Pagina 1 van 2 12 Laatste
    SAR.'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Van werk veranderen terwijl je het eigenlijk nog niet zo slecht hebt op je huidige jo

Hoe zijn jullie omgegaan met het feit dat jullie van job zijn veranderd terwijl jullie echt leuke collega’s hadden en het er eigl nog niet zo slecht is op je huidig werk?

Na 5 jaar als starter bij hetzelfde bedrijf te hebben gewerkt denk ik langzaamaan aan een nieuwe uitdaging. Niet omdat het niet botert met collega’s, niet omdat ik mijn werk haat, maar ik wil gewoon een nieuwe omgeving, nieuw bedrijf, en nieuwe manier van werken ervaren. Ik ben echt een gewoontedier maar ik wil vermijden dat ik 10 jaar bij dezelfde werkgever aan de slag blijf.

Ik heb eens gesolliciteerd voor een job en zij waren super enthousiast en van daar lijkt het redelijk snel te gaan. Groter bedrijf, meer gestructureerd en dat terwijl ik uit een kmo kol van 25 ma , waar ik iedereen goed ken en supergoed mee overeenkom.

Vaak hoor je dat mensen van job veranderen omdat er problemen zijn (loon, leidinggevende, collega’s, afstand) maar bij mij is dit niet het geval en ik heb ergens schrik dat ik spijt zal hebben.

Hoe hebben jullie de knoop doorgehakt om toch voor een ander bedrijf te gaan als het op je huidig werk “toch niet zo slecht is”?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    9 Post(s)
    Objectiveren. Ik ben 2 keer van werk veranderd terwijl ik nog best tevreden was over bedrijf en collega's. Ik heb de argumenten pro en contra overstap voor mij gelegd en op basis daarvan steeds beslissingen gemaakt. En dan was dat 10-20 keer "nee" en 2 keer "ja".

Aspect collega's en sfeer is moeilijk, want dat kan je op voorhand gewoon niet weten. En dus heb ik dat ook nooit laten meespelen, met de assumptie dat als ik tijdens de sollicitaties het bedrijf probeerde te doorgronden qua cultuur en werking, dat ik dan ook wel ergens terecht zou komen waar collega's zich op zijn minst professioneel gedragen. Meer dan dat heb ik in principe niet nodig, het blijft werk.

Pas op, voor mijn eerste overstap heb ik ook enorm getwijfeld. Tot ik mijn vrouw mijn argumentatie "pro" nieuwe job voorlegde. Die was vrij duidelijk: "als je nu niet gaat overstappen, dan ga je het nooit doen". Dat zinnetje heeft mij zelf de klik doen maken

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb onlangs ook een nieuwe job gezocht (en gevonden), hoewel de sfeer en het werk hier ook best ok zijn. Ik was er alleen achter gekomen dat ik mijn job een andere invulling wou geven.
    Na een gesprek met de baas, bleek dat niet aan de orde. De keuze viel voor mij toen op: doe ik een job die ik graag doe of doe ik een job die ik gepassioneerd doe. De keuze was snel gemaakt.

Maak zelf eens de balans op. Wat zijn de voordelen van blijven? Wat zijn de voordelen van vertrekken? (En dezelfde oefening met de nadelen.)

marcel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    basically: als ge u kunt verbeteren, moet ge niet twijfelen. ga er voor. simpel. er is niks mis met een beetje ambitie.

voor uw collega's moet ge het niet laten, als jullie echt zo belangrijk zijn voor elkaar, zullen jullie elkaar nog wel horen/zien. Dat zijn dan meer dan collega's imo. De anderen... die ga je op je nieuwe job ook vinden.

je moet je eigenlijk eens inbeelden dat je op pensioen bent, en dat je terug kijkt op je carriere. ga je dan tevreden zijn (en vergeet niet, je carriere is 30-40 jaar van je leven!), dat je ter plaatse bent gebleven omwille van "de collega's", en "het is hier nog zo slecht niet"?
    het feit dat je nu zoekt naar een andere job en zelfs al gesolliciteerd hebt, doet mij vermoeden van niet.

nixie's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ben momenteel bezig met de omschakeling naar de nieuwe job.

Het luik collega's en werksfeer mag je inderdaad niet laten meetellen.
    Kan je niet weten van de nieuwe job.

Bij mij waren volgende 3 redenen de doorslag.
    Beter betaald
    Dichter bij huis
    Meer doorgroeimogelijkheden.

Na 8 jaar en geen zicht op promotie of doorgroeimogelijkheden at all waren dat de 3 redenen waarom ik solliciteerde.
    PS: ik wissel regelmatig letters van plaats, mijn excuses hiervoor!

