Discussie: Referenties

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Referenties

Hallo,

Een vraagje,
    Ik werd onlangs opgebeld door een selectiekantoor met de vraag of ik niet van jobwou veranderen. Men had een vacature vr een functie die me wel zou interesseren ondanks ik niet echt van plan ben om van job te veranderen.
    Ik zou uit nieuwsgierigheid wel eens willen gaan op gesprek bij het bedrijf maar het selectiebureau vraagt nu referenties op.
    Ikzelf vind het raar om al referenties door te geven terwijl ik lig niet op gesprek geweest ben.
    De heer van het selectiekantoor begrijpt niet waarom ik dat niet wil doorgeven.
    Ik heb gezegd dat ik het wel in een later stadium referenties sin doorgeven.
    Ik wil liever zo discreet mogelijk solliciteren zonder dat anderen daarvan op de hoogte zijn.

Is het normaal dat ze dit onmiddellijk opvragen ?

iTrader
    31 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 30jeroens Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Is het normaal dat ze dit onmiddellijk opvragen ?
    Ik heb tientallen sollicitaties gedaan in mijn leven. Hier heb ik nog nooit van gehoord. Noch in Belgi├ź noch in het buitenland.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik vind het ook een rare situatie. Ik wil wel referenties opgeven maar dan liever aan de werkgever na enkele gesprekken maar toch niet aan het selectiekantoor zonder het bedrijf ooit gezien te hebben.

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Omdat men op die manier nieuwe mensen kan opbellen om een nieuwe job te geven. Dat heeft absoluut niks te maken met je CV . Zo breiden ze op geniepige wijze hun database uit.
    o/

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Volgende keer misschien vragen waarom ze dat net nodig hebben... Vraag ook tijdens je eerste telefoongesprek door op de "aanbieding" die ze hebben, waar is dat bedrijf gelegen, welke sector, hoeveel mensen werken er, verloning, etc... Als je voelt dat ze niet veel weten dan weet je ook dat het waarschijnlijk niets zal zijn.

Zeker durven vragen, naar een interimkantoor toe ben jij het product, je mag jezelf dus gerust in een luxepositie zetten, zij moeten jou overtuigen, niet omgekeerd.
    \0/

stungunner's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Gewoon zeggen dat zij vragende partij zijn en jou hebben opgebeld. En dus dat je niet van plan bent om nu al referenties te geven gezien je huidige werk. Die selectiekantoren permitteren zich nogal veel soms.

Zo ook eens opgebeld geweest, om bij de belangrijkste concurrent te gaan werken. Toch eens gaan luisteren in dat kantoor, ze vroegen me om daar een ganse vragenlijst in te vullen en procedures te doorlopen. Ik heb dit geweigerd, zelfs nadat ze bleven aandringen. Ze begrepen ook niet dat ik meteen naar de mogelijke verloning vroeg. "Er zijn toch belangrijke zaken dan geld mijnheer." Euh, quasi zelfde product, vergelijkbaar bedrijf, vergelijkbaar imago en kwaliteit, zelfde jobinhoud,... Uiteraard is geld dan voor mij de belangrijkste reden om eventueel over te stappen.

Wanneer ze me nu nog bellen vraag ik meteen wat het schuift, anders is het tijdverspilling

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het is vrij normaal, het hangt af van bedrijf tot bedrijf.

Fella's schermafbeelding
    iTrader
    2 (75%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Is echt wel uitzonderlijk dat er voor een eerste gesprek reeds referenties worden gevraagd. Ik heb het enkel al, nog niet vaak, zien gebeuren wanneer er grote vraagtekens zijn over je huidig cv (jobhopper, ontslagen,...). Kan natuurlijk ook afhangen van sector tot sector (en bijhorend vraag/aanbod van profielen) maar is een eerder ongewone praktijk. Zeggen dat je in een later stadium referenties wil doorgeven is een zeer goede aanpak, dat de heer van het selectiekantoor dat niet verstaat ligt meer aan hem dan aan jou. In the end kies je uiteraard zelf of er in mee gaat of niet, maar het is eerder ongewoon.
    For 90 minutes every fortnight I become the very closest of friends with thousands of strangers.

Regels voor berichten