Pagina 2 van 2 Eerste 12

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chento Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik vermoed dat je ook een thesis moet maken? Ik werk en studeer terwijl nog en die thesis heb je echt geen zin meer in in het weekend, valt tegen. Ik zou dus nog 1 jaar studeren gewoon.
    Ja inderdaad, thesis ook.

Het was eerder omdat er zo weinig lesdagen zijn (2à3 per week), dat ik dacht van dat wel te kunnen combineren..
    Is er in jouw geval wel veel les? Want dan snap ik wel dat je in het weekend volop de thesis moet doen.

Robin75's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    vriendin combineerde een BanaBa met voltijds werken. Je kan het spreiden over 2 of 3 j, en zij heeft het in 2j gedaan.
    Was zeker te doen maar je diende wel goed te plannen (zeker omdat ze in shiften werkte). Ook veel werkjes waarvoor je met mede-studenten diende af te spreken en idd een eindwerk.
    Wat haar wel frustreerde was de gebrekkige feedback van de lesgevers en de laattijdige afzeggingen vaak van lessen (die dan nadien zouden ingehaald worden maar dat werd dan niks), zeker frustrerend als je wisselt met collega's om aanwezig te kn zijn en je dan twee u ervoor verneemt dat je nt moet gaan. Waren vaak avonden van 18 tot 22.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Donnie123 Bekijk bericht
    Het wordt sowieso wat knoeiwerk, aangezien ik op kot zit nu door de afstand thuis & Gent. (Ben 1 van de vele West-Vlamingen ) .
    Dus eigenlijk zou ik ook niet weten hoe dat zou moeten zijn met op kot gaan, aangezien je wordt gezien als werkstudent mag je wel nog een kot huren denk ik?
    Zijn er beperkingen op hoeveel uren je mag/moet werken of aantal studiepunten die je moet opnemen? (Ik had ergens min 20 ofzo studiepunten gelezen maar ik weet het niet meer zo goed, kan zijn dat ik fout ben!)
    Het statuut van werkstudent is eigenlijk niet zo heel veel waard. Het is gewoon een vinkje ergens in de database naast je naam, maar that's it. Je blijft gewoon regulier student zoals alle andere. Kot huren of iets anders student-achtig staat daar volledig los van.

Het enige wat je er mee kunt doen, is hopen dat de prof er rekening mee houdt. Maar als die dat niet wil doen, good luck met de battle aan te gaan. Je hebt altijd van die rare kwieten die tegen werkstudenten zijn en die met opzet 3 boeken 'verplicht' zetten terwijl het in de les nooit aan bod komt. Maar met de meeste valt wel te communiceren...

Ik ging meestal gewoon in begin van semester eens de ronde doen bij alle proffen (in fysieke lijve als het ging, anders via email). Als je kort de situatie uitlegt en niet de zielepoot uithangt, maar wel constructief probeert te zijn (op 10 minuten kan de prof wel uitleggen of er les/oefening/presentaties/groepswerken/xxx zijn of niet) van in het begin, valt er meestal wel een 'voordeel' uit de bus. Maar in the end zul je enkel flexibiliteit krijgen, de werklast blijft hetzelfde. Maar het is denk ik wel belangrijk om dat op voorhand afgesproken te krijgen. Niet 2 dagen voor een groepswerk binnen moet je 'werkstudent' kaart trekken. Ik probeerde om groepswerken te vermijden indien mogelijk en een kleiner werkje op mezelf te mogen maken. Want afspreken met studenten voor een groepswerk - horror als je tijd dierbaar is. Ook probeerde ik enkele weken voor examen een duidelijke oplijsting te krijgen van wat gekend moest zijn (cursus/hoofdstukken van boeken/extra zaken/...) en wat duidelijk niet. En alles met een datum wat wiggle space te krijgen.