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marcel Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    basically: als ge u kunt verbeteren, moet ge niet twijfelen. ga er voor. simpel. er is niks mis met een beetje ambitie.

voor uw collega's moet ge het niet laten, als jullie echt zo belangrijk zijn voor elkaar, zullen jullie elkaar nog wel horen/zien. Dat zijn dan meer dan collega's imo. De anderen... die ga je op je nieuwe job ook vinden.

je moet je eigenlijk eens inbeelden dat je op pensioen bent, en dat je terug kijkt op je carriere. ga je dan tevreden zijn (en vergeet niet, je carriere is 30-40 jaar van je leven!), dat je ter plaatse bent gebleven omwille van "de collega's", en "het is hier nog zo slecht niet"?
    het feit dat je nu zoekt naar een andere job en zelfs al gesolliciteerd hebt, doet mij vermoeden van niet.
    DAt argument kan je ook omdraaien, je carrière is een groot deel van het leven, dus gewoon niet kijken naar hoe leuk het werk en de collega's zijn is ook een beetje onzinnig. Als ik zou terugkijken naar mijn leven en zou denken," ik had mij een veel groter deel van mijn leven kunnen omringen met mensen die ik waardeer en leuk vind als ik wat minder ambitieus was geweest" ga ik misschien ook ontevreden zijn. Het hangt ervan wat je wil.

Niet dat het je persé moet tegenhouden maar de sfeer en collega's niet laten meetellen is wel heel extreem voor de meeste mensen.

SAR.'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Objectiveren. Ik ben 2 keer van werk veranderd terwijl ik nog best tevreden was over bedrijf en collega's. Ik heb de argumenten pro en contra overstap voor mij gelegd en op basis daarvan steeds beslissingen gemaakt. En dan was dat 10-20 keer "nee" en 2 keer "ja".

Aspect collega's en sfeer is moeilijk, want dat kan je op voorhand gewoon niet weten. En dus heb ik dat ook nooit laten meespelen, met de assumptie dat als ik tijdens de sollicitaties het bedrijf probeerde te doorgronden qua cultuur en werking, dat ik dan ook wel ergens terecht zou komen waar collega's zich op zijn minst professioneel gedragen. Meer dan dat heb ik in principe niet nodig, het blijft werk.

Pas op, voor mijn eerste overstap heb ik ook enorm getwijfeld. Tot ik mijn vrouw mijn argumentatie "pro" nieuwe job voorlegde. Die was vrij duidelijk: "als je nu niet gaat overstappen, dan ga je het nooit doen". Dat zinnetje heeft mij zelf de klik doen maken
    Idd, collega’s zorgen er onbewust wel voor dat je er langer blijft plakken maar dit kan niet oneindig het geval blijven.

Die pro con list ga ik ook eens proberen, alleen wegen sommige dingen zwaarder door natuurlijk, dus baseer je je niet enkel op de aantallen pro of cons.

En ergens volg ik je redenering wel: als ze professioneel kunnen zijn is het al dat. Uiteindelijk is het maar werk.

Thanks voor je reply althans!

SAR.'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Oscat Bekijk bericht
    Ik heb onlangs ook een nieuwe job gezocht (en gevonden), hoewel de sfeer en het werk hier ook best ok zijn. Ik was er alleen achter gekomen dat ik mijn job een andere invulling wou geven.
    Na een gesprek met de baas, bleek dat niet aan de orde. De keuze viel voor mij toen op: doe ik een job die ik graag doe of doe ik een job die ik gepassioneerd doe. De keuze was snel gemaakt.

Maak zelf eens de balans op. Wat zijn de voordelen van blijven? Wat zijn de voordelen van vertrekken? (En dezelfde oefening met de nadelen.)
    Passie trumps graag doen, logisch dat je er ook volledig voor ging

Ben ook aan het denken, stel dat ik de job aanneem en ga aankondigen dat ik vertrek, is de gans heel groot dat ze met mij in gesprek willen gaan en me allerlei dingen willen bieden (loon, nieuwe dingen proberen). Valt me wel op dat in een kmo je rapper taken krijgt die eigl niet in jouw functie passen maar ze dit gebruiken als: een nieuwe insteek in uw carrière bij ons, een nieuwe uitdaging.

SAR.'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nixie Bekijk bericht
    Ben momenteel bezig met de omschakeling naar de nieuwe job.

Het luik collega's en werksfeer mag je inderdaad niet laten meetellen.
    Kan je niet weten van de nieuwe job.

Bij mij waren volgende 3 redenen de doorslag.
    Beter betaald
    Dichter bij huis
    Meer doorgroeimogelijkheden.

Na 8 jaar en geen zicht op promotie of doorgroeimogelijkheden at all waren dat de 3 redenen waarom ik solliciteerde.
    Ja idd, je moet gewoon rationeel denken en “goed overeenkomen met collega’s” is nu eenmaal iets dat je ook niet eens kan vergelijken. Maar ja ergens is die angst er van: stel dat het totaal niet klikt, of dat alles enorm tegenvalt...

De nieuwe job die ik op het oog heb is zelfs een kwartier meer rijden dan mijn huidige job maar gek genoeg heb ik het ervoor over (alles wat binnen 1u reistijd met normale file valt is ok voor mij). Maar idd het komt vooral neer op jezelf meer ontplooien en doorgroeien. Proficiat met je nieuwe job alvast!

SAR.'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marcel Bekijk bericht

Je slaat de spijker op de kop
    Idd er zijn collega’s waar ik het echt goed mee kan vinden en kan zeveren enal, maar ik denk dat er maar 2 zijn die ik ook echt buiten het werk om zou zien (wat al het geval is). En ja je kent ze ook al vijf jaar dus ben je bevooroordeeld tov de nieuwe collega soldat zij je nog geen 5 jaar kennen ^^

SAR.'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    DAt argument kan je ook omdraaien, je carrière is een groot deel van het leven, dus gewoon niet kijken naar hoe leuk het werk en de collega's zijn is ook een beetje onzinnig. Als ik zou terugkijken naar mijn leven en zou denken," ik had mij een veel groter deel van mijn leven kunnen omringen met mensen die ik waardeer en leuk vind als ik wat minder ambitieus was geweest" ga ik misschien ook ontevreden zijn. Het hangt ervan wat je wil.

Niet dat het je persé moet tegenhouden maar de sfeer en collega's niet laten meetellen is wel heel extreem voor de meeste mensen.
    Ik denk dat mensen sfeer en collega’s niet meetellen omdat je het simpelweg niet op voorhand kan weten van het nieuwe bedrijf waar je aan de slag zal gaan. En zelfs die eerste weken zijn bijlage niet genoeg om te vergelijken.

In grote lijnen kun je wel hoe de sfeer is maar als iemand u op uw nieuw zijn een mes in de rug wil steken dan zal dat de eerste weken nog niet zichtbaar zijn .

Jouw manier van denken is zeker ook interessant. En in mijn geval: ik probeer tussen de twee te zijn en twijfel hieronder (vandaar ook de topic om wat leningen bij elkaar te krijgen)

Alvast bedankt voor je reply

marcel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SAR. Bekijk bericht
    Je slaat de spijker op de kop
    Idd er zijn collega’s waar ik het echt goed mee kan vinden en kan zeveren enal, maar ik denk dat er maar 2 zijn die ik ook echt buiten het werk om zou zien (wat al het geval is). En ja je kent ze ook al vijf jaar dus ben je bevooroordeeld tov de nieuwe collega soldat zij je nog geen 5 jaar kennen ^^

kijk, ik heb zelf 12 jaar op mijn vorige job gezeten. altijd goed overeen gekomen met mijn collega's, op uitzonderingen na.
    ik ben vorig jaar aan een nieuwe job begonnen.
    van mijn oude job moet ik eerlijk toegeven dat 3 van de 200 mensen effectief mis - soms. en 2 anderen zijn mee over gekomen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht

natuurlijk zijn de sfeer en de collega's belangrijk he. dat is niet wat ik bedoel.

wat ik bedoel is: laat dat gegeven u niet op een job houden waar je zélf op uitgekeken bent. over 5 jaar zijn de mensen waarvoor jij gebleven bent, misschien zélf weg, en dan blijf je weer voor nieuwe mensen een job doen die je (dan al 5 jaar) beu bent.

en uiteindelijk is dat heel persoonlijk he: voor hetzelfde geld ben je daar zelf allemaal héél tevreden mee om je eerste functie heel je leven te doen. en daar is niks mis mee.

maar als je meer wilt, moet je meer zoeken, en als je het vindt: gewoon doen.

Lolplayer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SAR. Bekijk bericht
    Hoe hebben jullie de knoop doorgehakt om toch voor een ander bedrijf te gaan als het op je huidig werk “toch niet zo slecht is”?
    Ik kwam na een vakantie van 1 maand op het werk en was na 4 uur helemaal terug bijgewerkt.
    Wie wil er LOL ranked spelen ?

==> stuur pm indien je in bronze zit en lol wil spelen
    ==> age of empires spelers mogen zich ook aanmelden

Philharmoniker's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Eigenlijk zeg je : ik heb een plan A voor ogen in men leven op professioneel vlak.
    Maar , als ik die stap zet heb ik schrik dat..

En da's het moment dat ge een plan B al hebt gemaakt. Huidige job, terug in rekening neemt en twijfelt.

Maw onderbewuste angst die u beschermt een stap te zetten om uw huidige job als comfortzone te verlaten en de uitdagingen aan te gaan.

Stap zetten. En tegen uzelf elke dag wijs maken dat ge niet faalt maar het gewoon minder goed hebt gedaan als het niet lukt.

Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk
    The best education doesn't make you intelligent, capable or interesting. It simply makes you educated.

yaris's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Je sollicteert altijd best als je je nog goed voelt op je werk zodat je een rationele keuze kan maken. Veranderen is altijd aanpassen en kan altijd tegenvallen maar dat is het leven nu eenmaal.

Regels voor berichten