iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Schakelen naar industrieel ingenieur bouwkunde?

Beste,

2,5 jaar geleden heb ik jullie hulp ingeroepen voor advies omtrent de stap van beroepsonderwijs naar het hoger onderwijs (Bachelor). Na vele hulpvolle reacties heb ik dan uiteindelijk de stap gezet om het te doen, waar ik jullie overigens zeer dankbaar voor ben. Ondertussen zijn we 2,5 jaar verder en heb ik nog een half jaartje te gaan in de richting bouwkunde. Naar mijn mening is deze vlot verlopen. Over de 3 jaar heen heb ik enkel in het 1e semester een herexamen gehad; wiskunde. Voor het overige kan ik zeggen dat ik vrij weinig moeite ken met deze opleiding, wel in gedachte houden dat ik tot s'avonds laat bezig ben ervoor, maar dat is bijzaak. Nu gezien het einde nadert, en ik ook geen problemen meer verwacht met de resterende vakken en de bachelorproef, is het tijd om al eens verder te kijken richting de toekomst. Kies ik ervoor om te gaan werken, of schakel ik nog naar industrieel ingenieur?

Nu, 2 dingen waar ik nog wel mee zit. Mijn leeftijd: Mocht ik schakelen ben ik ten vroegste afgestudeerd op 24.5 jaar. Is die leeftijd nog acceptabel, of begint dat al wat te dringen? 2e puntje is de wiskunde natuurlijk. Gezien ik van het beroeps kom heb ik sinds het 3e middelbaar geen enkel uur wiskunde gehad, en tijdens mijn bacheloropleiding had ik er een 2e zit voor nodig (15/20). Maar ik stel mij de vraag als ik het daarvoor moet laten? Ik schrijf deze thread vrij vroeg, net om nu al mijn wiskunde op te bouwen, waarvoor ik graag jullie advies had gehad.

Ik ben opzoek naar cursussen waar ik me de komende maanden kan in verdiepen om mij voor te bereiden hierop. Weten jullie eventueel welke? Ik denk dat het logisch is om bijvoorbeeld te beginnen met cursussen uit wiskunde opleidingen in het middelbaar? Wat voor mij wel van belang is cursussen die onderbouwd zijn. Ik leer snel aan, maar moet hierachter wel de logica/berekening snappen, en dat is net het probleem met veel cursussen. Meestal is enkel het antwoord ter beschikking, maar daar heb ik niet zo veel aan. Dus, mochten jullie eventueel boeken weten (mogen meerdere zijn) waarop ik stap per stap mijn wiskunde kan opbouwen, laat het gerust weten

Alvast bedankt voor jullie moeite.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Valt een beetje te zien wat je doelen zijn voor je carrière. Op zich kan je met een bachelor diploma wel goed doorgroeien binnen de bouwsector, maar sommige bedrijven nemen nu eenmaal alleen master diploma's aan. Dat zijn wel typische meer de "bureaujobs" dus als je liever in het werkveld staat als werfleider bijvoorbeeld is een bachelor vaak genoeg. Als ik u was zou ik dus beginnen kijken naar jobs die ik zou willen doen en dan kijken welk diploma ze vragen.

Ondanks dat je zegt dat je nooit herexamens hebt, schat ik de kans toch laag in dat je het op 2 jaar haalt. Je zegt dat je nu al vaak tot 's avonds laat bezig bent, het niveau van ind. ing. is toch wel een pak hoger dan een bachelor. Je zal dus nog meer werk hebben, veel grotere cursussen moeten verwerken,... en het schakelprogramma naar ind. ing. is (als ik mij niet vergis) 67 stp, waarvoor 3 à 4 vakken toch wel stevige wiskunde vakken. Vriend van mij heeft na zijn prof bachelor (die hij trouwens ook op 3 jaar had) ook nog verder gestudeerd en heeft 4 jaar gedaan over normaal 2 jaar (schakeljaar + masterjaar). Ik wil je zeker niet afschrikken, ik zou het als ik u was zeker proberen, maar ik wil je wel waarschuwen. Misschien dat je eventueel op voorhand wat vakken voor 2de zit kan laten zodat je u kan focussen op andere vakken?

Veel succes!

