Pagina 1 van 2 12 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Hoe efficiënt examens maken?

Welke "tactieken" zou je kunnen gebruiken om examens sneller te maken? (behalve cheaten natuurlijk)
    Bijvoorbeeld:

- beginnen met de makkelijke vragen, eindigen met de moeilijke
    - indien je een fout maakt waardoor gans de oefening verkeerd is, hoe kan je dit aanpakken? Ik ondervind dat als ik eerst mijn oefeningen maak op kladpapier, in tijdsgebrek kom. Het zelfde met eerst alles in potlood in te vullen. Alles doorstrepen en corrigeren is ook onhandig en lijkt mij heel slecht overkomen bij de verbeterende docent.

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    68 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Leren het onderscheid te maken tussen belangrijke leerstof en details. Hoeveel ik er vroeger niet hun tanden heb zien stuk bijten om details van details die nooit of te nimmer gevraagd worden uit het hoofd te leren. En daardoor echt uren aan tijd gewoon weggegooid hebben.

En luisteren naar de docent / prof helpt ook wel. Vaak weet je dan al voor 80% wat die gaat vragen op het examen.

Voor de rest noteerde ik meteen een hoop sleutelwoorden, formules en andere zaken op het kladblad. Was het eerste dat ik deed. Vaker wel dan niet moest ik dan om een vraag op te lossen gewoon even op dat blad kijken dan continu te zitte nadenken.

En uwe shit kennen helpt ook natuurlijk
    We sit on a throne, waiting for God to bend the knee.

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Mijn tactiek was meestal voor het studeren de rode draad weten, dus hoe het ineenzat. De details weglaten.

En dan enkel focussen op de details op de stukken waar de prof de nadruk op legde.

Daarnaast op het examen zelf, de vragen diagonaal lezen. Selectie maken waar ik het antwoord op wist. Puntentelling ermee bijhouden. En dan voor de magische 66% gaan. Met de foutenmarge zat je dan meestal op een 11 of 12 op 20.

Khad bij een examen van 3 uur op 1 tot 1.5 uur afgegeven. Zag toch is 95% van mijn examens gelukt. Bij de herkansing nam ik dan wat meer tijd.

iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Hier: eerst aanduiden in de cursus, dan een samenvatting van het aangeduide en op basis daarvan maakte ik dan een uitgebreide inhoudstafel en definitielijst. Dat nam 70% van mijn "bloktijd" in en zo reduceerde ik mijn cursussen tot gemiddeld 60 geschreven bladen.

Voor het examen zelf:
    Vragen doorlopen en een kruis zetten bij elke vraag die ik zeker wist, streepje voor de vragen waarvan ik wel dacht dat ik wel wist hoe of wat en in potlood wat kernwoorden.
    Eerst de kruisjes, dan de streepjes, indien tijd over de rest.
    Bij oefeningen: nooit in het klad gewerkt, altijd direct op het examenpapier. Een tippexmuis is je beste vriend bij foutjes! Alles eerst in het klad is VEEL te tijdrovend. En hoe vaak moet je een oefening opnieuw doen? 1 keer op 10? 1 keer op 20?

iTrader
    68 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Hier: eerst aanduiden in de cursus, dan een samenvatting van het aangeduide en op basis daarvan maakte ik dan een uitgebreide inhoudstafel en definitielijst. Dat nam 70% van mijn "bloktijd" in en zo reduceerde ik mijn cursussen tot gemiddeld 60 geschreven bladen.

