iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

nieuwe carrière(wending)?

Hallo iedereen,

Was even aan het zoeken waar ik best mijn vraag best kon posten, maar aan de discussies te zien, denk ik dat ik het best hier plaats.

Zo'n 2 maanden geleden is mijn contract opgezegd door de werkgever en momenteel zit ik dus in mijn opzegperiode (8 maanden). Ik ben zo'n 20 jr actief geweest in projecten in de logistieke sector voornamelijk. Gezien mijn leeftijd, heb ik nog minstens zo'n 20 à 25 jaar te gaan eer ik op pensioen kan. Dus ben ik aan het nadenken of ik meteen terug elders aan de slag zou gaan in projecten in dezelfde branche of misschien nu het moment is om te investeren in een nieuwe carrière(wending)? Nog met zo'n kwart eeuw voor de boeg, meen ik dat ik best iets nieuws met toekomst perspectief probeer waar ik ook tegelijkertijd plezier in kan hebben.

Mijn vraag is tweeledig:

1. welke opleiding best kiezen?
    2. waar de gekozen opleiding best volgen?

Voor het eerste luik twijfel ik tussen de volgende 3 mogelijkheden:

a. HTML(5) + CSS3 + JavaScript >> vanuit persoonlijke interesse heb ik via zelfstudie (voornamelijk Youtube & diverse fora) reeds een voorzichtige basis in HTML & CSS.
    b. Python >> wordt DE taal van de toekomst genoemd en zou het heel wat "eenvoudiger" zijn dan bijvoorbeeld Java.
    c. Java >> hierin heb ik dan grote interesse, gezien ik dolgraag apps zou willen ontwikkelen en met Java lijken de jobmogelijkheden enorm. In mijn geval zou het weliswaar een junior functie zijn, daar ik tot op heden nog geen programmeerervaring/kennis heb.

Eens de keuze gemaakt, waar deze opleidingen best volgen, met oog op beste kansen op de arbeidsmarkt?

a. VDAB? >> de opleidingen hier zijn wel gratis voor werkzoekenden, maar zijn ze wel professioneel en toekomst- en arbeidsmarkt gericht?
    b. Syntra? >> Syntra is betalend en niet bepaald goedkoop.
    c. Volwassenonderwijs (avond)? >> hierover toch veel bedenkelijke reacties gelezen over lessen die wegvallen zonder inhaal, leestof niet up to date, ...
    d. INTEC Brussel? >> ook gevonden via website VDAB, lijkt op het eerste gezicht wel iets degelijks en professioneel

Gezien ik de luxe niet heb om terug voltijds te gaan studeren aan een hogeschool of unief, moet ik op zoek gaan naar een praktijkgerichte crash-course van max. 1 jaar.
    Over de instellingen hierboven lees ik positieve zaken, maar nog meer negatieve zaken:
    - vele reviews geven aan dat deze instellingen schoon (klinken) van ver, maar ver zijn van...
    - waarde van de opleidingen van deze instellingen op de arbeidsmarkt?
    - inhoudelijke waarde van de opleidingen zelf?

Zijn hier ervaringsdeskundigen die mij tips kunnen geven over welke opleiding en welke instelling wel of zeker niet (en waarom)?
    Zoals ik eerder aangaf ben ik tot op heden projectmanager geweest in de logistieke sector en heb ik geen opleiding of professionele ervaring in IT/programmeren. Wel heb ik een gezonde interesse/obsessie voor webtechnologie, webdesign, apps, ... Mijn uiteindelijke doel is dus mijn arbeidskansen en toekomst/zekerheid te vergroten met zaken waarvoor ik een persoonlijke passie voor heb.

Ik kijk graag uit naar reacties en tips. Alvast bedankt!

IMO
    Laatst gewijzigd door imo; 26 januari 2020 om 16:22

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Wat is je motivatie om richting ICT te gaan? Als je er enkel wil induiken omdat er veel vraag is, en omdat het relatief goed betaald wordt, dan heb ik slecht nieuws.

Er is een GIGANTISCH verschil tussen een beetje html en css kunnen, en het niveau vereist om professioneel software te kunnen ontwikkelen. HTML en CSS dient enkel voor opmaak; om aan web development te doen ga je een pak meer moeten kunnen. Je zou niet de eerste zijn die zich daar aan misgrijpt.

