Pagina 2 van 2 Eerste 12

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dit is een van de meest belachelijke reactie die ik hier ooit gelezen. Dus iemand die zich wilt verbeteren op het vlak van kennis en levensstandaard is “schandalig.”? Al doe je vijf jaar over een bachelor de meerwaarde verdien je zo terug itt tot iemand al 10 jaar aan de band werkt

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Misschien gaan werken en zoals mij 6 vakken per jaar opnemen?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door niemandsland Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Dit is een van de meest belachelijke reactie die ik hier ooit gelezen. Dus iemand die zich wilt verbeteren op het vlak van kennis en levensstandaard is “schandalig.”? Al doe je vijf jaar over een bachelor de meerwaarde verdien je zo terug itt tot iemand al 10 jaar aan de band werkt
    Ik zeg helemaal niet dat het schandalig is dat iemand zich wil verbeteren op vlak van levensstandaard of wat dan ook. Ik zeg dat het schandalig is dat het in dit land mogelijk is dat er mensen 8-9 jaar kunnen studeren over een diploma dat normaal 4 jaar duurt. Je gaat me toch niet zeggen dat die mensen echt het niveau hebben dat van een afgestudeerde ind. Ing. Wordt verwacht? Daarboven heeft de TO reeds een prof. Bachelor dus hij/zij zal zeker wel een goede job op zijn niveau kunnen uitvoeren en daarin zelfs doorgroeien.

neutrofiel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WhiteCollar Bekijk bericht
    Ik zeg helemaal niet dat het schandalig is dat iemand zich wil verbeteren op vlak van levensstandaard of wat dan ook. Ik zeg dat het schandalig is dat het in dit land mogelijk is dat er mensen 8-9 jaar kunnen studeren over een diploma dat normaal 4 jaar duurt. Je gaat me toch niet zeggen dat die mensen echt het niveau hebben dat van een afgestudeerde ind. Ing. Wordt verwacht? Daarboven heeft de TO reeds een prof. Bachelor dus hij/zij zal zeker wel een goede job op zijn niveau kunnen uitvoeren en daarin zelfs doorgroeien.
    Mensen die werken en niet full-time kunnen studeren
    Mensen met kinderen
    Mensen die zorgen voor een familielid

8-9 jaar fulltime studeren over een diploma van 3-4 jaar door er uw voeten aan te vegen ok, dat is er over maar veel universiteiten werken toch met bindende voorwaarden (bv: na 3 jaar geen 30% van de studiepunten => weigering). Ook geen waterdicht systeem natuurlijk maar ik ken er genoeg die uit een minder vanzelfsprekende situatie komen en er daardoor langer over doen.

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door neutrofiel Bekijk bericht
    Mensen met kinderen

8-9 jaar fulltime studeren over een diploma van 3-4 jaar door er uw voeten aan te vegen ok, dat is er over maar veel universiteiten werken toch met bindende voorwaarden (bv: na 3 jaar geen 30% van de studiepunten => weigering). Ook geen waterdicht systeem natuurlijk maar ik ken er genoeg die uit een minder vanzelfsprekende situatie komen en er daardoor langer over doen.
    De meerderheid van de studenten zitten echter niet in zo'n uitzonderlijke situaties. Vandaar ook dat ik spreek over het aantal keer dat je een examen mag afleggen, minder over het aantal jaar je studeert. Er is ook een schaduwzijde aan natuurlijk, studenten die ergens in jaar n zitten met nog vakken van jaar n-1 of zelfs n-2 en dan nooit aan een realistisch lessenrooster of examenrooster geraken, wat de zaken bemoeilijkt. Veel van die meer extreme "probleemgevallen" stoppen ook zonder diploma, alleen blijven ze langere tijd student. Ondertussen stijgt ook de gemiddelde studieduur. De universiteiten proberen hier dan ook een mouw aan te passen met zaken zoals ijkingsproeven en dergelijke (waar ook een hoop politiek mee gemoeid is, want studenten=subsidie).

