Pagina 1 van 3 123 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Zelfstandige in bijberoep?

Situatie:

25 jaar, voltijdse job als ambtenaar , nettoloon ligt rond 1800 euro

Ik zou in 2020 mijn spaarrekening flink willen spekken, hieruit overweeg ik zelfstandige in bijberoep te worden

Optie 1: ik begin als glazenwasser (of zoiets? Weet ik veel) om zo weinig mogelijk investeringskosten te maken

Optie 2: dakwerken /klussen . In deze sector heb ik al enkele jaren ervaring opgedaan, investeringskosten zijn hoger, tijdsinvestering nog hoger (misschien niet het beste plan met een voltijdse job? Aangezien ik links en rechts wel is enkele dagen of weken van huis kan zijn)
    Beslist wel een winstgevendere denkpiste

Na al wat forums te lezen weet ik ook dat je kapotbelast zal worden per euro die je bijverdient , is dit hele plan eigenlijk wel de moeite?
    Is het winstgevender om in de verkoopsector verder te speuren?

Mensen met ervaring?

XA4's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik ken er weinig van maar... waarom geen flexi-job?

TNTim's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Hangt ervanaf welk soort ambtenaar je juist bent, maar in veel gevallen moet je eerst een cumul aanvragen.

iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Indien je voor een éénmanszaak gaat is de eerste schijf van inkomsten tot +- €1500 vrijgesteld (toch al een extra maandloontje).
    Alles wat je daarboven gaat verdienen wordt gwn in de PB belast, tegen waarschijnlijk +- 45%.
    Handiger is dus om zoveel mogelijk uitgaven in de éénmanszaak te registreren zodat je de inkomsten volledig kunt gebruiken voor uitgaven die je anders ook zou doen.
    Als je auto, gsm,... bekostigt vanuit de éénmanszaak moet je al goed uw best doen om dat allemaal te dekken met een bijberoep?

iTrader
    12 (93%)
    Mentioned
    2 Post(s)

Medaphoar's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik ben ambtenaar en ramenwasser in bijberoep. Als je vragen hebt mag je een pm sturen.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sinvayne Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Indien je voor een éénmanszaak gaat is de eerste schijf van inkomsten tot +- €1500 vrijgesteld (toch al een extra maandloontje)
    Klopt niet.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Klopt niet.
    Dacht al, dat klonk veel te mooi om waar te zijn.

gumball4000's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Klopt niet.
    Wel vrijgesteld van sociale bijdragen tot netto inkomsten 1500€ in bijberoep. (Volgens tabel acerta die ik voor mij hen liggen)

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gumball4000 Bekijk bericht
    Wel vrijgesteld van sociale bijdragen tot netto inkomsten 1500€ in bijberoep. (Volgens tabel acerta die ik voor mij hen liggen)
    Klopt. Maar da's natuurlijk maar peanuts in vergelijking met 1500 euro belastingsvrij uit bijberoep.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ik heb enkele jaren een job als loodgieter in bijberoep gedaan. Mijn ervaring is dat je door enkel in bijberoep te werken (weekends en hier en daar eens een verlofdag die je neemt) niet voldoende omzet creëert om je investeringen terug te verdienen, laat staan een mooie winst maken. Uiteraard is loodgieter wel een stiel waarvoor je enorm veel materiaal nodig hebt.

Je wil beginnen als dakwerker, heb je daarvoor de nodige attesten? In de bouw mag je niet als eender wat beginnen, zeer veel van die beroepen zijn gereglementeerd en daar heb je een attest van bekwaamheid voor nodig. Als klusjesman kan je wel zo beginnen, maar klusjesmannen werken nogal in de grijze zone van wat ze mogen en wat ze officieel niet mogen doen. Ik had wel eens vernomen dat men die wetgeving ging versoepelen waardoor je zonder de benodigde attesten aan de slag kan, maar ik weet niet hoe het daar nu juist mee zit.

Ik zou er nog eens goed over nadenken als ik jou was.

gumball4000's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kelderke Bekijk bericht
    Ik heb enkele jaren een job als loodgieter in bijberoep gedaan. Mijn ervaring is dat je door enkel in bijberoep te werken (weekends en hier en daar eens een verlofdag die je neemt) niet voldoende omzet creëert om je investeringen terug te verdienen, laat staan een mooie winst maken. Uiteraard is loodgieter wel een stiel waarvoor je enorm veel materiaal nodig hebt.

Je wil beginnen als dakwerker, heb je daarvoor de nodige attesten? In de bouw mag je niet als eender wat beginnen, zeer veel van die beroepen zijn gereglementeerd en daar heb je een attest van bekwaamheid voor nodig. Als klusjesman kan je wel zo beginnen, maar klusjesmannen werken nogal in de grijze zone van wat ze mogen en wat ze officieel niet mogen doen. Ik had wel eens vernomen dat men die wetgeving ging versoepelen waardoor je zonder de benodigde attesten aan de slag kan, maar ik weet niet hoe het daar nu juist mee zit.

Ik zou er nog eens goed over nadenken als ik jou was.
    Hangt echt van beroep tot beroep af. Mijn vriendin os als zelfstandige psychologe begonnen. Buiten de opstartkost (erkenningsnummer,...) En huur & gsm abo heeft ze geen kosten. (Gsm & computer ed had ze al)
    Ben benieuwd hoeveel zij hieruit zal halen..

firemen's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    @Gumball: heel weinig. Als je geen kosten maakt in bijberoep gaat papa staat je hierop belasten en dat is niet normaal. Ik zit nu in mijn derde jaar bijberoep. Mijn boekhoudster had vorig jaar een foutje gemaakt waardoor ik 4000€ winst gemaakt had. ik ging 1500€ mogen ophoesten bij mijn belastingaangifte. Gelukkig heb ik dit tijdig ontdekt.
    Van zodra ik moet afgeven aan de staat is het bijberoep voor mij ook gedaan.

iTrader
    12 (93%)
    Mentioned
    2 Post(s)

True. Alhoewel het nooit meer dan 50% kan zijn.

€1000 excl btw is altijd minimum €500 overhouden
    Wat toch niet slecht is als bijverdienste

iTrader
    64 (98%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fransz Bekijk bericht
    True. Alhoewel het nooit meer dan 50% kan zijn.

€1000 excl btw is altijd minimum €500 overhouden
    Wat toch niet slecht is als bijverdienste
    Nope.

1000€ excl. btw van klant ontvangen is 785€ na bijdrage sociale zekerheid.

Op die 785€ kan je dan nog eens 50% belast worden onder de personenbelasting (als je een deftig inkomen hebt uit hoofdberoep).

Dus nog eens 392.5€ naar vadertje staat, waardoor er van je 1000€ excl. maar 392.5€ overschiet!

Alleen vergeten zeer veel nieuwe bijberoepers die +-21.5% sociale kas, ze denken dikwijls dat die 82.47€ per kwartaal voorlopige bijdragen alles reeds betaalt, kan zuur opbreken drie jaar later wanneer ze de afrekening krijgen!
    Laatst gewijzigd door berenod; 15 januari 2020 om 18:24

Pagina 1 van 3 123 Laatste

Regels voor berichten