Python is voor zover ik weet vooral nuttig voor big data en onderzoek, in welk geval je enkel met Python nergens geraakt. Het is een hulpmiddel, niets meer.

Java is nog de meest realistische van je voorstellen. Er zijn verkorte trajecten om Java developer te worden en er zijn bedrijven die je recruteren met betaald opleidingstraject Java (of C# / .Net).

Maar eerst en vooral: waarom wil je specifiek gaan programmeren? Een beetje basis in HTML en CSS uit persoonlijke interesse is eerlijk gezegd maar magertjes qua motivatie.

Je hebt nu eenmaal 20j ervaring in de logistiek, en daar is ook nog steeds veel vraag naar goede werknemers. Heb je al gekeken naar een andere tak binnen de branche?

Als je naar de IT gaat, zal je moeten inleveren in loon en moet je je terug opwerken, zeker op jouw leeftijd is dat geen sinecure.

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Weet niet of dit enkel voor schoolverlaters is of niet maar: https://www.switchfully.com

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hallo Diatonico,

Vooreerst bedankt voor je eerlijke reactie

De echte reden waarom ik een switch overweeg is niet omdat er veel vraag is naar developers; dit is een feit en een grote bijkomende pluspunt.

Doorheen de jaren heb ik mijn interesse in meer creatieve bezigheden zien stijgen. In mijn vrije tijd ben ik dan ook steeds creatief bezig, voornamelijk design gerelateerd. Omdat ik ook enorm kan genieten van sommige supermooi in elkaar geknutselde en orginele websites, ben ik puur uit passie daarvoor HTML & CSS gaan bekijken. En het is me dan ook aardig gelukt om in redelijk korte tijd volledig via zelfstudie en opzoekwerk een goede basis te hebben. Waarom vind ik dit een pluspunt en een motivatie om verder te doen: net zoals JAVA en programmeren in het algemeen mij vandaag enorm moeilijk lijken (twijfel er ook niet aan dat het niet eenvoudig is), leken HTML & CSS mij destijds ook zaken die ik nooit zou aangedurven. Ik zag er geen logica in, veel cijfers en tekens en rare opmaken van de code, ... Chinees dus. Maar eens eraan begonnen, heb ik ondervonden dat als je het leuk vindt en er zelf iets mee in elkaar kan steken, dat het vrij vlug gaat. In mijn vrije tijd, ga ik mij hoe dan ook nu HTML en CSS verder verdiepen en JavaScript erbij nemen ... puur als hobby.

Java is hetzelfde verhaal: ik zou er helemaal ondersteboven van geraken, mocht ik op een dag mijn eerste (eenvoudige) app zelf zou kunnen schrijven. Los ervan of dit zou doen voor het werk of puur als hobby.

Waarom ik niet terug een job in project management zou willen? Na 20 jaar heb ik het wel gehad en zou ik iets nieuws willen proberen. Nu ik op een keerpunt sta en een nieuwe stap moet zetten in het 'onbekende', stel ik mij de vraag waarom ik niet iets zou proberen wat ik ook leuk vind? Vermits ik nog minstens 20 à 25 jaar op mijn bord heb liggen, dacht ik dat een jaar of 2 ervan investeren in het aanleren van programmeren of het ontwerpen en ontwikkelen van websites & apps, geen al te zotte investering zou zijn of geen tijdverlies in elk geval.

Vandaag staat de opleiding Java Developer bij INTEC Brussel (gevonden via link op website VDAB) te pinken voor mijn ogen. Alleen stel ik mij de vraag of een opleiding bij de VDAB of een dergelijke andere instelling (Syntra, Volwassenonderwijs, ...) wel je de stof echt goed en diepgaand aanleren zoals verwacht op de professionele arbeidsmarkt. Er worden veel opleidingen aangeboden met zeer mooie titels (Java Developer, Fullstak Developer, ...), maar naast veel positieve zaken, heb ik ook veel negatieve zaken gelezen dat sommige van dergelijke instellingen eigenlijk mooi verpakte holle dozen zijn: lessen niet professioneel, leerstof verouderd en niet aangepast aan de evolutie van de taal en de markt verwachtingen, ... Vandaar ook mijn vraag of er ervaringsdeskundigen zijn? Of is het allemaal verloren tijd en moeite en is de enige manier een meerjarenstudie aan de hogeschool/unief om als developer (Java of iets anders) bij een bedrijf als dusdanig aangenomen te worden?

