Pagina 1 van 2 12 Laatste

Discussie: Op kot of pendelen?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Op kot of pendelen?

Mijn naam is Willem en ik zit met een aantal vraagjes voor mensen die er misschien ervaring mee hebben, ik heb al een aantal pagina's gevonden op deze website maar ik heb toch nog enkele vragen.

Mijn situatie is als volgt:
    Ik studeer sinds dit jaar ingenieurswetenschappen aan de Universiteit van Gent. Ik heb redelijk veel les (ongeveer elke dag een volle lesdag).
    Van mijn ouders mocht ik meteen op kot omdat ik een zwaar lesrooster heb en we redelijk ver van Gent wonen. Ik merk nu echter dat ik toch niet zo graag op kot zit en twijfel om terug naar huis te gaan wonen.

Mijn vraag is nu concreet of het haalbaar is in mijn situatie (veel les, veel voorbereidend werk / taken, nalezen theorie) om te pendelen van bij mijn ouders tot in Gent. Ik heb de berekening gemaakt en ik zou ongeveer dagelijks meer dan 2 uur onderweg zijn. (2u15min heen en terug). Ik kan zelf niet zo goed inschatten of dit haalbaar is in de praktijk. Zijn er misschien mensen die iets gelijkaardigs hebben gedaan?

Bedankt!!

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door willemds__2001 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Mijn naam is Willem en ik zit met een aantal vraagjes voor mensen die er misschien ervaring mee hebben, ik heb al een aantal pagina's gevonden op deze website maar ik heb toch nog enkele vragen.

Mijn situatie is als volgt:
    Ik studeer sinds dit jaar ingenieurswetenschappen aan de Universiteit van Gent. Ik heb redelijk veel les (ongeveer elke dag een volle lesdag).
    Van mijn ouders mocht ik meteen op kot omdat ik een zwaar lesrooster heb en we redelijk ver van Gent wonen. Ik merk nu echter dat ik toch niet zo graag op kot zit en twijfel om terug naar huis te gaan wonen.

Mijn vraag is nu concreet of het haalbaar is in mijn situatie (veel les, veel voorbereidend werk / taken, nalezen theorie) om te pendelen van bij mijn ouders tot in Gent. Ik heb de berekening gemaakt en ik zou ongeveer dagelijks meer dan 2 uur onderweg zijn. (2u15min heen en terug). Ik kan zelf niet zo goed inschatten of dit haalbaar is in de praktijk. Zijn er misschien mensen die iets gelijkaardigs hebben gedaan?

Bedankt!!
    Lijkt me geen goed idee, behalve als je echt ten onder gaat aan op kot zitten. Je gaat waarschijnlijk wel een groepswerk hebben hier of daar en misschien iets moeten doen dat je enkel goed op de campus kan doen. ( was in mijn tijd toch zo) En je wil echt niet degene zijn die om 20:00 moet doorgaan om de trein te halen
    *** Also sprach Zarathustra ***

Tibokio's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als je van je ouders op kot mocht en je hebt zo'n zwaar lessenrooster, dan zou ik zeker niet pendelen. En al zeker niet als dat elke dag meer dan 2 uur is.

Ik kan begrijpen dat het kotleven niet voor iedereen is, maar ik zou het nog een kans geven. Het academiejaar is nog niet zo lang bezig. Dit zijn ook jouw eerste stappen naar zelfstandigheid.
    ...

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Nooit op kot gezeten, 1u40 pendeltijd enkel en 4 volle lesdagen gehad. Ik leerde snel klasgenoten kennen die deels hetzelfde traject deden en dus altijd samen de bus+trein kunnen nemen, lekker kletsen, weinig ons verveeld.
    In het 3de jaar kreeg 1 van ons een auto van haar ouders (oud krot hoor ) en vanaf dan onze pendeltijd kunnen inkorten door naar het dichtste treinstation samen te rijden met haar wagen en dan met de trein naar Gent (klein half uurtje).

Ik weet niet of je een rijbewijs hebt en of een eigen wagen (desnoods voor een deel van het traject) een optie is?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Nooit op kot gezeten, 1u40 pendeltijd enkel en 4 volle lesdagen gehad. Ik leerde snel klasgenoten kennen die deels hetzelfde traject deden en dus altijd samen de bus+trein kunnen nemen, lekker kletsen, weinig ons verveeld.
    In het 3de jaar kreeg 1 van ons een auto van haar ouders (oud krot hoor ) en vanaf dan onze pendeltijd kunnen inkorten door naar het dichtste treinstation samen te rijden met haar wagen en dan met de trein naar Gent (klein half uurtje).

Ik weet niet of je een rijbewijs hebt en of een eigen wagen (desnoods voor een deel van het traject) een optie is?
    Met de auto is niet echt een optie (veel file van waar ik kom). Ik ken niet echt iemand die eenzelfde traject volgt en zelfs als dat zou zijn, de trein zit altijd volledig vol (zelfde trein die ik nam in het middelbaar) dus (samen)zitten is vaak niet mogelijk.

Op zich schrikt het pendelen mij niet zo af, ik ben alleen bang dat ik na een volle lesdag + 1-1,5 uur pendelen (+vroeg opstaan elke dag) niet veel zin (en tijd) zal hebben om nog veel te studeren. Eerlijk gezegd vind ik de richting ook redelijk moeilijk (niet onhaalbaar) dus ik moet er wel nog wat tijd in steken elke dag. Ik ga sowieso nog afwachten tot volgend semester, misschien dat ik het nog gewoon word op kot.

Bedankt voor je antwoord!

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hey Willem,

Ik zou het op kot zitten zeker nog niet opgeven. Ik begrijp dat het allemaal overweldigend is (eerste jaar unief, eerste jaar op kot, moeilijke richting,...) en misschien voel je je soms wat eenzaam. Maar het academiejaar is nog niet zo lang bezig en ik ben er zeker van dat je over een paar maanden heel blij zal zijn dat je toch op kot zit. Een tip die ik je kan geven is: doe op kot waar jij je goed bij voelt. Sommigen zijn graag heel sociaal, zoeken vrienden bij een studentenclub, gaan veel uit,... maar anderen zitten graag rustig 's avonds op kot. Voel je vooral niet verplicht tot iets, en doe gewoon waar jij zin in hebt.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Je effectieve tijd die je kwijt bent is vaak langer omdat je bv sochtends te vroeg op unief bent. Hoe laat zou je thuis moeten vertrekken en hoe laat thuis zijn?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chento Bekijk bericht
    Je effectieve tijd die je kwijt bent is vaak langer omdat je bv sochtends te vroeg op unief bent. Hoe laat zou je thuis moeten vertrekken en hoe laat thuis zijn?
    Dat is ook wel waar ja, ik zou ongeveer rond 6:30 moeten vertrekken (redelijk wat fietsen of bus naar station). Ik zou dan thuis zijn rond 18:30.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik zou zeker op kot blijven dan. En even tijd geven op te wennen nog . Leer medestudenten kennen en doe leuke dingen samen.

Balsaus's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik raadt je aan om op kot te blijven.
    Het academiejaar is pas enkele weken bezig, het is normaal dat aanpassen aan deze overstap moeilijk is. Niet iedereen is even matuur op 18.
    Zelf zat ik het eerste jaar ook niet graag op kot, zeker het eerste semester niet. Maar het begon wel aangenamer te worden, na een tijd werd het zelfs leuk. Vanaf het 2de jaar zat ik echt graag op kot. Je zult het zelf wel merken hoe jezelf zal zien ontwikkelen de komende jaren.
    Daarnaast je kan nog genoeg thuis zitten: weekends, blokperiode, vakanties.
    Laatst gewijzigd door Balsaus; 14 oktober 2019 om 16:03
    The road to success is always under construction.

nite's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Waarom test je het niet gewoon zelf uit wat voor u het beste is? Begin gewoon met 1 of twee avonden naar huis te gaan. Dan ziet ge toch direct op de pendel meevalt. Voordeel is ook dat uw kotweek wat gebroken wordt. In plaats van zondagavond tot vrijdag op kot te zitten, gaat ge dan maandagavond en woensdagavond is naar huis. Het is toch niet omdat ge een kot hebt dat ge verplicht daar een hele week moet gaan zitten als ge dat niet leuk vindt. Later kunt ge dan nog altijd beslissen of ge het veel beter vindt om toch naar huis te gaan en uw kot op te zeggen, of om uw kot nog te houden.

