Pagina 2 van 2 Eerste 12
    KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Graduaat heeft wel nog steeds betekenis in de IT, minder dan bachelor maar meer dan niets. Dus als het toch zo makkelijk is, waarom zou je het dan niet halen?
    Uiteindelijk is het toch bijna zuiver om dat papiertje te doen.
    Omdat ik intussen een nieuwe job had waarvoor dat papiertje toch geen enkele waarde had. Omdat de lessen met verplichte aanwezigheid waren, 3 avonden per week en van een frustrerend laag niveau, waaronder de meest incompetente docent van het eerst jaar, die het tweede jaar nog eens meerdere vakken zou geven. Omdat het bovendien ook belachelijk duur was voor wat je er maar bijleerde met vanaf dit jaar praktisch dezelfde berekeningswijze van inschrijvingsgeld als voor échte bachelor of master-opleidingen. Omdat ik van verschillende mensen bij 2 van de betere IT-bedrijven al gehoord had, dat zij dat specifieke papiertje i.t.t. tot een bachelor bitter weinig tot niets waard vonden. Je zal wel gelijk hebben dat het meer is dan niets, en dat je er wel ergens mee zal kunnen beginnen, maar het zal dan toch ook niet meteen voor een droomjob zijn...

Ik ga sowieso nog iets bij studeren denk ik, maar rond een graduaat zal ik toch een grote bocht maken. Het mag dan officieel tot het hoger onderwijs gerekend worden, wat mij betreft is dat in name only, in vergelijking met hogeschool en universiteit is het een lachertje. Sterker nog: het ligt onder het niveau dat een degelijke ASO of TSO middelbare school haalt in de praktijk.
    Mij lijkt een graduaat alleen maar interessant als je oprecht niet beter kan, en je toch die specifieke kennis wilt hebben maar dan op een véél lager niveau, of cynisch bekeken: als je het makkelijkste van het makkelijkste wilt studeren om je kindergeld of uitkering wilt behouden.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Dit wordt eigenlijk vaak gezegd, maar als IT'er zijnde zie ik weinig mensen in mijn omgeving die er buiten de werkuren/schooluren nog mee bezig zijn.
    Zelf ben ik ook nooit zo gepassioneerd geweest door IT dat ik er hele avonden aan spendeer, nochtans doe ik het vrij goed op mijn werk.
    De interesse moet er degelijk zijn, maar er wordt nogal vaak gezegd dat je er gewoon overduidelijk door gepassioneerd moet zijn. Wat ik nogal overdreven vind.
    Het gaat hier om iemand die geen enkele vorm van IT doet, niet op het school, niet thuis, en ook niet op het werk, en die dan vraagt wat zijn slaagkansen voor een IT richting zijn.
    Iemand dat op school en werk wel al een sterke IT richting doet, ja daar wordt imo ook niet van verwacht dat hij thuis of na het studeren ook nog eens met IT bezig is in zijn vrije tijd.
    Maar iemand die van nergens komt, en plots een IT richting wil gaan volgen, daar verwacht ik (maar dat is ook maar een mening) wel van dat hij in zijn vrije tijd al eens wat van IT uitgepluisd heeft, om zijn slaagkansen nog beter te beoordelen.
    Dell Latitude E6500 - 4GB RAM - EVO 250GB - Core 2 Duo T9600 - Samsung 27'' 1080p

iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Hebben we het hier over dezelfde graduaatsopleiding? Ik heb vorig jaar het eerste jaar van de HBO5 opleiding informatica in avondonderwijs gevolgd, het niveau lag zwakzinnig laag en ik ben er van miserie mee gestopt (niet omwille van de resultaten, nauwelijks gestudeerd en op élk vak op één na 18/20, voor dat ander vak heb ik een conflict gehad met de docent over zijn gebrek aan structuur in de lessen en de meerdere (!) fouten in zijn examen).

Het HBO5 studienuveau heeft misschien zijn bestaansreden in andere disciplines - bv. verpleegkunde - maar voor informatica? HBO5 informatica stelt zo goed als niets voor, je verdoet er je tijd. Zeker aangezien omdat op de opleiding die ik volgde, aanwezigheid verplicht was... Ga ofwel voor zelfstudie als je al een ander diploma hebt, of ga minstens voor een bachelor opleiding, er zijn ook informatica opleidingen die je in afstandsonderwijs kan volgen. Ik twijfel nog altijd ook om er nog één te doen, als ik het vanaf volgend jaar kan combineren met mijn job. Dit jaar lukte dat net niet meer.
    Was dat dan Programmeren of Netwerken?

Ik zit nu in het tweede jaar van HBO5 Informatica - Programmeren. Buiten twee programmeermodules bestond het eerste jaar uit allerlei basismodules. Het niveau van de meeste van die modules was inderdaad vrij laag, het 90% halen zonder al te veel te doen komt mij ook bekend voor. Het niveau van de programmeermodules is wel merkbaar hoger.

Tiim's schermafbeelding
    iTrader
    20 (86%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Omdat ik intussen een nieuwe job had waarvoor dat papiertje toch geen enkele waarde had. Omdat de lessen met verplichte aanwezigheid waren, 3 avonden per week en van een frustrerend laag niveau, waaronder de meest incompetente docent van het eerst jaar, die het tweede jaar nog eens meerdere vakken zou geven. Omdat het bovendien ook belachelijk duur was voor wat je er maar bijleerde met vanaf dit jaar praktisch dezelfde berekeningswijze van inschrijvingsgeld als voor échte bachelor of master-opleidingen. Omdat ik van verschillende mensen bij 2 van de betere IT-bedrijven al gehoord had, dat zij dat specifieke papiertje i.t.t. tot een bachelor bitter weinig tot niets waard vonden. Je zal wel gelijk hebben dat het meer is dan niets, en dat je er wel ergens mee zal kunnen beginnen, maar het zal dan toch ook niet meteen voor een droomjob zijn...

Ik ga sowieso nog iets bij studeren denk ik, maar rond een graduaat zal ik toch een grote bocht maken. Het mag dan officieel tot het hoger onderwijs gerekend worden, wat mij betreft is dat in name only, in vergelijking met hogeschool en universiteit is het een lachertje. Sterker nog: het ligt onder het niveau dat een degelijke ASO of TSO middelbare school haalt in de praktijk.
    Mij lijkt een graduaat alleen maar interessant als je oprecht niet beter kan, en je toch die specifieke kennis wilt hebben maar dan op een véél lager niveau, of cynisch bekeken: als je het makkelijkste van het makkelijkste wilt studeren om je kindergeld of uitkering wilt behouden.
    Hangt ook wel heel sterk af van welke school en welke leerkrachten hoor. Het niveau ligt zeker niet lager dan een ASO of TSO richting. Ik heb de richting zelf ook doorlopen.
    Belachelijk duur? HBO heeft een maximumprijs per jaar en die ligt totaal niet zo hoog. Je komt eerder over als een omhooggevallen mannetje.
    De "2 betere IT-bedrijven"... welke bedoel je daar dan mee? Ik hoop niet RealDolmen.
    MACBOOK PRO: Intel core i7 - 4GB RAM - GeForce GT 650M
    DESKTOP PC: Intel Core i5 6600k@4.4Ghz - 16GB DDR4 2666 - Gigabyte GTX 1070 G1

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tiim Bekijk bericht
    Hangt ook wel heel sterk af van welke school en welke leerkrachten hoor. Het niveau ligt zeker niet lager dan een ASO of TSO richting. Ik heb de richting zelf ook doorlopen.
    Belachelijk duur? HBO heeft een maximumprijs per jaar en die ligt totaal niet zo hoog. Je komt eerder over als een omhooggevallen mannetje.
    De "2 betere IT-bedrijven"... welke bedoel je daar dan mee? Ik hoop niet RealDolmen.
    de maximumprijs is gedaan. Tot vorig jaar was dat 300€ per semester, nu betaal je de volle pot aan hogeschooltarief.
    Doordat het HBO in trimesters gegeven werd en dat samen met max prijs per semester maar 470€ betaald voor omgerekent 46 studiepunten, dit jaar rekenen ze met studiepunten en mocht ik + 500€ betalen voor 25 studiepunten.

Pagina 2 van 2 Eerste 12

Regels voor berichten