PS: ik heb ook gehoord van bedrijven die je recruteren met betaald opleidingstraject. Dit ga ik ook eens opzoeken. Als je concrete tips hebt, mag je die steeds sharen, zou het enorm appreciëren.
    @SomeDude: bedankt voor de link, ga het bekijken! ;-)

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Weet niet of dit enkel voor schoolverlaters is of niet maar: https://www.switchfully.com
    zeker niet enkel voor schoolverlaters. Heb zelf dankzij hun de stap kunnen maken. Hou er wel rekening mee dat ze normaal veel kandidaten hebben voor een beperkt aantal plaatsen.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door imo Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Doorheen de jaren heb ik mijn interesse in meer creatieve bezigheden zien stijgen. In mijn vrije tijd ben ik dan ook steeds creatief bezig, voornamelijk design gerelateerd. Omdat ik ook enorm kan genieten van sommige supermooi in elkaar geknutselde en orginele websites, ben ik puur uit passie daarvoor HTML & CSS gaan bekijken. En het is me dan ook aardig gelukt om in redelijk korte tijd volledig via zelfstudie en opzoekwerk een goede basis te hebben. Waarom vind ik dit een pluspunt en een motivatie om verder te doen: net zoals JAVA en programmeren in het algemeen mij vandaag enorm moeilijk lijken (twijfel er ook niet aan dat het niet eenvoudig is), leken HTML & CSS mij destijds ook zaken die ik nooit zou aangedurven. Ik zag er geen logica in, veel cijfers en tekens en rare opmaken van de code, ... Chinees dus. Maar eens eraan begonnen, heb ik ondervonden dat als je het leuk vindt en er zelf iets mee in elkaar kan steken, dat het vrij vlug gaat. In mijn vrije tijd, ga ik mij hoe dan ook nu HTML en CSS verder verdiepen en JavaScript erbij nemen ... puur als hobby.

Java is hetzelfde verhaal: ik zou er helemaal ondersteboven van geraken, mocht ik op een dag mijn eerste (eenvoudige) app zelf zou kunnen schrijven. Los ervan of dit zou doen voor het werk of puur als hobby.

Waarom ik niet terug een job in project management zou willen? Na 20 jaar heb ik het wel gehad en zou ik iets nieuws willen proberen. Nu ik op een keerpunt sta en een nieuwe stap moet zetten in het 'onbekende', stel ik mij de vraag waarom ik niet iets zou proberen wat ik ook leuk vind? Vermits ik nog minstens 20 à 25 jaar op mijn bord heb liggen, dacht ik dat een jaar of 2 ervan investeren in het aanleren van programmeren of het ontwerpen en ontwikkelen van websites & apps, geen al te zotte investering zou zijn of geen tijdverlies in elk geval.

Vandaag staat de opleiding Java Developer bij INTEC Brussel (gevonden via link op website VDAB) te pinken voor mijn ogen. Alleen stel ik mij de vraag of een opleiding bij de VDAB of een dergelijke andere instelling (Syntra, Volwassenonderwijs, ...) wel je de stof echt goed en diepgaand aanleren zoals verwacht op de professionele arbeidsmarkt. Er worden veel opleidingen aangeboden met zeer mooie titels (Java Developer, Fullstak Developer, ...), maar naast veel positieve zaken, heb ik ook veel negatieve zaken gelezen dat sommige van dergelijke instellingen eigenlijk mooi verpakte holle dozen zijn: lessen niet professioneel, leerstof verouderd en niet aangepast aan de evolutie van de taal en de markt verwachtingen, ... Vandaar ook mijn vraag of er ervaringsdeskundigen zijn? Of is het allemaal verloren tijd en moeite en is de enige manier een meerjarenstudie aan de hogeschool/unief om als developer (Java of iets anders) bij een bedrijf als dusdanig aangenomen te worden?
    Opmaak/design en developen zijn echt wel heel andere zaken. De meeste programmeurs zijn helemaal niet goed in design.

Zelf heb ik een bachelor in afstandsonderwijs gedaan. Het is haalbaar, maar verre van evident. Ik heb er 4.5j over gedaan, heb heel wat zaken links moeten laten liggen (+ mijn relatie is er aan ten onder gegaan) en heb intussen een job in de sector als functioneel analist. Ik heb loon moeten inleveren, maar heb dat gelukkig vrij snel ingehaald.

