Pagina 2 van 2 Eerste 12

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    De examens was nog het makkelijkst van allemaal, Vives hun cursussen zijn wel heel goed afgestemd op zelfstudie. Het aller moeilijkste is om alles gecombineerd te krijgen want ik ging gaan werken, was een huis aan het verbouwen, moest stage doen, groepstaken,... Time management was hier zonder twijfel het aller grootste struikelblok.
    Ik had vrijstellingen omwille van mijn eerste diploma dus kon het traject afleggen op 2j ipv 3j tijd. Ik heb het ook op 2j volledig afgelegd. Mijn 2de bachelor in afstandsonderwijs kon ik in principle op 1j afleggen (76 studiepunten meen ik mij te herinneren, een schooljaar telt normaal 60 studiepunten) maar heb dat wijselijk verspreid over 2j ipv 1 heel druk jaar.

Het een en ander is afhankelijk van welke prioriteiten je hebt. Persoonlijk heb ik mijn master na master Notariaat bij de UGent op 1 jaar kunnen afronden, terwijl ik fulltime aan het werk was als advocaat-stagiair.

@TS: Als je een vriend of vriendin hebt die je af en toe wilt zien, dan raad ik je aan om dergelijke zaken te spreiden over meerdere jaren (tenzij je natuurlijk de korte pijn verkiest). Het loont achteraf uiteraard wel.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PrinsesjeNL Bekijk bericht
    Danku voor de reactie. Ik heb zelf een HRM achtergrond en in Belgie sluit Personeelswerk (sociaal werk) het meeste aan, maar dat wordt alleen voltijd aangeboden op de hogeschool helaas. Nu heb ik ook gehoord dat de verpleegkunde opleiding nu 4 jaar ipv 3 jaar duurt.
    Ik heb nog wel een vraag; in Nederland moet je in het eerste jaar van het hbo een minimum aantal studiepunten halen of 60 voor een propedeuse. Hoe zit dat in Belgie? moet je daar ook een minimum behalen in het eerste jaar?
    De concrete regels verschillen van school tot school, maar als jouw studierendement te laag ligt (= bijvoorbeeld onder de 60% van de studiepunten behaald), dan kan het dat je het jaar erna bindende voorwaarden opgelegd krijgt. Dat betekent dat je het jaar erna minstens x% van het aantal opgenomen studiepunten moet halen om verder te kunnen studeren in de richting die je volgt. Een standaard academiejaar is 60 studiepunten, maar als dat te zwaar blijkt, kan je bijvoorbeeld het jaar erna maar 54 studiepunten opnemen. Da's echter ook iets om voor te leggen aan de trajectbegeleiders van de school.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LsV Bekijk bericht
    De concrete regels verschillen van school tot school, maar als jouw studierendement te laag ligt (= bijvoorbeeld onder de 60% van de studiepunten behaald), dan kan het dat je het jaar erna bindende voorwaarden opgelegd krijgt. Dat betekent dat je het jaar erna minstens x% van het aantal opgenomen studiepunten moet halen om verder te kunnen studeren in de richting die je volgt. Een standaard academiejaar is 60 studiepunten, maar als dat te zwaar blijkt, kan je bijvoorbeeld het jaar erna maar 54 studiepunten opnemen. Da's echter ook iets om voor te leggen aan de trajectbegeleiders van de school.
    Oke bedankt voor uw reactie

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WhiteCollar Bekijk bericht
    sociologie en bestuurskunde zijn allebei richtingen op universiteit en in België ben je niets met enkel een academische bachelor, dan moet je zeker voor de academische master gaan ook (een jaar extra dus).

Een voltijdse studie combineren met een job zou ik zeker afraden! Ik wil je ook niet ontmoedigen, maar de Nederlanders uit mijn richting zeggen toch allemaal dat ze verschieten van het niveau en dat ze toch veel meer moeten leren. Daarbij zijn er in de richtingen die je wilt doen (sociaal werk en sociologie) sowieso al weinig jobkansen, laat staan dat ze dan iemand aannemen die nog studeert. Voor verpleegkunde denk ik niet dat je zonder een diploma zelfstandig taken mag uitvoeren.

Ik zou u aanraden om tijdens u studie wel op kot te gaan, eventueel een studio als je geen gemeenschappelijke ruimtes wil: het is goedkoop, je leert veel gemakkelijker nieuwe mensen kennen,... alleen wonen in een huis of appartement kan je altijd later nog
    Hoi, ik wil liever niet op een kot wonen waar ik moet delen met anderen. Waar vind je zo een studio?
    en is het wel haalbaar om een bijbaan(studentenjob) te nemen in het weekend of paar uurtjes in de week?

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Welke stad wil je Studeren? Afhankelijk daarvan heb je andere sites met studios.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LsV Bekijk bericht
    Studeren in België als Nederlander kan zeker.

Bedenk eerst goed wat je wilt studeren en wat de mogelijkheden zijn. Verschillende hogescholen bieden afstandsonderwijs aan, bepaalde universiteiten bieden het zgn. 'werkstudentstatuut' aan, voor studenten die werken en studeren.