Voor het examen zelf:
    Vragen doorlopen en een kruis zetten bij elke vraag die ik zeker wist, streepje voor de vragen waarvan ik wel dacht dat ik wel wist hoe of wat en in potlood wat kernwoorden.
    Eerst de kruisjes, dan de streepjes, indien tijd over de rest.
    Bij oefeningen: nooit in het klad gewerkt, altijd direct op het examenpapier. Een tippexmuis is je beste vriend bij foutjes! Alles eerst in het klad is VEEL te tijdrovend. En hoe vaak moet je een oefening opnieuw doen? 1 keer op 10? 1 keer op 20?
    Als er een tekening of schema bij te pas kwam ongeveer 11 keer op 10

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Door materie te leren die niet in de les is behandeld maar wel op het examen komt.

neutrofiel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dat zal er een beetje van afhangen welk vak / prof / soort cursus / examenvorm. Ik heb vorige week een vak geblokt waar elk klein detail moest van gekend zijn, dus dan is een samenvatting maken niet zo zinvol, nu moet ik een vak leren waar vooral de algemene ideeën van zullen gevraagd worden, dus leer ik vooral van de slides + notities.

Kijk vooral naar de vorige examenvragen (aan hogeschool / unief worden die toch meestal ergens online gezet na het examen (google drive?) door de studenten ) en probeer te leren zodat je dit soort vragen kan oplossen.

Over klad / meteen invullen: als je niet genoeg tijd hebt om alles eerst in klad te maken, zorg dan dat je meer oefeningen maakt op voorhand zodat je minder fouten maakt/weet waar de moeilijkheden zitten. Er bestaan ook zo balpennen die kunnen uitgegomd worden trouwens, misschien ook een idee? (of gewoon potlood als dit mag) tippex is goed voor kleine dingen, maar ni voor hele oefeningen.
    Laatst gewijzigd door neutrofiel; 9 januari 2020 om 21:25

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    > "Los integraal/afgeleide/vraagstuk/... op"
    > Halve pagina opgeschreven met uitwerking
    > "ah nee ik heb in het begin een fout gemaakt"

Den tippex zou nogal verkopen moest iedereen dat doen

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Hangt toch serieus af van examen tot examen. Er zijn examens geweest van 3u die je op een kwartier ingevuld hebt, er zijn er van 4 uur waarvoor je de volle 4u nodig hebt.
    o/

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DogFacedGod Bekijk bericht
    Hangt toch serieus af van examen tot examen. Er zijn examens geweest van 3u die je op een kwartier ingevuld hebt, er zijn er van 4 uur waarvoor je de volle 4u nodig hebt.
    Leg mij is uit hoe je een examen van drie uur op een kwartier invult?

iTrader
    68 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door niemandsland Bekijk bericht
    Een examen Engels bv. Daar was de tijd die nodig was afhankelijk van hoe snel ik kon schrijven. Pak meestal op een goede 20 minuten terug buiten.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Er zijn examens geweest van 3u die je op een kwartier ingevuld hebt
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    Een examen Engels bv. Daar was de tijd die nodig was afhankelijk van hoe snel ik kon schrijven.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Khad bij een examen van 3 uur op 1 tot 1.5 uur afgegeven. Zag toch is 95% van mijn examens gelukt.
    Toch alleen maar slimmeriken hier hoor, niet te doen

iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door neutrofiel Bekijk bericht
    Toch alleen maar slimmeriken hier hoor, niet te doen
    Denk je dat iedere prof veel moeite steekt in een examen?
    o/

iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door niemandsland Bekijk bericht
    40 MK vragen. Was zogenaamd 3 uur. Als je dat een beetje geleerd had, was dat gewoon bolletjes kleuren. Denk dat de helft van de zaal in een kwartier klaar was. We moesten wachten met indienen om dat het laatkomers nog binnen kunnen 20 of 30 minuten na aanvang van het examen.
    o/

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    40 MK vragen. Was zogenaamd 3 uur. Als je dat een beetje geleerd had, was dat gewoon bolletjes kleuren. Denk dat de helft van de zaal in een kwartier klaar was. We moesten wachten met indienen om dat het laatkomers nog binnen kunnen 20 of 30 minuten na aanvang van het examen.
    Ik doe al 20 minuten over bolletjes inkleuren alleen, 1 foutje maken en je mag een nieuw blad vragen

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Regels voor berichten