Ik ken ook mensen die andere trajecten doen/deden: 3 jaar cvo in avondonderwijs, 1j voltijds bij Intec Java dev worden,... Ik zou niet direct een uitspraak durven doen over de marktwaarde van al die opleidingen, maar de meeste geven je wel een degelijke basis. Je gaat wel een stuk algemene informaticakennis missen bij de meeste van die opleidingen + je bent heel hard toegespitst op 1 of 2 frameworks. Dus het risico bestaat dat je je in een hokje gaat werken.

Ik heb wel het gevoel dat je het wel moeilijker gaat hebben als je zo een specifieke "wordt snel Java dev" cursus gaat doen. Je kent maar 1 ding en je mist een pak bredere kennis. Je zal wellicht ook moeten inleveren in loon.

Niet alleen dat, het is niet zo dat je op je lauweren kan gaan rusten na die opleiding en het versieren van een nieuwe job. Je gaat je moeten blijven bijscholen, zeker omdat je eigenlijk al een dubbele achterstand hebt op technisch vlak. Ik lees "een jaar of 2 investeren [...] geen al te zotte investering zou zijn of geen tijdverlies in elk geval" — wees je goed bewust van je keuze; informatica is niet iets wat je op een jaartje leert om dan 20 jaar te kunnen verdertuffen.

Je heb 20j ervaring in de logistiek en dat kan je wel in je voordeel gebruiken — naast technische kennis is ook business kennis vaak cruciaal, dus je zou wel ergens terecht kunnen bij een bedrijf dat software voor de logistieke sector maakt.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Mij lijkt het alsof je een wat geromantiseerd beeld hebt van programmeren en werken als developper. Zoals eerder vermeld; als dev doe je zelf nooit iets aan het design. Jij krijgt het design en je moet het programmeren. Dus echt je creativiteit erin kwijt kunnen, daar vrees ik voor. Verder is webapplicaties bouwen 20% coderen en 80% uitzoeken waarom je code niet werkt (althans, toch zeker de eerste paar maanden/jaren). Je zou heus niet de enige zijn die denkt "dit is iets voor mij" en na een aantal maanden stopt. Ik wil je zeker niet afschrikken, als je overtuigd bent, dan moet je het zeker doen, maar besef wel dat het niet gemakkelijk wordt. Zeker omdat je zal moeten solliciteren voor junior posities en dus zal moeten concurreren met pas afgestudeerden van 21 jaar. Waarschijnlijk zal je ook moeten inleveren qua loon en als project manager in de logistiek zal je niet slecht kunnen verdienen elders met je ervaring.

Als je toch wilt doorzetten, zou ik een bachelor in afstandsonderwijs afraden. Op jouw leeftijd zou ik voor een kort traject kiezen in de technologie dat je interesseert (java/.net) van een jaar om toch een soort van certificaat te krijgen als bewijs, maar doorheen dat jaar vooral buiten de lessen om te oefenen, dingen uit te proberen, apps maken, online cursussen/oefeningen bekijken... en eigen projecten op github te zetten. Een soort van portfolio maken dus.

Python zou ik inderdaad afraden. Ik zou me focussen op css, html en dan java of .net.

dimio111's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dag Imo,

Ikzelf heb 7 jaar geleden de opleiding Java Enterprise developer gevolgd via VDAB Gent.
    Ik ben zelfs vorig jaar docent geweest van een nieuwe lichting cursisten.

Deze opleiding heeft wel 2 types, de klassikale opleiding en de zelfstudie in groep.
    In gent heb je beide keuzes, bij intec is het enkel zelfstudie in groep.
    Zowel intec als vdab gebruiken over de grote lijnen hetzelfde lesmateriaal.

Uit mijn ervaring moet ik wel zeggen dat de iets oudere cursisten richting 40+ meestal wel wat moeite hebben met programmeren op zich.
    Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet gaat lukken, maar programmeren vergt een specifieke logica en syntax, ofwel duurt het een stuk langer voor ze de klik maken en jammergenoeg heb ik er ook al gezien die de klik niet kunnen maken...

Daarom zou ik echt wel een klassikale opleiding aanraden zodat je betere begeleiding kan krijgen.
    Het probleem daarmee is dat je wel het tempo van de klas moet volgen en dat ligt dan soms wat te hoog.