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hey,

Ik volg momenteel het schakeljaar naar industrieel ing. Ik denk wel dat dit een vraag is voor je eigen: Welke job wil je later uitoefenen ? ik heb 4 jaar gewerkt na mijn bachelor en zou graag willen 'upgraden' naar een hogere positie. Dus geloof me jouw leeftijd is zeker niet te 'oud'. Voor wiskunde veronderstel ik dat je toch wat hebt gezien tijdens je bachelor jaren ?

De wiskunde is wel iets minder zwaar dan de reguliere studenten maar ook niet te onderschatten. Belangrijkste onderwerpen zijn vooral analyse (afgeleiden, integralen) en een beetje algebra/goniometrie (de basis regels). Wel moet ik zeggen dat de hele studielast op 40h/week neerkomt wat wel veel is als je dat echt niet gewoon bent. Voor de rest als je nog vragen hebt kun je altijd een pm sturen.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik kan weinig advies geven, maar ik zou je geen zorgen maken over de leeftijd. Ik ga zelf ook 24 zijn tegen dat ik begin te werken, maar ik ga gewoon 6 jaar gestudeerd hebben. Daar is niks mis mee.
    Ik heb na mijn studie van 5 jaar gekozen om nog een jaar te studeren, en ik zou eigenlijk graag nog verderstuderen, dus ik denk dat je zelf moet inschatten wat je wilt doen. Klinkt als nutteloos advies, maar het is wel de beste manier om zeker te zijn dat je doet wat jij graag wilt doen. Wil je al werken, of ben je het studeren beu?

scriptkiddie's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    WhiteCollar haalt aan dat je zegt dat je nu al tot 's avonds laat moet studeren, en dat je bij industrieel ingenieur dus misschien tegen je grenzen aanbotst.

Wel, volgens mij is het net een zeer goede indicator dat je zo veel voor je studie werkt. Ik heb in de richtingen burgerlijk ingenieur en handelsingenieur alleszins véél meer mensen zien falen omdat ze te weinig discipline hadden dan omdat ze niet intelligent genoeg waren om de abstracte leerstof te begrijpen.

Met je leeftijd moet je niet te veel bezig zijn. Een werkgever zal zeer geïnteresseerd zijn in iemand die zich met veel inzet en opoffering heeft kunnen opwerken van het BSO tot industrieel ingenieur.

Ga ervoor, en laat ons weten hoe het gaat!

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WhiteCollar Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Valt een beetje te zien wat je doelen zijn voor je carrière. Op zich kan je met een bachelor diploma wel goed doorgroeien binnen de bouwsector, maar sommige bedrijven nemen nu eenmaal alleen master diploma's aan. Dat zijn wel typische meer de "bureaujobs" dus als je liever in het werkveld staat als werfleider bijvoorbeeld is een bachelor vaak genoeg. Als ik u was zou ik dus beginnen kijken naar jobs die ik zou willen doen en dan kijken welk diploma ze vragen.

Ondanks dat je zegt dat je nooit herexamens hebt, schat ik de kans toch laag in dat je het op 2 jaar haalt. Je zegt dat je nu al vaak tot 's avonds laat bezig bent, het niveau van ind. ing. is toch wel een pak hoger dan een bachelor. Je zal dus nog meer werk hebben, veel grotere cursussen moeten verwerken,... en het schakelprogramma naar ind. ing. is (als ik mij niet vergis) 67 stp, waarvoor 3 à 4 vakken toch wel stevige wiskunde vakken. Vriend van mij heeft na zijn prof bachelor (die hij trouwens ook op 3 jaar had) ook nog verder gestudeerd en heeft 4 jaar gedaan over normaal 2 jaar (schakeljaar + masterjaar). Ik wil je zeker niet afschrikken, ik zou het als ik u was zeker proberen, maar ik wil je wel waarschuwen. Misschien dat je eventueel op voorhand wat vakken voor 2de zit kan laten zodat je u kan focussen op andere vakken?

Veel succes!
    Dag Whitecollar,

Het klopt dat gezien de grote vraag naar bouwkundigen ik op termijn ook wel zal kunnen doorgroeien, waar ik me ook bewust van ben. Maar ik vrees er een beetje voor dat ik de top-projecten steeds voor m'n neus zal zien voorbij gaan omdat mijn diploma niet opweegt tegen dat van een ingenieur. De eerste paar jaar wens ik actief te zijn als werfleider, maar nadien wil ik toch doorgroeien tot projectleider of meer gezien mijn hoge ambities. Het schakeljaar betreft inderdaad 62 studiepunten met een paar stevige vakken dat klopt.

