Pagina 2 van 3 Eerste 123 Laatste
    scriptkiddie's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    De kost ligt ook vrij hoog omdat veel recruitmentbureaus werken volgens het principe "no hire no pay". Je haalt zelf aan dat er verschillende kantoren meezoeken voor je. Als je als kantoor gemiddeld 3 mandagen werk hebt per profiel, maar er wordt gemiddeld per in te vullen vacature door 5 kantoren tegelijk gezocht, zit je met 15 mandagen gepresteerd werk voor die ene aanwerving. Neem een gemiddelde kost van 500 euro per mandag, en je zit op een kost van 7500 euro voor het invullen van de vacature.

Als selectiekantoren veel lagere tarieven zouden kunnen vragen én winstgevend blijven, zouden ze dat wel doen. Die markt is echt wel concurrentieel.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vanrumst Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Een goede werknemer is geld waard, maar als die het plots in zijn hoofd haalt om op te stappen na 3 maand ben je zowel je 10 000 "tekengeld" kwijt en ook je personeelslid.

Begrijp wel dat het "not done" is om buitenaf die te contacteren, maar om 10 000€ te geven voor een vacature te regelen dat lijkt me toch wel duur.

Vacature staat op Linkedin, facebook, jobat, vdab, iemand nog andere hulpmiddelen die jullie op het werk gebruiken waar je weet van hebt?

Voor een groot bedrijf zal 10000€ niets zijn, maar voor een kleine zaak met 5 man liggen de zaken toch wat anders.
    Je dekt je in daarvoor he.. Clausules a la X maanden blijven of eerst klein deel en na jaar in dienst groter deel. Nogmaals: veel opties in rekrutering wees creatief.

Wanneer iemand je vacature vind via een rekruteringskantoor en die persoon heeft een sterk vermoeden welk bedrijf het is dan contacteert die jou best rechtstreeks. Als die dan geschikt is en een beetje slim is stelt die bij de contractentertekening zelf voor voor een tekenbonus of dergelijke. Hij heeft er immers voor gezorgd dat jij 10k hebt uitgespaard. Ik snap om die reden ook niet dat rekruteringskantoren dat toelaten dat zij en het bedrijf zelf de vacature posten.

voor een groot bedrijf zal 10000€ niets zijn, maar voor een kleine zaak met 5 man liggen de zaken toch wat anders.
    Ik snap niet wat je hiermee bedoelt. Je impliceert dat de toegevoegde waarde die de persoon die je wil aannemen kleiner is dan voor een "groot bedrijf"?

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Hangt toch van de situatie af. Bvb bij een medior of senior consultant die je vlot kan plaatsen heb je als werkgever op een maand of 3 (snel geschat) die 10K al terugverdiend.
    Wat ook niet altijd klopt. Het is zeker niet zo dat een senior profiel altijd heel makkelijk te plaatsen is, net omdat zijn dagprijs zeer hoog zal zijn.

Zo een recruitmentbureau is weet het toch allemaal niet hoor. Mijn maag draait al om als ik weer maar eens een mail/ bericht of voicemail heb waar ze mij via een generieke tekst willen koppelen aan een zeer interessante vacature. Ze beloven je de hemel, en het is allemaal super. Vaak leest men ook niet verder kan uw jobtitel op Linkedin, daardoor krijg ik ook soms aanbiedingen die totaal niet in lijn liggen met wat ik nu of voorheen deed. Als in totaal ander sector en jobinhoud.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

vanrumst's schermafbeelding
    iTrader
    235 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door taylor Bekijk bericht

Ik snap niet wat je hiermee bedoelt. Je impliceert dat de toegevoegde waarde die de persoon die je wil aannemen kleiner is dan voor een "groot bedrijf"?
    Neen, ik bedoel dat een groot bedrijf makkelijker 10 000€ voor dergelijke zaken kan neerleggen. Grotere firma, dus grotere budgetten. Als er dan eens een vacature misloopt of personeel vertrekt kan je dit makkelijker opvangen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arkaine Bekijk bericht
    Ik vermoed dat daar wel wat voorwaarden aan hangen.

Geen idee wat gangbare tarieven zijn, maar wat jij overweegt lijkt me wel een gigantsiche dick-move (hoewel heel verleidelijk uiteraard)
    Even nagekeken, je krijgt een deel gecrediteerd tot 3 maand, na 3 maand heb je niets van return meer.