Qua leerstof ben je op het einde van zo een opleiding een volwaardige junior, vaak heb je meer van Java gezien dan een bachelor op de hogeschool, maar een bachelor heeft dan wel een bredere basis richting andere IT dingen natuurlijk. :-)
    Je bent ook maar een volwaardige junior op voorwaarde dat je volledig mee bent met de opleiding en dat is ook niet altijd het geval.

Als je zonder voorkennis start is het tempo best hoog om het in het kopje te krijgen, je kan je best voorbereiden dat je enkele maanden met niets anders zult bezig zijn dan programmeren ook in je vrije tijd.

Ps: zoals hierboven al vermeld is de kans klein dat je als java developer creatieve dingen kan doen, vaak schrijf je backend logica die nooit iemand te zien krijgt en waarvan je ook niet aan een leek kan uitleggen wat je eigenlijk doet... :-p
    Play for fun.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Collega's,

Allereerst bedankt voor jullie vele en eerlijke reacties!

Misschien heb ik inderdaad een ietwat geromantiseerd beeld van het leven van een programmeur. En inderdaad zou ik als een PM met 20jr. professionele ervaring bij een multinational elders wel snel en met goede voorwaarden kunnen starten. Maar, feit is ook dat ik helemaal uitgekeken ben op projectmanagement-gedoe, waarbij je over heel wat onderwerpen iets kent, maar eigenlijk in niets een (diepgaande en tastbare) expertise hebt -buiten je jarenlange ervaring in pm-methodologiën. En gezien de onstopbare en onomkeerbare evolutie richting technologie, automatisering, robotisering, ... in alle sectoren zonder uitzondering, denk ik dat een ommezwaai en training in die richting nooit als verloren tijd/moeite kan zijn, zij het Java, JavaScript, HTML5/CSS3, PHP, ... of andere. Vergis ik mij?

Samen met de punten die jullie hebben aangehaald, zit ik nog met deze vragen:

Stel ik volg een crash cursus van ca. een jaar over Java of JavaScript+HTML5+CSS3 (dit zijn de 2 pistes die mij aanspreken) en stel dat ik, ondanks mijn late(re) roeping erin slaag om de klik te maken en het programmeren in één van deze pistes onder de knie krijg (lees: een degelijke basis mij eigen maak om ergens professioneel te kunnen/mogen starten) en een VDAB "diploma" (getuigschrift) Java of JavaScript+HTML5+CSS3 op mijn CV kan zetten:

1. zou ik als iemand met 20jr. PM-ervaring die de uitdaging aangaat om een totaal nieuwe pagina te openen door nieuwe technologiën te leren totaal geen kans maken tussen al die frisse 20'ers met een bredere IT Bachelar opleiding met X-aantal eerste ervaring in programmeren? Ik weet het niet, misschien zijn hier ervaringsdeskudigen die dit parcour hebben meegemaakt of bedrijfsleiders die zulke beslissingen maken en die hun bevindingen kunnen delen? Het wordt nooit geschreven omdat het niet mag, maar ik weet dat leeftijd altijd een belangrijke (beslissings-)factor is.

2. ik ben realist en zou er geen problemen mee hebben om als junior te starten aan startersvoorwaarden, lijkt mij ook logisch gezien ik nieuwkomer zal zijn in het vak. Maar oefening baart kunst en denk ik dat men in IT functies (in het algemeen) heel wat meer opties en kansen (zullen) zijn, zeker voor iemand met een certificaat Java of JavaScript+HTML5+CSS3. Bovendien lees ik in veel vacatures dat heel wat bedrijven gespecialiseerde in-house trainingen voorzien en bijkomende certificaten behalen mogelijk maken en zelfs aanmoedigen. Hiermee wil ik aangeven dat ik denk dat ik binnen 5 jaat meer en betere arbeidskansen zal hebben, dan indien ik nu gewoon elders zou solliciteren voor een gelijkaardige PM-functie.

