Pagina 1 van 2 12 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Manama & werk combineren

Dag iedereen,

Ik studeer bijna af aan de UGent en zou graag een manama Marketing Analysis doen hierna. Nu weet ik niet echt of ik daar een vol jaar 'fulltime' voor moet studeren, aangezien aan het lessenrooster te zien, er heel weinig les is (2 à 3 dagen in een week). Ik weet dat daarnaast ook nog groepswerken komen kijken en de thesis. Ik zou dus misschien overwegen om naast school, nog (deeltijds) reeds te beginnen werken. Nu ben ik op zoek naar mensen die mij misschien wat meer raad kunnen geven hieromtrent (eigen ervaring of gezond boerenverstand, alles is welkom!).

Zijn er hier mensen die een manama hebben gecombineerd met werken? Is dit dan fulltime werken geweest of part time? Al dan niet langer over je manama gedaan?

Indien er personen zijn die de manama Marketing Analysis zelf hebben gedaan, hoor ik ook graag wat meer over de werkdruk, verplichte lessen, etc.

Alvast bedankt!

_ns_'s schermafbeelding
    iTrader
    107 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb een manama gecombineerd met werken (gedurende mijn eerste werkjaren). Ik heb het programma gespreid over twee jaren (i.p.v. één), wat op zich al méér dan voldoende werk was. Voordeel was wel dat de manama zich in het bijzonder richtte op werkstudenten (lessen 's avonds + op zaterdag). Daarnaast was het nog zo dat ik de theorie uit de manama kon toepassen op mijn werk en omgekeerd.

Het is zeker doenbaar, maar vereist natuurlijk wel wat opofferingen. Zo heb ik al mijn vakantiedagen gespendeerd aan blokken en een thesis te schrijven. Op het moment zelf is dat uiteraard vloeken, maar achteraf gezien tevreden dat ik het heb gedaan.

In jouw plaats zou ik nu wel overwegen om gewoon nog één jaar bij te doen. Dat gaat je leven toch een pak makkelijker maken en één jaar later starten met werken, is ook geen ramp (des te meer indien je manama je kansen op de arbeidsmarkt vergroot).
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hoe verzin je het toch om zone saaie richting te gaan volgen? Is daar überhaupt wel vraag naar ?

iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Geen Manama maar banana gevolgd, 1 dag les per week, voltijds gewerkt (als opvoedster dus geen klassieke kantooruren en voor mijn team vormde 1 vaste vrije dag per week geen probleem), stage was ook geen probleem, groepswerk deden we op zondag bij 1 iemand thuis omdat dat voor de meesten haalbaar was naar het werk toe en enkel mijn thesis was 2 weken tanden bijten... Puur kluizenaarsbestaan, enkel mijn computer en ik... Ik had alle info en artikels al de maanden ervoor verzameld dus die 2 weken was echt thesis schrijven aan de hand van de info die ik al had verzameld, geordend en geselecteerd.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Je MaNaMA op 1 jaar doen maakt het gemakkelijk en geen geprul werk/studeren. Anderzijds kan je hem wel spreiden over 2 jaar, wat ik zou doen indien de inhoud van de manama overeenkomt met wat je job is. Zo kan je dingen die je in je job ziet gebruiken in je opleiding en omgekeerd. Je kan zo ook je thesis/taken focussen op dingen die nuttig zijn voor het bedrijf waar je werkt, wat een meerwaarde bij sollicitaties kan zijn.

Enige wat ik niet zou doen is de manama op 1 jaar volgen + voltijds werken.

veel succes!

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door niemandsland Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Hoe verzin je het toch om zone saaie richting te gaan volgen? Is daar überhaupt wel vraag naar ?
    Er zijn mensen die hetzelfde zouden zeggen van de master rechten die jij wenst te behalen. Ik zou de meerwaarde van Manama die TS wenst te behalen niet onderschatten.

@TS Ik heb mijn laatste jaar stage in de advocatuur gecombineerd met een Manama in het Notariaat. Gelet op het feit dat ik al had besloten om de advocatuur na het einde van mijn stage te verlaten, heb ik dit op 1 jaar gedaan terwijl ik voltijds aan het werken was.

Er waren voor de Manama Notariaat geen faciliteiten voor de werkstudenten, in die zin dat er geen lessen in het weekend of ‘s avonds waren. Ik had het geluk dat ik notities kon verkrijgen van mijn medestudenten, via de Facebookgroep.

Indien je als werkstudent geen speciale faciliteiten krijgt, dan moet je er niet op rekenen om naar de les te kunnen gaan. D.w.z. dat je de examens ofwel in de blok, ofwel tijdens je weekends of ‘s avonds na je werkuren dient voor te bereiden.

