide taken kan gaan doen. T-profiel-gewijs.
    Klopt, maar in mijn ervaring heb je in de meeste grote bedrijven vaker gesplitste FA/SE rollen, vandaar.

Regels voor berichten