3. in mijn loopbaan heb ik heel wat IT-projecten gedaan en ook nauw samengewerkt met veel IT'ers, programmeurs, testers, ... wat ik zelf heb ervaren is dat niemand diepgaande kennis heeft in alle programma's en programmeertalen. De functievereisten worden zo opgesteld dat men haast zou denken dat je eerst 25 jaar bij NASA gewerkt zou moeten hebben en 3 diploma's in Java, .Net, JavaScript, PHP, ... zou moeten hebben om ook maar in aanmerking te kunnen komen voor een interview. Maar niets is minder waar: men is vaak expert in één of twee zaken en ervaringsdeskundige in of heeft men noties over tal van andere applicaties en talen. Ik zie vaak vacature voor Java-ontwikkelaar met ervaring en/of kennis over dit en dat. Of een PHP-ontwikkelaar met erarving en/of kennis over dit en dat enz... beperkte kennis of ervaring in dit en dat, gaan toch nooit je kansen totaal uitsluiten gezien je je zowel in je hoofdvak als in "dit en dat" nog kan verbreden/verdiepen (denk ik)? Toen ik 20jr. geleden begon, had ik ook nulkommanul projectmanagement ervaring. Maar na 3-5 jaar was ik senior en kader. Functievereiste waren zelfs o.a Master diploma met kennis X-aantal methodologieën, maar ik had geen Master, maar een Bachelor en zeker geen certificaten in PM-methodologiën.

4. Met Java of JavaScript+HTML5+CSS3 denk ik dat men ook sneller en meer ook buiten het werk zelf vanalles kan bijleren en iets tastbaar in elkaar knutselen: apps, websites, ... zijn toch veel meer gevraagde profielen in freelance, occasioneel, prive-opdrachten, ... als zuiver PM is dit toch minder evident (denk ik)?

Ik weet het niet, vergis ik mij? Ben ik TE optimistisch, maak ik ergens een grote redeneerfout?

Ben uiterst benieuwd naar jullie visies over deze punten.

Thx! ;-)
    Laatst gewijzigd door imo; 1 februari 2020 om 13:26

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Mijn eigen context: ik ben zelf nog student, maar na mijn informatica opleiding zijn veel klasgenoten uiteraard beginnen werken (en ik heb ook wel wat gesolliciteerd, stages gedaan,...) dus van daaruit komt mijn ervaring.

Dat er in de IT veel jobs zijn, staat natuurlijk vast. Maar als mensen horen dat je informatica studeert of dat je IT'er bent, denken ze meteen dat je veel verdient "want IT'ers zijn er toch te kort?", maar dat is dus verkeerd. IT is zodanig breed... een master informatica dat zich specialiseert in AI, machine learning, robotics,... zal uiteraard een mooi loon hebben. Maar er zijn ook genoeg IT'ers die een normaal loon krijgen zoals andere bachelors.

Je leeftijd en ervaring kan ofwel positief ofwel negatief uitpakken. Bedrijven die vooral focussen op starters en pas afgestudeerden zullen je niet aannemen voor hun functies. Tijdens mijn jaar was er ook iemand die reeds 30 was, en wegens zijn leeftijd hadden ze hem niet aangenomen voor een stage en mij wel. Het gaat hier wel over een "hippe" start-up in het Gentse waarde gemiddelde leeftijd 27 was. Echter heeft hij wel redelijk vlot een junior positie kunnen bemachtigen (bij mediagenix). Ik denk dus dat een job bemachtigen op zich geen probleem zal zijn, alleen zal dit misschien niet bij een big4 zijn of bij een jonge start-up of iets dergelijks. Ik denk trouwens ook dat de VDAB of de instantie waarbij je je opleiding zou volgen, meestal wel goede connecties heeft met bepaalde bedrijven.

Of je na 5 jaar in IT betere jobmogelijkheden zou hebben dan wanneer je in PM zou blijven, hangt volledig van jezelf af en van de kansen die krijgt en grijpt. Ik weet natuurlijk ook niet hoeveel je verdiende als PM zijnde, sommige pm's verdienen minder dan 3000, anderen verdienen vlotjes een paar duizend meer, maar als je bij een multinational werkte met 20 jaar ervaring zal dit wel een mooi loon zijn. En ik denk niet dat je dit na 5 jaar in IT zou ophalen. Een beginnende java dev verdient ongeveer 2300 bruto. Als je nu solliciteert voor een mooie job binnen PM zou je met je ervaring misschien ook nog vlotjes kunnen doorgroeien, het is heus niet zo dat je na 5 jaar in de IT plots 4000 zou gaan verdienen. Mijn conclusie is dus (afhankelijk van hoeveel je nu zou verdienen uiteraard) dat je het voor het geld of de betere jobs niet moet doen.

Wat misschien eventueel wel nog een interessante piste zou kunnen zijn, is starten als dev en dan doorgroeien tot pm binnen een IT bedrijf. Maar dan zit je natuurlijk weer in een pm functie, iets wat je niet meer wil doen.

