iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Kunstenaarsplatform starten?

Beste

Ik zit al enkele jaren met een idee, en heb momenteel even volop de tijd om hier aan te werken.
    Het zit als volgt:

Ik heb vroeger (secundair) een handelsopleiding gehad, en hiermee altijd in verschillende handelszaken terecht gekomen.
    Hiermee is ook het idee ontstaan dat ik ooit zelf een winkel wil starten, en vooral zelf wil ondernemen.
    De winkel heb ik al heel lang m'n kop over gebroken, maar dat is nog toekomstmuziek.

Nu, ik zit al lang met een idee om een onderneming te starten waarbij het risico een stuk kleiner is, en ik eigenlijk zou willen starten als 'hobby' en zien wat eruit voortvloeit.
    De startkosten zouden naar mijn idee best weinig zijn. Ondernemingsnummer aanvragen, website starten, beperkte reclame maken, ...
    Mijn idee nu is 'Ik heb 1.000€, deze investeer ik er in. Als het niet lukt ben ik deze kwijt en is het geen ramp'.

Maar wat is het dan?

Wel, eigenlijk zou ik een soort van platform willen aanbieden waarop personen contact kunnen leggen met een artiest en deze zouden kunnen boeken voor bij hun thuis/op bedrijf/waar dan ook...
    Mijn 'job' zou er puur uit bestaan van dit platform aan te bieden, maar dat is allemaal geen probleem. Mijn probleem zit er in dat ik niet goed weet hoe ik eventueel artiesten zou kunnen uitbetalen.
    Dat is net het hele doel van de onderneming, een platform waarbij mensen makkelijk de weg vinden naar artiesten en artiesten legaal betaald kunnen krijgen (opdrachten dat nu allemaal 'in't zwart' gebeuren).

Ik probeer het concreet voor te stellen (fictief):

Ik ken heel veel zangers. Deze zangers doen hier en daar een opdrachtje, maar dan allemaal in het zwart. Ik wil een platform aanbieden waarop u (de klant) een zanger naar keuze kunt kiezen voor een avond bij uw thuis of bedrijfsfeest of wat dan ook.
    U (de klant) betaald aan mij, maar hoe betaal ik dan het best de zanger? Ik hou uiteindelijk een klein percentage voor mij (werkingskosten, contact met de klant en voor de uitbetaling), de rest is voor de artiest.

Neem ik deze zelf in dienst? Want dat lijkt me nogal moeilijk voor iemand die ik misschien maar 1 keer om de 3 maanden een dag te werk stel.
    Vraag ik dat ze zelf als freelancer beginnen zodat zij aan mij kunnen factureren?
    Betaal ik dan hun RSZ/sociale bijdrage? Of hoe zou ik dit in zo'n geval het beste kunnen regelen?

Dit is zowat de enige struikelblok die ik nog heb. Langs de ene kant staan er een hele hoop mensen achter mijn idee, maar langs de andere kant gaan ze (de kunstenaars) zowiezo netto minder hebben dan dat ze het in't zwart zouden doen.
    Maar langs de andere kant mogen de kosten ook niet zo groot worden dat het niet meer aantrekkelijk is voor de kunstenaar.

Stel:

U huurt zanger X in voor een avond, en deze kost u (als u hem via via kent, in't zwart) €150 voor een avond. Zanger X heeft dus €150 euro verdient.
    Maar als ik zanger x in dienst neem en ik moet 50% RSZ/sociale bijdrage betalen, dan moet ik voor dezelfde prestatie bijna €300 vragen, daar dan mijn percent aftrekken en de rest de artiest mee uitbetalen.

Maar bij deze laatste gaat de artiest uiteindelijk iets minder netto overhouden (maar wel legaal dan), maar wordt het wel een pak duurder voor de klant.

Er is naar mijn idee nogal veel onduidelijkheid om een artiest legaal te werk te kunnen stellen.
    Iemand die weet hoe ik dit het voordeligste zou kunnen doen? Welke dingen ik best eens opzoek?

Voor de duidelijkheid: de bedragen hierboven zijn fictief. De kostprijs van 'opdrachten' kunnen gaan van 250€ tot 5.000€. Dit maakt de fiscale kant alleen maar ingewikkelder voor mij...

iTrader
    11 (93%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Doe zoals ieder online platform: de klanten (website bezoekers) kunnen gratis zanger X boeken. De zangers betalen een vaste fee per jaar om op de website te mogen staan.

Gewoon een website laten maken, en je kan starten. Om het van de grond te krijgen zal je wel het eerste jaar gratis moeten geven. Het 2e jaar pas kan je bv €100 per jaar vragen.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fransz Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Doe zoals ieder online platform: de klanten (website bezoekers) kunnen gratis zanger X boeken. De zangers betalen een vaste fee per jaar om op de website te mogen staan.

Gewoon een website laten maken, en je kan starten. Om het van de grond te krijgen zal je wel het eerste jaar gratis moeten geven. Het 2e jaar pas kan je bv €100 per jaar vragen.
    Dit zal niets opbrengen gezien de kleine schaal van de markt..