Het speelde gewoon in mijn hoofd, maar is idd "dick-move" als ik er over nadenk, dus ben het niet van plan (ook niet om eventuele klachten achteraf te krijgen).

Heb nu via SD Worx ook profiel doorgekregen, die hun voorwaarden zijn wel wat milder, ga die toch eens uitnodigen, we zien wel wat er van komt;

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Heb nu via SD Worx ook profiel doorgekregen, die hun voorwaarden zijn wel wat milder, ga die toch eens uitnodigen, we zien wel wat er van komt;
    Dit zou iedereen die een andere baan zoekt, moeten lezen. Als je met een recruiter/selectiebureau in zee gaat zou je wel eens naast die mooie baan kunnen grijpen omdat ze je slecht verkopen of, zoals hier, omdat de werkgever een gelijkaardig profiel voor minder geld kan binnenkrijgen.

Ik heb al een paar keer gehoord dat sommige recruiters/bureaus kandidaten naar voor schuiven die nooit akkoord zijn gegaan met hun samen te werken. Dus kan een recruiter je kansen om aangenomen te worden al kelderen door te beweren dat ze je vertegenwoordigen (terwijl dit niet zo is).

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Wat ook niet altijd klopt. Het is zeker niet zo dat een senior profiel altijd heel makkelijk te plaatsen is, net omdat zijn dagprijs zeer hoog zal zijn.
    Ik zet dan ook bewust geen komma tussen "senior consultant" en "die". Dat heeft taalkundige implicaties
    Dat terzijde, ik heb nog maar weinig medior en senior collega's langdurig op de bench gezien. Je kan als bedrijf ook gewoon inschatten wat voor iemand je binnenkrijgt en hoe gemakkelijk je die kan plaatsen. Afhankelijk van het risico kan je alsnog beslissen dat die 10K teveel is.
    Maar de overgrote meerderheid gaat dat bedrag toch op korte termijn terugwinnen voor jou.

Zo een recruitmentbureau is weet het toch allemaal niet hoor. Mijn maag draait al om als ik weer maar eens een mail/ bericht of voicemail heb waar ze mij via een generieke tekst willen koppelen aan een zeer interessante vacature. Ze beloven je de hemel, en het is allemaal super. Vaak leest men ook niet verder kan uw jobtitel op Linkedin, daardoor krijg ik ook soms aanbiedingen die totaal niet in lijn liggen met wat ik nu of voorheen deed. Als in totaal ander sector en jobinhoud.
    Klopt allemaal, maar dat kan je als afnemer van hun diensten zelf gemakkelijk inschatten. Dus minder relevant in deze discussie.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Diatonico Bekijk bericht
    Ik heb al een paar keer gehoord dat sommige recruiters/bureaus kandidaten naar voor schuiven die nooit akkoord zijn gegaan met hun samen te werken. Dus kan een recruiter je kansen om aangenomen te worden al kelderen door te beweren dat ze je vertegenwoordigen (terwijl dit niet zo is).

Ik denk niet dat zoiets veel voorkomt dat ze je al proberen te verkopen voor je zelf nog maar weet dat ze jou willen recruiten.
    Want als jij dan rechtstreeks solliciteert op het moment dat een recruteringsbureau jouw cv ook doorgeeft, krijgen ze wel een serieus imagoprobleem.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik denk niet dat zoiets veel voorkomt dat ze je al proberen te verkopen voor je zelf nog maar weet dat ze jou willen recruiten.
    Want als jij dan rechtstreeks solliciteert op het moment dat een recruteringsbureau jouw cv ook doorgeeft, krijgen ze wel een serieus imagoprobleem.
    Vivid Resourcing is zo'n voorbeeld.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Gebeurt heel veel. Meestal met zo geanonimiseerde cv's. Sommige vna die cv's zijn dan wel outdated (hebben ze ergens in hun netwerk 'gevonden').

Recruiter. Het blijft een speciale job

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door damocles Bekijk bericht
    Gebeurt heel veel. Meestal met zo geanonimiseerde cv's. Sommige vna die cv's zijn dan wel outdated (hebben ze ergens in hun netwerk 'gevonden').