Mijn advies: ga er voor, als het niet is wat je ervan had verwacht, dan kan je altijd nog terug solliciteren voor een pm functie binnen je sector. Er is niets mis met eens iets te proberen en daarna tegen de muur te lopen. Maar besef wel dat je veel loon (en andere voordelen) zal moeten inleveren en dat die sprookjes dat elke IT'er na 5 jaar het grote geld binnenhaalt niet de werkelijkheid representeren.

PS: heb je al eens nagedacht welke functie, welk bedrijf, welke sector,... je in wil terechtkomen? "Programmeur" is namelijk erg breed. Javascript, html, css is ook meer front end, java is meer back end. Dus ik zou mij wel eens verdiepen in de sector, bedrijven en vacatures opzoeken,... alvorens een beslissing te maken.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Wat je eventueel kan overwegen is aan de slag gaan bij een groot bedrijf in je huidig expertise. In parallel dan je nieuwe expertise opbouwen en binnnen 2-3 jaar een interne switch doen. Bij ons is zoiets zeker niet ongebruikelijk. Het grote voordeel is dat je (financieel) niet onderaan de ladder moet beginnen. Maar dan wel vooraf checken of in het nieuwe bedrijf interne mobiliteit wordt aangemoedigd.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb jaren gewerkt als .net consultant (C#, asp.net, mvc, wpf, etc).
    Daarna heb ik de switch gemaakt naar zelfstandig webdeveloper (MERN stack).
    Als je vragen hebt over web development, mag je me altijd wel eens berichtje sturen. Ik kom hier wel heel weinig piepen, dus het kan eeeeeventjes duren vooraleer ik antwoord

Het klopt wat hierboven gezegd is: probeer het niet te romantisch of simplistisch in te zien.
    Je gaat inderdaad ook steeds moeten bijscholen. En dat geldt DUBBEL voor webdevelopment. Iedere maand schiet er wel een nieuw, hip JS framework uit de grond wat plots 'the future of web dev' blijkt te zijn.
    En zelfs binnen je eigen frameworks ga je steeds moeten bijleren.

Vergis je ook niet: het is niet omdat je html5+css3+js (es6 minimum) kent, dat je plots aan de bak kan als webdev.
    Er komt zoooooveel meer bij kijken. Ik denk dan aan frontend frameworks (waarvan je er zeker 1 moet gaan beheersen), zoals React, Vue, Svelte of Angular.
    Daarbuiten heb je ook nog de volledige node environment (en express!) en waarschijnlijk ook een database systeem (SQL of NO-SQL, zoals MongoDB).
    Of Php en wordpress. Maar dat is voor noobs

Het is ook niet zomaar 'even een appje bouweuh'. Kennis van structuren, OOP, SOLID, analytische en design patronen etc. komen dan ook meespelen.
    Ja, tenzij je echt onder de noemer 'scriptkiddie' of 'hobbydev' wil vallen en je van die zaken niets aantrekt. Maar dan gaan de dev teams waar je in terecht komt je wel eens flink tegen de oren meppen

Trouwens, als je een beetje tech-savvy was (of bent), kan je toch prima in zelfstudie een tijdje verder gaan (genoeg cursussen op pluralsight of udemy die je de basis wel kunnen aanleren) en zet je zelf een apache of nodejs servertje op.
    Ik was gebeten door development (en ook in grotere mate door grafisch ontwerp) en deed in mijn vrije tijd heel veel eigen projectjes. Nu nog zelfs, na een werkdag.
    Dat is iets waar je zelf ook veel mee aan de slag moet en waarvan je je moet afvragen of je die drive ook hebt. Zeker als je nog 20 jaar achter een bureau moet slijten haha

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Collega's,

levenslang (bij-)leren is iets dat niet meer weg te denken is, eender welke branche. Ook in de PM wereld moet je steeds allerhande soft-en hardskills bijleren, allerhande certificaten behalen, processen beheersen, ...
    Wat ik wil zeggen is het volgende: toen ik na mijn studies begon te werken, voelde ik mij lange tijd ook totaal niet OK. De werkvloer was helemaal anders, sneller en constant evoluerend... Die management vakken tijdens de studies leken plots enkel bestemd voor tussen de schoolbanken. De interacties met de medestudenten en de docenten waren zoveel meer afgebakend, duidelijker, stabieler, ... terwijl eens in een projectteam, ik alles zelf moest uitzoeken, leiden en begeiden. Daarnaast heeft elk bedrijf een eigen cultuur, identiteit, aanpak, ... zaken die perfect leken te werken bij bedrijf X waren niet meer van toepassing bij bedrijf Y. Zeker in PM is dit een zeer grote struikelblok, gezien PM iets zeer subjectief kan zijn.