OP: waarom zouden mensen nog artiesten boeken als het hun een pak meer kost. Of anders waarom zouden artiesten legaal werken als ze zo een pak minder overhouden + verlies eventuele uitkeringen?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Met 1000 euro kom je er niet hoor. Een professionele website met functie voor reservaties en betalingen alleen al zal een paar duizenden euro's kosten.

iTrader
    32 (94%)
    Mentioned
    0 Post(s)

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Davvid Bekijk bericht
    Dit zal niets opbrengen gezien de kleine schaal van de markt..

OP: waarom zouden mensen nog artiesten boeken als het hun een pak meer kost. Of anders waarom zouden artiesten legaal werken als ze zo een pak minder overhouden + verlies eventuele uitkeringen?
    Klopt (dat antwoord op Fransz)

Omdat grote projecten nu verloren gaan. Iedereen kan hier en daar wel een opdracht doen, maar dat is dan altijd via via. De ene kent al wat meer volk dan de andere, maar daar blijft het bij.
    Vaak worden er grote projecten voorgesteld waarbij iedereen naar iedereen wijst omdat niemand kan factureren en uiteindelijk gaan anderen ermee lopen.
    De kleine projectjes zal iedereen sowieso wel op zichzelf blijven doen, maar van zodra het iets 'professioneler' moet loopt het nu dus spaak.

Ik wil dus de tussenpersoon zijn die kan factureren voor (in naam van) de kunstenaar, en waarbij potentiële klanten bij terecht kunnen. Ik kan hun eventueel ook helpen wie beter bij wat past enz...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WhiteCollar Bekijk bericht
    Met 1000 euro kom je er niet hoor. Een professionele website met functie voor reservaties en betalingen alleen al zal een paar duizenden euro's kosten.
    Zeker? Het hoeft geen enorm uitgebreide website te zijn hoor. Geen reservatie systeem, gewoon een contactforumulier.
    Zo lang de lay-out maar oké is, en het er proper uit ziet is het goed. Eventueel een kleine webshop erbij met een 20-30 tal producten en that's it.

Is dat niet eenvoudig te regelen met zoiets als one.com?
    Tips hieromtrent zijn uiteraard ook welkom.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door koenpje Bekijk bericht
    Jup, zoiets! Maar dan niet voor DJ's... Maar het idee er achter is wel exact hetzelfde.

Maar dus, hoe zouden die werken? De 'organisatie' of tussenpersoon moet daar dan toch ook iets op verdienen?
    Bepaalde personen (DJ's in dit geval) kunnen wel op zichzelf factureren, maar anderen niet.
    Hoe kan ik die anderen dan op een legale manier uitbetalen?
    Laatst gewijzigd door JohnnBeton; 17 november 2019 om 22:00

Guazala's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JohnnBeton Bekijk bericht
    Klopt (dat antwoord op Fransz)

Omdat grote projecten nu verloren gaan. Iedereen kan hier en daar wel een opdracht doen, maar dat is dan altijd via via. De ene kent al wat meer volk dan de andere, maar daar blijft het bij.
    Vaak worden er grote projecten voorgesteld waarbij iedereen naar iedereen wijst omdat niemand kan factureren en uiteindelijk gaan anderen ermee lopen.
    De kleine projectjes zal iedereen sowieso wel op zichzelf blijven doen, maar van zodra het iets 'professioneler' moet loopt het nu dus spaak.

Ik wil dus de tussenpersoon zijn die kan factureren voor (in naam van) de kunstenaar, en waarbij potentiële klanten bij terecht kunnen. Ik kan hun eventueel ook helpen wie beter bij wat past enz...

Zeker? Het hoeft geen enorm uitgebreide website te zijn hoor. Geen reservatie systeem, gewoon een contactforumulier.
    Zo lang de lay-out maar oké is, en het er proper uit ziet is het goed. Eventueel een kleine webshop erbij met een 20-30 tal producten en that's it.

Is dat niet eenvoudig te regelen met zoiets als one.com?
    Tips hieromtrent zijn uiteraard ook welkom.

Jup, zoiets! Maar dan niet voor DJ's... Maar het idee er achter is wel exact hetzelfde.

Maar dus, hoe zouden die werken? De 'organisatie' of tussenpersoon moet daar dan toch ook iets op verdienen?
    Bepaalde personen (DJ's in dit geval) kunnen wel op zichzelf factureren, maar anderen niet.
    Als ze zichzelf niet legaal kunnen laten uitbetalen gaan ze het waarschijnlijk maar sporadisch (max 30 keer per jaar) doen en niet al te duur zijn (max 125 euro per prestatie en 2500 euro per jaar of iets in die grootorde), dan kan dat via de kleine vergoedingsregeling voor kunstenaars.
    I don't have an attitude problem. You have a perception problem.

iTrader
    32 (94%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JohnnBeton Bekijk bericht

't staat gewoon op de site hoor: "Vul het formulier bij de artiest in. Je aanvraag is gratis en gaat zonder omwegen naar de artiest of zijn/haar agency."

Dus die website doet niets van planning of booking, die verzamelt simpelweg DJ's en linkt die aan bepaalde metadata zodat gebruikers van de website sneller iemand geschikt vinden. De website vraagt dan een bedrag aan de DJ's om op de website te mogen staan. DJ's hopen dan vaker geboekt te worden. Ofwel vraagt die website een bepaald bedrag per DJ, ofwel een bedrag per keer dat ze geboekt worden. Dus, die website betaald niemand uit, die krijgt enkel centjes binnen.

Regels voor berichten