Iedereen mag zich verbeteren, en ons systeem geeft denk ik wel veel kansen. Maar ooit houdt het wel op natuurlijk in een systeem waar de samenleving het grootste deel van de studiekost voor zich neemt. De TS moet zelf uitmaken of hij het niet kan of het gewoon een kwestie is van meer moeite doen, ik kijk naar wat hij schrijft: 5 jaar voor een opleiding van 3 jaar en dan pannikeren tijdens een schakeljaar naar een (waarschijnlijk) moeilijkere opleiding. Dan vind ik dat we onze typische Belgische raad van "gewoon blijven proberen" beter opbergen. Zeker omdat het hier over een extra diploma gaat, waar de potentiële "winst" het risico naar mijn mening minder verantwoordt.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door neutrofiel Bekijk bericht
    Mensen met kinderen

Denk dat het duidelijk is dat de TO fulltime studeert. En dat systeem van studiepunten is verre van waterdicht, ik ken er genoeg die alle (hoofd)vakken meerdere keren hebben moeten doen om dan te slagen met een 10 of een 11. Of studenten die over bijna de hele lijn gebuisd zijn in hun eerste jaar en het volgende jaar gewoon opnieuw in het eerste beginnen. En ik spreek hier zeker niet over uitzonderingen waarbij die studenten ziek zijn geworden in dat jaar, moeilijke gezinssituatie hadden dat jaar,... want daar maakt de universiteit (gelukkig!) uitzonderingen voor, maar ik spreek hier wel degelijk over de modale student die gewoon full time kan en mag studeren.

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    5 jaar over een bachelor is toch belachelijk als je voltijds studeert...
    Wat is er mis met 3 jaar, 1 jaar herkansing geven en anders pech. Niet iedereen in de wereld hoeft perse een diploma te hebben hoor.
    Ik wou soms dat ik een stiel heel goed kon en mij daar mee kon 'amuseren'. Ik kijk als master nog steeds op naar een goede houtbewerker bv. Maar ik heb 2 linkerpoten, dus maar goed dat ik wat gestudeerd heb in mijn leven.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    Het alternatief is natuurlijk dat die bachelor al op het randje was van moeilijkheidsgraad (als je 66% langer doet over een opleiding dan het modeltraject zou ik dat denken) en dat het nu gewoon niet lukt. Misschien dat door nog eens jaren extra af te zien het wel lukt, of misschien lukt het niet en is het weggegooide tijd en geld. Ik volg ook de mening van WhiteCollar, niet iedereen moet een master halen, en het feit dat in dit land je van hetzelfde vak al makkelijk 6 keer het examen mag overdoen (1ste en 2de zit 3 keer) is gewoon onnozel.

Als hij nu gaat werken zal hij waarschijnlijk minder verdienen, maar hij zal ook 2 of meer jaren al kunnen werken terwijl hij anders op de schoolbanken zat. Jezelf vergelijken met een kameraad zijn maar twee meetpunten ook hé, je kan waarschijnlijk iemand vinden met dezelfde master die ook €500 meer verdient dan jou, dat hangt van meer af dan enkel het diploma.
    Al maar goed dat je 3 keer een vak mag doen. Ik heb een 2e bachelor vak 3 keer gedaan (6 examenkansen voor een 9 te kunnen halen). Doordat er nog een vervolgvak op was bachelor en master tegelijk afgerond. Ondanks dat toch onderscheiding(bach) en grote ond. (master) gehaald, maar goed dat dat mogelijk is dus.

Ps: het vak was niet statistiek.

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door taylor Bekijk bericht
    Al maar goed dat je 3 keer een vak mag doen. Ik heb een 2e bachelor vak 3 keer gedaan (6 examenkansen voor een 9 te kunnen halen). Doordat er nog een vervolgvak op was bachelor en master tegelijk afgerond. Ondanks dat toch onderscheiding(bach) en grote ond. (master) gehaald, maar goed dat dat mogelijk is dus.