Maar op school krijg een basis mee en dan moet je dat kneden en bijwerken met wat elk bedrijf aan eigen regels en visie heeft.
    Vergis ik mij als ik zeg dat dit ook van toepassing is voor IT en programmeren?
    Als ik mijn voorbeeld mag nemen: ik denk nu aan een jaaropleiding via de VDAB of INTEC (betalende instellingen zoals Syntra)... waar je een opleiding Java Developer kan volgen met de volgende agenda/beschrijving:

Beschrijving; Enterprise Java Ontwikkelaar

Java is een heel populaire, platformonafhankelijke, open source programmeertaal. En de Java-community blijft wereldwijd groeien. Het is ook de taal van de Android-apps. Maar eerst stappen alvorens te lopen natuurlijk! Na deze opleiding kom je meestal terecht in grotere bedrijven, banken of overheden. Je bouwt meestal mee aan grote gedistribueerde webapplicaties.

Wat leer je?

- programmatielogica en Object Oriented Programming
    - gegevensanalyse, MySQL
    - html/css
    - Javascript
    - Java
    - UML, Design Patterns
    - Maven
    - JUnit
    - JPA met Hibernate
    - Spring
    - Scrum
    - optionele modules: Jquery, Angular, ... We helpen je ook met de soft skills door sollicitatietraining en communicatietraining. Na de opleiding kan je misschien onmiddellijk vast aan het werk of anders eerst via stage en/of IBO. Vacatures zijn er ruim voldoende want het is nog steeds een knelpuntberoep!

Hoe lang duurt de opleiding ?

De duurtijd wordt individueel bepaald met een maximum van 8 maanden.
    Er wordt verwacht dat men halfweg de opleiding begint te solliciteren.
    Het opleidingsprogramma kan dan indien nodig afgestemd worden op beoogde vacatures in de lijn van de opleiding.

Beschrijving: Java Developer met specialisatie app's en IoT

De opleiding is een arbeidsmarktgerichte opleiding en bevat naast theorie ook heel wat praktijk. Zo word je klaargestoomd om het beroep van developer te kunnen uitoefenen. Je krijgt een brede basis van informaticavakken en gaat dieper in op het programmeren waar je robuuste applicaties leert ontwikkelen in minstens één programmeertaal. Je leert de verschillende stappen kennen en het gebruik van een levenscyclus van een applicatie.

Je leert o.a.:

Java
    SQL en MYSQL
    JBDC
    Opzetten van een ontwikkelingsomgeving IoT
    IoT communicatie en protocollen
    Arduino Solutions
    Raspberry Pi - ontwikkelen applicaties
    Netwerken
    Basis Cisco CCNA
    Data Analyse
    Besturingssystemen

Is dit dan geen goede basis om mee te starten? Gaan bedrijven hierin niets zien, omdat het niet voldoende toereikend of uitgebreid is of omdat het maar een VDAB-certificaat/opleiding is (om het oneerbiedig te zeggen)? Halverwege de opleiding wordt toch verwacht dat je begint te solliciteren, er worden stages voorzien, ... toch niet niks zou ik denken?

Als iemand een Bachelor programmeren volgt en het klaslokaal verlaat, gaat ie toch ook niet alles -nog voor enige werkervaring- gezien hebben, laat staan reeds kennen?
    Java, PHP, HTML, CSS3, JavaScript, React, Vue, Svelte of Angular, SQL of NO-SQL, zoals MongoDB, structuren, OOP, SOLID, analytische en design patronen etc, ... ik kan moeilijk geloven dat je als (beginnende) ontwikkelaar al dit moet beheersen en in elke topic 5 jaar ervaring moet hebben om ergens aan de bak te komen?

Je zal een expertise/training hebben in een bepaald domein (laten Java zeggen) en de nodige bijhorende topics om al te kunnen starten als ontwikkelaar en on the job steeds je kennis en je skills uitbreiden met werkervaring, trainingen en certificaten buiten en binnen het bedrijf. Niet?
    Laatst gewijzigd door imo; 3 februari 2020 om 20:02

Regels voor berichten