Discussie: Studiekeuze

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Studiekeuze

Hallo iedreen

Ik zit momenteel in het 6de jaar ASO wisk wet (6u) en ik wil graag volgende jaar een ingenieursrichting volgen aan de VUB.

Ik weet dat er al veel over staat in dit forum. Maar ik twijfel tussen burgerlijk ingenieur architect en industriële ingenieur, later wil ik sws iets in de bouwkunde doen.

Ik ga deze vakantie ook openlessen volgen voor beide richtingen.
    (Mijn cijfers van wiskunde 1e en 2de graad altijd boven 85%, 3de graad daarentegen tussen 67% en 80%)

Ik weet vooral niet wat het verschil is tssn de 2 richtingen qua inhoud. Welke richting is zwaarder? Of mensen die al ervaring hebben met deze richting, wat raden jullie me aan?
    Ik heb vooral schrik voor het taalniveau van handboeken want ik ben nog maar 6j in België.... Is er in de VUB ondersteuning daarvoor?

Alvast superbedankt!

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Totaal andere jobs toch ? Wat wil je doen?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chento Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Totaal andere jobs toch ? Wat wil je doen?

Ik wil iets met bouwkunde doen maar ik weet nog niet wat...

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Burgerlijk ingenieur is veel theoretischer, en ook een jaar langer studeren. Industrieel is veel praktijk-gerichter.

Heb ooit eens een quote gehoord:
    Een industrieel ingenieur bouwt een brug die blijft staan, maar hij of zij snapt niet waarom.
    Een burgerlijk ingenieur bouwt een brug die instort, en hij of zij weet perfect waarom.

Ken er niks van, maar kan me inbeelden dat die 2 profielen op totaal andere plaatsen terechtkomen.

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loalwa Bekijk bericht
    Burgerlijk ingenieur is veel theoretischer, en ook een jaar langer studeren. Industrieel is veel praktijk-gerichter.

Heb ooit eens een quote gehoord:
    Een industrieel ingenieur bouwt een brug die blijft staan, maar hij of zij snapt niet waarom.
    Een burgerlijk ingenieur bouwt een brug die instort, en hij of zij weet perfect waarom.

Ken er niks van, maar kan me inbeelden dat die 2 profielen op totaal andere plaatsen terechtkomen.
    Industrieel ingenieurs zijn plantrekkers met gezond boeren verstand. Burgerlijk ingenieurs zijn autisten
    Dell Latitude E6500 - 4GB RAM - EVO 250GB - Core 2 Duo T9600 - Samsung 27'' 1080p

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Waarom twijfel je eigenlijk tussen burgerlijk ingenieur - architect en ind. ing. bouwkunde en niet tussen burgie - architect en burgie - bouwkunde? Dat zijn namelijk twee verschillende dingen.
    Kort gezegd:
    Bouwkunde (ir of ing) is meer technisch, materiaalkunde, berekeningen van stabiliteit,... vaak komen de ing's bouwkunde op een werf terecht.
    ir - architect heeft ook wel die technische vaardigheden, maar wat minder, in de plaats krijg je ook ontwerpvakken, het heeft dus ook wat de "creatieve" elementen die je in de opleiding architectuur vindt.

Naar toekomstmogelijkheden toe zou ik toch goed onderzoeken of burgerlijk ingenieur - architect wel even goede kansen biedt als bouwkunde. De jobkansen voor architecten zijn echt heel slecht, maar misschien dat je met burgie - architect ook de jobs kunt uitvoeren voor burgie - bouwkunde, maar probeer dit zo goed mogelijk te onderzoeken want je wilt na 5 jaar kei hard studeren niet erachter komen dat het misschien allemaal voor niets was.

Probeer ook eens vacatures op te zoeken die je interessant lijken en kijk dan eens welk diploma ze vragen. Ben je iemand die graag in het werkveld staat op werven, leiding geven etc. dan is ind. ing. misschien wel genoeg. Wil je liever in studiebureau's werken aan grote projecten (bij ghelamco ofzo) dan doe je best burgie.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WhiteCollar Bekijk bericht
    Waarom twijfel je eigenlijk tussen burgerlijk ingenieur - architect en ind. ing. bouwkunde en niet tussen burgie - architect en burgie - bouwkunde? Dat zijn namelijk twee verschillende dingen.
    Kort gezegd:
    Bouwkunde (ir of ing) is meer technisch, materiaalkunde, berekeningen van stabiliteit,... vaak komen de ing's bouwkunde op een werf terecht.
    ir - architect heeft ook wel die technische vaardigheden, maar wat minder, in de plaats krijg je ook ontwerpvakken, het heeft dus ook wat de "creatieve" elementen die je in de opleiding architectuur vindt.

Naar toekomstmogelijkheden toe zou ik toch goed onderzoeken of burgerlijk ingenieur - architect wel even goede kansen biedt als bouwkunde. De jobkansen voor architecten zijn echt heel slecht, maar misschien dat je met burgie - architect ook de jobs kunt uitvoeren voor burgie - bouwkunde, maar probeer dit zo goed mogelijk te onderzoeken want je wilt na 5 jaar kei hard studeren niet erachter komen dat het misschien allemaal voor niets was.

Probeer ook eens vacatures op te zoeken die je interessant lijken en kijk dan eens welk diploma ze vragen. Ben je iemand die graag in het werkveld staat op werven, leiding geven etc. dan is ind. ing. misschien wel genoeg. Wil je liever in studiebureau's werken aan grote projecten (bij ghelamco ofzo) dan doe je best burgie.

In het begin twijfelde ik tussen ir en ir architect, maar de wiskunde van een ir is veel zwaarder heb ik gehoord...

En dat is juist wat ik me afvraag: of je met ir architect ook in de bouwkunde kunt werken...

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AAAAA Bekijk bericht
    In het begin twijfelde ik tussen ir en ir architect, maar de wiskunde van een ir is veel zwaarder heb ik gehoord...

En dat is juist wat ik me afvraag: of je met ir architect ook in de bouwkunde kunt werken...
    Als je bouwkunde wilt doen is het antwoord obvious, kies dan gewoon voor Industrieel met later keuzerichting bouwkunde. Het verschil met burgie is groot zowel qua inhoud en niveau.

Regels voor berichten