Pagina 1 van 4 1234 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Voorstel loondienst vs voorstel freelance

Deze week een voorstel gekregen voor een contract vanaf januari 2020 in loondienst en een voorstel als freelancer. (Functie IT consultant)

Loondienst:
    4.000 € bruto
    nettovergoedingen ~ 400 €
    bedrijfswagen
    hospitalisatieverzekering
    groepsverzekering
    ~ 3.050 netto (incl. nettovergoedingen)

Freelance:
    550 € per dag

Ben beiden aan het afwegen, maar had graag jullie mening gehad.

makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Freelance lijkt me aan de lage kant. Ik zit voor +-650€/dag bij de klant, ik ben in loondienst en krijg momenteel 3600€ bruto en minder nettovergoedingen. (Ik heb echter wel een jaarlijkse prestatiebonus)

Ik vind dat ik zelf een beetje te weinig verdien trouwens ..

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als je uitgaat van een leasekost van 1000 euro, een groepsverzekering van 5% en de eventuele ontslagvergoeding er al bijtelt kom je met dat loon voorstel op een werkgeverskost van een beetje onder de 100.000 euro per jaar. Als je rekent op 220 werkdagen, zou je als freelancer een "werkgeverskost" hebben van 121.000, doe daar wat af voor kosten voor de boekhouder en dergelijke, en het lijkt er alleszins op dat het freelancer bedrag hoger is.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik raad altijd 2 simpele regels aan

1) word nooit zelfstandig omdat *anderen* het voorstellen. Dat moet een weloverwogen eigen keuze zijn.

2) freelance dagtarief moet minimum 2,5 keer het bruto-loon zijn. Hieraan is zeker voldaan. Dit is een fair dagtarief tov brutoloon.

Freelance lijkt me aan de lage kant. Ik zit voor +-650€/dag bij de klant, ik ben in loondienst
    Voor hoeveel je bij de klant zit in loondienst zit, is irrelevant. Het is niet jouw klant, maar van het bedrijf dat je tewerkstelt.
    Indien je werkgever geen meerwaarde is tov je eigen expertise, dan vertrek je beter, zoek zelf je klanten, en wordt zelfstandig.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RadicalAtheist Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Voor hoeveel je bij de klant zit in loondienst zit, is irrelevant. Het is niet jouw klant, maar van het bedrijf dat je tewerkstelt.
    Niet mee eens. Ik ken de gemiddelde markwaarde voor mijn profiel en ervaring, ik ken tevens mijn huidig tarief. En ik gebruik beiden, als onderhandelingsbasis voor mijn evaluaties. Dit is wel relevant (voor mijzelf dan).

En ja indien ik niet voldoende verhoging krijg tov mijn marktwaarde en tarief, dan zal ik zeker op een ander gaan horen hé. Dat lijkt mij ergens logisch niet? Eventueel ga ik inderdaad zelf voor freelancer. My choice ..

En er is ook nog een verschil tss wat ik mijzelf waard vind en wat de markt echt van mij vindt. Ik mag vinden dat ik xxx waard ben, maar als ik ga solliciteren en niemand wil aan mijn eisen voldoen qua salaris, dan ben ik daar natuurlijk ook niet vet méé

Maar bon, nu wijken we af van het topic hier.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als freelancer ga je aan dat dagtarief meer netto overhouden + wagen + onkosten. Zelfs als je dit zou doen met een eenmanszaak, hoewel met die jaarlijkse omzet is het wel aan te raden om hiervoor een vennootschap op te richten.

iTrader
    32 (94%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door makila Bekijk bericht
    Niet mee eens. Ik ken de gemiddelde markwaarde voor mijn profiel en ervaring, ik ken tevens mijn huidig tarief. En ik gebruik beiden, als onderhandelingsbasis voor mijn evaluaties. Dit is wel relevant (voor mijzelf dan).

En ja indien ik niet voldoende verhoging krijg tov mijn marktwaarde en tarief, dan zal ik zeker op een ander gaan horen hé. Dat lijkt mij ergens logisch niet? Eventueel ga ik inderdaad zelf voor freelancer. My choice ..

En er is ook nog een verschil tss wat ik mijzelf waard vind en wat de markt echt van mij vindt. Ik mag vinden dat ik xxx waard ben, maar als ik ga solliciteren en niemand wil aan mijn eisen voldoen qua salaris, dan ben ik daar natuurlijk ook niet vet méé

Maar bon, nu wijken we af van het topic hier.
    Ik zit anders makkelijk aan 900 per dag. Maar mijn loon ligt een pak onder het jouwe en als freelancer zou ik ook geen 900 kunnen vragen.
    Het is net door het bedrijf waar ik werk dat ze 900 voor mij betalen.
    Belangrijker is om te weten wat ze jou waard vinden zonder dat er een bedrijf achter je staat als je volledig zelfstandige freelancer wordt.
    Rex weet hier dus dat hij 550 euro per dag kan krijgen als freelancer, geen onaardig bedrag.
    Het hangt af van zijn skillset/sector of dat het maximale is dat hij kan halen of dat er nog veel verhoging mogelijk is.

Maar zoals Radical al zei, freelancer zijn moet je eigen keuze zijn. En dat mag niet enkel door het financiele gestuurd worden.
    Hoe lang zat je al met het idee om zelfstandig te worden Rex?

iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Vraagje: factuur je dan 550€ incl. BTW of excl. BTW aan een onderneming?

Faun's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Ik ben van loontrekkende naar freelancer gegaan met vergelijkbaar eerder loon en huidige dagrate (excl BTW).