Persoonlijk heb ik mijn ‘vakantiedagen’ gebruikt om ieder examen tijdens de blok nog eens goed door te nemen. Het een en ander is afhankelijk van je studiemethode en je studeercapaciteiten.

Persoonlijk kan ik je meegeven dat - hoewel ik de Manama op 1 jaar heb kunnen afronden - dit geen lachertje was. Gedurende 1 jaar heb ik bijna geen sociaal leven gehad, wat niet evident is als je een relatie wilt onderhouden met je partner. Als je daarenboven ook nog moet dealen met een onvoorspelbaar beroep (advocatuur is er zo eentje) dan kan ik je verzekeren dat je jezelf vaak zal verwensen.

De voldoening die je haalt uit het feit dat je iets dergelijks op 1 jaar hebt gepresteerd is evenwel niet te beschrijven. Het is iets waar je met trots op kan terugkijken!

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ik heb ook een opleiding gedaan als Werkstudent (3j) op modeltraject. Ik denk dat ik in totaal 4h in de les geweest ben op die 3 j.

Het is inderdaad geen lachertje. Ongeveer al je sociaal leven/vrije tijd/verlof gaat er aan op. Het is dus zeker mogelijk, maar bezint eer gij begint.

Vooral groepswerken en oefeningen zijn lastig omdat je die meestal niet kunt laten liggen tot een (verlengd) weekend of een ander vrij moment en dus na de uren laat bezig bent - ook al wil je niet of heb je andere dingen te doen.

Je kunt ook best een 'spion' mannetje zoeken in het reguliere dagonderwijs waar je elke 1-2 weken eens mee belt om te weten of er grote nieuwtjes zijn (vb nieuwe stukken cursus die verkocht worden, groepswerken die eraan komen etc). Ik heb persoonlijk op een examen gestaan waar ik maar 1 van de 2 boeken gestudeerd had en dan sta je daar te kakken op het mondeling ... Voor de rest was ik meestal wel op de hoogte van alles, maar grotendeels door informele contacten en niet zozeer via de online platformen of ad valvas of dergelijke. In mijn tijd was de facebook gedoe nog niet zo ontwikkeld, weer niet of dat nu nog een echt issue is.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door niemandsland Bekijk bericht
    Het feit dat je de vraag stelt of er daar wel vraag naar is, toont reeds aan dat je waarschijnlijk geen flauw idee hebt wat die opleiding inhoudt. Om het dan als ‘saai’ te bestempelen is redelijk kort door de bocht (en in ieder geval subjectief). Ik vind het een interessante richting en denk wel dat het in mijn geval een meerwaarde zal bieden.

Dus ja, blijkbaar zijn er toch wel mensen die zó een saaie richting willen doen..
    Ongeveer de volle +-10 man elk jaar

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cege Bekijk bericht
    Ik heb ook een opleiding gedaan als Werkstudent (3j) op modeltraject. Ik denk dat ik in totaal 4h in de les geweest ben op die 3 j.
    Dat zou ik jammer vinden als werkstudent... ik ga net graag naar de les en leer er ook echt bij. Heel veel lessen die nu skipbaar zijn, ben ik toch geweest omdat ik het gewoon interessant vond. Ook als de prof gewoon het boek aan het aframmelen is.. Tijdverspilling volgens sommigen (en mss is dat ook echt zo), maar ik ga met plezier naar de les.

Bedankt voor je reactie!

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door taylor Bekijk bericht
    Je MaNaMA op 1 jaar doen maakt het gemakkelijk en geen geprul werk/studeren. Anderzijds kan je hem wel spreiden over 2 jaar, wat ik zou doen indien de inhoud van de manama overeenkomt met wat je job is. Zo kan je dingen die je in je job ziet gebruiken in je opleiding en omgekeerd. Je kan zo ook je thesis/taken focussen op dingen die nuttig zijn voor het bedrijf waar je werkt, wat een meerwaarde bij sollicitaties kan zijn.

Enige wat ik niet zou doen is de manama op 1 jaar volgen + voltijds werken.

veel succes!
    Kans dat de inhoud van mijn job overeenkomt met de manama is relatief groot, maar dat is natuurlijk nooit geen zekerheid. Binnenkort heb ik stage en dan ga ik dit misschien wel al wat beter weten.

Bedankt!