Heb er ook zo een die me regelmatig van die vacatures stuurt. Ik ken ze als 'de matras van het sportkot'

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Ik zet dan ook bewust geen komma tussen "senior consultant" en "die". Dat heeft taalkundige implicaties
    Dat terzijde, ik heb nog maar weinig medior en senior collega's langdurig op de bench gezien. Je kan als bedrijf ook gewoon inschatten wat voor iemand je binnenkrijgt en hoe gemakkelijk je die kan plaatsen. Afhankelijk van het risico kan je alsnog beslissen dat die 10K teveel is.
    Maar de overgrote meerderheid gaat dat bedrag toch op korte termijn terugwinnen voor jou.

Klopt allemaal, maar dat kan je als afnemer van hun diensten zelf gemakkelijk inschatten. Dus minder relevant in deze discussie.
    Dat hoefde je niet te zeggen hoor, dat ik had ik ook door
    Ik wou het gewoon nog eens duidelijk aanhalen.

Ik weet niet of je dit zelf kan inschatten. Elk bureau zal zijn diensten verkopen als top tier. Maar misschien is hun werkwijze zo slecht dat ze alleen maar matige profielen kunnen aantrekken omdat hun werkwijze alle goede afschrikt. Bij de concurrentie gaan shoppen is vele malen goedkoper en in mijn ogen efficiënter dan miep piep met haar generieke mails.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door damocles Bekijk bericht

De recruiter die mij bij mijn huidige werk probeerde te zetten was nochtans ook een vrij agressief geval qua recruiting, maar aangezien ik ze net voor was hebben ze mij niet kunnen afsnoepen.
    En dan ging het zeker uitgekomen zijn als ze mij al verkocht hadden vooraleer ze mij aan hen (het recruteringsbureau) gebonden hadden.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zonet ook een interessant profiel van een selectiekantoor (ongevraagd) in mijn mailbox gehad. Ze zetten de naam en woonplaats erbij.
    Nu is het niet een alledaagse naam, dus in een mum van tijd had ik de persoon gevonden. Het toeval wil nu dat ik vandaag nog erover bezig was dat we eigenlijk wel dergelijk profiel kunnen gebruiken.

Is het ethisch verantwoord om hem rechtstreeks te contacteren? Misschien niet, maar langs de andere kant spaar ik wel 10k uit die ik dan liever aan een goede werknemer hang.
    Een zwak excuus, maar echt professioneel is het ook niet. Zet dan bvb de eerste letter van zijn naam met dan de woonplaats.

In het verleden wel al met selectiekantoren gewerkt. Het is niet altijd het scherpste mes in de lade die we over de vloer kregen.
    Wel handig is de "niet tevreden, gratis nieuwe zoektocht" functie. Dit geldt ook wanneer de werknemer binnen de 6 maand opstapt.

In dit concrete geval heb ik er mij niets van aangetrokken en de persoon in kwestie zelf even rechtstreeks gecontacteerd.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zonet ook een interessant profiel van een selectiekantoor (ongevraagd) in mijn mailbox gehad.
    Wat was decreden dat je die mail ontvangt?
    Ongevraagd of heb je opdracht gegeven?

EmP's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het speelde gewoon in mijn hoofd, maar is idd "dick-move" als ik er over nadenk, dus ben het niet van plan (ook niet om eventuele klachten achteraf te krijgen).
    Wij doen het ook regelmatig, en ik vind het geen 'dick-move'. Wij hebben wel nog nooit een gesprek gevraagd met een van die kantoren, die sturen ons gewoon vrijwillig CV's op. Wij googelen die mensen en contacteren ze.

Maar als je een beetje weet hoe dat recruiter wereldje werkt zou je misschien ook niet mee inzitten. Al verschillende keren kandidaten aan telefoon gekregen die dan eigenlijk niet op zoek zijn naar een job maar gewoon overtuigd zijn door de recruiter om eens te bellen. CV's binnenkrijgen van mensen die de recruiter zelf nog niet gecontacteerd heeft, Blijven bellen en mailen als je gevraagd hebt om dat niet te doen, allemaal normaal. Ik mail naar een recruiter, doe een voorstel van max 2x bruto maandloon. Als die dat niet aanvaard zoek ik de kandidaat zelf.

Wat mensen niet beseffen is dat ze, door samen te werken met die recruiters hun eigen kansen op werk serieus verminderen. Je zal al heel goed moeten zijn in je job voor ik 10k ga betalen aan een derde partij.
    Dell laptop kopen met mooie korting? PM mij!

Pagina 2 van 3 Eerste 123 Laatste

Regels voor berichten