iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Werken met een codex

Hallo allemaal!

Ik ben onlangs naar de opleiding rechten veranderd (met oog op het 2de semester). Ik vraag me nu alleen af hoe ik met de codexen moet werken. Heeft iemand hier tips voor (of algemene tips voor de opleiding rechten)?

Alvast bedankt!

neutrofiel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    De praeses zegt de pagina, ge gaat er naartoe en wanneer de cantor klaar is, zingt ge het liedje verder.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door willemds__2001 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    De praeses zegt de pagina, ge gaat er naartoe en wanneer de cantor klaar is, zingt ge het liedje verder.
    Het gaat in dit geval over de wetsartikels, which logisch lijkt aangezien ik aangaf dat het over de opleiding rechten was.

Troll much?

neutrofiel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKrypto Bekijk bericht
    Het gaat in dit geval over de wetsartikels, which logisch lijkt aangezien ik aangaf dat het over de opleiding rechten was.

Troll much?
    De meeste mensen noemen dat een grapje
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Faun's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hallo allemaal!

Ik ben onlangs naar de opleiding rechten veranderd (met oog op het 2de semester). Ik vraag me nu alleen af hoe ik met de codexen moet werken. Heeft iemand hier tips voor (of algemene tips voor de opleiding rechten)?

Alvast bedankt!
    Universiteit?

Xeo Pablo's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Gewoon nodige artikels in fluo aanduiden, eventueel kleur per vak gebruiken. Post its zijn ook nuttig om snel naar een wet te kunnen gaan.

Wetboek altijd erbij nemen terwijl je studeert. Is vervelend, maar eigenlijk is de wet de hoofdzaak. Je kan veel punten scoren door simpelweg naar de correcte artikelen te verwijzen

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Faun Bekijk bericht
    Universiteit?
    Ja

_ns_'s schermafbeelding
    iTrader
    107 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zoals hoger aangegeven: hem zoveel mogelijk gebruiken (dus i.p.v. online te bekijken je artikels telkens fysiek opzoeken).

Daarnaast: goed je inhoudstafel kennen (m.n. de structuur van de wet in kwestie), en indien er een trefwoordenregister aangehecht is, hier gretig van gebruik maken (zou wel kunnen dat dit enkel in geannoteerde wetboeken is).

Post-its zijn inderdaad ook nuttig, al is het maar om vlotter te navigeren in de wet. Tot slot zijn kruisverwijzingen ook echt enorm handig. Of dat toegelaten is, moet je eens nagaan in de regels van je faculteit (enkele jaren geleden aan de KUL mocht dit bv.).

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door _ns_ Bekijk bericht
    Zoals hoger aangegeven: hem zoveel mogelijk gebruiken (dus i.p.v. online te bekijken je artikels telkens fysiek opzoeken).

Daarnaast: goed je inhoudstafel kennen (m.n. de structuur van de wet in kwestie), en indien er een trefwoordenregister aangehecht is, hier gretig van gebruik maken (zou wel kunnen dat dit enkel in geannoteerde wetboeken is).

Post-its zijn inderdaad ook nuttig, al is het maar om vlotter te navigeren in de wet. Tot slot zijn kruisverwijzingen ook echt enorm handig. Of dat toegelaten is, moet je eens nagaan in de regels van je faculteit (enkele jaren geleden aan de KUL mocht dit bv.).
    Bedankt voor de tips!

Heb je misschien ook een tip om de cursus IRW te verwerken? Ik zal mijn huidige situatie even schetsen. Ik ben afgelopen week naar rechten gewisseld omdat mijn vorige opleiding niet echt geschikt was voor mij. Ik heb dit ook gedaan omdat ik dan mijn studiepunten niet zou verliezen, en omdat ik in de zomer twijfelde tussen mijn vorige opleding en rechten. Nu, ik moest van de studieloopbaanbegeleider de cursus IRW op zelfstandige basis "verwerken".

_ns_'s schermafbeelding
    iTrader
    107 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bedankt voor de tips!

Heb je misschien ook een tip om de cursus IRW te verwerken? Ik zal mijn huidige situatie even schetsen. Ik ben afgelopen week naar rechten gewisseld omdat mijn vorige opleiding niet echt geschikt was voor mij. Ik heb dit ook gedaan omdat ik dan mijn studiepunten niet zou verliezen, en omdat ik in de zomer twijfelde tussen mijn vorige opleiding en rechten. Nu, ik moest van de studieloopbaanbegeleider de cursus IRW op zelfstandige basis "verwerken".
    Goh, het is inmiddels ook 9 jaar geleden dat ik dat vak heb gehad zodat concrete studietips geven moeilijk is. Herhalen, herhalen en herhalen en ondertussen de materie proberen begrijpen. Niet eenvoudig, want het is je eerste (en daarom ook moeilijkste) rechtenvak van de opleiding.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als ik nog een tip mag geven, wees dan spaarzaam met fluostiften. Mijn strategie was om doorheen het jaar enkel te onderlijnen met potlood om zo structuur in wetsartikels aan te brengen. Pas in de blok, wanneer je een goed overzicht hebt van hoe alle lessen in elkaar passen, gebruikte ik fluostiften om zo kleurcodes in de codex aan te brengen (bv. woorden/artikels die bij elkaar horen in dezelfde kleur markeren). Het kost een pak meer tijd, maar het is wel een zaligheid om er het examen mee te maken.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ge moet echt vinden wat werkt voor u. Ik had in elk geval altijd mijn codex naast mij tijdens het studeren, en ik keek ook elke keer naar een artikel als het werd vermeld - op den duur weet je vrij goed wat er in welk artikel staat dan.

En qua kleuren: er zijn mensen die idd kleurcodes gebruiken, ik vond dat niet handig, ik duidde meestal het kernwoord van een artikel aan in fluo om het zo sneller te kunnen terugvinden. Postits gebruikte ik enkel tussen verschillende wetboeken.

't Is dus echt afhankelijk van wat werkt voor jou, en dat ga je zelf moeten uitzoeken.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bedankt voor de reacties!

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    De codex is eigenlijk niets meer dan een verzameling van de meest courante wetteksten. Bv. burgerlijk wetboek, grondwet, gerechtelijk wetboek... Bij sommige vakken zal je vaak nog een aanvullende codex moeten aanschaffen die specifiek op dat vak gericht is (tenzij je alles zelf wil downloaden). Wat het Belgisch recht onoverzichtelijk maakt, is de hoeveelheid aan regelgevers (federaal, KB, regionaal, lokaal, CAO, fiscus,...) en de zgn. 'programmawetten' die in één wet regels voor meerdere rechtstakken bevatten.

enkele tips :
    - probeer zoveel als mogelijk de wetteksten te structureren en gebruik die structuur om in de wet alle basisinformatie snel terug te vinden. De wet bevat eigenlijk altijd het geraamte van een bepaalde regeling, en dan moet je alleen van buiten leren hetgeen bv. rechtspraak en rechtsleer hebben toegevoegd qua concrete toepassing.
    - als je bepaalde casus krijgt, probeer eerst enkele aanknopingspunten te kwalificeren en terug te koppelen naar de courante wetgeving in je codex. Van daaruit kan je dan naar specifiekere informatie zoeken.

Regels voor berichten