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Donnie123 Bekijk bericht
    Het feit dat je de vraag stelt of er daar wel vraag naar is, toont reeds aan dat je waarschijnlijk geen flauw idee hebt wat die opleiding inhoudt. Om het dan als ‘saai’ te bestempelen is redelijk kort door de bocht (en in ieder geval subjectief). Ik vind het een interessante richting en denk wel dat het in mijn geval een meerwaarde zal bieden.

Dus ja, blijkbaar zijn er toch wel mensen die zó een saaie richting willen doen..
    Ongeveer de volle +-10 man elk jaar
    Zelf betwijfel ik ook of het een inhoudelijke meerwaarde is. Gezien je interesse in marketing veronderstel ik dat je al een master marketing hebt (TEW/HIR/..).. . Ken mensen die de master hebben gedaan alsook andere 2e masters marketing en dezelfde conclusie vaak: inhoudelijk niet veel nieuws, meestal gaf het extra jaar/of de school zelf wel betere netwerk mogelijkheden (wat leidde tot een "betere" job)

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Donnie123 Bekijk bericht
    Dat zou ik jammer vinden als werkstudent... ik ga net graag naar de les en leer er ook echt bij. Heel veel lessen die nu skipbaar zijn, ben ik toch geweest omdat ik het gewoon interessant vond. Ook als de prof gewoon het boek aan het aframmelen is.. Tijdverspilling volgens sommigen (en mss is dat ook echt zo), maar ik ga met plezier naar de les.

Bedankt voor je reactie!
    Ik ga ook graag naar de les. Ik volg nog altijd minstens 1 post graduaat opleiding of iets minder intensief per jaar (na de uren dan wel).

Maar het is praktisch niet echt realistisch/zinvol om naar de les te gaan.

Ik werkte zelf op 15 min van les locatie. En zelf dat bleek onhandig. Een half uur onderweg voor een les van 2h. Moeilijk verdedigbaar om dat een heel semester te doen zonder verlof te nemen. Er zijn 12 lesweken per semester en nog examens. Je kunt moeilijk voor elke les die je volgt verlof nemen.

Nuja, allemaal hypothetisch zolang je nog niet echt weet welk werk je gaat doen en hoe je werkgever er tegenover staat...

Ik zeg altijd tegen mijn mensen dat ze opleidingen moeten volgen, ook al zijn tijdens de werkuren te volgen. Maar dat zijn dan sporadische cursussen van 1 of 2 dagen. Er is geen haar op mijn hoofd die er aan denkt, en zeker al geen starter, om mensen tijdens de uren MaNaMa's te laten volgen zonder verlof te moeten nemen...

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door taylor Bekijk bericht
    Zelf betwijfel ik ook of het een inhoudelijke meerwaarde is. Gezien je interesse in marketing veronderstel ik dat je al een master marketing hebt (TEW/HIR/..).. . Ken mensen die de master hebben gedaan alsook andere 2e masters marketing en dezelfde conclusie vaak: inhoudelijk niet veel nieuws, meestal gaf het extra jaar/of de school zelf wel betere netwerk mogelijkheden (wat leidde tot een "betere" job)
    Master management & informatica (binnen de HW) .
    Dus op zich zou het wel een meerwaarde kunnen zijn, aangezien we nu redelijk IT-gerichte lessen krijgen. Python & SQL zien we bv nu, ook in de manama wordt dat gegeven, daarin is er dan wel ‘overlap’ voor mij, maar ik denk dat voor de rest wel niet superveel herhaling zal zijn qua inhoud. (Of dat hoop ik toch)

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cege Bekijk bericht

Ik werkte zelf op 15 min van les locatie. En zelf dat bleek onhandig. Een half uur onderweg voor een les van 2h. Moeilijk verdedigbaar om dat een heel semester te doen zonder verlof te nemen. Er zijn 12 lesweken per semester en nog examens. Je kunt moeilijk voor elke les die je volgt verlof nemen.
    Het wordt sowieso wat knoeiwerk, aangezien ik op kot zit nu door de afstand thuis & Gent. (Ben 1 van de vele West-Vlamingen ) .
    Dus eigenlijk zou ik ook niet weten hoe dat zou moeten zijn met op kot gaan, aangezien je wordt gezien als werkstudent mag je wel nog een kot huren denk ik?
    Zijn er beperkingen op hoeveel uren je mag/moet werken of aantal studiepunten die je moet opnemen? (Ik had ergens min 20 ofzo studiepunten gelezen maar ik weet het niet meer zo goed, kan zijn dat ik fout ben!)

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik vermoed dat je ook een thesis moet maken? Ik werk en studeer terwijl nog en die thesis heb je echt geen zin meer in in het weekend, valt tegen. Ik zou dus nog 1 jaar studeren gewoon.

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten