Pagina 1 van 2 12 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Question Als Nederlander studeren in Belgie (Advies gevraagd)

Beste leden,

Mijn situatie ziet er als volgt uit;
    Ik ben een Nederlandse tweedejaars HRM student en ik bezit inmiddels mijn propedeuse. Echter wil ik mijn studie voortzetten in Belgie, omdat ik daar wil wonen. Het liefst niet op kot, maar in een appartement/huis. Tevens spreekt het onderwijs van Belgie mij aan, omdat men vooral uit boeken leert en de theorie goed moet kennen. De studies die mij het meest aanspreken zijn;
    - Sociaal werk
    - Sociologie
    - Bestuurskunde
    - en verpleegkunde (omdat het mij leuk lijkt en dit makkelijk te combineren is met een baan, alhoewel de werkdruk misschien voor een belemmering kan zorgen voor mijn studie)

Wat ik graag wil is een studie combineren met een baan, omdat ik al werkervaring wil opbouwen in de sector van mijn gekozen studie. En ook al op zoek ben naar een woning in Belgie. In Nederland kennen wij de duaal of deeltijd vorm, maar in Belgie weet ik niet hoe dit heet of waar het aangeboden wordt. Ik heb al wel diverse scholen benaderd en zij zeiden wel dat een voltijd studie niet makkelijk te combineren is met een baan, omdat ze verwachten dat je ook buiten school bezig bent met je studie. Ze adviseerden een graduaatsopleiding, maar mijn voorkeur gaat toch liever uit naar een professionele of academische bachelor opleiding.

Heeft iemand enig idee wat ik het beste kan doen in mijn situatie? Voor mij is het nogal lastig en daarom hoop ik dat jullie mij iets kunnen adviseren.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    sociologie en bestuurskunde zijn allebei richtingen op universiteit en in België ben je niets met enkel een academische bachelor, dan moet je zeker voor de academische master gaan ook (een jaar extra dus).

Een voltijdse studie combineren met een job zou ik zeker afraden! Ik wil je ook niet ontmoedigen, maar de Nederlanders uit mijn richting zeggen toch allemaal dat ze verschieten van het niveau en dat ze toch veel meer moeten leren. Daarbij zijn er in de richtingen die je wilt doen (sociaal werk en sociologie) sowieso al weinig jobkansen, laat staan dat ze dan iemand aannemen die nog studeert. Voor verpleegkunde denk ik niet dat je zonder een diploma zelfstandig taken mag uitvoeren.

Ik zou u aanraden om tijdens u studie wel op kot te gaan, eventueel een studio als je geen gemeenschappelijke ruimtes wil: het is goedkoop, je leert veel gemakkelijker nieuwe mensen kennen,... alleen wonen in een huis of appartement kan je altijd later nog

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hoi, bedankt voor het reageren. Ik had het wel gehoord dat de uni inderdaad niet veel voorstelt zonder een master en dat je met een professionele bachelor al min of meer voorbereid bent voor de arbeidsmarkt

Om taken uit te voeren als verpleegkundige moet je in bezit zijn van een visum had ik ook gelezen. Dus dat valt weer af.

- Hoelang mag je in zo een kot/studio wonen? Is dat alleen mogelijk als je student bent of ook als je bent afgestudeerd en daarna opzoek gaat naar een eigen woning?
    - Welke studies raad u mij aan? Rechten leek mij ook een optie, maar dan zit ik verbonden aan een land, omdat de wetten verschillen per land

alvast bedankt

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PrinsesjeNL Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Hoi, bedankt voor het reageren. Ik had het wel gehoord dat de uni inderdaad niet veel voorstelt zonder een master en dat je met een professionele bachelor al min of meer voorbereid bent voor de arbeidsmarkt

Om taken uit te voeren als verpleegkundige moet je in bezit zijn van een visum had ik ook gelezen. Dus dat valt weer af.

- Hoelang mag je in zo een kot/studio wonen? Is dat alleen mogelijk als je student bent of ook als je bent afgestudeerd en daarna opzoek gaat naar een eigen woning?
    - Welke studies raad u mij aan? Rechten leek mij ook een optie, maar dan zit ik verbonden aan een land, omdat de wetten verschillen per land

alvast bedankt
    Er zit wel ook een serieus niveau-verschil tussen hogeschool en universiteit, dus misschien moet je eerst bepalen welke van de twee je zou willen doen?

- In een kot mag je alleen wonen als je nog studeert, meestal teken je een contract voor een jaar (van september tot september) dus als je afstudeert in juni, heb je wel nog wat tijd om iets anders te zoeken.
    - Ik zou gewoon studeren waar je in geïnteresseerd bent en wat je graag doet

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Ikzelf heb 2 bachelors behaald in combinatie met werken via afstandsonderwijs.
    Een job combineren met studies aan de klassieke hogeschool of universiteit is totaal onhaalbaar omdat je lessen hebt met verplichte aanwezigheid, als je 3x zo een les mist kan je niet slagen voor dat vak. Ook zal je maar moeilijk een werkgever vinden die je werkrooster aanpast aan je lessenrooster omdat werken + studeren in België niet courant is.

Ik heb aan de hogeschool wél enkele klasgenoten gehad die moesten instaan voor hun eigen middelen en die werkten uitsluitend in het weekend, voornamelijk in de horeca en 2 personen als arbeider in een fabriek in de vaste week-end ploeg (die dus 2x12u werkten afwisselend dag-en nachtshift).

Ikzelf koos daar niet voor na mijn eerste opleiding en heb specifiek gekozen voor hogescholen die afstandsonderwijs aanbieden. Dan is het volgen van de lessen veel minder een probleem want je hebt nauwelijks lessen en de examens kon ik altijd op zaterdag afleggen en voor mijn stages nam ik verlof of werkte ik niet voltijds.
    Vives is een heel goede hogeschool hiervoor die veel opleidingen aanbiedt.

https://www.vives.be/nl/opleidingen?...d_targets%3A10

https://www.odisee.be/nl/afstandsonderwijs

Opgelet, als je op Google zoekt naar afstandsonderwijs vind je veel verwijzingen naar organisaties die, ondanks dat ze het tegendeel beweren op hun website, GEEN erkend diploma afleveren!
    De erkende hogescholen en universiteiten vind je hier terug:

https://www.hogeronderwijsregister.b...rkStudent=true
    Laatst gewijzigd door Mulan; 23 november 2019 om 07:06

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dat is geen probleem hoor, het diploma moet gewoon erkend zijn in België.
    Met een Belgisch verpleegkunde diploma is er dus helemaal geen probleem en met een Nederlands diploma zal je die moeten laten gelijkstellen door de overheid.
    Ik ken zelf een paar Nederlandse verpleegsters die in België werken.

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Dat is geen probleem hoor, het diploma moet gewoon erkend zijn in België.
    Met een Belgisch verpleegkunde diploma is er dus helemaal geen probleem en met een Nederlands diploma zal je die moeten laten gelijkstellen door de overheid.
    Ik ken zelf een paar Nederlandse verpleegsters die in België werken.
    In Nederland kan je in loondienst gaan werken terwijl je nog studeert, dus een stagiair verpleegkunde kan in loondienst als verzorgende of verpleger werken als er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
    In België zal je nooit als verpleger mogen werken terwijl je het diploma nog niet behaald hebt. Na je eerste jaar kan je wél als verzorgende al aan de slag omdat je dan dat visum als verzorgende al behaald hebt.

https://www.onderwijskiezer.be/v2/be...eroep_zorg.php

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Wat verstaan we hier onder 'visum'? Ik heb de indruk dat ik daar een andere betekenis aan geef dan jou

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Wat verstaan we hier onder 'visum'? Ik heb de indruk dat ik daar een andere betekenis aan geef dan jou
    https://www.zorg-en-gezondheid.be/zo...ractical_nurse

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Studeren in België als Nederlander kan zeker.

Bedenk eerst goed wat je wilt studeren en wat de mogelijkheden zijn. Verschillende hogescholen bieden afstandsonderwijs aan, bepaalde universiteiten bieden het zgn. 'werkstudentstatuut' aan, voor studenten die werken en studeren.

Nu, de kans dat die job al meteen iets te maken heeft met wat je studeert, is heel klein. Ik zie dat je geïnteresseerd bent in rechten of verpleegkunde, bijvoorbeeld: no way dat je daar met een diploma secundair onderwijs al werk in vindt.

Eens je hebt beslist wat je wilt studeren, kan je aan de diensten van de universiteit of hogeschool ook wel veel vragen stellen.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ja de hogeschool lijkt mij wel een betere optie dan de uni. Bedankt voor de reactie

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LsV Bekijk bericht
    Studeren in België als Nederlander kan zeker.

Bedenk eerst goed wat je wilt studeren en wat de mogelijkheden zijn. Verschillende hogescholen bieden afstandsonderwijs aan, bepaalde universiteiten bieden het zgn. 'werkstudentstatuut' aan, voor studenten die werken en studeren.

Nu, de kans dat die job al meteen iets te maken heeft met wat je studeert, is heel klein. Ik zie dat je geïnteresseerd bent in rechten of verpleegkunde, bijvoorbeeld: no way dat je daar met een diploma secundair onderwijs al werk in vindt.