Ps: het vak was niet statistiek.
    En wat is er dan de 6de keer veranderd ten opzichte van de 5 vorige keren? Heb je meer moeite gedaan omdat het de laatste kans was, of hebben ze je een 9 gegeven zodat ze er vanaf waren ("ik wil hem niet doen slagen maar ook geen miserie hebben doordat hij niet kan afstuderen")? Want als het een van die twee is zou dat met minder kansen ook zo zijn.

Ik blijf erbij hoor, als je na 5 keer te falen plots wel slaagt zonder dat er iets is veranderd, lijkt het mij meer de lotto. In jouw geval ben je dus voor dat vak niet geslaagd, dat is gedelibereerd.
    Laatst gewijzigd door Sylverscythe; 16 januari 2020 om 15:32
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WhiteCollar Bekijk bericht
    Weer trek je de verkeerde redenering. Iemand die 8jaar heeft gedaan over zijn tew, heeft in mijn ogen en wat in feite ook zo is, een hogere economische meerwaarde. Als je het niet doet of niet haalt, dan ga je altijd aan het infuus van de overheid zitten. Terwijl je na die 8 jaar je eigen erwten moet doppen en eveneens die nakomelingen.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HUSKE Bekijk bericht
    5 jaar over een bachelor is toch belachelijk als je voltijds studeert...
    Wat is er mis met 3 jaar, 1 jaar herkansing geven en anders pech. Niet iedereen in de wereld hoeft perse een diploma te hebben hoor.
    Ik wou soms dat ik een stiel heel goed kon en mij daar mee kon 'amuseren'. Ik kijk als master nog steeds op naar een goede houtbewerker bv. Maar ik heb 2 linkerpoten, dus maar goed dat ik wat gestudeerd heb in mijn leven.
    Ook foute redenering. Als ik vijf jaar over een prof bachelor doe: informatica, dan heb ik een meerwaarde en zijn die twee jaartjes al lang vergeten.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Weer trek je de verkeerde redenering. Iemand die 8jaar heeft gedaan over zijn tew, heeft in mijn ogen en wat in feite ook zo is, een hogere economische meerwaarde. Als je het niet doet of niet haalt, dan ga je altijd aan het infuus van de overheid zitten. Terwijl je na die 8 jaar je eigen erwten moet doppen en eveneens die nakomelingen.
    Ik trek geen verkeerde redenering, volgens mij begrijp je niet wat ik bedoel. Nergens spreek ik over de economische waarde van een master tegenover een bachelor of wat dan ook. Waar het bij mij over gaat is de vraag of iemand die 8 jaar voltijds studeert over een diploma dat normaal 4 jaar in beslag neemt, wel het gevraagde niveau heeft van die master. Op die manier kan praktisch iedereen op termijn een master behalen, elk jaar slechts 30 studiepunten opnemen en gewoon dubbel zo lang studeren. En dit zorgt dus voor diploma inflatie en zal de waarde van een master alleen maar laten zakken.

Volgens u redenering bepaalt de economische waarde van een diploma dus hoelang iemand mag/kan studeren. Dus iemand die voor burgerlijk ingenieur studeert, mag 10 jaar (voltijds) over zijn diploma doen? Of nog langer? Daarbij denk ik dat je het verschil in economische waarde tussen een bachelor en master toch wat overschat. Alsof elke bachelor voor de rest van zijn leven slechts 2100 euro bruto zal verdienen en elke master vlotjes de kaap van 4000 euro haalt. Genoeg masters TEW die ergens bij een klein bedrijfje de boekhouding blijven doen voor de rest van hun leven, en genoeg bachelors bedrijfsmanagement met ambitie die hun hoger opwerken. Het diploma bepaalt maar een klein deel van de meerwaarde van iemand, hoor. Een prof. bachelor. die 5 jaar studeert heeft misschien niet het niveau om door te groeien en zal misschien altijd first line support moeten doen of iets dergelijks, terwijl ik er niet van zou verschieten dan sommige zelfstandige loodgieters meer verdienen dan een deurwaarder bijvoorbeeld.

Pagina 2 van 2 Eerste 12

Tags for this Thread

Regels voor berichten