FYI, vroeger als consultant vroegen ze 900-1100 euro voor mij, maar als individuele freelancer kun je moeilijk aan zo’n bedragen geraken.

Als freelancer houd je een pak meer over gezien ik een fiscaal voordeliger systeem valt en je als IT’er zo goed als geen kosten hebt behalve boekhouder, evt wagen, je eigen loon, laptop, telefoon en verzekeringen.

Mits uzelf niet teveel ineens als loon uit te betalen maar 3 jaar te wachten en dan via dividend geld uit je vennootschap te halen aan 15% belasting kun je op +- 70k netto per jaar uitkomen.

Reken wel dat je na 4 jaar uzelf een minimum loon moet uitkeren van 45k om van verlaagde vennootschapsbelasting (20,4%) te kunnen genieten.

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Kinderen ten laste? Want anders kom je niet aan 3050 netto hoor. Eerder 2800

En dat bedrijf zal voor hem wel meer vragen dan die dagrate, maar ken er die wel aan 1000 euro zitten als zelfstandige in IT (en dat imo niet waard zijn)

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RadicalAtheist Bekijk bericht
    2) freelance dagtarief moet minimum 2,5 keer het bruto-loon zijn.
    Elke simpele rekenregel die uitgaat van een vermenigvuldiging tov een WN-brutoloon is imo niet echt serieus te pakken. Dit kan misschien binnen een bepaald bereik enigszins opgaan, maar bij lage brutolonen zal dit niet opgaan en bij hoge brutolonen ook niet.

Vb 1800 bruto => 1800/21*2,5 = 215 day rate. Veel succes...
    Vb. 6000 bruto => 715 day rate: zal al een stuk lager interessanter uitkomen

Reden is uiteindelijk dat je als freelancer een bepaalde mate aan kosten hebt, en alles daarboven maak je winst aan een flat rate. Hoe hoger je day rate, hoe beter je bruto/netto ratio wordt (gesteld dat je niet zo stom bent om al je winst als gewoon loon uit te keren). Als werknemer is dat omgekeerd, hoe hoger je bruto, hoe slechter je bruto/netto ratio wordt.

Wel akkoord met de conclusie, 550/d zal al interessanter zijn dan werknemer blijven aan 4000, gesteld dat er geen problemen zijn om een volledig jaar aan het werk te blijven.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door I Rex I Bekijk bericht
    Deze week een voorstel gekregen voor een contract vanaf januari 2020 in loondienst en een voorstel als freelancer. (Functie IT consultant)

Loondienst:
    4.000 € bruto
    nettovergoedingen ~ 400 €
    bedrijfswagen
    hospitalisatieverzekering
    groepsverzekering
    ~ 3.050 netto (incl. nettovergoedingen)

Freelance:
    550 € per dag

Ben beiden aan het afwegen, maar had graag jullie mening gehad.
    Je gaat financieel beter af zijn als freelancer. Maar, hou ook rekening met de extra "verantwoordelijkheid" die erbij komt kijken tov spaargeld. Je moet een groot stuk van het extra geld opzij zetten als alternatief tov allerhande sociale voordelen die werknemers hebben.

Maar, het belangrijkste is wat je zelf wil in je carriere. Als je graag naar een managementfunctie wil doorgroeien, zal dat makkelijker gaan als werknemer. Vind je de job die je nu doet, goed voor de rest van je leven, dan is freelancen misschien interessanter.
    @makila: ik ben als werknemer geschommeld tussen 700€/dag naar 1200€/dag en terug. Uw dagrate bij een klant heeft relatief weinig te zien met een dagrate als freelancer. Het beste dat je kan doen is een "minimumrate" voor ogen houden en met uw tussenpartij afspreken dat zij een percentage marge nemen. Hierdoor verzeker je dat zij moeite doen om een betere rate te onderhandelen en wordt je zelf ook beloond voor goed werk.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Je gaat financieel beter af zijn als freelancer. Maar, hou ook rekening met de extra "verantwoordelijkheid" die erbij komt kijken tov spaargeld. Je moet een groot stuk van het extra geld opzij zetten als alternatief tov allerhande sociale voordelen die werknemers hebben.

Maar, het belangrijkste is wat je zelf wil in je carriere. Als je graag naar een managementfunctie wil doorgroeien, zal dat makkelijker gaan als werknemer. Vind je de job die je nu doet, goed voor de rest van je leven, dan is freelancen misschien interessanter.
    Ik denk dat als je de zekerheid van een job voor het leven wilt dat je geen freelancer moet worden. Freelancers leven van contract naar contract, het contract dat je vandaag hebt is niet hetzelfde contract als voor een volgende opdracht.

Uw tarief kan onder druk komen te staan door allerlei marktomstandigheden, of wie weet ga je helemaal iets anders moeten doen omdat uw bepaalde niche niet meer gevraagd wordt.

En ik neem aan dat je naar de toekomst toe als 50plusser misschien minder snel een contract binnenhaalt omdat jongere freelancers hun dynamiek en lagere tarieven kunnen uitspelen.

iTrader
    32 (94%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door camerad Bekijk bericht
    En ik neem aan dat je naar de toekomst toe als 50plusser misschien minder snel een contract binnenhaalt omdat jongere freelancers hun dynamiek en lagere tarieven kunnen uitspelen.
    Je kan dat ook omdraaien, de 'oude' technologieën, waar de jeugd niets van af weet maar wel nog druk in gebruik zijn, worden nog maar door enkele personen op leeftijd draaiende gehouden, die kunnen vragen wat ze willen want er zijn er niet veel.

Pagina 1 van 4 1234 Laatste

Regels voor berichten