Eens je hebt beslist wat je wilt studeren, kan je aan de diensten van de universiteit of hogeschool ook wel veel vragen stellen.
    Danku voor de reactie. Ik heb zelf een HRM achtergrond en in Belgie sluit Personeelswerk (sociaal werk) het meeste aan, maar dat wordt alleen voltijd aangeboden op de hogeschool helaas. Nu heb ik ook gehoord dat de verpleegkunde opleiding nu 4 jaar ipv 3 jaar duurt.
    Ik heb nog wel een vraag; in Nederland moet je in het eerste jaar van het hbo een minimum aantal studiepunten halen of 60 voor een propedeuse. Hoe zit dat in Belgie? moet je daar ook een minimum behalen in het eerste jaar?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    In Nederland kan je in loondienst gaan werken terwijl je nog studeert, dus een stagiair verpleegkunde kan in loondienst als verzorgende of verpleger werken als er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
    In België zal je nooit als verpleger mogen werken terwijl je het diploma nog niet behaald hebt. Na je eerste jaar kan je wél als verzorgende al aan de slag omdat je dan dat visum als verzorgende al behaald hebt.

https://www.onderwijskiezer.be/v2/be...eroep_zorg.php
    Maar hoe zit dat dan als je in Belgie studeert en in Nederland wellicht in loondienst werkt? Dat moet dan denk ik wel mogelijk zijn. Ik ga daar zeker wel over informeren

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Ikzelf heb 2 bachelors behaald in combinatie met werken via afstandsonderwijs.
    Een job combineren met studies aan de klassieke hogeschool of universiteit is totaal onhaalbaar omdat je lessen hebt met verplichte aanwezigheid, als je 3x zo een les mist kan je niet slagen voor dat vak. Ook zal je maar moeilijk een werkgever vinden die je werkrooster aanpast aan je lessenrooster omdat werken + studeren in België niet courant is.

Ik heb aan de hogeschool wél enkele klasgenoten gehad die moesten instaan voor hun eigen middelen en die werkten uitsluitend in het weekend, voornamelijk in de horeca en 2 personen als arbeider in een fabriek in de vaste week-end ploeg (die dus 2x12u werkten afwisselend dag-en nachtshift).

Ikzelf koos daar niet voor na mijn eerste opleiding en heb specifiek gekozen voor hogescholen die afstandsonderwijs aanbieden. Dan is het volgen van de lessen veel minder een probleem want je hebt nauwelijks lessen en de examens kon ik altijd op zaterdag afleggen en voor mijn stages nam ik verlof of werkte ik niet voltijds.
    Vives is een heel goede hogeschool hiervoor die veel opleidingen aanbiedt.

https://www.vives.be/nl/opleidingen?...d_targets%3A10

https://www.odisee.be/nl/afstandsonderwijs

Opgelet, als je op Google zoekt naar afstandsonderwijs vind je veel verwijzingen naar organisaties die, ondanks dat ze het tegendeel beweren op hun website, GEEN erkend diploma afleveren!
    De erkende hogescholen en universiteiten vind je hier terug:

https://www.hogeronderwijsregister.b...rkStudent=true
    Hoi, ja ik heb al eerder op vives gekeken, ze bieden idd veel opties aan kwa studierichtingen en ik had ook al geïnformeerd bij hen. Die optie ligt open.
    - maar was het haalbaar voor u om zonder les examens te doen?
    - en hoelang deed u over 1 bachelor? ook 3 jaar of meer

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Hoi, ja ik heb al eerder op vives gekeken, ze bieden idd veel opties aan kwa studierichtingen en ik had ook al geïnformeerd bij hen. Die optie ligt open.
    - maar was het haalbaar voor u om zonder les examens te doen?
    - en hoelang deed u over 1 bachelor? ook 3 jaar of meer
    De examens was nog het makkelijkst van allemaal, Vives hun cursussen zijn wel heel goed afgestemd op zelfstudie. Het aller moeilijkste is om alles gecombineerd te krijgen want ik ging gaan werken, was een huis aan het verbouwen, moest stage doen, groepstaken,... Time management was hier zonder twijfel het aller grootste struikelblok.
    Ik had vrijstellingen omwille van mijn eerste diploma dus kon het traject afleggen op 2j ipv 3j tijd. Ik heb het ook op 2j volledig afgelegd. Mijn 2de bachelor in afstandsonderwijs kon ik in principle op 1j afleggen (76 studiepunten meen ik mij te herinneren, een schooljaar telt normaal 60 studiepunten) maar heb dat wijselijk verspreid over 2j ipv 1 heel druk jaar.

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten