iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

stagejaar federale overheid

Ik heb gezocht in het forum, maar vind niet meteen een gelijkaardig topic.

Wil iemand zijn/haar ervaringen delen met het stagejaar bij de federale overheid, voorafgaand aan een statutaire benoeming?

Op fedweb is heel wat informatie te vinden, zo zou een stagiair enkel fulltime kunnen werken, tenzij hij een handicap heeft. Toch zie ik bij een aantal verlofstelsels wél de stagiairs vermeld. Zo zou je dus via ouderschapsverlof bijvoorbeeld wél al minder uren kunnen werken, en uiteraard heb je ook recht op je jaarlijks verlof, feestdagen, indien nodig omstandigheidsverlof. Telewerken hebben ze al gezegd dat het pas kan na 6 maanden stage.

Naar aanleiding van mijn ander topic, probeer ik een puzzel te leggen vooraleer ik de personeelsdienst opnieuw contacteer. Het is omdat de standplaats een aanzienlijke pendeltijd met zich meebrengt en dus niet haalbaar met de opvang van de kinderen.

Alvast bedankt.

Robin75's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Wat wil je nu eigenlijk weten? Of stagiairs dezelfde rechten hebben qua verlofstelsels zoals 4/5de werken bv?

Telewerken is alvast afhankelijk van Fod tot Fod, meestal lees ik idd na een zestal maanden indien je je goed hebt ingewerkt (maw geen garantie)

Begin er niet aan als je nu al dient te gaan puzzelen is mijn advies.
    Ik ga eerlijk zijn : als jij als nieuwe collega bij mij zou starten en ik zou merken dat je meteen alle verloven wil pakken die men heeft uitgevonden om maximaal thuis te zijn zou ik toch mijn bedenkingen hebben. Zeker in een stagejaar, vind ik nog altijd een jaar om uzelf te bewijzen, zou je imo voltijds moeten voldoen.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Voor starters zonder gezin lijkt me dat een logische reactie. Als je ook werknemers met ervaring wil aantrekken, die al wat ouder zijn en naast hun werk nog andere verplichtingen hebben, is flexibiliteit net wel een meerwaarde. Op fedweb zie je ook die verschillende mogelijkheden. Het is niet omdat een werknemer fulltime werkt, dat die noodzakelijk beter presteert of studeert. Dit heb ik genoeg gezien in het verleden. Het gaat om puzzelen voor opvang, om toch een job uit te kunnen oefenen die je graag doet. Zijn daar wettelijke mogelijkheden voor, ok, zo niet, dan ga je er niet op in. Dat begrijp ik uiteraard ook. Vandaar dat ik vraag naar ervaringen.

Guazala's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GroenGeelBlauw Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik heb gezocht in het forum, maar vind niet meteen een gelijkaardig topic.

Wil iemand zijn/haar ervaringen delen met het stagejaar bij de federale overheid, voorafgaand aan een statutaire benoeming?

Op fedweb is heel wat informatie te vinden, zo zou een stagiair enkel fulltime kunnen werken, tenzij hij een handicap heeft. Toch zie ik bij een aantal verlofstelsels wél de stagiairs vermeld. Zo zou je dus via ouderschapsverlof bijvoorbeeld wél al minder uren kunnen werken, en uiteraard heb je ook recht op je jaarlijks verlof, feestdagen, indien nodig omstandigheidsverlof. Telewerken hebben ze al gezegd dat het pas kan na 6 maanden stage.

Naar aanleiding van mijn ander topic, probeer ik een puzzel te leggen vooraleer ik de personeelsdienst opnieuw contacteer. Het is omdat de standplaats een aanzienlijke pendeltijd met zich meebrengt en dus niet haalbaar met de opvang van de kinderen.

Alvast bedankt.
    Ik snap je vraag eigenlijk niet.

Je leest het toch gewoon zelf op fedweb: standaard 4/5de werken kan niet is in je stagejaar.
    Alles wat onder sociaal verlof (dus ook ouderschapsverlof) en omstandigheidsverlof valt, daar heb je wel recht op.

Wat betreft telewerk, daar kan maar 1 persoon een zinnig antwoord op geven en dat is je toekomstige chef. Die regels zijn anders naargelang de noodwendigheden van je dienst en je jobinhoud. Als er op je dienst een loketfunctie is, of je gaat ter plaatse controles doen, ga je dat niet van thuis uit kunnen doen. Als je puur administratief werk verricht, zullen er waarschijnlijk minder bezwaren zijn om sneller thuis te werken. Hoe snel dat dat kan, zal dan weer afhangen van de complexiteit van de dossiers die je te verwerken krijgt en hoe snel jij dat onder de knie krijgt.

Maar eerlijk gezegd, als je op voorhand al zo hard moet puzzelen en rekenen op extra dagen thuis en telewerk, zou ik toch vooral eens goed nadenken of die job in jouw situatie wel een goed idee is.

Je gaat sowieso een aantal maanden full time naar je standplaats moeten pendelen. Telewerk kan sowieso pas wanneer je job 'kan'. Ouderschapsverlof moet minstens 2 maanden voor aanvang aangevraagd worden.
    I don't have an attitude problem. You have a perception problem.

Tefal's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Altijd hetzelfde met die uit de privé komen... zolang ze maar niet moeten werken.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    De reacties die ik lees, dat zijn zaken die ik ook vind op fedweb. Ik heb alleen gevraagd naar ervaringen... zie mijn eerste post.

Guazala's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    De reacties die ik lees, dat zijn zaken die ik ook vind op fedweb. Ik heb alleen gevraagd naar ervaringen... zie mijn eerste post.
    Welke ervaringen wil je dan? De mensen die hier reageren bevestigen dat de info op fedweb correct is. Dat is de ervaring die zij/wij hebben.
    I don't have an attitude problem. You have a perception problem.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Pana's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tefal Bekijk bericht
    Altijd hetzelfde met die uit de privé komen... zolang ze maar niet moeten werken.
    Mentaliteit past toch goed bij de overheid nee?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Guazala Bekijk bericht
    Welke ervaringen wil je dan? De mensen die hier reageren bevestigen dat de info op fedweb correct is. Dat is de ervaring die zij/wij hebben.
    Plus, als iemand hier nu anoniem zegt dat telewerken wel kan, wie gaat ge dan geloven? De officiële info op fedweb of iemand hier?

Zoals Robin75 zegt hangt dat (na uw stagejaar) af van fod tot fod, maar ook nog eens van dienst tot dienst. Ik zou er alvast niet op rekenen.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Telewerk hangt volledig af van uw chef. Sommige zijn van de oude stempel dus ik zou daar niet meteen op rekenen.

En nja, als je nu al zo moet puzzelen. Er word toch van je verwacht dat je tijdens dat stagejaar een "effort" doet om de materie eigen te maken en de job te leren hoor. Ik ga niet beweren dat dat enorm zwaar is, maar 't is niet zo dat je wat kan freewheelen en op automatische piloot gaan.

Robin75's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    ook niet vergeten, de meeste FOD's bieden veel cursussen aan in je stagejaar, die verplicht zijn. Dan ben je evengoed ganse dagen onderweg, wellicht met het treintje.

Onze laatste nieuwkomer is na 3 maanden al evenveel bij ons aanwezig geweest dan op één of andere verplichte cursus in Brussel.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het is omdat de standplaats een aanzienlijke pendeltijd met zich meebrengt en dus niet haalbaar met de opvang van de kinderen.
    Niet doen dan, zo simpel is het.

Het enige waar je op kan hopen is snel interne mobiliteit te kunnen doen, en dat is in je stagejaar zeldzaam omdat je onderaan de ladder staat, zowel wettelijk als qua ervaring/kennis.

iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik werk sinds vorig jaar bij de FOD en zit dus in mijn stagejaar.
    Klopt inderdaad wat er hierboven gezegd wordt: Alles hangt af van je dienst en je directe baas.
    * Het klopt dat je tijdens je stagejaar fulltime moet werken. Sociale verloven zoals ouderschapsverlof, etc mogen wel. Vrijwillig 4/5 mag niet tijdens je stagejaar.
    * Afhankelijk van je departement moet je wel heel wat opleidingen volgen in je stagejaar. Dit is in Brussel en was voor mij wel telkens een grote verplaatsing. Concreet was ik van december/januari tot midden mei in opleiding en moest dus 4 dagen per week naar Brussel. Enkel de woensdag was ik op mijn dienst. Maar nogmaals: hangt af van welke dienst. Ik werk bij Controle VenB en hiervoor heb je heel wat opleidingen nodig.
    * Telewerk is in mijn dienst geen probleem. Mocht dit eigenlijk vanaf de 1e week reeds doen. Mijn baas wou dat ik mij concentreerde op mijn cursussen en nam dus wel geregeld een dag telewerk om alles in rust wat te bekijken (want is bijna onmogelijk in een open office). Maar nogmaals hangt van je baas af. Nu ook: vorige week moest ik onverwacht weg en lastminute een dag telewerk kunnen nemen, was geen probleem. Ook lastminute verlof nemen is bij ons geen probleem. Maar als je inderdaad werkt bij een departement met een loketdienst, zal er al heel wat minder flexibiliteit zijn.
    Je krijgt ook 4 dagen 'gratis verlof' per jaar als je kind ziek is -> omstandigheidsverlof, maar wordt niet van je loon afgetrokken.

Regels voor berichten