Maak u ook niet teveel zorgen over het kotleven. Soms is dat leuk, en soms niet. Soms moet ge gewoon 1 nieuwe vriend maken of activiteit vinden om het toch wel terug tof te vinden. Het is ook niet verplicht om het kotleven leuk te vinden en het is geen schande om terug naar huis te gaan als ge daar gelukkiger zijt. Gewoon denken van wat wil ik en wat maakt mij gelukkig en niet proberen voldoen aan willekeurige standaarden van anderen die toch uw situatie niet moeten beleven.
    Paul Krugman: "To fight this recession the Fed needs more than a snapback; it needs soaring household spending to offset moribund business investment. And to do that, as Paul McCulley of Pimco put it, Alan Greenspan needs to create a housing bubble to replace the Nasdaq bubble." http://www.nytimes.com/2002/08/02/op...ouble-dip.html
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Zonder te weten waarom je niet graag op kot zit, kunnen we je moeilijk helpen. Want je vraag of het haalbaar is: ja, het is haalbaar. Maar of het de moeite is om te veranderen, dat zal men pas weten nadat je zegt waarom. Is het omwille van eenzaamheid (wat écht niet zo zeldzaam is), kan je kijken of je bvb in de Terminus in Gent iets naar je goesting vindt van studentenvereniging, zodat je vrienden opbouwt. Maar het kan ook om een andere reden zijn...
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door willemds__2001 Bekijk bericht
    Dat is ook wel waar ja, ik zou ongeveer rond 6:30 moeten vertrekken (redelijk wat fietsen of bus naar station). Ik zou dan thuis zijn rond 18:30.
    Uit praktisch oogpunt: blijf op kot!

Het is gewoon niet doenbaar en ik kan je nu al zeggen: als jij elke dag zo moet pendelen dan ga jij als je thuis komt niks meer doen. Al zijn er altijd uitzonderingen mogelijk, maar met mijn ervaring kan ik je toch zeggen dat er van werken tijdens de week weinig in huis komt na zo'n lange dagen en dat pendelen erbij.
    Misschien is het een optie om in de toekomst 1 dag extra thuis te blijven (als je bv geen of minder lessen hebt op vrijdag/maandag of zelfs tijdens de week is 1 dag naar huis te gaan).

Probeer eens uit te zoeken wat het juist is dat je stoort van het op kot zitten, misschien betert het nog.

Bubba's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nite Bekijk bericht
    Waarom test je het niet gewoon zelf uit wat voor u het beste is? Begin gewoon met 1 of twee avonden naar huis te gaan. Dan ziet ge toch direct op de pendel meevalt. Voordeel is ook dat uw kotweek wat gebroken wordt. In plaats van zondagavond tot vrijdag op kot te zitten, gaat ge dan maandagavond en woensdagavond is naar huis. Het is toch niet omdat ge een kot hebt dat ge verplicht daar een hele week moet gaan zitten als ge dat niet leuk vindt. Later kunt ge dan nog altijd beslissen of ge het veel beter vindt om toch naar huis te gaan en uw kot op te zeggen, of om uw kot nog te houden.

Meer dan dit moet er toch niet gezegd worden?

De ervaringen van iemand anders zijn niet relevant, wij kennen jouw niet dus wij weten niet wat voor jouw haalbaar is en wat niet. U kot heb je toch, dus probeer gewoon eens te pendelen en zie dan zelf hoe het gaat. Misschien is het voor jouw ook al voldoende om bijvoorbeeld 1 keer per week eens naar huis te pendelen.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ikzelf heb in m'n 1e jaar unief op kot gezeten omdat ik elke dag les (en meestal al vroeg in de ochtend) had, en ik mezelf kennende al snel lessen zou zijn beginnen skippen omdat ik geen zin had om om 7 uur al op de bus te zitten. Sinds 2e bachelor heb ik zowat al m'n vakken op 2 of 3 dagen (en geen lessen meer vroeger dan 10 uur), dus dat is perfect gegaan.

Mijn ervaring op kot was dat het heel snel eenzaam en saai wordt als je geen afleiding hebt buiten het studeren en naar de lessen gaan. Moest ik niet in een studentenvereniging gegaan zijn en niet regelmatig naar feestjes gegaan zijn, of afspreken met andere studenten om eens bv. naar de cinema te gaan, iets te gaan drinken, etc. dan zou ik na 2 maanden al uit het venster gesprongen zijn. Nu iedereen is anders, de ene heeft al wat meer nood aan heel sociaal zijn dan de andere. Maar je hebt sowieso afleiding nodig, anders is dat niet vol te houden.
    Maar dat is evengoed het geval bij mensen die dicht bij de universiteit wonen en niet moeten pendelen. Zo elke dag/avond thuis zitten, dat gaat toch ook vervelen na een tijd?

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Regels voor berichten