Nu, de kans dat die job al meteen iets te maken heeft met wat je studeert, is heel klein. Ik zie dat je geïnteresseerd bent in rechten of verpleegkunde, bijvoorbeeld: no way dat je daar met een diploma secundair onderwijs al werk in vindt.

Eens je hebt beslist wat je wilt studeren, kan je aan de diensten van de universiteit of hogeschool ook wel veel vragen stellen.
    Bedankt goed antwoord waar ik ook wat mee kan
    De uitvinding van de eeuw! VWO gehaald mbv Flashcards

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als Nederlander zou ik goed nadenken voordat je bij ons in Belgie gaat studeren.
    Het instart niveau van de studies ligt een pak hoger. Er zijn meer verplichte colleges en het tempo ligt tamelijk hoog.

Voordelen zijn dan weer dat als je in Belgie blijft de salarissen iha hoger liggen en de huizen relatief goedkoop zijn. Kwaliteit van leven is gewoon hoger.

Een bijkomend nadeel kan dan weer zijn in sommige sectoren dat de meeste Nederlanders geen Frans spreken en in sommige bedrijven, zeker als je hogerop klimt, wordt dat wél verwacht. Met een beetje Engels, rdd je het dan niet.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chento Bekijk bericht
    Welke stad wil je Studeren? Afhankelijk daarvan heb je andere sites met studios.

Studeren in Antwerpen, maar ik hoef niet perse in Antwerpen zelf te wonen. Het kan ook in een ander gemeente dichtbij Antwerpen. Ik heb al wel rondgekeken en heb diverse goedkope studio's gevonden buiten Antwerpen. Dus ik heb goede hoop!

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dogmatisch Bekijk bericht
    Als Nederlander zou ik goed nadenken voordat je bij ons in Belgie gaat studeren.
    Het instart niveau van de studies ligt een pak hoger. Er zijn meer verplichte colleges en het tempo ligt tamelijk hoog.

Voordelen zijn dan weer dat als je in Belgie blijft de salarissen iha hoger liggen en de huizen relatief goedkoop zijn. Kwaliteit van leven is gewoon hoger.

Een bijkomend nadeel kan dan weer zijn in sommige sectoren dat de meeste Nederlanders geen Frans spreken en in sommige bedrijven, zeker als je hogerop klimt, wordt dat wél verwacht. Met een beetje Engels, rdd je het dan niet.
    Ik ben me daar zeker bewust van en ik wil het graag proberen. Hopelijk hou ik het allemaal bij. Wat betreft Frans daar ben ik ook van op de hoogte en indien dat echt essentieel is wil ik wel extra bijles nemen.

Mijn voorkeur kwa studie gaat nu uit naar Verleegkunde en dat is de zorgsector. Zover ik weet wordt Frans niet aangeboden als aparte vak dus hopelijk wordt het geen struikelblok

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PrinsesjeNL Bekijk bericht
    Ik ben me daar zeker bewust van en ik wil het graag proberen. Hopelijk hou ik het allemaal bij. Wat betreft Frans daar ben ik ook van op de hoogte en indien dat echt essentieel is wil ik wel extra bijles nemen.

Mijn voorkeur kwa studie gaat nu uit naar Verleegkunde en dat is de zorgsector. Zover ik weet wordt Frans niet aangeboden als aparte vak dus hopelijk wordt het geen struikelblok
    Dan zou ik je aanraden om zo snel mogelijk via zelfstudie al wat Frans te leren. Het wordt niet als apart vak gegeven, omdat een Vlaming die verpleegkunde studeert, al 8 jaar lang (sinds groep 7) enkele uren per week Frans heeft gekregen vooraleer die de studie start. Dus die kan wél een gesprek aanknopen, inlichtingen geven, instructies formuleren,... En je zal ZEKER Franstalige (voornamelijk van Noord-Afrikaanse afkomst) patiënten hebben op je stage. Dan gaat men er van uit dat je jezelf kan voorstellen, vertellen welke handelingen je gaat doen, vragen en begrijpen welke klachten de patiënt heeft, een volgende afspraak doorgeven, uitleggen wat ze moeten doen als de symptomen verergeren,...

glashelder's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Dan zou ik je aanraden om zo snel mogelijk via zelfstudie al wat Frans te leren. Het wordt niet als apart vak gegeven, omdat een Vlaming die verpleegkunde studeert, al 8 jaar lang (sinds groep 7) enkele uren per week Frans heeft gekregen vooraleer die de studie start. Dus die kan wél een gesprek aanknopen, inlichtingen geven, instructies formuleren,...
    Da's een beetje optimistisch geloof ik
    "A confident people is not exclusive. A great religion affirms other religions. A great culture affirms other cultures. A great nation affirms other nations. A great individual affirms other individuals, validates the being-ness of others and the vitality." ~ Leonard Cohen

Pagina 2 van 2 Eerste 12

Tags for this Thread

Regels voor berichten