Wat betreft dat werken tot s'avonds laat, dat moet ik misschien toch even wat duidelijker schetsen. Studeren doe ik eigenlijk enkel tijdens de examenperiodes, maar gezien wij ook veel opdrachten hebben ben ik daar vaak mee bezig. In principe zou dat ook met minder tijd kunnen, maar als ik iets doe, doe ik het graag tot in de puntjes. Ook werk ik iedere zaterdag en zondag, ga ik de woensdag sporten, en heb ik een vriendin die af en toe ook graag wat aandacht heeft. Dus doe ik eigenlijk alles op 3 dagen, vandaar de late avonden. Ik weet ook wel dat dat zal veranderen mocht ik schakelen.

Bedankt voor je bericht

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LsV Bekijk bericht
    Ik kan weinig advies geven, maar ik zou je geen zorgen maken over de leeftijd. Ik ga zelf ook 24 zijn tegen dat ik begin te werken, maar ik ga gewoon 6 jaar gestudeerd hebben. Daar is niks mis mee.
    Ik heb na mijn studie van 5 jaar gekozen om nog een jaar te studeren, en ik zou eigenlijk graag nog verderstuderen, dus ik denk dat je zelf moet inschatten wat je wilt doen. Klinkt als nutteloos advies, maar het is wel de beste manier om zeker te zijn dat je doet wat jij graag wilt doen. Wil je al werken, of ben je het studeren beu?
    Het ding is, ik zou zeer graag kunnen werken. Maar op termijn vrees ik dat ik spijt zal hebben van mijn keuze mocht mijn carrière hierdoor ietwat op een vast spoor geraken. Vandaar de twijfel .

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door scriptkiddie Bekijk bericht
    WhiteCollar haalt aan dat je zegt dat je nu al tot 's avonds laat moet studeren, en dat je bij industrieel ingenieur dus misschien tegen je grenzen aanbotst.

Wel, volgens mij is het net een zeer goede indicator dat je zo veel voor je studie werkt. Ik heb in de richtingen burgerlijk ingenieur en handelsingenieur alleszins véél meer mensen zien falen omdat ze te weinig discipline hadden dan omdat ze niet intelligent genoeg waren om de abstracte leerstof te begrijpen.

Met je leeftijd moet je niet te veel bezig zijn. Een werkgever zal zeer geïnteresseerd zijn in iemand die zich met veel inzet en opoffering heeft kunnen opwerken van het BSO tot industrieel ingenieur.

Ga ervoor, en laat ons weten hoe het gaat!
    Super, bedankt voor je bericht .

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Iemand die ook wat tips kan geven omtrent goede cursussen om mijn wiskunde op te bouwen?

deathsythe's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    het "probleem" bij ing is dat ieder vak zeer wiskundig is. de basis van middelbaar + hetgeen je nu gezien hebt, krijg je voorgeschoteld de eerste 4 -6weken.

wat niet uitmaakt dat het niet haalbaar is, ik zou het zeker proberen, wat is begot 2 jaar (of maak er 4 jaar van in het slechtste geval) op een mensenleven.

ik weet nog toen ik studeerde dat er iemand uit ing gezakt was naar de prof bachelor bouw en wat zij moesten berekenen van puntlast op een dwarsligger als examenvraag was bij ons materie die we al na 1maand gezien hadden.

die vlogen ook door de prof. bachelor maar waren wel op alles gebuisd in de ing richting. (wel in het reguliere programma, dus ook ICT en chemie, wat toch serieuze buisvakken waren bij ons)

fyi ben zelf ind.ing. bouwkunde.

wat betreft de werkvloer heb ik liever bachelors dan ind.ing., idealiter zijn de schakel indies. (hangt wat af voor wat je later wilt doen -> studiebureau en rekenen -> regulier programma heeft bredere waaier aan kennis, ga je voor praktische taken cfr werf/ projectleider -> bachelors met schakeljaar hebben dan een voordeel omdat deze al veel meer stage gedaan hebben).
    Gear: Denon X1100 | 2 x Sync Xtrm 1 | 2 x Reloop RMP1 | NI F1 | NI X1 | NI S2 |NI Maschine MKII | NI Audio 8 DJ | Sennheiser HD25

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door deathsythe Bekijk bericht
    het "probleem" bij ing is dat ieder vak zeer wiskundig is. de basis van middelbaar + hetgeen je nu gezien hebt, krijg je voorgeschoteld de eerste 4 -6weken.

wat niet uitmaakt dat het niet haalbaar is, ik zou het zeker proberen, wat is begot 2 jaar (of maak er 4 jaar van in het slechtste geval) op een mensenleven.

ik weet nog toen ik studeerde dat er iemand uit ing gezakt was naar de prof bachelor bouw en wat zij moesten berekenen van puntlast op een dwarsligger als examenvraag was bij ons materie die we al na 1maand gezien hadden.

die vlogen ook door de prof. bachelor maar waren wel op alles gebuisd in de ing richting. (wel in het reguliere programma, dus ook ICT en chemie, wat toch serieuze buisvakken waren bij ons)

fyi ben zelf ind.ing. bouwkunde.

wat betreft de werkvloer heb ik liever bachelors dan ind.ing., idealiter zijn de schakel indies. (hangt wat af voor wat je later wilt doen -> studiebureau en rekenen -> regulier programma heeft bredere waaier aan kennis, ga je voor praktische taken cfr werf/ projectleider -> bachelors met schakeljaar hebben dan een voordeel omdat deze al veel meer stage gedaan hebben).
    t'zal indd zwoegen worden. Maargoed, waar een weg is, is een wil. Bedankt voor je mening.

deathsythe's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JaiV Bekijk bericht
    t'zal indd zwoegen worden. Maargoed, waar een weg is, is een wil. Bedankt voor je mening.
    wat betreft je vraag over wiskunde, er bestaan vakantiecursussen basis wiskunde vanuit de school zelf normaal, bij Kaho (nu odisea?) kon je je daarvoor gratis inschrijven om je toch al wat voor te bereiden. (heb dit zelf ook gedaan en was toch geen overbodige luxe).

verder worden er tijdens het schooljaar ook vaak proefexamens georganiseerd, doe daaraan mee en je kan je wat profileren hieraan.
    Gear: Denon X1100 | 2 x Sync Xtrm 1 | 2 x Reloop RMP1 | NI F1 | NI X1 | NI S2 |NI Maschine MKII | NI Audio 8 DJ | Sennheiser HD25

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door deathsythe Bekijk bericht
    wat betreft je vraag over wiskunde, er bestaan vakantiecursussen basis wiskunde vanuit de school zelf normaal, bij Kaho (nu odisea?) kon je je daarvoor gratis inschrijven om je toch al wat voor te bereiden. (heb dit zelf ook gedaan en was toch geen overbodige luxe).

verder worden er tijdens het schooljaar ook vaak proefexamens georganiseerd, doe daaraan mee en je kan je wat profileren hieraan.
    Klopt. Aan zomercursussen zal ik zeker deelnemen.

Nog een vraag waar ik jullie mening graad over had gehad. Via een kennis die ook schakelt momenteel heb ik alle presentaties en dergelijk kunnen bemachtigen. Is het slim om me voornamelijk toe te spitsen op de presentaties, en dus niet wiskunde in het algemeen (als ik bv. boeken zou aankopen). Of zou ik op die manier teveel basiskennis mislopen als ik op die manier tewerk zou gaan?

scriptkiddie's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als je de slides en/of cursussen van de wiskundige vakken bij industrieel ingenieur hebt, zou ik die zeker gebruiken! Het doel is uiteindelijk om erdoor te geraken op de vakken, niet om een topwiskundige te worden.

Ga wel voldoende traag en gedetailleerd! Zorg ervoor dat je écht begrijpt hoe een wiskundig concept in elkaar zit, of hoe een techniek werkt, alvorens je naar het volgende onderwerp gaat. In het beste geval probeer je iemand te vinden die écht goed is in wiskunde (niveau sterke industrieel ingenieur, of burgerlijk ingenieur, wiskunde, fysica, ...) om af en toe topics mee te overlopen. Bv. aan hem uitleggen wat je hebt geleerd, wat je begrijpt, wat je niet begrijpt, welke oefeningen je moeilijk vindt en waarom, ... Die persoon kan je dan op weg helpen en tips geven HOE je de leerstof het beste kan studeren, gezien de uitdaging die het waarschijnlijk voor jou gaat zijn.

Regels voor berichten