En het aantal studiepunten, dat weet ik niet. Maar als je er niet veel doet, wordt het wel kostelijk. Het inschrijvingsgeld is een redelijk groot vast bedrag (weet niet hoeveel 400-500 of zo) + xxx per studiepunt. Als je een jaar in 3 kapt met telkens 20stp, tikt het snel aan. Met dergelijke vragen en je gehele situatie kun je echt best eens bij studiebegeleiding of traject begeleiding of whatever de naam is, gaan. Ze gaan content zijn dat ze eens een niet-hopeloos geval hebben dat zijn 8e jaar bezig is en van zijn 3e bach rechten naar 2e bach criminologie wil switchen of iets dergelijks.

Reflectus's schermafbeelding
    iTrader
    26 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als je werknemer bent in de privésector kun je ook aanspraak maken op vlaams opleidingsverlof (of cheques of iets dergelijks): https://www.vlaanderen.be/vlaams-opleidingsverlof
    Dat is sinds kort de opvolger van educatief verlof, maar het is wel zo dat je opleiding geregistreerd moet zijn in die databank van VOV. Ik doe nu ook nog een master na mijn werkuren, en voor iets van 30 studiepunten op te pakken krijg ik 14 dagen verlof erbij (druppel op een hete plaat maar het helpt natuurlijk wel). Ik moet ook toegeven dat ik het niemand zou aanraden dit te doen icm fulltime werken: alle verlofdagen en weekends erdoor aan examens, leren, groepswerken (en evt de lessen zelf).

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik zou het uzelf eerlijk gezegd niet moeilijker maken dan het is en nog een jaartje voltijds studeren. Desnoods kan je een studentenjob doen een dag in de week als je echt wat geld wil verdienen. Ik zou ook opletten met te denken "ach, het is maar 2 dagen les", ik denk dat je je toch serieus kan mispakken aan eventueel groepswerken en projecten dat je moet afleveren. Lijkt mij een typische richting waar ze de theorie er door rammen op 2u en je dan zelf een project moet maken waar er veel uren in kruipen + de masterproef inderdaad.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ja inderdaad, thesis ook.

Het was eerder omdat er zo weinig lesdagen zijn (2à3 per week), dat ik dacht van dat wel te kunnen combineren..
    Is er in jouw geval wel veel les? Want dan snap ik wel dat je in het weekend volop de thesis moet doen.
    Nee, 1 dag per week, ik werk de andere dagen (verplichte aanwezigheid in les). Manama + werken dus. Maar voor thesis blijven dus enkel vakanties, weekends en avonden over ..

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bedankt voor de reacties!

Nu een iets algemenere vraag, wanneer is een manama eigenlijk nutteloos? En in welke zin kan het wel een meerwaarde hebben? Kan het ook in je nadeel werken?
    Ik heb vaak gehoord dat een doctoraat soms in je nadeel werkt bij bedrijven (is wel nog iets helemaal anders dan een manama, dat besef ik) maar zijn er ook zulke zaken bij een manama?

Dus dan bedoel ik niet enkel inhoudelijke meerwaarde enzo, maar ook qua beeld die je schept bij werkgevers/recruiters.

Robin75's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Bedankt voor de reacties!

Nu een iets algemenere vraag, wanneer is een manama eigenlijk nutteloos? En in welke zin kan het wel een meerwaarde hebben? Kan het ook in je nadeel werken?
    Ik heb vaak gehoord dat een doctoraat soms in je nadeel werkt bij bedrijven (is wel nog iets helemaal anders dan een manama, dat besef ik) maar zijn er ook zulke zaken bij een manama?

Dus dan bedoel ik niet enkel inhoudelijke meerwaarde enzo, maar ook qua beeld die je schept bij werkgevers/recruiters.
    Ik zou toch eerder denken van niet. Men ziet net dat die persoon tijdens haar werk nog de motivatie en energie heeft getoond om zich bij te scholen, extra kennis te verwerven.
    Kan toch alleen maar in het voordeel zijn
    Nu ja, misschien is het ook anders in de privé dan bij de overheid, waar Selor moeilijk vergeleken kan worden met echte recruiters..

Pagina 2 van 2 Eerste 12

Tags for this Thread

Regels voor berichten